Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket MMO ersätter WoW?

Permalänk
Medlem

Vilket MMO ersätter WoW?

Lirat WoW sedan dag ett. Gillar det än men börjar få dåliga vibbar av framtiden för WoW. "Roar" mig med att fundera på vad att lira istället för / utöver WoW.

Lirar Swtor emellanåt men det känns inte som "WoWersättare". Kan egentligen inte sätta fingret på vad som lockar mig med WoW fastän jag i perioder är så trött på det så jag spyr, lirar ändå för det är klockrent tidsfördriv.

Tips mottages vad att testa eller hålla ögonen på. Lirar inte "hardcore" utan mer "slölir". Housing skulle inte vara helt fel, inget måste men skulle vara kul.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Låter som att du bör kolla in FFXIV, perfekt spel för att inte bara fokusera på att nå max level utan även göra saker utanför progression som hunting log, gathering log, golder saucer etc.
Dessutom är det perfect om du som jag är en "altoholic", du kan spela alla klasser, eller job som det heter på samma karaktär genom att bara byta vapen.
Dessutom upplever jag att community är väldigt välkomnande och vänlig.
Dom har även housing.

Permalänk
Medlem

Mortal Online 2 ser ut att bli ett trevligt MMO.
Annars kan du ju alltid titta på wurm, kanske inte så snyggt men där kan du bygga hus och greja.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också på FFXIV, finns free trial och det är väldigt många som spelar det just nu (då många andra också hoppat av WoW av flera anledningar): https://freetrial.finalfantasyxiv.com/gb/

Är väldigt mysigt spel med bra musik och bra story och hjälpsamma människor. När man är ny hamnar man i "Novice Network"-chatten och alla där är väldigt trevliga i min erfarenhet. I bland kan den spåra ut lite till en slags general chat, men har någon en fråga så brukar den svaras snabbt

Precis som personen ovanför skrev så behöver du inte göra en ny gubbe för att byta klass/jobb. Jag körde Summoner (typ som WoW's Warlock) upp till level 54, men sen började jag känna mig förvirrad av alla abilities den klassen fick så jag unequippade en bok och equippade ett Samurai-svärd istället och det har passat mig bättre

Det jag kan klaga på är mer tekniska detaljer, t.ex. grafikinställningar hade det kunnat finnas fler av, och account management sidorna ser ut att ha programmerats år 2003, och i launchern måste man skriva in sitt lösenord varje gång. Men bortsett från det är det väldigt bra och jag har inte rört WoW sedan jag började spela FFXIV år 2019.

EDIT: Juste! Sen finns det till Playstation 4/5 också, så om man inte ids sitta vid datorn kan man sitta/ligga i soffan med en kontroll och slöa på det sättet

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Forumledare

Ännu en röst här på FFXIV.
De senaste ändringarna har ju förvandlat spelet till digitalt knark

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@knutbjorn @lambdan @NordhNet

Tackar. Kollar in eventuella kostnader för köp och per månad. Känner mig aningens dum som inte vet vad jag ska köpa. Om jag nu skulle köpa hela klabbemanget, vad siktar jag på då?

Vad menas sen med, Entry och Standard? *rodnar aningens över tilt i huvudet*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt imponerad av New World så det kan ju vara något att kika på och vara med från början på.
Annars är väl FFXIV och ESO det populäraste just nu. Sen SWTOR.
Sen har vi Ashes of Creation på G men det vet jag inget om än.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

De senaste ändringarna har ju förvandlat spelet till digitalt knark

Vilka ändringar är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@knutbjorn @lambdan @NordhNet

Tackar. Kollar in eventuella kostnader för köp och per månad. Känner mig aningens dum som inte vet vad jag ska köpa. Om jag nu skulle köpa hela klabbemanget, vad siktar jag på då?

Vad menas sen med, Entry och Standard? *rodnar aningens över tilt i huvudet*

Ja juste, här har vi ett till tekniskt problem med spelet: att köpa det!

