Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

På svenska kallas den gula flaggan allmänt för pestflaggan men det är lätt vanvördigt och skall inte tas bokstavligt. Internationellt kallas den för "quarantine flag" (därav att man använder Q-flaggan). Egentliga betydelsen var förr "vi har eller kan ha smittsam sjukdom ombord", då med innebörden att man kan behöva tillgång till karantän. Numera är betydelsen "vi tror att vi inte har någon smittsam sjukdom ombord och vill kunna gå iland fritt" vilket då efter inspektion/testning kan beviljas.

Så man ligger bra nära att använda färgen gult för att indikera "ej vaccinerad mot Covid-19". Om det nu spelar roll. Jag reagerade mest på ett taffligt försök till 'guilt by association' genom att vända det till 'virtue by associaltion'. Lite kul får man ha.

Får erkänna att jag inte är speciellt insatt i signalflaggor till sjöss. Låter dessutom på ditt inlägg som att flaggans betydelse ändrats över tiden.

Vad jag ville säga är snarare att jag tycker det är helt rimligt att signalera att man är sjuk, dvs sjukanmäla sig och stanna hemma från jobbet. Men därifrån tycker jag steget är väldigt stort till att kräva att alla inom vården vaccinerar sig. Det borde vara ett personligt val och att börja tvinga folk tror jag bara ger vaccinskeptikerna ännu mer vatten på sin kvarn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

<klipp>
Vet du hur din kropp kommer påverkas av mrna-vaccinerna om ett år - om 10 år? Ingen vet. Finns inga studier, då allt är nytt.
<klipp>

I din okunskap är du en tacksam måltavla. Kan vara kul att veta att mRNA-vaccinen är helt ute ur kroppen efter 1-2 veckor. Generellt sett, för alla vaccin, brukar man säga att efter 8 veckor kommer det inte att hända något mer.

Så vi vet exakt vad som händer efter 1-10 år. Absolut ingenting. Punkt. Finns inget att studera.

Anledningen till att vaccin-utveckling brukar ta tid är att det tar tid att bygga upp volym i antal vaccinerade för att säkert kunna säga att det är säkert. Med 2 miljarder doser givna är vi där för länge sedan.

Läs på bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cango:

Är du medveten hur man utvecklar ett vaccin? Minns du när man tidigt 2020 sade att ett vaccin låg 5-7 år fram, ev längre? Det finns ett förfarande, säkerhetsmässigt, som är pracis i sådana här fall. Orsaken till att vi har alla dessa vaccin tillgängliga nu är att man har gett dom ett slags undantagsfallsorder, men att de är forfarande under testfasen. Kan du säga att de är säkra? Vet du hur din kropp kommer påverkas av mrna-vaccinerna om ett år - om 10 år? Ingen vet. Finns inga studier, då allt är nytt.

Jag skojar inte när jag säger att alla som vaccineras nu är labbråttor. Dessvärre är ni labbråttor utan att man för bok på alla biverkningar som uppkommer.

Sen en fråga till dig: influenzavaccinerna, som gått att ta varje höst/vinter (säsongsinfluenza) pre 2020 - har du tagit nån sån tidigare? Kommer du ta dessa i höst när influenzasäsongen börjar?

Vem har sagt att jag är rädd för två sprutor?

Du upprepar bara antivaxxers diverse ståndpunkter om att, "Vi vet egentligen ingenting." Du skall bli medveten om att antivaxxers INTE besitter några anmärkningsvärda kunskaper och att de är högst motiverade i vilka studier de väljer att lyfta fram (och vilka de struntar att lyfta fram, dvs., studierna som motbevisar dem) såväl som hur de väljer att resonera vetenskapligt om diverse saker som immunologi, virologi, medicin, vaccin, och så vidare.

Om det vore fallet att "ingen vet om mRNA-baserad medicinsk teknologi" så borde skandalöst många ha dött redan vid testfasen av vaccinen och de borde ha stoppat allt redan då och ryckt på axlarna, "Happ, blir inget vaccin då. Vi vet inte tillräckligt ännu." Som tur var fanns det redan decenniers kunnande om just mRNA-baserad medicinsk teknologi. Det hade bara inte tillämpats till något speciellt på grund av inget behov förrän förra året.

Du ska bannemig vara obeskrivligt tacksam att du INTE har någon utav dessa antivaxxers som din personliga läkare, kirurg eller barnmorska!

