Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ultimata familjebilen! har själv inget behov av en sådan här och köper mig nog en begagnad nissan leaf då jag inte vill lägga såpass mycket på en bil i dagsläget men skoda har verkligen satt en fullträff med denna både med prislappen och slår ut sina syskon från VW och Audi

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Ultimata familjebilen!

Den verkar ju onekligen riktigt bra för sitt syfte, men gillar personligen absolut inte utseendet. Avskyr verkligen elbilar med jättelika falska plastgrillar, och den här har en av de största jag någonsin sett, jättemärkligt med tanke på att ID4an inte har någon jäkla grill alls!

Sedan lite lustigt med en bakhjulsdriven bil som understyr som tusan om man stänger av antisladdsystemet, och röststyrningen verkar ju helt kass även när de där två tjôtgubbarna inte pratar i munnen på varandra. lol Men det sistnämnda fixar de väl med en mjukvaruuppdatering, så inget direkt att gnälla om där får man ju säga.

Av VW-koncernens olika versioner så föredrar jag själv ID4 helt klart. Gillar faktiskt den där lite strama, stela Tüska formgivningen som VW kör med. Har nog att göra med den gången jag åkte i en första generationens hyr-Golf under påsken 1983, och den hade en jättefyrkantig inredning jag minns än i dag! (Fyrkantig dessutom på ett helt annat sätt än vad exempelvis Volvos inredningar var under den här tidsperioden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ultimata familjebilen! har själv inget behov av en sådan här och köper mig nog en begagnad nissan leaf då jag inte vill lägga såpass mycket på en bil i dagsläget men skoda har verkligen satt en fullträff med denna både med prislappen och slår ut sina syskon från VW och Audi

https://www.youtube.com/watch?v=T2FgZOuXBJo&ab_channel=automo...

Satan vilken ful bil. Har svårt generellt för EL-bilars design om man inte hoppar upp i dom dyra prisklasserna. Jag skulle vilja ha min Peugeot 508SWi EL istället för Hybrid. Bilen är både snygg och går sjukt bra men räckvidden är lite lite för kort. Klarar mig oftast men det är alltid på gränsen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Den verkar ju onekligen riktigt bra för sitt syfte, men gillar personligen absolut inte utseendet. Avskyr verkligen elbilar med jättelika falska plastgrillar, och den här har en av de största jag någonsin sett, jättemärkligt med tanke på att ID4an inte har någon jäkla grill alls!

ID4 är väl som en Passat B3 ungefär...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

ID4 är väl som en Passat B3 ungefär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Sedan lite lustigt med en bakhjulsdriven bil som understyr som tusan om man stänger av antisladdsystemet, och röststyrningen verkar ju helt kass även när de där två tjôtgubbarna inte pratar i munnen på varandra. lol Men det sistnämnda fixar de väl med en mjukvaruuppdatering, så inget direkt att gnälla om där får man ju säga.

Av VW-koncernens olika versioner så föredrar jag själv ID4 helt klart. Gillar faktiskt den där lite strama, stela Tüska formgivningen som VW kör med. Har nog att göra med den gången jag åkte i en första generationens hyr-Golf under påsken 1983, och den hade en jättefyrkantig inredning jag minns än i dag! (Fyrkantig dessutom på ett helt annat sätt än vad exempelvis Volvos inredningar var under den här tidsperioden.)

Hehe, smaken är som baken. Jag var på väg att lägga en beställning på en iD.4 1:st edition men såg i sista sekunden Enyaq och tyckte den var vansinnigt snygg med sin kantiga form och tro det eller ej, hade även strålkastarspolning som många biltillverkare numera verkar snåla in på! För mig blev det en Enyaq iV80 Sportline som jag nu har haft i 1 månad och är otroligt nöjd. Jag kan hålla med om grillen som är den fulaste delen på bilen, men som det mesta så vänjer man sig efter ett tag och jag stör mig inte längre på grillen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bunz:

20,6 för min del över 30mil nästan bara motorväg o.O
Med tanke på hur fina förbrukningssiffror du har kanske du inte kan svaret på den här frågan, men vet du i vilken hastighet fartspärren går in och stryper din bil? Enligt tillverkaren skulle det vara 160km/h, men det verkar bara vara övre gränsen på min adaptiva farthållare. Bilen som sådan fortsätter en bit efter det, om man är på Autobahn såklart!

