Permalänk

Någon som kan hjälpa med fläktarna?

Jag har 9 fläktar i min chassi och tycker att datorn blir för varm. Grafikkortet blir runt 82 C när jag kör ett spel. Någon som kan tipsa om en bättre uppsättning? Just nu så är det bara fläktarna på botten som släpper in luft. De översta fläktarna och AIO släpper ut luft.

Permalänk
Medlem

Varför är 82 °C för varmt? Vad vill du uppnå? Tillräckligt med luft flödar nog i chassit förutsatt att du har öppningar för fläktarna. Du kan undervolta gpu/cpu eller skaffa bättre kylare.

Hur många fläktar blåser in respektive ut?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Varför är 82 °C för varmt? Vad vill du uppnå? Tillräckligt med luft flödar nog i chassit förutsatt att du har öppningar för fläktarna. Du kan undervolta gpu/cpu eller skaffa bättre kylare.

Hur många fläktar blåser in respektive ut?

Jag trodde det borde bli lite kallare än 82 C med tanke på att det är 9 fläktar. Det är 3 fläktar som blåser in och 6 som blåser ut.

Permalänk
Medlem

Utan att ha några specs tillgängliga samt baserat på gamla kunskaper så tror jag 82 C inte är något att oroa sig för vad gäller ett arbetande grafikkort.

Skulle försökt att ha lika många fläktar som blåser in som blåser ut. Tycker det verkar overkill med 9 st öht. Om jag va du skulle jag ta bort en o en o se om det gör någon skillnad i temperatur ens. Borde ju låta mycket om din dator med 9 st?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Vad är det för GPU du försöker kyla? 82C låter som en relativt bra temperatur trots allt.. men sen beror det ju också på vad det är för GPU, hur mycket pressas kortet/vilket spel, hur mycket luft kommer in respektive ut ur chassit och även temperaturen i rummet.. med 82C vid load så skulle jag vara ganska nöjd då du troligtvis lär ligga en bit från att throttla..

Visa signatur

AMD Ryzen R5 5600X | Gigabyte Aorus B550M Pro | Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC | 2x16GB Kingston Fury @ 3600MHz | Corsair RM750X 750W | Intel 660P M.2 2TB NVME SSD | Samsung 860 QVO 1 TB SSD | Kingston Fury Renegade 2GB M.2 NVME SSD | NZXT H400i | Noctua NH-U12S chromax.black

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Utan att ha några specs tillgängliga samt baserat på gamla kunskaper så tror jag 82 C inte är något att oroa sig för vad gäller ett arbetande grafikkort.

Skulle försökt att ha lika många fläktar som blåser in som blåser ut. Tycker det verkar overkill med 9 st öht. Om jag va du skulle jag ta bort en o en o se om det gör någon skillnad i temperatur ens. Borde ju låta mycket om din dator med 9 st?

Låter inte mycket tycker jag. Kan styra hastigheten på fläktarna så om jag inte kör ett spel hör jag knappt något. När jag kör ett spel däremot så har jag alltid hörlurar på mig så det stör mig inte.

Permalänk
Skrivet av cdavidsson:

Vad är det för GPU du försöker kyla? 82C låter som en relativt bra temperatur trots allt.. men sen beror det ju också på vad det är för GPU, hur mycket pressas kortet/vilket spel, hur mycket luft kommer in respektive ut ur chassit och även temperaturen i rummet.. med 82C vid load så skulle jag vara ganska nöjd då du troligtvis lär ligga en bit från att throttla..

Det är ett RTX 3080.

Permalänk
Medlem

Bilderna fixade

När jag hade det chassit upplevde jag att det var svårt att få in nog mycket luft i botten, och att det var bättre temperaturer med insug från sidan också. Med det sagt, 82 grader för RTX 3080 låter ganska normalt, frågan är ju hur mycket fläktarna på det får jobba?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

82c på ett 3080 låter väldigt normalt tycker jag.. du kan ju alltid lägga in en custom fan curve via t.ex. afterburner också så kanske du får ner tempen något.. men som sagt, annars mycket normal temperatur för ett 3080..

Visa signatur

AMD Ryzen R5 5600X | Gigabyte Aorus B550M Pro | Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC | 2x16GB Kingston Fury @ 3600MHz | Corsair RM750X 750W | Intel 660P M.2 2TB NVME SSD | Samsung 860 QVO 1 TB SSD | Kingston Fury Renegade 2GB M.2 NVME SSD | NZXT H400i | Noctua NH-U12S chromax.black

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Bilderna fixade

https://i.imgur.com/ISxOhK8.jpeg

https://i.imgur.com/Q9MBr65.jpeg

När jag hade det chassit upplevde jag att det var svårt att få in nog mycket luft i botten, och att det var bättre temperaturer med insug från sidan också. Med det sagt, 82 grader för RTX 3080 låter ganska normalt, frågan är ju hur mycket fläktarna på det får jobba?

De får jobba ganska mycket. Ska testa med insug från sidan, har hört andra som har samma chassi säga samma sak.

Permalänk
Medlem

Mitt RTX 3080 Strix OC ligger på 75c med panelen stängd. Testa ändra så att 6 fläktar blåser in och 3 som blåser ut. Det kan sänka tempen några grader med ett övertryck i chassit. Just nu har du ett undertryck i datorn med 6st som blåser ut och 3st som insug.

Permalänk
Medlem

82 låter ju normalt, då antagligen fläktkurvorna i bios går efter att vara så tysta som möjligt, och standard inställningen brukar vara att den throttlar vid över 83grader. Som ovan skrev kan du ju göra en egen fläktkurva i afterburner, typ max fart vid 70-75.

Annars kan ett alternativt vara att byta till lite bättre kylpasta, men verkar onödigt i det här läget.

Tror inte gpu tempen kommer gå ner med mer luftflöde heller då fläktkurvan säkert kommer anpassas till att ligga vid 82 igen.

Permalänk
Medlem

Skulle oroa mig om det passerar 95 grader för din GPU. CPU skall dock helst ligga på 50-70 i min mening under belastning. Vid 75 grader kan den börja minska i prestanda för att skydda sig, detta gäller inte för GPU vid samma förhållanden.

Permalänk
Medlem

Som PeoplesMC är inne på.
Vill du ha ner temperaturen på grafikkortet borde sätta en aggressivare fläktkurva för grafikkortet.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urk1:

Skulle oroa mig om det passerar 95 grader för din GPU. CPU skall dock helst ligga på 50-70 i min mening under belastning. Vid 75 grader kan den börja minska i prestanda för att skydda sig, detta gäller inte för GPU vid samma förhållanden.

Nvidias gpu boost är iof temp baserad, vid vissa temperatur steg klockar den ner sig, minns inte exakta temp stegen nu, men säg att den har en viss baskurva den kör efter, som exempel med en start från 50c. att den håller 2100mhz vid max last där. När tempen stiger till 55, hoppar den ner en växel på kurvan, säg till 2085mhz, vid 60c ner till 2060mhz,65c 2040,70c 2010 osv osv.

Även om den klarar att hålla det vid den tempen kommer den ändå klocka ner. Gör det lite mer komplicerat att hitta en stabil OC men de är väl bara så GPUboost funkar.

Edit: tex kör du med vattenkylning och har en temperatur under 48c under max last, är det betydligt lättare att hålla konstant hög klocka så länge man inte slår i powerlimit taket.