Det gick fortare än vanligt på grund av att alla faser skedde parallellt och inte seriellt. Jag plockar fram en bloggartikel från 7:e maj 2021 skriven av en läkare, neurolog och skeptiker i samma "yrkestitel":
https://theness.com/neurologicablog/index.php/covid-vaccines-...

Här är summerande punkter om mRNA-vacicnen som antivaxxers gärna undviker för det skulle riva ned hela deras världsbild om medicinsk vetenskap:

• They do not shed spike proteins that can affect the unvaccinated

• They do not cause spontaneous abortion or infertility

• The science was not rushed – only the regulatory process was streamlined so that multiple steps could be taken simultaneously.

• mRNA technology is not new, it has been around for decades. These are just the first mRNA vaccines

• mRNA vaccines do not rewrite your DNA. They don’t even get into the nucleus of the cell.

• They do not permanently create viral protein. The mRNA only lasts 10-14 days.

Självfallet kan du köra med det mest effektivaste motargumentet nu framtaget av antivaccinationsrörelsen:
"Det där är exakt vad etablissemanget/mainstream/politiska vänstern vill att Ni ska tro om vaccinen så att ni förblir deras slavar!"

Och då blir mitt motmotargument: ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av josi:

Får erkänna att jag inte är speciellt insatt i signalflaggor till sjöss. Låter dessutom på ditt inlägg som att flaggans betydelse ändrats över tiden.

Vad jag ville säga är snarare att jag tycker det är helt rimligt att signalera att man är sjuk, dvs sjukanmäla sig och stanna hemma från jobbet. Men därifrån tycker jag steget är väldigt stort till att kräva att alla inom vården vaccinerar sig. Det borde vara ett personligt val och att börja tvinga folk tror jag bara ger vaccinskeptikerna ännu mer vatten på sin kvarn.

Du måste samtidigt hålla med om att olika yrkesbranscher kan ha mycket goda grunder bakom varför de kan ställa vissa olika krav som till viss del i början kan upplevas som "diskriminerande".

T.ex., finns det goda skäl till varför inte vem som helst borde få bli läkare utan standardiserad licens. Det räcker helt enkelt inte med att ha en 1000 timmars YouTube-historik med diverse YouTube-läkare under sitt "utbildningsbälte".

Vi kan också se det så här: det handlar inte om att Du blir "tvingad" att vaccinera dig utan snarare att du indirekt avskriver dig särskilda möjligheter och "rättigheter" här i livet om du beslutar att INTE vaccinera dig då det finns flera många andras liv som står på spel beroende huruvida du väljer att vaccinera dig eller inte (t.ex., hälso-/sjukvården och äldreomsorgen).

Superosannolikt exempel: En som är beroende av att äta nötter och luktar nötig dygnet runt får då finna sig i att denna aldrig kommer att få bli personlig assistent till en med allvarlig nötallergi. Denna person får fortfarande äta nötter dygnet runt men avskriver sig denna arbetsmöjlighet som följd i samma veva.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Du måste samtidigt hålla med om att olika yrkesbranscher kan ha mycket goda grunder bakom varför de kan ställa vissa olika krav som till viss del i början kan upplevas som "diskriminerande".

T.ex., finns det goda skäl till varför inte vem som helst borde få bli läkare utan standardiserad licens. Det räcker helt enkelt inte med att ha en 1000 timmars YouTube-historik med diverse YouTube-läkare under sitt "utbildningsbälte".

Vi kan också se det så här: det handlar inte om att Du blir "tvingad" att vaccinera dig utan snarare att du indirekt avskriver dig särskilda möjligheter och "rättigheter" här i livet om du beslutar att INTE vaccinera dig då det finns flera många andras liv som står på spel beroende huruvida du väljer att vaccinera dig eller inte (t.ex., hälso-/sjukvården och äldreomsorgen).

Superosannolikt exempel: En som är beroende av att äta nötter och luktar nötig dygnet runt får då finna sig i att denna aldrig kommer att få bli personlig assistent till en med allvarlig nötallergi. Denna person får fortfarande äta nötter dygnet runt men avskriver sig denna arbetsmöjlighet som följd i samma veva.

Att man inte ska få jobba som läkare efter att ha tittat på en YouTube-kurs tycker jag är ganska självklart. Förstår inte hur du kom in på det spåret.