Som du gissar har jag ingen aning... Tror jag varit uppe i runt 140 km/h som högst, vid någon omkörning. Jag är inte direkt världens mest rutinerade bilförare, så med fru och barn i bilen blir jag snarast en blocker som slickar hastighetsgränsen exakt på vägarna.

Skrivet av Ikariwarrior:

Du tappar ca 10% på vintern, ca 15% när det är griskallt. Teknikensvärld gjorde ett test på Kona/Eniro , startade iskall i minus 17 grader, tog sig nästan 33mil.

Det låter fint! Anledningen till att det kommer upp är att vi hade lite diskussioner (båda här i tråden och i andra sammanhang) innan inköp huruvida bilen skulle klara våra "vanliga" resor även vintertid. Men, det verkar ju helt klart som om det inte kommer vara några problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Satan vilken ful bil. Har svårt generellt för EL-bilars design om man inte hoppar upp i dom dyra prisklasserna. Jag skulle vilja ha min Peugeot 508SWi EL istället för Hybrid. Bilen är både snygg och går sjukt bra men räckvidden är lite lite för kort. Klarar mig oftast men det är alltid på gränsen.

Japp, på rent utseende skulle jag kört på ID4an men att den ser ut som ett rymdskepp inuti med irriterande touchskärmar överallt gör att jag ratar den då jag mest kommer sitta inuti bilen och köra den i biltrafik där jag inte vill be distraherad av irriterande menyer för att komma åt saker man vill starta under sin körning, samma anledning till att jag idag har en mazda 3 -18 basutrustad då det är en av de nyare bilar som faktiskt inte kör stenhårt på touchpaneler överallt och har kvar alla fysiska knappar så det känns som en "bil" fortfarande

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sveriges mest sålda bil under Juni månad är Tesla Model 3. Inte Sveriges mest sålda elbil, utan mest sålda bil.
Det kan säkert finnas dom som tycker att det är konstigt, om man tittar på alla månader och det är fyra månader av sex som Tesla knappt levererar nå bilar i huvud taget. Så länge det måste fraktas bilar på båtar till Europa, så blir det många leveranser i kvartalets sista månad. Så kommer det vara tills fabriken utanför Berlin kommer igång. Jag gissar att efterfrågan kommer inte minska, utan snarare öka när fler får se och prova Model 3 och kanske främst Model Y.

Andelen elbilar av sålda bilar ligger nu på 22% och ökar. Så det borde vara uppenbart vid det här laget att omställningen är igång och det kommer gå fort. Ska bli spännande att se rapportering över kvartalet siffror och även halvårssiffror.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Sveriges mest sålda bil under Juni månad är Tesla Model 3. Inte Sveriges mest sålda elbil, utan mest sålda bil.
Det kan säkert finnas dom som tycker att det är konstigt, om man tittar på alla månader och det är fyra månader av sex som Tesla knappt levererar nå bilar i huvud taget. Så länge det måste fraktas bilar på båtar till Europa, så blir det många leveranser i kvartalets sista månad. Så kommer det vara tills fabriken utanför Berlin kommer igång. Jag gissar att efterfrågan kommer inte minska, utan snarare öka när fler får se och prova Model 3 och kanske främst Model Y.

Andelen elbilar av sålda bilar ligger nu på 22% och ökar. Så det borde vara uppenbart vid det här laget att omställningen är igång och det kommer gå fort. Ska bli spännande att se rapportering över kvartalet siffror och även halvårssiffror.

Det är ju smått fantastiskt! Vilket även gör mig nervös inför min körning ner till Skåne på ca 60 mil och att det är begränsat med laddstationer. 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Ändrad förmånsbeskattning per 1 juli kan nog hjälpa till också...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bart:

Häftigt ändå! Men vart hittar du statistiken? När jag googlade lite hittar jag inget nyare än maj månads statistik.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Häftigt ändå! Men vart hittar du statistiken? När jag googlade lite hittar jag inget nyare än maj månads statistik.

Det verkar som att jag har tagit ut något i förskott. Det jag hänvisade till var försäljningen som sträckte sig fram till 29 juni, det verkade som att Volvo (900+) och MG (600+) har registrerat många hundra bilar igår 30 juni. Så Tesla Model 3 hamnar fjärde plats över hela månaden.

Får jag killgissa lite, så handlar det om bilhandlare som ställer på en massa bilar som egentligen inte är sålda än. Detta för att det blev nya regler för förmånsbeskattningen idag 1 juli.

