Valve och AMD går samman för bättre Linux-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Valve och AMD går samman för bättre Linux-prestanda

Steam Deck har motiverat ett samarbete mellan Valve och AMD för att optimera den sistnämndas Zen 2-processorer för Linux-system.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad bra. All utveckling är välkommen 👍

Kanske borde sätta in mitt pci-e sata kort igen och en ssd just för linux.
Börjar bli lite sugen. Lite.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter lovande för mig med en 4750G!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Kör Zen 2 med Linux på desktop och ska skaffa en Steam Deck, så jag kan bara tacka.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Testpilot

Verkar som att både Valve och AMD förväntas skeppa många enheter!

Gabe lät väldigt självsäker på den fronten under intervjun med IGN - Till nivån att han tror andra PC-tillverkare kommer att försöka hoppa på tåget, Steam Deck är bara startskottet för "mainstream-appeal" vad gäller handhållna & spel-fokuserade PC:s (enligt Gabe).

Grejen är att jag tror honom. Kan utan problem se tillverkare som Lenovo ge sig in i leken, speciellt med deras volymet och marginaler, då kanske vi ser ännu mer prispressade modeller (i form av sämre byggkvalité förvisso)! Desto mer hoppas jag att Linux/Windows får till ARM bra, vi har redan sett Samsung jobba med AMD på en ARM+GPU kombo, vilket skulle vara superintressant i ett format likt Steam Deck

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på deck och hade den funnits när jag gick skolan fram till gymnasiet så hade man ju haft det mycket bättre.
Då fick man försöka lira något på burkarna i datasalen med integrerade grafikkort eller i bästa fall köra NES emulator med link-kabel till Gameboy Advance, så det har/håller på att hända en del.

Jag börjar få behov av att byta ut surfplattan hemma, går det kanske att på något sätt motivera att skaffa en deck istället?
Den används till lättare surf och media appar som Youtube och Netflix.
Hur smidigt blir det att skriva mellanlånga foruminlägg på en index?

Jag tror att min nuvarande platta är 8"(Galaxy tab S2) så storleksmässigt så bör det väl inte vara så stor skillnad?

Man kanske skulle kunna binda knappar eller något liknande för att starta Netflix eller youtube snabbt?
Eller kanske ha en knapp för att snabbstarta emulering av android, så att man kan switcha till surplatteläge, med typ full kompabiltet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag är nyfiken på deck och hade den funnits när jag gick skolan fram till gymnasiet så hade man ju haft det mycket bättre.
Då fick man försöka lira något på burkarna i datasalen med integrerade grafikkort eller i bästa fall köra NES emulator med link-kabel till Gameboy Advance, så det har/håller på att hända en del.

Jag börjar få behov av att byta ut surfplattan hemma, går det kanske att på något sätt motivera att skaffa en deck istället?
Den används till lättare surf och media appar som Youtube och Netflix.
Hur smidigt blir det att skriva mellanlånga foruminlägg på en index?

Jag tror att min nuvarande platta är 8"(Galaxy tab S2) så storleksmässigt så bör det väl inte vara så stor skillnad?

Som multimediaenhet är den nog onödigt stor och klumpig. Den väger väl mer än tre gånger så mycket som tab S2, vilket är en sån jag skriver på just nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Som multimediaenhet är den nog onödigt stor och klumpig. Den väger väl mer än tre gånger så mycket som tab S2, vilket är en sån jag skriver på just nu.

Surt, kanske är så illa att man vill lägga ner den på bordet ifall man ska skriva snabbt på touchscreenen då?
Man skulle ju vilja hålla i den innan köp, men ska man ha en så måste man väl boka väldigt snart antar jag...

Prismässigt så är den ju ett intressant alternativ i alla fall

*edit S2 8" väger 272g och index 669g.

S2 känns ju väldigt lätt, lite mer än det dubbla kanske inte är så farligt?

Permalänk
Skrivet av Fearnox:

Surt, kanske är så illa att man vill lägga ner den på bordet ifall man ska skriva snabbt på touchscreenen då?
Man skulle ju vilja hålla i den innan köp, men ska man ha en så måste man väl boka väldigt snart antar jag...