Jag säger inte kategoriskt nej till att i vissa lägen tvinga vårdperson att vaccinera sig. Men om man ska göra det så tycker jag också att man ska ha väldigt starka skäl. Det tycker jag saknas här.

Sedan vi påbörjade vaccineringen vid årsskiftet har dödstalen i Covid-19 sjunkit ganska ordentligt. Idag hade exempelvis FHM 0 nya dödfall att rapportera. För hela juni månad har det rapporterats sammanlagt 83 dödsfall kopplade till Covid-19. Tänk då på att det årligen dör ca 90.000 människor i Sverige och sätt siffran i relation till det. Tittar man på statistik från SCB över antalet avlidna under första halvåret 2021 så summerar det till 45.322. Genomsnittet för samma period åren 2015 - 2019 är 46.064. Det har alltså under första halvåret i år avlidit något färre människor än det normalt gör. Detta trots att vi "befinner oss mitt i en pandemi".

Den som är fullt vaccinerad har ett väldigt bra skydd mot att bli smittad och ett ännu bättre skydd mot att bli allvarligt sjuk. Att dessutom kräva att alla runtomkring en är vaccinerade tycker jag inte är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Att man inte ska få jobba som läkare efter att ha tittat på en YouTube-kurs tycker jag är ganska självklart. Förstår inte hur du kom in på det spåret.

Jag säger inte kategoriskt nej till att i vissa lägen tvinga vårdperson att vaccinera sig. Men om man ska göra det så tycker jag också att man ska ha väldigt starka skäl. Det tycker jag saknas här.

Sedan vi påbörjade vaccineringen vid årsskiftet har dödstalen i Covid-19 sjunkit ganska ordentligt. Idag hade exempelvis FHM 0 nya dödfall att rapportera. För hela juni månad har det rapporterats sammanlagt 83 dödsfall kopplade till Covid-19. Tänk då på att det årligen dör ca 90.000 människor i Sverige och sätt siffran i relation till det. Tittar man på statistik från SCB över antalet avlidna under första halvåret 2021 så summerar det till 45.322. Genomsnittet för samma period åren 2015 - 2019 är 46.064. Det har alltså under första halvåret i år avlidit något färre människor än det normalt gör. Detta trots att vi "befinner oss mitt i en pandemi".

Den som är fullt vaccinerad har ett väldigt bra skydd mot att bli smittad och ett ännu bättre skydd mot att bli allvarligt sjuk. Att dessutom kräva att alla runtomkring en är vaccinerade tycker jag inte är rimligt.

Nu kanske många i riskgrupperna har fått vaccin, men glöm inte att de som inte vill vaccinera sig kan bli sjuka och ge upphov till nya mutationer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nu kanske många i riskgrupperna har fått vaccin, men glöm inte att de som inte vill vaccinera sig kan bli sjuka och ge upphov till nya mutationer.

Nu var det inte mutationer som inlägget från AplAy, och som jag svarade på, handlade om. Frågan där var hur rimligt det är att tvinga vårdanställda att vaccinera sig.

Men visst, viruset kan mutera. Det har vi redan sett flera exempel på. Ska vi slippa undan mutationer räcker det inte långt att tvinga vårdpersonal i Sverige vaccinera sig. Räcker inte ens att vi tvingar alla i Sverige vaccinera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om riskgrupp till brukare är vaccinerade + vårdpersonalen som har hand om dem så minskar risken för att svår sjukdom skulle smittas till båda(!). Det finns fortfarande risk för att mild sjukdom smittas trots att båda vaccinerats. Vaccinen är primärt till för att förhindra svåra/dödliga sjukdomsförlopp, inte stoppa faktiska infektioner.

Infektion = du har fått viruset in i din kropp (jag har exempelvis munherpes sedan 20 år tillbaka men får ytterst extremt sällan munsår så jag genomgår därför inte det så kallade "sjukdomsförloppet")

Sjukdomsförlopp = symptomen och utfallet (t.ex., död eller överlevnad med permanenta men) du får från virusets replikeringsprocess medan det är inuti din kropp i samverkan med immunförsvaret som bekämpar det

Vill Du inte vaccinera så måste du givetvis inte. Då har du samtidigt ingen rätt att klaga på om någon när, kär eller vän skulle drabbas eftersom du själv inte bidrog med ditt strå till stacken. Liknande inom politik: rösta på partiet du tror på eller avstå från att gnälla om valets utfall.

Faktum är att Du skulle kunna vara den direkta orsaken till att någon när, kär eller vän dör med anledning av COVID-19. Du smittas men drabbas inte av sjukdom och smittar vidare till någon som tyvärr drabbas dödligt svårt av det. Som en miljon gånger tidigare står det inte skrivet på våra pannben hur vi kommer att reagera på en eventuell infektion medan det står skrivet på papper efter vaccinering hur sannolikt det är att vi drabbas svårt!

Och återigen du som är vaccinerad kan ändå smitta andra precis som jag. Det är ett virus, mycket mindre än bakterie och väldigt lätt att överföra. Säg att du får kontakt med ett dörrhandtag som är kontaminerad. Viruset kommer att attackera din kropp precis som min, men du kommer att ha mildare symtom. Du tror väl inte att viruset känner av, oj han är vaccinerad, jag får hitta någon annan..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Säg att du får kontakt med ett dörrhandtag som är kontaminerad.

Sprid inte FUD:
”Coronaviruset som orsakar covid-19 smittar i första hand mellan människor genom små och stora droppar från luftvägarna. Det finns inga uppgifter om att personer har smittats via föremål.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Och återigen du som är vaccinerad kan ändå smitta andra precis som jag. Det är ett virus, mycket mindre än bakterie och väldigt lätt att överföra. Säg att du får kontakt med ett dörrhandtag som är kontaminerad. Viruset kommer att attackera din kropp precis som min, men du kommer att ha mildare symtom. Du tror väl inte att viruset känner av, oj han är vaccinerad, jag får hitta någon annan..

Ok, då får jag be att få tillhandahålla en snabb grundkurs i hur det här med de rackarns virusarna fungerar.

Nej, viruset har det inte så lätt att överföra sig, viruset överlever nämligen bara i luftvägarna och måste då gå från en persons luftvägar till en annan persons luftvägar, oftast i form av en mikroskopisk droppe. Det här kallas då för luftburen droppsmitta. Inte alldeles enkelt och man kan till exempel stoppa det genom att på olika sätt undvika att två personer delar på samma luftmängd.

Skall det gå via till exempel ett dörrhandtag så får alltså person A typ hosta på sin hand, låta handen ta i dörrhandtaget följt av att person B tar i handtaget och sedan typ petar sig i näsan. Rätt besvärlig smittväg. Agnes Wold har torrt konstaterat att man får nog peta sig i näsan väldigt mycket för att lyckas få i sig viruset den vägen.

När viruset sedan har lyckats komma ner i luftvägarna på en vaccinerad person så kommer viruset jävligt fort känna sig dödat och bortstädat av kroppens immunförsvar. Ingen spridning. Om nu kroppen har något vidare immunförsvar mot viruset. Om inte så kommer viruset att kunna frodas och har en hyfsad chans att kunna sprida sig vidare.

Du verkar ha rätt dimmiga begrepp om vad som pågår. Föreslår att du skippar skrämselpropagandan, både att konsumera den och att sprida den vidare. Det finns inga mystiska ondskefulla konspirationer, lika lite som monster under sängen. Det enda som pågår är att vi har ett styggt virus som cirkulerar men som det numera finns effektiva och säkra vaccin mot. Rekommenderas. Ok?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

"Väldigt teknisk formalitet"... yeah right.

I brist på kunskap frodas misstänksamhet. Läs på bättre så kommer du att upptäcka att det finns väldigt många duktiga som gjort ett väldigt bra jobb med att hantera den här pandemin, något som vi skall vara glada och tacksamma för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Att som covid-19-behandlande läkare omfamna icke-vaccinerade anhöriga till covid-19-sjuka är ett exempel på något man bör undvika...

Skrivet av Quorthon:

För att..

På grund av följande faktum:

• Covid-19 sprids genom närhet, därav rekommendation att hålla avstånd.

• När man omfamnar varandra gör man motsatsen till att hålla avstånd.

• För att reducera risken för smittspridning ska man begränsa kretsen man kommer nära så långt som möjligt, helst bara till ens närmaste familj, eventuellt de närmaste vännerna. Kretsen av anhöriga till patienter man behandlar hör inte dit.

• Är man covid-19-läkare är man mer exponerad för covid-19 än genomsnittet.

• Ovaccinerade löper större risk än vaccinerade att insjukna allvarligt i covid-19 om de blir smittade.

Därför är det olämpligt för en covid-19-läkare att omfamna ovaccinerade anhöriga.

Skrivet av Quorthon:

Om en person är vaccinerad, vad spelar det för roll om man kommer i kontakt med en vaccinerad eller ovaccinerad person, man är väl skyddad oavsett?

Skrivet av Quorthon:

Och återigen du som är vaccinerad kan ändå smitta andra precis som jag.

Om du ignorerar det jag skriver och bara upprepar dina felaktiga påståenden är det lönlöst att diskutera. I det här fallet skrev jag ju redan att skillnaden är hur effektivt man smittar som ovaccinerad jämfört med vaccinerade. Jag hoppas du förstår varför det gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det är intressant att se att redan besvarade påståenden i tråden återkommer efter att tag. Antivaxxers gillar att det blir så eftersom man på det viset hamrar in samma budskap om och om igen tills alla accepterar det som ett faktum. Just det här inte en osanning i sig men sättet det presenteras på gör att det bidrar till annat än sanningen.
Det är sant att det dött färre människor än vanligt med det beror på just pandemin. På grund av pandemin har vi mindre fysisk kontakt med andra och håller till och med avstånd, inga kramar och pussar när vi möter gamla bekanta och så vidare. Av den orsaken skyddar vi oss inte bara mot covid utan vi bidrar till att inte heller smitta med andra sjukdomar och det slår faktiskt igenom på dödstalen eftersom människor som är i riskgrupper inte utsätter sig för en massa andra saker som normalt tar kål på ett antal människor varje år. Så de knappt 750 människor som skulle dött av allehanda smittsamma sjukdomar som vi "normalt" utsätter oss för utan att tänka på det har räddats till livet "tack vare" pandemin.

Permalänk
Medlem

Det stör inte mig, ni får jättegärna ta spruta nr.4 och 5. Eller årlig vaccin, det är väl läkemedelsindustrins dröm, men sluta tjata på de som inte vill. Synd att man inte äger aktier i Pfeizer eller Astra Zeneca, de tjänar mycket mer nu än toapapperstillverkare gjorde ifjol.
Btw om det är bara luftvägarna och mitt dörrhandtag exempel dålig, varför uppmanar man folk att tvätta händerna noga och varför finns det handsprit vid ingången till varje affär. Kan man inte smitta den vägen, då är det bara rädslan hos folk som tillverkarna av handsprit utnyttjar - alltså falsk marknadsföring..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Btw om det är bara luftvägarna och mitt dörrhandtag exempel dålig, varför uppmanar man folk att tvätta händerna noga och varför finns det handsprit vid ingången till varje affär.

Hade du varit lite uppmärksam så hade du noterat att myndigheterna slutat göra reklam om handtvätt. Från början visste man ju inte exakt hur covid-19 smittade mer än att det var en droppsmitta, en del sjukdomar smittar förstås genom att man tar sig i ansiktet efter att ha tagit i dörrhandtag o.s.v., så man gissade väl att det kunde gå till så.

Hursomhelst så har folk tydligen normalt en undermålig handhygien eftersom tjatandet om handtvätt gjorde att en hel del andra sjukdomar minskade radikalt, så låt oss inte sluta tvätta händerna. Vart tydligt redan under svininfluensan, när ungarna på dagis var friskare än någonsin p.g.a. ökad handhygien, tyvärr återföll ju mänskligheten i sin dåliga handhygien när svininfluensan försvann ur folks medvetande.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hade du varit lite uppmärksam så hade du noterat att myndigheterna slutat göra reklam om handtvätt. Från början visste man ju inte exakt hur covid-19 smittade mer än att det var en droppsmitta, en del sjukdomar smittar förstås genom att man tar sig i ansiktet efter att ha tagit i dörrhandtag o.s.v., så man gissade väl att det kunde gå till så.

Hursomhelst så har folk tydligen normalt en undermålig handhygien eftersom tjatandet om handtvätt gjorde att en hel del andra sjukdomar minskade radikalt, så låt oss inte sluta tvätta händerna. Vart tydligt redan under svininfluensan, när ungarna på dagis var friskare än någonsin p.g.a. ökad handhygien, tyvärr återföll ju mänskligheten i sin dåliga handhygien när svininfluensan försvann ur folks medvetande.