Aja - får väl ta på mig skämsstruten ett litet tag, för att dela felaktig information.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

MG:s andra batch av bilar förväntas levereras till kund i början på augusti (åtminstone min), så kommer nog in en hel del nu som ska registreras och förberedas hos transportstyrelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

...
Kan vara så att en Polestar 2 (DMLR, void, 20”, nappa, drag) hämtas nästa vecka 😁

Kan bara återkoppla lite att jag fullkomligt älskar bilen. Har nog aldrig varit så nöjd med något någonsin (ja, bortsett från frun då såklart)

Om det är någon som har frågor kring P2 så svarar jag gärna så gott jag kan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bart:

Andelen elbilar av sålda bilar ligger nu på 22% och ökar. Så det borde vara uppenbart vid det här laget att omställningen är igång och det kommer gå fort.

Underbar musik för mina öron! Fortfarande ganska långt mellan elbilar som faktiskt rullar runt på gatorna även i en storstad som Götet, men det blir i och för sig bara bättre och bättre med tiden.

Den stora tuvan är som nämndes av en föregående talare, bristen på laddstationer. Det är redan nu snålt tilltaget, är du i Linné i Gbg till exempel har du endast två snabbladdare uppe intill slottsskogen till förfogande, och sedan är det bara ett P-garage med AC-laddare längst ner i haga som går att finna. Så med en snabbt ökande försäljning måste stora grepp tas snabbt. Men vi svenskar är så förbannat dåliga på att agera kvickt, allt måste betänkas och stötas och blötas tusen gånger om, och i slutändan slutar det ofta lik förbannat med att man skjuter allt på framtiden i vilket fall som helst och absolut ingenting händer.

Och sedan detta med medlemskap och prenumerationer och laddbrickor och fan och hans moster. Allt sånt borde förbjudas, samma pris för alla, och lagstadgad rimlig elkostnad också, måste bli ett slut på ockerpriserna.

Skrivet av Bart:

Aja - får väl ta på mig skämsstruten ett litet tag, för att dela felaktig information.

Ingen fara, vi har väl alla gjort liknande. Du postade ju en korrigering, så du får en guldstjärna istället för strut av mig iallafall.

Permalänk
Samsung Sverige

Norrmännen (eller Youtube + annan media) verkar väldigt imponerade av Ioniq 5. Några exempel:

https://motor.no/elbil/motor-test-av-ioniq-5--i-tet-blant-ele...

https://nybiltester.no/biltest/forste-test-av-hyundai-ioniq-5...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, på rent utseende skulle jag kört på ID4an men att den ser ut som ett rymdskepp inuti med irriterande touchskärmar överallt gör att jag ratar den då jag mest kommer sitta inuti bilen och köra den i biltrafik där jag inte vill be distraherad av irriterande menyer för att komma åt saker man vill starta under sin körning, samma anledning till att jag idag har en mazda 3 -18 basutrustad då det är en av de nyare bilar som faktiskt inte kör stenhårt på touchpaneler överallt och har kvar alla fysiska knappar så det känns som en "bil" fortfarande

Visst är det störande med touchpaneler i bilar. Kan köpa att det ser snyggt ut men helt värdelöst om man inte vill släppa blicken från vägen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Visst är det störande med touchpaneler i bilar. Kan köpa att det ser snyggt ut men helt värdelöst om man inte vill släppa blicken från vägen.

Om man nu inte har en Polestar 2 där man kan säga åt bilen vilken temperatur man vill ha, ratt-/sätesvärme på (3steg)/av, sätesfläkt av eller på (också 3 nivåer), osv

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Om man nu inte har en Polestar 2 där man kan säga åt bilen vilken temperatur man vill ha, ratt-/sätesvärme på (3steg)/av, sätesfläkt av eller på (också 3 nivåer), osv

Tja jag vet inte om det gör så mycket till eller från för touchskärmarna. Man kan ha röststyrning även utan touchskärm, eller som min bil ha touch, röst (dock inte på svenska så det hjälper inte här, men det finns på en del språk) och ett fysiskt reglage. Det sistnämnda är vad jag använder, jag tror inte jag har rört touchskärmen alls sedan jag köpte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja jag vet inte om det gör så mycket till eller från för touchskärmarna. Man kan ha röststyrning även utan touchskärm, eller som min bil ha touch, röst (dock inte på svenska så det hjälper inte här, men det finns på en del språk) och ett fysiskt reglage. Det sistnämnda är vad jag använder, jag tror inte jag har rört touchskärmen alls sedan jag köpte den.

Det gör att man inte behöver släppa blicken från vägen (vilket var argumentet i det jag citerade ). Sen håller jag med om man bara jämför vanliga fysiska knappar med touchskärm; det är enklare att hitta fysiska reglage än att fippla med en touchskärm i de flesta fallen. Det finns dock skräckexempel (om jag inte missminner mig så var Mercedes-Benz rätt så bra på att ösa in en gaziljon knappar tidigare) åt båda håll

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Nu är denna sketch förstås extremt överdriven... men det är ändå inte så långt från verkligheten.

Har förvisso inte testat röststyrningen i just Polestar, men tvivlar på att de lyckats få till det bättre än någon av de andra tillverkarna. Testade BMW:s senast igår och det fungerade hjälpligt, men extremt långsamt jämfört med att använda touch eller knappar, som de valt att fortfarande ha kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Nu är denna sketch förstås extremt överdriven... men det är ändå inte så långt från verkligheten.

https://youtu.be/TqAu-DDlINs

Har förvisso inte testat röststyrningen i just Polestar, men tvivlar på att de lyckats få till det bättre än någon av de andra tillverkarna. Testade BMW:s senast igår och det fungerade hjälpligt, men extremt långsamt jämfört med att använda touch eller knappar, som de valt att fortfarande ha kvar.

Polestars system är ju Google Assistant så den är nog rätt bra. Biljournalisterna säger i alla fall att den är totalt överlägsen alla andra system. Personligen föredrar jag ändå min iDrive på samma sätt som jag föredrar knapparna till mina smarta lampor framför att prata med Google assistenten.

Permalänk
Medlem

Nu är det nog nära. Högspänningsledningarna på plats, 5 före startklart. Ska bli så skönt att få köra ut projektbilen ur garaget nästa vecka!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Det gör att man inte behöver släppa blicken från vägen (vilket var argumentet i det jag citerade ). Sen håller jag med om man bara jämför vanliga fysiska knappar med touchskärm; det är enklare att hitta fysiska reglage än att fippla med en touchskärm i de flesta fallen. Det finns dock skräckexempel (om jag inte missminner mig så var Mercedes-Benz rätt så bra på att ösa in en gaziljon knappar tidigare) åt båda håll

Jo absolut. Fördelen med fysiska knappar är ju att man lär sig var de sitter och sen kan man känna sig fram liksom. Men för många knappar, speciellt om de sitter tätt ihop och ser och känns likadana (som i Mini exempelvis), är ju inte så bra heller. Dock tror jag ändå att man lär sig dem med tiden, det tar bara längre tid.

Dock får jag framhålla iDrives förträfflighet igen, det finns förstås liknande system hos andra också, exempelvis Mazda, men jag har ingen större erfarenhet av dem. En "puck" som man kan vrida på och tilta, och förstås klicka på, med ett antal genvägsknappar till exempelvis navigation eller media. Den nyare jag har nu har också en touchplatta på ovansidan som går att använda för att skriva bokstäver med fingret, inte jättesmidigt eller snabbt men kräver i alla fall mindre uppmärksamhet än ett touch-tangentbord.

Permalänk
Medlem

Relaterat till diskussionen om när det säljs fler bilar med el/batteri än med förbränningsmotor. När konsultfirman EY gjorde en ny översyn över försäljningen av el- vs ICE-bilar tidigarelade man tidpunkten när det globalt säljs lika många el- som ICE-bilar med 5 år - men man tror fortfarande att det dröjer till 2033 globalt och 2031 i Europa. För egen del tror/hoppas jag att de snart kommer att få anledning att uppdatera sin prognos igen...

https://www.ey.com/en_gl/news/2021/06/electric-vehicles-to-dominate-sales-five-years-sooner-than-expected-ey-analysis

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kan bara återkoppla lite att jag fullkomligt älskar bilen. Har nog aldrig varit så nöjd med något någonsin (ja, bortsett från frun då såklart)

Om det är någon som har frågor kring P2 så svarar jag gärna så gott jag kan.

Hur är vägljudet? Vet att några tog upp att isoleringen inte var så bra. Inte för att det är något att hurra för i min Model S heller men Volvo har ju ändå rätt mkt mer erfarenhet av att bygga bilar. Möjligt att det redan besvarats tidigare men vilka alternativ kollade du på och vad gjorde att du valde P2an?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mighty Mic:

När konsultfirman EY gjorde en ny översyn över försäljningen av el- vs ICE-bilar tidigarelade man tidpunkten när det globalt säljs lika många el- som ICE-bilar med 5 år - men man tror fortfarande att det dröjer till 2033 globalt och 2031 i Europa.

Ja, de brukar ju inte vara några hejare på att faktiskt analysera de där analysisterna, förefaller mer som att de är betalda av fordonsindustrin att komma fram till förhandsbeställda slutsatser om jag ska vara ärlig, såklart med avsikten att stötta upp försäljningsprognoser av puttermotorbilar och aktiekurser.

Dock, att jämlikhet i Europa skulle uppnås först 2031 förefaller ganska orimligt när det bara är några år bort från tidspunkten då många länder planerar förbjuda puttermotorer, och EFTER förbud redan inträtt på ett antal marknader!

Rent personligen tror jag att viljan att köpa puttermotorbil minskar i det närmaste exponentiellt ju närmare slutdatum man kommer - andrahandsvärde kommer ju inte att förbättras av en sådan här grej om man säger så. Plus när elbilarna börjar ta allt större del av tillverkningskakan så blir storskaligheten sämre vid tillverkningen, vilket ger sämre vinstmarginal vilket kan leda till högre priser. Och forskning och utvecklingspengarna kommer ju inte att styras i riktning mot en utdöende dinosaurie, så ganska många av de sista åren för putterbilarna kommer att vara exakt samma som förra årets bilmodell fast med lite annan kromtrim här och där typ. Mercedes utannonserade ju för typ två år sedan nu att de ska sluta utveckla nya puttermotorer, så det blir bara allt mer åldrad skåpmat som gäller för de som väljer att köpa en dinosaurie, och detsamma kommer ju att gälla andra tillverkare också. Vem blir exalterad av sånt?!

Permalänk
Medlem

Volvo Concept Recharge
https://www.caranddriver.com/news/a36889545/volvo-concept-rec...

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av anon132576:

Ja, de brukar ju inte vara några hejare på att faktiskt analysera de där analysisterna, förefaller mer som att de är betalda av fordonsindustrin att komma fram till förhandsbeställda slutsatser om jag ska vara ärlig, såklart med avsikten att stötta upp försäljningsprognoser av puttermotorbilar och aktiekurser.

Dock, att jämlikhet i Europa skulle uppnås först 2031 förefaller ganska orimligt när det bara är några år bort från tidspunkten då många länder planerar förbjuda puttermotorer, och EFTER förbud redan inträtt på ett antal marknader!

Rent personligen tror jag att viljan att köpa puttermotorbil minskar i det närmaste exponentiellt ju närmare slutdatum man kommer - andrahandsvärde kommer ju inte att förbättras av en sådan här grej om man säger så. Plus när elbilarna börjar ta allt större del av tillverkningskakan så blir storskaligheten sämre vid tillverkningen, vilket ger sämre vinstmarginal vilket kan leda till högre priser. Och forskning och utvecklingspengarna kommer ju inte att styras i riktning mot en utdöende dinosaurie, så ganska många av de sista åren för putterbilarna kommer att vara exakt samma som förra årets bilmodell fast med lite annan kromtrim här och där typ. Mercedes utannonserade ju för typ två år sedan nu att de ska sluta utveckla nya puttermotorer, så det blir bara allt mer åldrad skåpmat som gäller för de som väljer att köpa en dinosaurie, och detsamma kommer ju att gälla andra tillverkare också. Vem blir exalterad av sånt?!

Det har ju funnits en viss tröghet i elbilsomställningen, och det tror jag främst är kopplat till okunskap. Men nu när det inte bara är Teslaentusiaster och engagerade Leaf/Zoe-ägare som går i bräschen, utan att elbilarna börjat hitta ut till gemene man tror jag att många av ryktena kommer att dö tämligen fort. Det jag tror kommer påverka försäljningen av förbränningsmotorbilar mest är risken för att andrahandsvärdet börjar sjunka rejält. Om "alla" vill ha elbil, vem ska då köpa din begagnade Volvo V90?

Jag tippar på att 51 procent en given månad infaller redan nästa år.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung