Permalänk
Medlem

Konton under attack

Hej

Jag har flera konton som är under attack från personer som försöker logga in.

Jag har långa unika lösenord och 2step, på alla mina konton.

Jag har skannat datorn för virus, och där var det lugnt.

Någon här som upplever samma sak?, känns obehagligt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt om din mail och nåt gammalt lösen t.ex varit i nån läcka. Så länge du har olika lösenord överallt borde det inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hej

Jag har flera konton som är under attack från personer som försöker logga in.

Jag har långa unika lösenord och 2step, på alla mina konton.

Jag har skannat datorn för virus, och där var det lugnt.

Någon här som upplever samma sak?, känns obehagligt.

Passar någon av Epost adresserna in om du kollar här?

https://haveibeenpwned.com/

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Hade ett par försök på facebook förra veckan, men inget mer senaste året.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag brukar få varningar på mina gmail, oftast är det jag själv som skrivit fel lösenord ett antal gånger i rad. Annan orsak om jag använder en linux livecd eller nåt så har det hänt att jag fått varningar

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Min mail har blivit pwened, och jag undrar vad mer kan jag göra än att byta lösenord och köra 2step?

Gör 2step att dessa attacker är ofarliga, eller är det fortfarande en risk?

Känns inte kul alls att ha flera attacker per dygn, på flera konton.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av XripperX:

Känns inte kul alls att ha flera attacker per dygn, på flera konton.

Kan vara bra att reda ut lite detaljer du hoppat över. Vad är det för typ av konton och hur vet du att de "attackeras"?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Kan vara bra att reda ut lite detaljer du hoppat över. Vad är det för typ av konton och hur vet du att de "attackeras"?

Ms konto, går jag in och tittar på inloggningar så får jag fram flera "misslyckad inloggning" från ex Colombia.
Inloggningen misslyckades, men jag ser detta som en "attack"

Ubisoft konto samma sak, flera inloggnings försök från en massa länder. Ser detta också som en "attack".

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XripperX:

Ms konto, går jag in och tittar på inloggningar så får jag fram flera "misslyckad inloggning" från ex Colombia.
Inloggningen misslyckades, men jag ser detta som en "attack"

Ubisoft konto samma sak, flera inloggnings försök från en massa länder. Ser detta också som en "attack".

Mitt Microsoft-konto fick flera misslyckade inloggningsförsök från skitländer i början av året. Gick in och bytte lösenord, inaktiverade inloggning för nästan samtliga adresser (har flera kopplade adresser på samma konto) och såg över 2FA. Inga problem sedan dess.

Mitt Ubisoftkonto kapades av en ryss för 6 år sedan eller något, fick tillbaks den efter att ha fått tag i supporten. Väldigt mycket krångel innan de fixade skiten.

Osäker på hur de kom åt kontona, unika lösenord så de kom ingen vart men just hur de fick tag i dessa var lite udda. Med MS-kontot funderade jag lite på o det var Solarwinds relaterat, Ubisoft-kontot vettefan.

Kör 2FA på alla konton av värde idag, men när Ubisoft-kontot kapades fanns inte detta ännu. Men minnet är inte det bästa sedan dess, men lika där, hände i början av året.

Permalänk
Medlem

Du har gjort vad du kan göra. Du kan tyvärr inte ringa till de som gör det och be dem sluta. De kommer försöka förgäves eftersom du har allt skydd du kan

Permalänk
Medlem

Händer lite då och då, så länge du har ett starkt unikt lösenord och MFA så kan du sitta lugnt i båten.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hade ett par vänner förra veckan som fick sina Facebook-konton hackade.
Passade då på att byta lösenord på mejl (outlook) och facebook, när jag loggade in på outlook stod det misslyckade inloggningsförsök från b.la Kina, Columbia mm.

Tror det är rätt vanligt, se till att ha starkt lösenord och byt någon gång om året åtminstone.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |