Permalänk
Medlem

VARNING! Usel hårdvara!

Jag vill starkt varna för allt vad ECS Elitegroup heter! För ni andra som också köpt denna värdelösa produkt, kan jag bara sörja med er! För er andra som inte vet vad jag skriver om så är det ett moderkort jag skriver om, som tillverkats (tillverkas?) av ECS Elitegroup. Det är nämligen så att om man ändrar något, vadsomhelst, i BIOS, så pajar Windows; TOTALT! Allt blir förstört. Man måste ställa in allting på moderkortet manuellt. För vissa kanske detta låter som en bra sak, men för oss andra som inte har så bra erfarenhet i just BIOS, är detta uruselt. För det andra så är manualen helt, ursäkta :), CP Skadad. Den är rörig, allt står på olika platser och funktionerna är uruselt beskrivna. För det andra så är allt malplacerat, kablarna blir sönderdragna eftersom IDE-portarna sitter längst ner i innersta(mot alla USB-utgångar osv) kanten. Jag vill starkt rekommendera till er, att ni ska hålla er borta från denna produkt! För övrigt så är lådan så uselt beskrivande, att jag faktiskt inte vet vad just mitt moderkort heter. Så jag gör en varning på alla produkter som är tillverkade av ECS Elitegroup!

För övrigt borde man släppa ut ett gäng pyromaner på Riksdata System AB. Sämsta servicen skådad!

Permalänk
Medlem

Min kompis har också ett Elitegroup moderkort, det suger verkligen stenhårt! Man kan inte klocka, när man startar datorn måste man starta om den direkt för att den ska komma in i Windows, den är fett slö och allting!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Exakt! Jag måste starta om datorn minst 2-3 gånger innan man kommer in i Windows! Antingen så bara rullar laddningssaken (den blåa på Pro och den gröna på Home) bara runt och runt, eller så kommer den inte fram!

Eftersom kortet inte klarar mer är 1399Mhz med min AMD Athlon XP 1800+(som är i 1533Mhz) så tänkte jag i morse att jag skulle försöka ställa in manuellt att processorn ska köras i 1533Mhz. Men gissa vad som händer! Det blir buggar i Registret, så att alla installerade program inte kan köras. När man ska ta upp startraden så har explorer.exe gjort en förbjuden åtgärd. Jag verkligen HATAR Riksdata System AB som sa att detta moderkort är bra, och att dom använder det i "alla" sina datorer. Inte undra på att min kompis andra dator, som är köpt därifrån (den som kostar 10.000:- och som finns som reklam i typ alla datortidningar) pajar ständigt!

Permalänk
Medlem

jag tror man måste köpa nytt moderkort för att fixa problemet

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle frågat här före köp. Gör det till en vana

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Saken var den att jag hade ett ASUS A7V8X innan. Men efter typ, 6-7 månader så pajade det. Jag ringde till Riksdata System AB och frågade ifall jag kunde byta på garantin. Detta gick absolut inte, så jag fick be dom kolla vad som var för fel, och om det inte var något fel, så skulle jag pröjsa 500:-.
Efter två veckor så ringde jag dit och dom hade fortfarande inte kollat vad felet var, så jag blev asförbannad och gick ner till affären och bad dom kolla det medans jag väntade. Det var ett fel på ASUS-kortet, så jag fick byta det. Men, A7V8X hade ju självfallet gått ner i pris rejält, så det var värt typ 200:- enligt dom. Så dom sa att jag fick köpa ett ECS Elitegroup kort för ca 800:- etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Saken var den att jag hade ett ASUS A7V8X innan. Men efter typ, 6-7 månader så pajade det. Jag ringde till Riksdata System AB och frågade ifall jag kunde byta på garantin. Detta gick absolut inte, så jag fick be dom kolla vad som var för fel, och om det inte var något fel, så skulle jag pröjsa 500:-.
Efter två veckor så ringde jag dit och dom hade fortfarande inte kollat vad felet var, så jag blev asförbannad och gick ner till affären och bad dom kolla det medans jag väntade. Det var ett fel på ASUS-kortet, så jag fick byta det. Men, A7V8X hade ju självfallet gått ner i pris rejält, så det var värt typ 200:- enligt dom. Så dom sa att jag fick köpa ett ECS Elitegroup kort för ca 800:- etc.

ett moderkort för 200:- det tvekar jag till. dom har lurat dig så hårt, jag sörjer med dig!

