Nyhetsquiz vecka 30 2021: Kvartalsrapporter, Radeon och Intels tillverkningsteknik

Permalänk
Melding Plague

Nyhetsquiz vecka 30 2021: Kvartalsrapporter, Radeon och Intels tillverkningsteknik

Den här veckan testar vi att köra dubbla quiz, där bildfrågorna om kretskort utökas med en nutidskoll. Har du hängt med i veckan?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Missade frågan om Alder Lake och ATX12VO

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Kunde allt utom en som jag gissade på, och där gissade jag fel. Naturligtvis en Apple-fråga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Första gången jag får 10/10!
Gissade dock på Apple-frågan.

Permalänk
Lego Master

Woho!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Bah!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Ajdå, 9/10 :C

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Jag uppskattar det här upplägget. Känns mindre random än många andra gånger.

Med det sagt så är dem vanliga quizen också roliga så jag tycker inte att det behöver vara det ena eller det andra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jeppe109:

Jag uppskattar det här upplägget. Känns mindre random än många andra gånger.

Med det sagt så är dem vanliga quizen också roliga så jag tycker inte att det behöver vara det ena eller det andra.

Nä men det var tanken. Att vi kör båda alltså

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Kul!

Men alltså den förklarande texten till fråga två..

Vilseledande om något

Permalänk
Medlem

Massa slarvfel. :/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Avstängd

9/10 var osäker på 12VO

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Skivat bröd kan slänga sig i väggen, detta var riktigt mysigt!

Dessa är bra dubbelt upp som sammanfattning för de som inte läser dagligen och som minnesträning för oss som läser allt.

Kanske kan köra specialer varje månad/halvår med största rubrikerna från en den tidsperioden, eller kanske ett årtal i historien?

Edit: kom på att detta är ju perfekt helg/söndags content? Summera veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Jag håller med de som tidigare uttalat sig i tråden.
Bra koncept. En blanding av nyhetsquizz och tema quiz är nog det bästa.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Ashzala:

Kul!

Men alltså den förklarande texten till fråga två..

Vilseledande om något

Haha Den absurda händelsen med VD:n som låser in sig på kontoret har etsat sig fast i bakhuvudet, så jag vill verkligen försäkra mig om att ingen misstar det alternativet för något påhittat! Lägger till en förtydligande rad, för att inte helt dribbla bort läsarna

Permalänk
Medlem

Kasst

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Fösta gången jag satt 10/10! Och det är ett quiz där alla svaren finns i de senaste nyheterna på Swec.. x)

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Jag tror också att det är vettigt med en sammanfattning och självkoll av den här typen. Det är ju också väldigt tacksamt som skribent, där det är lätt att veckans nyheter smälter samman med förra veckans Att det är en relativt enkel process att bygga ihop, ställt mot de mer kreativa torsdags-varianterna, sänker ju tröskeln för att hålla det vid liv också.

Intresset för att göra sammanställningar av resultaten från föregående veckas quiz brukar vara typ 0. Kan det finnas större intresse för sammanställningar i den här typen av frågesport, när allt är mer aktuellt? Jag kan avslöja att hela 96,5 procent har koll på spelet kopplat till EVGA:s ersättning för trasiga grafikkort, medan bottennoteringen på 42 procent handlar om riktpriset för Radeon RX 6600 XT. Den nyheten har knappt ett dygn på nacken, så helt klart rimligt att fler har missat

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kom gärna med feedback på själva konceptet som sådant. Dvs att summera veckans eller två veckors nyheter i ett quiz på det här viset.

Roligt upplägg eller bättre att vi håller oss till fasta teman så som vi brukar göra?

Som vanligt: har ni förslag på teman eller om ni kanske till och med själva vill knåpa ihop ett quiz för att utmana de andra medlemmarna så är det bara att hojta!

Jag tycker det var mycket roligt! Gärna fler sådana.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tummen upp för konceptet!

Var inte svarsalternativen till ATX12VO-frågan lite missvisande dock? Nu satte jag den, men vad jag förstår är två av alternativen korrekta (enligt vissa definitioner)? De levererar enbart 12 V, och därmed sker all spänningsomvandling (från 12 V till 5 V, 3.3 V, 1.x V för CPU osv) på moderkortet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Morax:

Mitt resultat: 10/10.

Första gången jag får 10/10!
Gissade dock på Apple-frågan.

Samma resultat. Första gången på över ett år...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6