AMD-Ryzen 9 kompatibelt med mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

AMD-Ryzen 9 kompatibelt med mitt moderkort?

Tjäna Gubbar och Gubinnor!

Kände att det var dags att uppgradera från Ryzen 5 1700 till Ryzen 5900x och tryckte hem en. Allt går felfritt och trycker igång börken men ingen bild och alla fläktar går bananas. Felsöker lite, plockar isär allt igen och trycker i gamla CPU:n, fungear fint.

Någon som har någon aning? Kanske inte moderkortet är kompatibelt, men menar det är ju samma socket? Eller kan det vara så enklet att uppdatera bios?

Tipps??

Moderkortet är Prime x370-pro och klarade Ryzen 5 utan problem.

Tack på förhand! <3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Är lite gammalt moderkort, jag skulle kolla om det finns en biosuppdatering till ditt moderkort som ger stöd för zen 3, tror många moderkortstillverkare skippade stöd för x370.

Värsta fall köper du nytt B550 eller x570, de verkar droppat i pris på sistone, kan nog hitta för mellan 1000-1500:-. Alternativt nått begagnat B450 om du kollat upp så det har stöd innan, då kan du nog komma undan ännu billigare

Edit: Som ovan kollade det så verkar det inte ha stöd.

https://www.webhallen.com/se/product/319201-ASUS-ROG-STRIX-B5...

Där har du ett prisvärt kort på rea med stöd^^

Permalänk
Medlem

Tusen tack grabbar!

Permalänk
Medlem

Säger som PeoplesMC.

B550 och X570 ligger bra till i pris just nu, beroende på vad du har för krav!

Beställde själv ett X570 från Asus.

Permalänk
Medlem

Det saknar tyvärr stöd. Du får ge dig ut på moderkortsjakt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X