Fläktentusiast återskapar Noctuas bordsfläkt med hjälp av 3D-skrivare

Permalänk
Melding Plague

Fläktentusiast återskapar Noctuas bordsfläkt med hjälp av 3D-skrivare

Brunt filament och 3D-modelleringskunskaper är allt som krävs för att replikera Noctuas prototyp. För den hugade finns också modellfilerna att hämta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Saknas 3D printer kan man åka till närmaste trädgårdshandel, kolla bland planteringskrukor i plast, köp och kapa botten.

Typ:

Permalänk
Medlem

Youtuberns filmserie om 3d utskrivna fläktar är rätt trevlig. Där tittare skickar in fläktar för att slå Noctuas.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat på den här produkten sedan Noctua först nämnde den, för 2-3 år sedan (?), och är heligt less på att de fortsätter skjuta den in i framtiden så fort det närmar sig planerad release, så jag är helt klart sugen på att få en sån här tillverkad åt mig, om inte annat bara för att ge mellanfingret åt Noctua.

Jag varken har eller har tillgång till någon 3d-skrivare, men har för mig att det finns "butiker" online som man kan beställa utskrifter av? Fast då löper de väl risken att få bannhammare av Noctua förstås, så frågan är om de vågar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Drog in filerna i CURA (slicer-mjukvara) och med mina nuvarande favoritinställningar tar basplattan 4h 30min och själva helixen tar 11h 30min.

Bara så folk här utan printer får ett hum om arbetstiden.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Han säger att han gjort "go-pro style mount". Då borde man väl kunna montera den på en sån här t.ex.?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

En riktigt designad pressure booster borde fungera bättre. Dom gör om det roterade flödet ifrån fläkten till ett rakt flöde som når mycket längre. Finns flera på thingiverse t.ex:
https://www.thingiverse.com/thing:3009239

Har gjort egna med bra resultat.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Drog in filerna i CURA (slicer-mjukvara) och med mina nuvarande favoritinställningar tar basplattan 4h 30min och själva helixen tar 11h 30min.

Bara så folk här utan printer får ett hum om arbetstiden.

Så lång tid, finns det inget man kan göra för det ska gå fortare?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så lång tid, finns det inget man kan göra för det ska gå fortare?

Man kan optimera rätt mycket med 3d skrivare.
Här har du några saker som man kan optimera beroende på skrivare och hur fin yta du vill ha på det du skriver ut.

Hastighet på axlar.
Temperatur.
Tjocklek på lager.
Material på filamentet.
Matningshastighet av filament.
Hur ihåligt du vill att prylen ska vara.

Bästa är att läsa på om just din skrivare och vad som rekommenderas för typen av pryl du skriver ut.

Men överlag så är 3d utskrifter rätt tidskrävande och därför inget för massproduktion utan mer prototyp eller lek.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Man kan optimera rätt mycket med 3d skrivare.
Här har du några saker som man kan optimera beroende på skrivare och hur fin yta du vill ha på det du skriver ut.

Hastighet på axlar.
Temperatur.
Tjocklek på lager.
Material på filamentet.
Matningshastighet av filament.
Hur ihåligt du vill att prylen ska vara.

Bästa är att läsa på om just din skrivare och vad som rekommenderas för typen av pryl du skriver ut.

Men överlag så är 3d utskrifter rätt tidskrävande och därför inget för massproduktion utan mer prototyp eller lek.

Förstår, synd att det ska ta så lång tid bara, om det hade vart lika lätt att skriva ut ett papper.

Så om man vill ha den helt slät så kommer det ta ännu längre tid?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår, synd att det ska ta så lång tid bara, om det hade vart lika lätt att skriva ut ett papper.

Så om man vill ha den helt slät så kommer det ta ännu längre tid?

