Youtube lanserar Premium Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Var nog ett av dom löjligaste jämförelserna jag sett (och hur du fick massa upvotes på det vet bara gudarna)

Att blockera reklam när man kollar Youtube, Twitch eller dylikt har ingen som helst jämförelse med snattning. Är det snattning om man byter kanal på TVn medans reklamen pågår mitt i favorit-filmen eller serien då eller?

Förstår att Reklam fyller en viss funktion, men ibland är det rent utsagt irriterande och meningslös. En 10-min YouTube video kan ibland ha reklam efter bara nån minut, och kanske totalt 3 reklamavbrott på 10 minuter. Tittar man på TV så är det iallafall oftast reklamavbrott var 20:e eller 30:e minut. Antal reklamavbrott på en YouTube video måste ställas i relation till längden av den aktuella videon. På 10 min så bör det således vara MAX 1 reklamavbrott.

Dold text

Om du byter kanal när reklamen börjar på TV så resulterar det inte direkt i att producenten tjänar mindre pengar.

Om du inte vill ha reklamavbrott på youtube så finns det något som kallas YouTube Premium! Du betalar en öl i månaden för att stödja dina favoritkanaler på youtube, samtidigt slipper du reklamen.

Permalänk
Skrivet av RaynizM:

scrolla upp lite grann så ser du länken.

Använder länken. Har försökt olika webbläsare, mobil och Mac. Fungerar fortfarande inte för mig, samma meddelade. De vill väl inte att jag ska byta efter att ha betalat premium i flera år. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Snattar du i affären också?

Påminner om den gamla goda tiden..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Använder Premium, men kan av nån anledning inte byta till detta. Får bara upp att det inte är tillgängligt, testat pausa och avskaffa mitt nuvarande men nej, inte än i alla fyll har valet dykt upp. Detta var precis det jag eftersökte för nån månad sen då jag kastade in handduken och tecknade premiuim.

Jag valde att säga upp premium efter att läst denna artikel. Efter att ha sagt upp helt dök alternativet ändra till premium lite upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Finns bara abnonsblockerare för PC? TV operativsystem och mobiler faller utanför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men vad säger att YouTube är nån slags mänsklig rättighet som måste erbjudas gratis? Plattformen kostar trots allt att driva, oavsett vad du tror. Och nånstans måste de pengarna komma ifrån, antingen reklam eller månadsavgifter från användarna.

Adblocker gör det bara sämre för alla andra, eftersom de intäkter som förloras på dig måste tas ifatt nån annanstans. Lite som att vaccinvägra. DU kanske får som du vill, men för alla andra blir den samlade situationen sämre.

Men snälla, lägg ner med fjanteriet om att man inte förstår kostnaden bakom att driva en plattform. Så otroligt oseriöst. Varje människa på denna forum och deras mamma vet att det kostar att driva en plattform. Ingen har någonsin hävdat att en hemsida ska erbjudas gratis, så släpp den där otroligt lata halmdockan.

Jag skrev t.o.m i det exakta inlägget som du själv citerade att jag inte har några problem att betala för abbonemang, men det verkar du helt ha missat i ditt lilla iver att försöka få det att framstå som att jag vill att saker och ting ska vara gratis. Jag gissar på att du helt "missade" den delen för att du annars inte har något att stå på och väljer därmed att ignorera den delen helt för att kunna bygga halmdockor i lugn och ro.

Det finns gränser för reklam. Jag drog min när det började dyka upp före, under (ett antal gånger) och efter varje klipp.

Jag hade inga problem med banners, eller reklam mellan klipp, eller reklam före ett klipp började, eller när de utökade reklamsnuttarna från 5 sekunder till 30, eller från 30 till 5 minuter, eller när de tvingade en att se en viss del av den. Men så som det ser ut nu, där du kan ha X antal reklamsnuttar så länge du har +10:00 spellängd, samt 2 snuttar mellan varje klipp, samt unskippable ads, samt bumpers ads, samt overlay ads etc. etc. etc. är för mycket. Det är dessutom ett medvetet val av Youtube att inte använda banners och istället ha 90% av all reklam i klippen.

AdBlocker gör det bättre för alla om alla använder den för att markera när reklam blir för mycket. Jag har t.ex. aldrig haft igång AdBlocker på SweClockers, för att i slutändan behöver SweClockers sina intäkter och reklamen är inte ens ett litet störmoment. Jag hade inte AB på Youtube heller förrän nyligen.

Du kan absolut fortsätta titta på all reklam som kommer om du vill, men jag väljer att använda den teknologi som lagligen finns för att markera när jag inte anser att ett företag gör rätt. Precis som vi ska göra i en fri marknad.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Edit: för min del var det precis som Mithras säger ovanför ^

Jag tyckte liknelsen med [Ingen reklam tack] var ganska bra. Men för dom som inte tycker det, så undrar jag, hur många är det som faktiskt läser reklamen? För min egen del så brukar postreklam åka direkt ner i pappersåtervinningen, eller ja,, kassen dedikerad för det, så det blir en liten delay där. Direktreklam i kuvert brukar åka oöppnat i sopkassen. (för det är plast i dom.)

Det stora problemet jag har med youtube, är att i och med prime, så började yt pumpa ut reklam överallt. 2 reklam snuttar innan man ens ser vad det är för video. Sedan reklam mitt i videon, och på slutet. Samtidigt så har ersättningen för creators sjunkit till rekordlåga nivåer. Varför creators började använda sig av sponsring och patreon. Så antingen så tar yt en större del av kakan än dom påstår, eller så vräker dom ut reklam plats till rekordlåga priser, för att på så sätt få folk att betala för prime. (eller både och.) Och trots att relativt många använder prime så är det fortfarande nödvändigt för content creators att sälja merch, blir sponsrade på patreon och ha sponsorer.

Nä, Jag kan ögna igenom annonserna i lokaltidningen, men den övriga reklamen åker i återvinningen för min del, för den åker bara snålskjuts på lokaltidningen utan att lokaltidningen får något för det.

Så därför tycker jag att det är en bra liknelse.

Permalänk
Medlem

Kört Youtube Premium family sen det kom i Sverige.
Hade kört Google Play Music sen tidigare själv men hade Spotify Premium familj till barnen. När Youtube Premium kom så fick alla byta från Spotify till Google Play Music (som idag är Youtube Music, tyvärr, gillade GPM-appen mycket mer men jag vänjer mig). YouTube Premium låg då en tia under priset för Spotifys motsvarande familjeabb så det var inget svårt byte. Vet inte hur det är med priserna idag men vi har musiken via Youtube Music och ingen reklam på Youtube för samtliga enheter. Vi har inte bara mobiltelefoner utan datorer och mediaspelare till tv-apparater också. Skönt att slippa reklamen överallt utan att pilla med adblock/vanced på alla enheter (även om jag kör pihole hemma så är barnen inte alltid här). Samtidigt skulle vi ju ändå ha Spotify eller motsvarande för familjens musik så det är ingen merkostnad på så sätt. Det blev som sagt till och med en tia billigare per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Varje människa på denna forum och deras mamma vet att det kostar att driva en plattform. Ingen har någonsin hävdat att en hemsida ska erbjudas gratis, så släpp den där otroligt lata halmdockan.

Du har gravt överskattat dina medmänniskor om du tror att ens nära alla fattar att en videoplattform kostar pengar att driva.

Förövrigt en hel del i den här tråden som tycker att sidor likt YT ska vara gratis.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nope kommer aldrig betala för sånt.. bortkastade pengar. lite reklam kan man väl leva med.

Definiera "lite" 😂 haglar reklam på Youtube.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Jag valde att säga upp premium efter att läst denna artikel. Efter att ha sagt upp helt dök alternativet ändra till premium lite upp.

Har provat det, plus att enbart pausa. Fick ändå inte upp det...konstigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt köpa det här, det är värt 69kr/mån för så mycket content som släpps på tuben och att få det reklamfritt när man spelar upp i mobilen eller på CC/TV. Vid datorn har det aldrig varit något problem men har inga problem att betala för en bra tjänst.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

nope kommer aldrig betala för sånt.. bortkastade pengar. lite reklam kan man väl leva med.

Jag personligen värderar min tid högre än att glo på reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Du har gravt överskattat dina medmänniskor om du tror att ens nära alla fattar att en videoplattform kostar pengar att driva.

Förövrigt en hel del i den här tråden som tycker att sidor likt YT ska vara gratis.

Hitta en enda person på detta forum som inte förstår att det kostar pengar att driva och jag rättar mig. Eftersom det var det jag skrev, på detta forum. Helt irrelevant för mig vad folk i andra länder, eller ute på vischan i Sverige, eller vad en IT-förståndshandikappad människa förstår eller inte förstår.

Bryr mig inte om vad folk tycker om huruvida YT ska vara gratis. Jag har aldrig uttryckt någon sådant tyckande, och det är helt irrelevant för mig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Jag valde att säga upp premium efter att läst denna artikel. Efter att ha sagt upp helt dök alternativet ändra till premium lite upp.

Hur lång tid efter att du sade upp fick du Premium Lite erbjudandet? Har resterande Premium tid löpt ut redan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RVX:

Mig veterligen finns det ingen adblock eller liknande till Android TV och Chromecast. Så fort jag antingen castar innehåll eller kör via chromecast tv så hade jag reklam konstant förut. Därav är det lätt värt för mig då jag i princip endast konsumerar från soffan. Sitter jag vid datorn är givetvis nån form av adblock aktiv, förutom swec's kanaler och sidor,

Är ju bara installera smart YouTube TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

För många år sedan bestämde jag mig för att inte respektera företag med monopolistiska beteenden. Tills det uppkommer en riktig konkurrent till YouTube så är det inget jag kan betala för.

Håller med. Bedrövligt att det inte finns en enda vettig konkurrent.

Så jäkla vidrigt att Google skruvat upp reklamen till det dubbla de senaste två åren. Och nu när folk lessnat ur lanserar de denna tjänst. Nej tack.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är ju bara installera smart YouTube TV

Jo tack har insett det. Tycker det är värt det ändå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Kör ju Premium bara för att köra saker i bakgrunden & slippa annonser, synd att bakgrundsfunktionen inte finns i Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Kör ju Premium bara för att köra saker i bakgrunden & slippa annonser, synd att bakgrundsfunktionen inte finns i Lite

Annars var det bara att lyssna på musik genom youtube ju, det är klart att de inte vill det Eller de fick nog inte göra så av skivbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaynizM:

de som inte kan hitta eller nedgradera till YT PL så är länken här:
https://www.youtube.com/premiumlite

Begriper inte hur man ska få tillgång till erbjudandet...
Är tredje gången jag provat med att säga upp mitt abbobemang. Får antingen att det inte r tillgängligt, eller så ser jag att priserna börjar på 69:- men att det sen är student abbobemanget som gäller.
Jösses, länken här fungerar inte. Fasiken vad krångligt dom gjort det.
Antar att dom rullar ut det i omgångar? Provat alla tänkbara steg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lyckades byte från Premium till Lite-versionen med denna länk (https://www.youtube.com/premiumlite) som postats tidigare utan problem. 69 kronor i månaden istället för 149 är betydligt bättre för mig!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att använda adblocker är ju dock lite kontroversiellt då skaparna går miste om intäkter.

Precis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag lyckades byte från Premium till Lite-versionen med denna länk (https://www.youtube.com/premiumlite) som postats tidigare utan problem. 69 kronor i månaden istället för 149 är betydligt bättre för mig!

Fasiken vad krångligt.
Jag för endast upp en ruta som säger att jag har premium, och sen kan jag enbart byta till familjeabbonemanget för 179:-
Begriper inte hur det kan se så olika ut...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Djurmamman:

De kommer förmodligen lägga mer energi på motåtgärder mot annonsblockerare i och med det här.
Kan blir besvärligt, 345kr/månad för youtube till hela familjen är ändå pengar, kanske kommer något familjeabonnemang.

Har kört familjeabonnemang länge, finns för 179kr i månaden

Visa signatur

__________________________
Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |

Permalänk
Medlem

Vad många ni var som har eller funderar på att skaffa ”premium” Google YouTube, enligt denna omröstning. Hade ingen aning om att det var så vanligt.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Ser inte poängen, annonsblockerare är gratis. Missar jag något?

Vilken annons-blockerare motverkar youtubes reklam idag? Jag har både ublock och adblock+ och adguard men får reklam ändå?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Vet någon om videos och skapare som blivit "demonetized" av youtube får ersättning om man tittar på deras videos när man kör Premium eller Lite? Är många kanaler av de jag ser på som har problem med detta och som får stånga pannan blodig mot supporten för att få bli monetized igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Vilken annons-blockerare motverkar youtubes reklam idag? Jag har både ublock och adblock+ och adguard men får reklam ändå?

adblocker ultimate, får inte en enda reklampopup, youre welcome

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av meanh:

Vet någon om videos och skapare som blivit "demonetized" av youtube får ersättning om man tittar på deras videos när man kör Premium eller Lite? Är många kanaler av de jag ser på som har problem med detta och som får stånga pannan blodig mot supporten för att få bli monetized igen.

Det beror på varför en video eller kanal har blivit demonetized. Är det copyright exempelvis så får inte kreatörer något från premium. Är det ”bara” att innehållet anses olämpligt för annonsörer så får kreatören sin beskärda del av premium.

Visa signatur

240p är livet