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

FYI Nebbi, ECS har tillverkat högkvalitiva produkter mycket länge. Många här på forumet har haft k7s5a och varit mycket nöjda, väldigt bra ide-kontroller bland annat. vad hade du för modell? ECS och ELITEGROUP är samma sak, alltså en tillverkare, ovan verkar det som om du trodde att Elitegroup var modellen.

tycker ditt inlägg var mycket omoget, säg istället vad du har för problem så kan vi kanske hjälpa dig.

Permalänk

En liten anekdot om ECS..
Det finns ett enda moderkort som gjordes där man inte hade stöd för överrull vid år 2000.
Ni kanske har hört talas om folk som fick flasha om sitt bios till en ny version innan millenieskiftet, och det kan man väl leva med.
Men ett bios kunda man inte uppdatera - Award 4.50G, pga av att begränsningen satt på det fasansfulla moderkortet SI54P, tillverkat av Elitegroup år 1994.

Redan där satte de ribban...

Visa signatur

| Asus A7N8X Deluxe rev 2.00 | Athlon XP2500+ @ 3200+ | Tt SilentBoost | 768MB Kingston HyperX PC3500 cas2.0 | MSI 6800GT 256 Mb DDR3 | Antec Truepower 380W |

Permalänk
Medlem

ECS har gjort massor av moderkort och gör faktiskt Abits OEM-moderkort.
ECS är inte ett moderkort det är ett företag som gör MASSOR av olika moderkort. Så VILKET moderkort har deu (Elitegroup är inte ett märke, ECS står för Elitegroup Computer Systems).

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag gjorde inlägget 1 timme efter att min dator pajade, det är därför det kanske verkar vara lite omoget. Men man måste ju ta ut sin ilska någonstans

Efter att ha kollat lite i BIOS upptäckte jag att kortet heter Elitegroup L7VTA med nordbryggan VIA KT400.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Jag måste säga att jag gjorde inlägget 1 timme efter att min dator pajade, det är därför det kanske verkar vara lite omoget. Men man måste ju ta ut sin ilska någonstans

Efter att ha kollat lite i BIOS upptäckte jag att kortet heter Elitegroup L7VTA med nordbryggan VIA KT400.

Gå nu till datorn butiken och säg att du vill ha ett nytt kort, se till att byta tillbaka ditt asus. Mycket bättre.

Det har inte sjunkit till ~ 200:- värde. Sitter själv på ett, fungerar fin fint just nu alla fall

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinson
Gå nu till datorn butiken och säg att du vill ha ett nytt kort, se till att byta tillbaka ditt asus. Mycket bättre.

Det har inte sjunkit till ~ 200:- värde. Sitter själv på ett, fungerar fin fint just nu alla fall

Nej, gå dit fråga om dom har nåt a7v8x i lager, dom svarar ja, då ger du dom 400 kr och säger jag tar två.

Permalänk
Medlem

Byt ut v mot n i Latticce svar så får du ett tio gånger bättre moderkort.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laticce
Nej, gå dit fråga om dom har nåt a7v8x i lager, dom svarar ja, då ger du dom 400 kr och säger jag tar två.

hehehehe, faktiskt kul...

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Medlem

Förstår jag detta rätt?

De kom fram till att det var fel på Asuskortet.
Som du hade garanti på.
Då fick du KÖPA ett annat kort för 800 kr.
?????

Sen??
Ett KT400 som bara klarar max 1399 mhz?? QUE?

På just Elitegroup L7VTA så måste du ändra jumprar på moderkortet för fsb(stenålder kanske). Har du rätt FSB?

Tror att det med fsb är tillrätta med nyare bios

Visa signatur

4800X2, 65w, NF570 SLI, Asus P
2x1024mb XMX6400CL5
Msi 8600GT @650@1700, Stockkyl.

Permalänk
Medlem

Det här inlägget luktar SBTB. Dagis nivå.

Permalänk
Avstängd

Skaffa lite skill på klockning då ffs

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Gå ner till affären å kräv ett A7V8X i utbyte. Du ska inte behöva betala för ett kort som fortfarande ligger under garanti.