Jag köpte Starter Edition på Steam och sedan har jag köpt till expansionen Shadowbringers och nyligen förbokade jag kommande Endwalker expansionen.
När en ny expansion kommer så brukar de föregående ingå i den, så om du vill vara mest ekonomisk väntar du tills Endwalker kommer och köper det då så får du Shadowbringers mfl på köpet, om jag förstått rätt.
Hittade denna FAQ som verkar nyttig: https://www.reddit.com/r/ffxiv/comments/ndcdex/final_fantasy_...

Ang Entry och Standard så tror jag enda skillnaden är att man bara kan ha 1 gubbe vs flera gubbar på en server. Jag kör samma gubbe på samma server hela tiden så jag kör på Entry.

Innan du köper nåt så klarar du dig långt med Free Trial förövrigt. Den ska täcka hela bas spelet och första expansionen Heavensward. Det är typ levels 1-60.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

Ännu en röst här på FFXIV.
De senaste ändringarna har ju förvandlat spelet till digitalt knark

Det här med digitalt knark.. är det en positiv eller negativ grej?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@knutbjorn @lambdan @NordhNet

Tackar. Kollar in eventuella kostnader för köp och per månad. Känner mig aningens dum som inte vet vad jag ska köpa. Om jag nu skulle köpa hela klabbemanget, vad siktar jag på då?

Vad menas sen med, Entry och Standard? *rodnar aningens över tilt i huvudet*

Mitt tips, kör på trial och testa. Jag kan ärligt säga att spelet inte var något för mig så glad att jag inte la några pengar på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@knutbjorn @lambdan @NordhNet

Tackar. Kollar in eventuella kostnader för köp och per månad. Känner mig aningens dum som inte vet vad jag ska köpa. Om jag nu skulle köpa hela klabbemanget, vad siktar jag på då?

Vad menas sen med, Entry och Standard? *rodnar aningens över tilt i huvudet*

Båda alternativen ger tillgång till spelet.

Entry låter dig skapa en karaktär per server, upp till 8 karaktärer totalt.
Standard låter dig ha 8 per server, upp till 40 totalt.

Entry räcker oftast gott och väl med systemet som FF14 använder för jobb/klasser.
För att få tillgång till alla klasser, inklusive crafting/gathering, behöver du enbart en karaktär.

Till en början behöver du inte köpa något alls, det är gratis att spela upp till lvl 60 vilket är basspelet + första expansionen.
Om du efter detta fortfarande är sugen, då är det complete edition du köper.
Kostar vanligtvis €39, men verkar vara sänkt till €16 nu.
Sedan behöver du även den kommande expansionen endwalker som släpps i november.

OBS:
När du köper complete edition och registrerar det på ditt konto, då blir du av med möjligheten att spela gratis.
Så min rekommendation är att spela gratis upp till lvl 60, och sedan bestämma dig för ett köp eller icke köp.
Det borde ge dig rätt mycket speltid.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är väldigt imponerad av New World så det kan ju vara något att kika på och vara med från början på.
Annars är väl FFXIV och ESO det populäraste just nu. Sen SWTOR.
Sen har vi Ashes of Creation på G men det vet jag inget om än.

New World ska jag också kolla upp. Tack.

Skrivet av lambdan:

Ja juste, här har vi ett till tekniskt problem med spelet: att köpa det!

Jag köpte Starter Edition på Steam och sedan har jag köpt till expansionen Shadowbringers och nyligen förbokade jag kommande Endwalker expansionen.
När en ny expansion kommer så brukar de föregående ingå i den, så om du vill vara mest ekonomisk väntar du tills Endwalker kommer och köper det då så får du Shadowbringers mfl på köpet, om jag förstått rätt.
Hittade denna FAQ som verkar nyttig: https://www.reddit.com/r/ffxiv/comments/ndcdex/final_fantasy_...

Ang Entry och Standard så tror jag enda skillnaden är att man bara kan ha 1 gubbe vs flera gubbar på en server. Jag kör samma gubbe på samma server hela tiden så jag kör på Entry.