Shit vad svinigt av handsprit företag. Borde inte läkarna kommit med det innan. Handspriten är kvar i de flesta affärer i Ängelholm i alla fall, så de mjölkar det så gott det bara går…

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är ju för att de nu gör reklam för att informera om vaccination.
Noggran handhygien kvarstår som rekommendationer på 1177 https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/in...

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Naturligtvis smittar det även via droppar på föremål som handtag och liknande. Det är mycket klokt att hålla god handhygien just för att minska smittorisken. Det man har upptäckt är bara att smitta via luften är en mycket större smittoväg än smitta genom ytor. Om jag nu hittar på att 98 procent smittas genom luft och två procent via ytor, så är det förstås viktigast att undvika att vara nära andra så att man först tar bort den stora risken, dvs smitta via luft. Men det tar ju inte bort det faktum att det kan smitta via ytor. Så fortsätt tvätta händerna, sprita eller använd handskar när ni tar i föremål som frekvent hanteras av många andra. Själv använder jag alltid handskar eller plastpåsar när jag tar i dörrhandtag utanför hemmet. Har så gjort i 15 månaders tid nu. Jag tycker om riskminimering. Att se till att undvika smitta via ytor är enkelt för mig, så det finns inget skäl för mig att sluta med det så länge viruset cirkulerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Alla kan ge upphov till nya mutationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Exakt.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det finns inga mystiska ondskefulla konspirationer, lika lite som monster under sängen.

Att påstå att det inte finns några mystiska (det blir ju en tautologi eftersom ordet konspiration i sig betyder att något är dunkelt/dolt/hemligt) ondskefulla konspirationer är ju bara korkat.

Vissa människor drabbas bara av kognitiv dissonans om man säger att staten skulle syssla med något som inte bara syftar till att vi ska må bättre och bli gladare.

Undantaget förstås om man sätter något av orden ryska['staten'] eller kinesiska['staten'] framför.

Eller, om man anlägger ett hitoriskt perspektiv på det, t.ex. Vipeholm eller IB.

Men att dom skulle syssla med något sådant idag? DET är såklart helt otänkbart...

Edit: sen är såklart begreppet "ondskefulla" problematiskt. Det är i princip ingen som ser sina egna handlingar som ondskefulla, och på gruppnivå existerar det i princip inte. Så alla dom gemensamma exempel vi har på ondska, t.ex. Nazi-tyskland, är ju bara grupper som handlar för sitt eget bästa, och inte sällan i tron att det är även för offrens bästa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Skrivet av Quorthon:

Och därför ska vi alla göra vår plikt genom att INTE vaccinera oss för att påskynda upphovet till nya mutationer?! *insert facepalm emoji*

Alla kan råka krocka med sin bil men vi drar alla vårat strå till stacken genom att INTE köra drogpåverkade. Dvs., vi gör det som minskar risken istället för att göra det som ökar risken. Aldrig helt eliminerad risk, men signifikant minskad risk. Samma sak gäller vaccinering = minska risken för dödlig sjukdom, inte eliminera risken helt.

Ni faller båda för "Nirvana Fallacy" vilket är ett informellt logiskt felslut där människor antingen måste ha en perfekt lösning eller så är det lika bra att skita i någon lösning överhuvudtaget.

De har till och med ett exempel med SARS-CoV-2:
Påstående: "Wearing a non medical grade mask will not protect me or others from SARS-CoV-2."
Motbevis: "While wearing a mask does not provide 100% protection, it does provide some protection.[5][6] Some protection is better than none, especially when the virus is not under control."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Jag upprepar, återigen, se även mitt andra inlägg: Vaccinering är tänkt att minska risken för dödlig sjukdom, inte förhindra smittspridningen (jag kommer uppdatera om i vilken utsträckningen vaccinering faktiskt bidrar till minskad smittspridning för det kan lika gärna vara så att alla som är vaccinerade får jättekorta asymptomatiska sjukdomsförlopp tack vare just vaccineringen medan smittspridningen är lika utbredd - jag skall kontakta virologer för att få svar på denna intressanta immunovirologiska fråga), precis som bilbälten minskar risken för att dö vid eventuell bilolycka medan det inte minskar risken för att folk fortfarande kör som blinda idioter ute i trafiken.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Att påstå att det inte finns några mystiska (det blir ju en tautologi eftersom ordet konspiration i sig betyder att något är dunkelt/dolt/hemligt) ondskefulla konspirationer är ju bara korkat.