Som jag har förstått det kan du smälta vissa plaster med ångan av aceton för att få en slät finish

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

En riktigt designad pressure booster borde fungera bättre. Dom gör om det roterade flödet ifrån fläkten till ett rakt flöde som når mycket längre. Finns flera på thingiverse t.ex:
https://www.thingiverse.com/thing:3009239

Har gjort egna med bra resultat.

Hade varit en intressant jämförelse, även om jag är skeptiska till att det skulle fungera bättre.
Känns som ett större luftmotstånd och du fokuserar inte luften på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har väntat på den här produkten sedan Noctua först nämnde den, för 2-3 år sedan (?), och är heligt less på att de fortsätter skjuta den in i framtiden så fort det närmar sig planerad release, så jag är helt klart sugen på att få en sån här tillverkad åt mig, om inte annat bara för att ge mellanfingret åt Noctua.

Jag varken har eller har tillgång till någon 3d-skrivare, men har för mig att det finns "butiker" online som man kan beställa utskrifter av? Fast då löper de väl risken att få bannhammare av Noctua förstås, så frågan är om de vågar.

Vilken del av Sverige befinner du dig? Jag hade kunnat printa den, men tror inte den gör sig så bra i ett brev.

Frågan är hur länge den kommer ligga uppe. Beroende på hur intresserade Noctua är av att slå ner på sånt här så är det ju ett rätt uppenbart upphovsrättsbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Drog in filerna i CURA (slicer-mjukvara) och med mina nuvarande favoritinställningar tar basplattan 4h 30min och själva helixen tar 11h 30min.

Bara så folk här utan printer får ett hum om arbetstiden.

Vad har Du för 3D skrivare? Jag vet noll om detta, därav frågan så jag vet vad kontantinsaten är så att säga.

Permalänk
Medlem

Woohoo!
Om någon annan vill ha kan jag skriva ut Men ni får hämta den själv i Östersund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sunefred:

Han säger att han gjort "go-pro style mount". Då borde man väl kunna montera den på en sån här t.ex.?

https://cf-images.dustin.eu/cdn-cgi/image/fit=contain,format=auto,width=640/image/d20000100367669/gopro-jaws.jpg

Funderat lite under förmiddagen faktiskt, ledande utblås som man kan rikta in mot punkter i datorn där cirkulation ofta blir dålig hade varit trevligt. Kör själv mITX vilket försvårar lite ytterligare.

Nu vet jag inte hur det rent praktiskt skulle fungera. Men en kombination av Noctuas utblås men med ledande utblås hade varit intressant att se testas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Som jag har förstått det kan du smälta vissa plaster med ångan av aceton för att få en slät finish

Låter som dålig plast om den börja smälta av lite Aceton ånga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

När denna fläkt senast va på nyheterna så blev jag sugen att rita en egen kopia men jag sökte ju först så ingen annan gjort det. Hittade då denna https://www.thingiverse.com/thing:2978071 som gjorts för några år sen och som bygger på samma designprincip, det finns även en version (v2) som är gjord mer efter Noctuas prototyp.

Ska man va petig så är den som länkas i artikeln en "sämre"/enklare kopia om man jämför med originalets design.
Vilken som är bäst kan jag inte säga men jag hade valt den som faktiskt följer samma design som Noctuas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som dålig plast om den börja smälta av lite Aceton ånga.

Lösningsmedel gonna lösa upp I guess. Har inget med kvaliteten på plasten att göra utan beror på kemi.

Edit: Handlar inte heller om ”lite” ånga utan om helt mättad luft. Du häller aceton i botten av en behållare, eller dränker hushållspapper i aceton och lägger i behållaren, som du försluter och sen sätter du ditt föremål antingen i toppen eller i botten beroende på om aceton är tyngre eller lättare än luft så att din pryl hamnar där det är som mest ånga.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Vad har Du för 3D skrivare? Jag vet noll om detta, därav frågan så jag vet vad kontantinsaten är så att säga.

Jag har en Creality Ender 3 Max som kostar runt 2600kr hos 3DPrima. Den tycker jag funkar bra direkt ur lådan utan några som helst modifieringar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Låter som dålig plast om den börja smälta av lite Aceton ånga.

ABS löses upp av aceton. Legoplast är inte dålig plast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag har en Creality Ender 3 Max som kostar runt 2600kr hos 3DPrima. Den tycker jag funkar bra direkt ur lådan utan några som helst modifieringar.

Tack, rimligt pris för att testa vad som verkar vara en kul hobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

Vilken del av Sverige befinner du dig? Jag hade kunnat printa den, men tror inte den gör sig så bra i ett brev.

Bor med hög sannolikhet för långt bort, i Västerbottentrakten, men tack ändå.

Min slitna Arctic Breeze Pro + denna sommars assistansfläkt (vet inte hur många jag testat genom åren, alla har bara varit olika nivåer av skit, så även denna) får fortsätta duga tills Noctua äntligen orkar fisa fram sin.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar semestern, och var tvungen att testa att göra en egen fläkt-addon bara för att se hur det blir att skriva ut tunna väggar på min Ender 3 (icke pro).

Thingverse filen som artikeln handlar om skulle ta 9timmar på min ender 3, medans min skapelse tog 4h20min att skriva ut med samma inställningar.

Min stl-fil blev knappt 700kB, medans thingversefilen var på 131MB (det vill säga nästan 190ggr större fil)

Så känns som att man borde kunna optimera noctua-filen att kunna skriva ut snabbare.

Det jag själv märkt när jag designar något. Tex en låda till en elektronikpryl är att undvika tex att ha en massa ventilationshål i onödan, för det tar sjukt mycket längre tid att skriva ut då.
Vet inte om det är splicern det beror på, eller om det blir jobbigare för skrivaren att skriva ut "hål".

Nu har dock inte noctua-filen något sådan i onödan vad jag kan se, så är lite fundersam på varför filen är så stor.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Min stl-fil blev knappt 700kB, medans thingversefilen var på 131MB (det vill säga nästan 190ggr större fil)

Så känns som att man borde kunna optimera noctua-filen att kunna skriva ut snabbare.

Storleken beror på att han har exporterat STL-filen men en onödigt hög upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Lösningsmedel gonna lösa upp I guess. Har inget med kvaliteten på plasten att göra utan beror på kemi.

Edit: Handlar inte heller om ”lite” ånga utan om helt mättad luft. Du häller aceton i botten av en behållare, eller dränker hushållspapper i aceton och lägger i behållaren, som du försluter och sen sätter du ditt föremål antingen i toppen eller i botten beroende på om aceton är tyngre eller lättare än luft så att din pryl hamnar där det är som mest ånga.

Men det kommer väl bara funka på botten av plasten och inte överallt, känns som det blir massa extra jobb om man ska skriva ut något.

Skrivet av osmojao:

ABS löses upp av aceton. Legoplast är inte dålig plast!

Vad är plasten lämpligt till vilka område, kan man ha i den bildelar som tex kugghjul?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Men det kommer väl bara funka på botten av plasten och inte överallt, känns som det blir massa extra jobb om man ska skriva ut något.

Vad är plasten lämpligt till vilka område, kan man ha i den bildelar som tex kugghjul?

Kort och gott, nej. Kika på det här: https://youtu.be/H33_5yJEZ08

ABS är tålig och kan användas till allt möjligt, men hårdnar bland annat i UV-strålning. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ABS-plast

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felix:

Kort och gott, nej. Kika på det här: https://youtu.be/H33_5yJEZ08

ABS är tålig och kan användas till allt möjligt, men hårdnar bland annat i UV-strålning. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ABS-plast

Förstår, jag hittade denna video som gav lite bättre där visa det sig att isopropanol funkar bättre och inte smälter lika lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=NiG1jDEG0kA

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Då jag skaffade en 3D skrivare för några dagar sedan så blev jag tvungen att testa, samt att jag hade en Noctua fläktkontroller liggandes så kom även den till användning.
Såhär blev resultatet