Innan du köper nåt så klarar du dig långt med Free Trial förövrigt. Den ska täcka hela bas spelet och första expansionen Heavensward. Det är typ levels 1-60.

Skrivet av joewson:

Mitt tips, kör på trial och testa. Jag kan ärligt säga att spelet inte var något för mig så glad att jag inte la några pengar på det

Jodå. Ska testa Trial först. Bara blev fundersam om jag sen skulle köpa det vad kostnaden skulle bli och det var då jag kände mig gammal gubbe som inte kan/kunde lista ut det.

Edit:

oops. Såg denna post efter jag skrev min.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Båda alternativen ger tillgång till spelet.

Entry låter dig skapa en karaktär per server, upp till 8 karaktärer totalt.
Standard låter dig ha 8 per server, upp till 40 totalt.

Entry räcker oftast gott och väl med systemet som FF14 använder för jobb/klasser.
För att få tillgång till alla klasser, inklusive crafting/gathering, behöver du enbart en karaktär.

Till en början behöver du inte köpa något alls, det är gratis att spela upp till lvl 60 vilket är basspelet + första expansionen.
Om du efter detta fortfarande är sugen, då är det complete edition du köper.
Kostar vanligtvis €39, men verkar vara sänkt till €16 nu.
Sedan behöver du även den kommande expansionen endwalker som släpps i november.

OBS:
När du köper complete edition och registrerar det på ditt konto, då blir du av med möjligheten att spela gratis.
Så min rekommendation är att spela gratis upp till lvl 60, och sedan bestämma dig för ett köp eller icke köp.
Det borde ge dig rätt mycket speltid.

Tack för genomgång!!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

FFXIV pvp:en är jätte dålig och jag för mesta dels spelar pvp på wow. Det finns inga andra mmos som ens kommer i närheten utav wows pvp, vilket är jätte tråkigt. För att jag vill inte supporta blizzard.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Harddrive:

Vilka ändringar är det?

Spelade 2010 och sen igen 2012(?) när det återlanserades. Var inte jätteimponerad någon av gångerna men nu med 5.x så har det verkligen blivit mycket bättre

Skrivet av Klorixx:

Det här med digitalt knark.. är det en positiv eller negativ grej?

Det får dina närstående avgöra 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

rekommenderar Dota 2.

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela WoW efter Legion. Nu spelar jag Phantasy Star Online 2: New Genesis. Spelet är riktigt kul. Jag har funderat på att prova spela FFXIV men jag tycker inte om grafiken.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ghost93:

rekommenderar Dota 2.

Nyckelordet är alltså ”MMO” vilket jag har svårt att se dota2 som 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Tråden fick mig genast att tänka på en video jag såg för ett tag sen.. XD

Har själv inte spelat FFXIV men håller med om rekommendationerna i tråden då jag mest hört positivt om det.

Stavning.
Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Prövade ff14, helt okej för raiders som alternativ men speldesignens svagheter uppenbaras direkt vid pvp (pvp fokuserad sj) så det är inget för mig i längden.

Själv är jag enormt hypad för eu/na releasen av lost ark, beta ska vara nästa månad med höst release

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är väldigt imponerad av New World så det kan ju vara något att kika på och vara med från början på.
Annars är väl FFXIV och ESO det populäraste just nu. Sen SWTOR.
Sen har vi Ashes of Creation på G men det vet jag inget om än.

Ashes är väl 2 år framåt innan man kan ens börja frossa över det, men ja det är en riktigt kandidat.

Permalänk
Medlem

Även jag har provat FFXIV _i omgångar_ men det var inte heller något för mig, speciellt inte när man förväntar sig "final fantasy" och får ett barnspel med grind. Månne kan Amazon Games nya vara något?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Även jag har provat FFXIV _i omgångar_ men det var inte heller något för mig, speciellt inte när man förväntar sig "final fantasy" och får ett barnspel med grind. Månne kan Amazon Games nya vara något?

påminner mig om Albion online med mer budget/ runescape.