Prismässigt så är den ju ett intressant alternativ i alla fall

Dom är redan fullbokade till "efter 2:a kvartalet 2022" så det är 1 år kvar om man bokar nu.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Dom är redan fullbokade till "efter 2:a kvartalet 2022" så det är 1 år kvar om man bokar nu.

Så beställer man en när den släpps och får chans att känna på den så har man en typ tidigast i mitten av 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Verkar som att både Valve och AMD förväntas skeppa många enheter!

Gabe lät väldigt självsäker på den fronten under intervjun med IGN - Till nivån att han tror andra PC-tillverkare kommer att försöka hoppa på tåget, Steam Deck är bara startskottet för "mainstream-appeal" vad gäller handhållna & spel-fokuserade PC:s (enligt Gabe).

Grejen är att jag tror honom. Kan utan problem se tillverkare som Lenovo ge sig in i leken, speciellt med deras volymet och marginaler, då kanske vi ser ännu mer prispressade modeller (i form av sämre byggkvalité förvisso)! Desto mer hoppas jag att Linux/Windows får till ARM bra, vi har redan sett Samsung jobba med AMD på en ARM+GPU kombo, vilket skulle vara superintressant i ett format likt Steam Deck

Tydligen sålde de över 100 000st på bara ett par timmar.

ARM funkar redan klockrent på Linux. De flesta mjukvaror också eftersom Linux-utvecklare är vana vid att stödja flera arkitekturer.

Hursom, jag hoppas att arbetet på en bättre power management kommer oss andra med AMD på desktop och laptop till gagn.

Permalänk
Medlem

Hoppas att dessa förbättringar även spiller över till Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hoppas att dessa förbättringar även spiller över till Steam OS

Det här arbetet sker i kärnan, så länge de upstreamar ändringarna kommer förhoppningsvis alla med Zen tlll gagn.

Permalänk
Inaktiv

Positivt och en hyfsad win för AMD. Optimering kommer behövas så bra att det finns ett tätare samarbete mellan de båda.

Hoppas inte Valve nöjer sig där utan försöker få till ett samarbete med övriga butiker också. Framförallt Microsoft men även GOG, Origin, Rockstar och Uplay. Och de jag eventuellt glömt. Inget som hindrar mig att bara köra Windows annars ändå det som är planen

Måste utvärdera AMDs aktie med, sålde vid 93-95 men nyligen har den börjat dra iväg uppåt igen, slutade på 112,56 igår. Bra kvartalsrapport och sänkt P/E trots allt. Framtidsutsikterna är goda med. Ingen köprekommendation utan jag som gillar aktien.

Permalänk
Medlem

"Vill ha" delen av min hjärna skriker så jag blir döv när jag ser något om Steam Deck, men jag vet att om jag köper en så kommer den användas 3ggr då jag verkligen inte tycker om att spela på små skärmar.
Det enda jag spelat handheld på min Switch till exempel är Lets Go: Pikachu eftersom det var 100ggr lättare att kasta pokebollar med fingret istället för controller, annars har den suttit i dockan.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Steam Deck i all ära. Hade jag rest mycket kollektivt så hade jag absolut skaffat en.
Jag ser fram emot det man kan läsa mellan raderna att Valve löst DRMproblemen för proton.
Detta skulle göra underverk för mig som kör linux på min mainburk.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Tydligen sålde de över 100 000st på bara ett par timmar.

ARM funkar redan klockrent på Linux. De flesta mjukvaror också eftersom Linux-utvecklare är vana vid att stödja flera arkitekturer.

Hursom, jag hoppas att arbetet på en bättre power management kommer oss andra med AMD på desktop och laptop till gagn.

Läste någonstans att de förväntas sälja åtminstone 5 - 8mil enheter totalt över dess livscykel, och som du säger bokades det enormt med enheter redan första timmarna (låg själv på låset direkt vid släpp hehe).

Oh där ser man, fast iförsig är det kanske inte så konstigt att Linux har bra stöd i och med Android till att börja med heller. Förhoppningsvis trillar sakerna vidare, ser även fram emot Proton-arbetet som görs och hur pass väl det trillar vidare till vanliga Arch eller distros som Ubuntu!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att den får bra Wifi-modul. Bra nätverk skulle ge fina möjligheter till Streaming, antingen via Steam eller t.ex. Geforce Now. Det skulle ju förlänga livslängden till åtminstone det dubbla.