Vissa människor drabbas bara av kognitiv dissonans om man säger att staten skulle syssla med något som inte bara syftar till att vi ska må bättre och bli gladare.

Undantaget förstås om man sätter något av orden ryska['staten'] eller kinesiska['staten'] framför.

Eller, om man anlägger ett hitoriskt perspektiv på det, t.ex. Vipeholm eller IB.

Men att dom skulle syssla med något sådant idag? DET är såklart helt otänkbart...

Edit: sen är såklart begreppet "ondskefulla" problematiskt. Det är i princip ingen som ser sina egna handlingar som ondskefulla, och på gruppnivå existerar det i princip inte. Så alla dom gemensamma exempel vi har på ondska, t.ex. Nazi-tyskland, är ju bara grupper som handlar för sitt eget bästa, och inte sällan i tron att det är även för offrens bästa.

Har Du möjlighet att utveckla HUR stor omfattning av "staten" vi talar om här? Desto fler människor du inser som måste vara inblandade för att hålla tyst om "den mystiska ondskefulla konspirationen", ju snabbare inser Du hur fort den fallerar på grund av att människan är ett socialt skvallerdjur i grunden - särskilt när det gäller så kallade "hemligheter".

T.ex.: hur många människor tror du skulle kunna vara tyst om att ett läkemedelsbolag sitter på botemedlet till en viss cancerform för att läkemedelsbolaget skall få fortsätta sälja sina regelbundna cancerbromsande cancerbehandlingar? Särskilt med tanke på hur utbrett cancer är, hur hemskt sjukdomen är, hur hårt den drabbar anhöriga, och hur många som känner någon som varit med om cancer - och överlevt eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Alla kan råka krocka med sin bil men vi drar alla vårat strå till stacken genom att INTE köra drogpåverkade.

Men du kör bil, trots att människor dödas i trafiken även av nyktra människor, med säkerhetsbälte, som håller alla hastighetsbegränsningar?

Det enda rimliga är ju att du slutar köra bil.

Som du ser är det en gränsdragning. Ibland tycker du det är okej att utsätta mäniskor för fara, men du förfasas när andra gör samma sak.

Permalänk
Medlem

Nu när vi har det sterilare hemma… det var inte så länge sen det stod i tidningarna, kanske tom tv-program om att det gör att vi lättare utvecklar allergi, oftast mot pollen. ”Men då har vi en hel hylla med nässpray, ögondroppar och tabletter. Vet du vad, det finns även ett vaccinprogram för att bli av med pollenallergi. Torra och narriga händer av all handsprit, här har vi en hylla med handkräm som hjälper mot detta.” And round and round we go…

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Men du kör bil, trots att människor dödas i trafiken även av nyktra människor, med säkerhetsbälte, som håller alla hastighetsbegränsningar?

Det enda rimliga är ju att du slutar köra bil.

Som du ser är det en gränsdragning. Ibland tycker du det är okej att utsätta mäniskor för fara, men du förfasas när andra gör samma sak.

Jag pratar om att minska riskerna, inte eliminera dem.

Ja, inte köra bil alls = eliminera egen risk och till viss del andras.
Köra bil icke-drogpåverkad = minska egen och andras risk.
Köra bil drogpåverkad = öka egen och andras risk.

Jag kan inte tänka mig att du med flit försöker spela dum eller trolla nu?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, inte köra bil alls = eliminera egen risk och till viss del andras.

Igen, det blir såklart en gränsdragning.

Vaccinationer (om du vill det) minskar din egen risk och andras.

Påtvingade vaccinationer (eller restriktioner) är ju ett försök att eliminera riskerna.

När du kör bil så utsätter du mig för en potentiell risk, varför tycker du att det är okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ska snart åka och få min första spruta. Är lite nervös. Har hört en kan få feber och andra obehag men hoppas på att slippa det.

Kände inte när de stack mig, fick ingen feber, gick omkring och kände efter i flera dagar men kom bara fram till att jag kanske var lite öm i axeln utan att kunna direkt säga att det var av sprutan. Ingen biverkan av andra sprutan.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra vart fågelinfluensa och svininfluensa tagit vägen? Försvann de bara av sig själva eller var det även då tillräckligt många som ”tog sitt ansvar” . Jag känner i alla fall inte många som vaccinerades då…

Visa signatur

"Saints are in Hell!"