Permalänk

Jag tycker också FFXIV är trevligt. Trevlig community, housing, bra PvE med roliga boss-fighter och ett fantastiskt crafting-system.
Men upplägget med att man "måste" ta sig igenom storyn för att låsa upp content är inget som tilltalar alla.

Körde New World closed beta i 5 timmar, sedan var jag rätt trött på combaten. Men det ska tilläggas att jag inte körde några dungeons, utan enbart Questing och nosade även lite på PvP. Det kändes ju betydligt bättre än när jag testa det förra året.
Tror säkert det kan vara rätt kul om man är ett gäng som spelar tillsammans. Men det blev refund för min del.

Precis som @Buulaa, så har även jag Lost Ark i kikaren och hoppas betan kommer snart, ska bli riktigt kul att testa

Visa signatur

Walk the streets, what do I see, Shit on legs approaching me!

Permalänk
Medlem

Trial på FF14, när jag hinner. Är "gubben" kvar om man sen köper liret? (Anar mig till svaret men vill få bekräftat att så är fallet)

Ska testa Swtor sen igen. Lirar det i perioder, kan gå något år mellan försöken. Gillar liret men det är något som..... "felas" i brist på bättre ord. Saknar att lira i guild. Få se en guildchatt som är igång t.ex.

Som i WoW. Är ensam kvar att lira det. Tappat allihop jag lirat med. Höjdpunkten var nu sist när guilden jag var med i bytte server och faction för några år sen utan att säga det. Jag fattade vinken....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tibia

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Vilket MMO ersätter WoW?"

Svar:
Inget

***

Om du lirat WoW sedan dag 1 vet du nog väl att det inte funnits ngt MMO som lyckats ersätta WoW.. Det finns givetvis bra andra MMOs men de är helt annorlunda WoW och ska inte jämföras och du kommer bli besviken om de ska ersätta.

WoW är unikt på samma sätt som andra populära spel i andra genres typ CS, Dota, LoL, Fortnite för de yngre etc. Sjukt svårt att ersätta för en etablerad fanbase.

Jag hade istället rekommenderat att göra ngt annat än leta efter ett nytt spel, dvs ngt "offline". När du väl tröttnar på att gå till gymmet/plugga nytt språk/dansa t.ex så gå tillbaks och lira WoW.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plajton:

"Vilket MMO ersätter WoW?"

Svar:
Inget

***

Om du lirat WoW sedan dag 1 vet du nog väl att det inte funnits ngt MMO som lyckats ersätta WoW.. Det finns givetvis bra andra MMOs men de är helt annorlunda WoW och ska inte jämföras och du kommer bli besviken om de ska ersätta.

WoW är unikt på samma sätt som andra populära spel i andra genres typ CS, Dota, LoL, Fortnite för de yngre etc. Sjukt svårt att ersätta för en etablerad fanbase.

Jag hade istället rekommenderat att göra ngt annat än leta efter ett nytt spel, dvs ngt "offline". När du väl tröttnar på att gå till gymmet/plugga nytt språk/dansa t.ex så gå tillbaks och lira WoW.

Jag tenderar att hålla med om detta. Jag började spelar WoW mot slutet av vanilla och spelade aktivt till och med Lich King ungefär. Det antal spelare och den miljö som fanns under den perioden jag spelade kommer inget framtida MMO att matcha. Det är möjligt att andra genres kommer att komma dit eller nära, men jag tror inte på MMO. Alla som spelat WoW under spelets storhetstid kommer att jämföra med hur det var och tycka att nya varianter är sämre. Det oavsett hur bra det nya spelet faktiskt är. Till viss del beror detta nog på något syndrom där vi kommer ihåg de bra sakerna när vi tittar tillbaka på hur roligt vi haft när vi spelat WoW. Det krävs något radikalt annorlunda för att komma i närheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

WoW Classic

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3