Nu när det har varit svårt/omöjligt att få tag på grafikkort till vettiga priser så har jag spelat mycket via Geforce Now (bland annat Valheim, Control, Cyberpunk 2077) och jag måste säga att det funkar förvånansvärt bra. Förstapersonsskjutare som är baserade på precision är kanske inte helt optimalt, men t.ex. i Control och Valheim där precision inte är så viktigt så funkar det fint.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Hoppas inte Valve nöjer sig där utan försöker få till ett samarbete med övriga butiker också. Framförallt Microsoft men även GOG, Origin, Rockstar och Uplay. Och de jag eventuellt glömt. Inget som hindrar mig att bara köra Windows annars ändå det som är planen

För GOG har du minigalaxy och för Epic games store så har du Heroic på linux, och därigenom steam deck
GOG kommer eventuellt att släppa galaxy på linux snart, men Epic lar aldrig göra något officiellt.
Origin, rockstar och Uplay fungerar så långt som att launchern fungerar när man startar ett spel från steam, och alla fungerar bra i wine.

Tror inte att Valve aktivt kommer hjälpa konkurenter, men inte heller stoppa de som vill göra något.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk

Notera att arbetet är för att få bättre prestanda per watt för att maximera batteri och handhållen upplevelse, som lämnar lite att önska på linux, om man redan ställer CPUn på max performance, kör gamemode eller liknande så kommer det inte att göra så stor skillnad om någon alls.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Oh där ser man, fast iförsig är det kanske inte så konstigt att Linux har bra stöd i och med Android till att börja med heller. Förhoppningsvis trillar sakerna vidare, ser även fram emot Proton-arbetet som görs och hur pass väl det trillar vidare till vanliga Arch eller distros som Ubuntu!

Det är ju precis samma sak i vanliga steam för Linux, så deras mål om 100% kompatibilitet med windowsspel vid Steam decks släpp gäller även för skrivbordet och alla distributioner som kan köra Steam.
Sen är ju även Steam OS 3.0=Arch med extra steam uppepå

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Eloge till Sweclockers att ni publicerar fler och fler artiklar som handlar om fri och öppen mjukvara.
Tack @landmarks

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grilljohan:

För GOG har du minigalaxy och för Epic games store så har du Heroic på linux, och därigenom steam deck
GOG kommer eventuellt att släppa galaxy på linux snart, men Epic lar aldrig göra något officiellt.
Origin, rockstar och Uplay fungerar så långt som att launchern fungerar när man startar ett spel från steam, och alla fungerar bra i wine.

Tror inte att Valve aktivt kommer hjälpa konkurenter, men inte heller stoppa de som vill göra något.

Det blir ju omvänt nu som exempelvis när Valve var sur på Microsoft över Windows 8. Nu har Valve ett eget operativsystem, de får absolut inte hindra eller stänga ute konkurrenter. Tvärt om en vinst om de kan försöka få med några.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Det blir ju omvänt nu som exempelvis när Valve var sur på Microsoft över Windows 8. Nu har Valve ett eget operativsystem, de får absolut inte hindra eller stänga ute konkurrenter. Tvärt om en vinst om de kan försöka få med några.

Valve har själva sagt att de skulle älska om t.ex epic släpper sin game store på linux och i utsträckning Steam/steam deck, men inte jaga dem för att göra det, och de kommer ju inte att hindra dem heller.

De har ju redan gjort jobbet så att externa launchers ska fungera med proton, t.ex origin och uplay, så att det ska vara ett klick för att installera spelet även på linux, och det är ungefär så långt jag tror att de kommer att gå i att hjälpa andra, att om någon släpper ett spel med något sjukt krav så kommer de göra vad de kan med proton för att det ska fungera, men jag tror inte att de kommer att göra något för att hjälpa saker utanför steam utöver det som råkar fungera bättre med proton och förbättringarna de i sin tur ger wine, för att inte tala om arbetet de gör här med AMD, och gjort tidigare med linuxkärnan, grafikdrivrutiner osv som hjälper alla som kör linux.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad bra. All utveckling är välkommen 👍

Kanske borde sätta in mitt pci-e sata kort igen och en ssd just för linux.
Börjar bli lite sugen. Lite.

Du skriver "igen", hur länge sen var det du testade?(bara nyfiken) Händer ju så sjukt mycket på linuxsidan just nu.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Notera att arbetet är för att få bättre prestanda per watt för att maximera batteri och handhållen upplevelse, som lämnar lite att önska på linux, om man redan ställer CPUn på max performance, kör gamemode eller liknande så kommer det inte att göra så stor skillnad om någon alls.

Beror lite på hur de löser det. AMD som AMD har alltid gjort, endast förlitat sig på att andra skulle lösa deras problem. De har försökt implementera bättre scheduler men kernel utvecklarna var inte allt för nyfikna att implementera ännu en scheduler och underhålla det åt AMD som också endast funkar hos en tillverkare.

Vad jag har kikat så säger/hoppas vissa att denna utveckling som Valve kommer göra med AMD kommer baseras på schedutil och då optimera den för deras CPU.

Mycket beror ju på att AMD inte gjort något alls i fronten här och förlitar sig på CPUFreq som är på tok för långsam att reagera på snabba ändringar vilket gör att kör man med "Ondemand" på Linux så sänker den prestandan med ~10-20% i värsta fall vilket gör att vill man få ut all prestanda så kör man "Performance" vilket är slöseri av resurser.

Intel kom runt med att göra en egen (intel_pstate) Men löser de för Zen2 så skulle jag bli föga förvånad om det inte också kommer funka för resten av Zen processorerna. Något man kan hoppas här är att de gör något "inteligent" dvs att beroende på last fokusera på de bästa kärnorna när hög IPC är förväntat eller dela ut workload på alla kärnor.

Då skulle man kunna klocka ner / stänga av kärnor som inte behövs alternativt klocka upp ett fåtal och då spara ström men också öka prestanda i programvara även mot "Performance" mode som finns idag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Beror lite på hur de löser det. AMD som AMD har alltid gjort, endast förlitat sig på att andra skulle lösa deras problem. De har försökt implementera bättre scheduler men kernel utvecklarna var inte allt för nyfikna att implementera ännu en scheduler och underhålla det åt AMD som också endast funkar hos en tillverkare.

Vad jag har kikat så säger/hoppas vissa att denna utveckling som Valve kommer göra med AMD kommer baseras på schedutil och då optimera den för deras CPU.

Mycket beror ju på att AMD inte gjort något alls i fronten här och förlitar sig på CPUFreq som är på tok för långsam att reagera på snabba ändringar vilket gör att kör man med "Ondemand" på Linux så sänker den prestandan med ~10-20% i värsta fall vilket gör att vill man få ut all prestanda så kör man "Performance" vilket är slöseri av resurser.

Intel kom runt med att göra en egen (intel_pstate) Men löser de för Zen2 så skulle jag bli föga förvånad om det inte också kommer funka för resten av Zen processorerna. Något man kan hoppas här är att de gör något "inteligent" dvs att beroende på last fokusera på de bästa kärnorna när hög IPC är förväntat eller dela ut workload på alla kärnor.

Då skulle man kunna klocka ner / stänga av kärnor som inte behövs alternativt klocka upp ett fåtal och då spara ström men också öka prestanda i programvara även mot "Performance" mode som finns idag.

Jo precis, verkade dock i konversationen som att folk tror att det magiskt skulle ge extra prestanda, eller i och för sig om man kör på ondemand i nuläget så lär det ju göra skillnad, men överlag så handlar det om effektivitet

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Du skriver "igen", hur länge sen var det du testade?(bara nyfiken) Händer ju så sjukt mycket på linuxsidan just nu.

Igen som i sätta i kortet och en till SSD.
Inte igen som en SSD med Linux på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Igen som i sätta i kortet och en till SSD.
Inte igen som en SSD med Linux på.

Jag som är under vädret och inte kan formulera mig bra, undrade egentligen bara när du körde Linux senast

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Kommer detta betyda bättre fps i csgo i.o.m. att man har zen2? Så pass att det är värt att ha ett dedikerat OS för det även fast man har nvidia?

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v