Vill dom inte ge dig ett nytt asus kort och vägrar ge tillbaka den summan du fick betala för att få ECS kortet är det bara att gå till KO.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laticce

lätt att jag hade gjort

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Kollade och de säljer a7v8x för 1000 kr på Riksdata

Visa signatur

2x1024mb XMX6400CL5

Permalänk
Medlem

Hrm kan också vara ett virus kanske har ett nu som fukkar upp registret ocg .exe tjo flöjt!!

Permalänk

Hota med anmälning och svarta listan. Lite rättigheter har man som konsument.

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att berätta på forumet också, så man varnar andra.

Det är många som har råkat ut för tråkigheter hos olika leverantörer och klagat på forumet (inklusive mig).
Borde finnas en lite mer ordnad tråd om detta där butiken har möjlighet att svara på varför de gjort som de gjort.

Om butiken tex. skiter i att svara på fel som de har gjort så vet man garanterat att de försöker lura nästa konsument också.

Visa signatur

2x1024mb XMX6400CL5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Det här inlägget luktar SBTB. Dagis nivå.

Felkod 37 också...

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimpus
Förstår jag detta rätt?

De kom fram till att det var fel på Asuskortet.
Som du hade garanti på.
Då fick du KÖPA ett annat kort för 800 kr.
?????

Tror jag vet hur de tänkte...
Kortet trasigt, skulle skickas till Asus (via generalagenten i Sverige) för reparation/utbyte. Asus skickar tillbaka ett utbyteskort till Riksdata, som de sedan lämnar till kunden.

Nebbi är upprörd och för att han inte ska behöva vänta ytterligare några veckor på att få ett fungerande moderkort så föreslår Riksdata att de köper tillbaka det utbyteskort Nebbi om några veckor kommer att få, förutsatt att han köper ett nytt kort ur deras sortiment. Det är det utbyteskort som Asus kommer att skicka tillbaka som Riksdata värderar till 200:-

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kan ju påpeka att jag sitter med 2st k7s5a som jag har haft länge och är helnöjd med.
Korten är de första som har stöd för 166fsb de tillverkades innan kt266a.

Tycker det bara är löjligt att klaga på det sättet du gör. Tvivlar på att det verkligen är tillverkaren som är problemet. Kan säga att mitt k7s5a klockar lika bra med lägre spänning än många kt266a baserade moderkort, dessutom är det ett av de få kort som vid övergångsperioden stödde både sdram och ddrram.

ECS verkar vara mycket duktiga på att tillverka moderkort med sischip, enligt mina erfarenheter på www.ocworkbench.com dock skulle jag inte vilja köpa ett viakort av dem, det skulle jag iofs inte vilja göra överhuvudtaget.

Så vad kan jag säga, K7S5a är ett underbart moderkort som jag byggt ihop många system med, det första som stödde ddr/sdr och 1/5 dividern.

Sen att någon får problem med vias ej perfekta chip kt400 och inte klarar av att lösa det och kommer hit o klagar sig sönder o samman på tillverkaren känns löjligt. Frågan är om det verkligen är du eller manualen som är cp.
Själv föredrar jag även att kunna ställa in många inställningar på moderkortet med byglar, jag är en av de få. Det är rätt lustigt att det ofta klagas i recensioner om båda funktioner finns, det är ju för gammalmodigt, att det fungerar minst lika bra är ointressant.

Sen kan jag säga det här också, tror inte det är många moderkort som klarar av att hoppa upp till 166fsb inne i windows medan datorn arbetar utan att tappa stabiliteten mitt kort klarar det galant.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med ...trots att mitt K7S5a dog en tidig död när jag bytte till T-bred...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag ringde till Riksdata och dom bad mig komma dit. En kille hjälpte mig att ställa in alla saker och så nu fungerar kortet utmärkt. Ska tänka mig för nästa gång jag vrålar och skriker på detta forum

Det var faktiskt rätt kul att läsa era åsikter, speciellt dom som var "emot" mina (adamq10 osv)

Permalänk
Medlem

jag blir så förbannad!

vrålar att ecs är skit när du inte ens kan hantera biosen! SKÄMS