Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Melding Plague

Youtube lanserar Premium Lite

Youtube lanserar betalningsmodell där användare får tillgång till ett reklamfritt Youtube utan att behöva betala för Youtube Music.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Inte helt ointressant faktiskt. Har hittills aldrig betalat för YouTube, men mängden reklam blir bara mer och mer irriterande för varje dag som går (vilket ju naturligtvis är hela avsikten; man måste ändå berömma YouTube för hur de verkställt sin långsiktiga plan på den punkten). Tycker dock det är tramsigt att artificiellt begränsa rena UX-aspekter som uppspelning i bakgrunden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

Fixa buffringsproblem istället. Går sjukt långsamt.

Permalänk
Medlem

Använder Premium, men kan av nån anledning inte byta till detta. Får bara upp att det inte är tillgängligt, testat pausa och avskaffa mitt nuvarande men nej, inte än i alla fyll har valet dykt upp. Detta var precis det jag eftersökte för nån månad sen då jag kastade in handduken och tecknade premiuim.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har redan YouTube premium för att slippa reklamen men använder inte musiktjänsten så det här var en välkommen ändring

Jag försöker nu ändra till Lite då det var billigare men jag lyckas inte. Jag möts bara av "Det här erbjudandet är inte tillgängligt.". Jag har testat inloggad med aktivt Premiummedlemskap, inloggad med uppsagt medlemsskap samt som utloggad men möts hela tiden av detta meddelandet. Har det faktiskt inte aktiverats ännu eller lyckas ni komma fram till att aktivera det?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Fixa buffringsproblem istället. Går sjukt långsamt.

Det är nog ett problem på din sida, kommer inte ens ihåg senaste gången jag fick buffra på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Många sitter inte vid sina datorer med Adblock på utan mest på sina mobiler, plattor, tv-apparater, Chromecast så då är det ett riktigt bra alternativ.

Funderar själv på om man skulle slå, men tittar inte jättemycket utanför datorn.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

nope kommer aldrig betala för sånt.. bortkastade pengar. lite reklam kan man väl leva med.

Permalänk
Medlem

Adblocker fungerar bra på PC,
och på mobilen är det bara att spola till slutet av en video, trycka på restart-knappen, och voilá - reklamen borta.

Har inga problem att betala abbonemang i månaden (Har Netflix, Spotify Premium, HBO Nordic, Disney+, Cmore) men då ska det fan erbjudas något av värde. Kommer aldrig betala för att bli av med reklam. Vill de ha mina pengar måste de erbjuda mig något annat än att INTE störa mig med reklam och artificella begränsningar som uppspelning i bakgrunden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Mig veterligen finns det ingen adblock eller liknande till Android TV och Chromecast. Så fort jag antingen castar innehåll eller kör via chromecast tv så hade jag reklam konstant förut. Därav är det lätt värt för mig då jag i princip endast konsumerar från soffan. Sitter jag vid datorn är givetvis nån form av adblock aktiv, förutom swec's kanaler och sidor,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Att använda adblocker är ju dock lite kontroversiellt då skaparna går miste om intäkter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Varför betala när nån annan kan göra det åt mig?

Dessutom funkar premium på alla mina devicer. Sitter sällan framför PCn och kollar video.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det dyra är inte den monetära summan, det är personuppgifterna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Snattar du i affären också?

Permalänk
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

De kommer förmodligen lägga mer energi på motåtgärder mot annonsblockerare i och med det här.
Kan blir besvärligt, 345kr/månad för youtube till hela familjen är ändå pengar, kanske kommer något familjeabonnemang.

Permalänk
Medlem

Trevligt, kommer att troligen införskaffa premium nu.
Men hur ser det ut för de som skapar videos får de något av det jag betalar för premium och i sådant fall hur mycket? Någon som vet?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen hade jag gärna hoppat på om de hade behållit de andra funktionerna så som offline playback och bakgrundsuppspelning. Utan dem så får jag lite motvilligt stanna kvar på vanliga Premium trots att jag aldrig använder det usla Youtube Music.

Men av alla prenumerationstjänster jag har så är det nog inget jag är så bekväm med att betala som YT Premium. Tittar sjukt mycket på YT jämfört med alla andra, dyrare, tjänster.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

NewPipe på Android är en fin ersättare till Youtube och utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Verkligen inte samma sak. Att inte betala för Youtube är mer som att inte betala för FM radio.

Permalänk
Skrivet av Djurmamman:

De kommer förmodligen lägga mer energi på motåtgärder mot annonsblockerare i och med det här.
Kan blir besvärligt, 345kr/månad för youtube till hela familjen är ändå pengar, kanske kommer något familjeabonnemang.

https://www.youtube.com/premium/family
179 för 5 pers

De har även ett studentabbonemang för 69:- för premium ink musik.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Zadazi:

Trevligt, kommer att troligen införskaffa premium nu.
Men hur ser det ut för de som skapar videos får de något av det jag betalar för premium och i sådant fall hur mycket? Någon som vet?

"Currently, new revenue from YouTube Premium membership fees is distributed to video creators based on how much members watch your content. As with our advertising business, most of the revenue will go to creators."

Så skriver Youtube, säger inte så mycket.
Men ja 100% att innehållsskapare får ta del av pengarna, 21 % av SweClockers YT-intäkter kommer från Premium tex. (Vilket förvisso typ är 21% av ingenting i praktiken )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Införskaffat. Kollar ofta video-podcast på youtube så detta blev givet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

NewPipe på Android är en fin ersättare till Youtube och utan reklam.

Själv kör jag på Youtube Vanced till android, funkar bra och ingen reklam!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av m4gnify:

Verkligen inte samma sak. Att inte betala för Youtube är mer som att inte betala för FM radio.

tror snarare personen du svarar på liknande det vid att använda annonsblockerare, inte "att inte betala för premium"

ganska väsentlig skillnad

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Du förstår nog själv skillnaden.

Permalänk
Medlem

Annonsfria videor: 2180 timmar
Uppspelning i bakgrunden: 160 timmar
YouTube Music: 3 timmar
Offlinevideor: 401 st

Blir nog ett byte till Lite för min del!

Permalänk
Medlem

Mycket bra om man är många i familjen som kollar på Youtube. Särskilt skönt att få bort reklam från Youtube på vardagsrums teven. Har dock betalat premium för 149kr i ett år nu men är glad att jag slipper betala för något jag inte behöver.

Permalänk
Medlem

För många år sedan bestämde jag mig för att inte respektera företag med monopolistiska beteenden. Tills det uppkommer en riktig konkurrent till YouTube så är det inget jag kan betala för.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Mig veterligen finns det ingen adblock eller liknande till Android TV och Chromecast. Så fort jag antingen castar innehåll eller kör via chromecast tv så hade jag reklam konstant förut. Därav är det lätt värt för mig då jag i princip endast konsumerar från soffan. Sitter jag vid datorn är givetvis nån form av adblock aktiv, förutom swec's kanaler och sidor,

Jodå.

https://github.com/yuliskov/SmartTubeNext

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA