Intels "Alder Lake"-processorer får maximal effekt på 540 watt

Permalänk
Medlem

Förhoppningen att nyare process skulle få Intel att få ner förbrukningen till normala nivåer ser ut att fått ett big fat no. Men detta kan ju vara worst case och det kanske blir mer humant vid vanliga laster.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jo men du kommer ganska snabbt emot vad säkringen i huset klarar. Har du 10A säkring så kan du dra ca. 2300W. Så ifall du har ett 2kW-ish nätagg så ska du inte ha något annat inkopplat på den säkringen (skärm eller liknande). Alternativet vore väl att vi börjar använda kraftström på 400V 16A till våra datorer in hemmet

Finns ju en anledning till varför jag har dragit trefas 16A som därefter delas till tre förgreningar per fas till mitt arbetsrum 😁

Datorn sitter på egen fas, servrarna ligger på den andra, och allt annat på tredje fasen.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Nej detta handlar inte om nån momentan effekt på 540W. Då har man inte mycket processor kvar efter några sekunder.

Men skulle vara intressant att veta vilka tider vi snackar om. 1us? 1ms?

Och den höga siffran talar om att det handlar om fler än en kärna.

En dator med ARM tilltalar mig mer och mer...

Enligt källan ska det var PL4 nivån dvs upp till 10ms eller en sinusvåg vid 50Hz

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Master of Overkill

Låter som 3930k på 5.3 5.4GHz igen

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag känner flera personer som har sådana där badtunnor utomhus, som de håller varma med ström hela vintern. Jag känner vidare massa människor som har AC som de kör nästan hela sommaren. Folk med två tons elbilar som de kör runt med oavbrutet. Northvolts bygge uppe i Skellefteå kommer att dra ström motsvarande ett halvt kärnkraftverk.

Ja, mängden sätt vi svenskar konsumerar ström är legio. Det här är nog en fis i världsrymden gentemot det slöseri som redan finns.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soir:

Finns ju en anledning till varför jag har dragit trefas 16A som därefter delas till tre förgreningar per fas till mitt arbetsrum 😁

Datorn sitter på egen fas, servrarna ligger på den andra, och allt annat på tredje fasen.

16A-230V och 16A- 400V är vanliga i garage och så men tror du kanske hör till en minoritet då. Men delas 16A-230V upp på många uttag så räcker inte det heller särskilt långt ifall man börjar koppla in prylar på 2kW styck

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nej

230v är en fas
400v är mellan två faser

Skrivet av mrqaffe:

Inte i Sverige, det är en-fas. I Norge är det däremot 2 fas 220V i vägguttagen.

Där ser man. Man lär sig något nytt då och då. Men 2300W borde i alla fall vara max per säkring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Där ser man. Man lär sig något nytt då och då. Men 2300W borde i alla fall vara max per säkring.

max på en 10A säkring ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikodemous:

Detta är åt helskotta! Här förväntas världen använda mindre av världens resurser å så tänker jätte-bolagen släppa sånt här?! Om det inte finns några direkta regleringar vad teknikbolagen får sälja så kommer inte heller dessa prioritera att göra deras produkter mindre strömtörstiga heller.

Men herregud inget som tvingar dig eller andra köpa strömtörstigt skräp, tursamt nog finns nu konkurrens som man kan välja om man värdesätter prestanda och effektivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

max på en 10A säkring ja

Ja, och det normala är väl att det är en säkring per rum. Minns i somras när vi hade portabel AC i vardagsrummet. Vi kunde inte spela på datorerna samtidigt för då hände det ibland att de stängdes av spontant. Men en portabel AC drar ju helvetets med ström också.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

När ser vi MP med plakat om att bojkotta Intel tro?

Permalänk
Medlem

Fake NEWS

Om det varit 1'a April så skulle jag tagit nyheten som ett aprilskämt.

Hur tänkte ni nu?

Tyvärr så lyckades skribenten komma fram till den eminenta slutsatsen att intels kommande CPU'er kommer att dra över 500 Watt.
Märk att i samma dokument så anges högsta (medel) effekt till 165 Watt.

När man ser 165 Watt angivet, så bör man ta en funderar över varför kom jag fram till 45 x 12 = 540 Watt?

Lite teori...
Alla digitala kretsar som jag vet om har en effekt förbrukning som fluktuerar!

Orsaken beror på det faktum att:
a. En halvledare som leder fullt har en mycket låg resistans = Ingen effektförbrukning = Sval halvledare.
b. Samma när en halvledare inte leder, ,den har då en hög resistans = Ingen effektförbrukning = Sval halvledare.

c. Däremot när halvledaren är i ett läge mellan mellan tillstånden ovan så dras det effekt (spill) och halvledaren blir varm.

Vi kan även visa det fysiskt med matte.

Formeln för effekt (Watt)
Watt = Spänning x Ström

Motstånd (Ohm)
R (Ohm)=Spänning/Ström

I fall (a.) ovan så är halvledaren fullt ledande = resistansen (Ohm) är väldigt nära 0, det ger (Ohm) att spänningen går mot noll. Sätter vi in det i (Watt) så blir det 0xStröm= 0 Watt

I fall (b.) ovan så leder inte halvledaren (samma som den inte funnits) så resistansen går hög, det ger (Ohm) att strömmen går mot noll.
Återigen, sätter vi in det i (Watt) Spänningx0 = 0 Watt

x. Nu är inget i vår värld perfekt så en halvledare leder inte helt full eller spärrar helt fullt så det kommer att bli en liten effekt i båda lägena, kanske en nano Watt eller liknande. Det är vad som ingår i viloeffekten.

Men... Om vi nu låter halvledaren leda halvvägs (även orsak till namnet) då har halvledaren en resistans som ligger mellan oändligt och noll utan att nå något av dessa, i det området så dras det effekt. Något som även visas i Formeln för effekt (Watt).
Vi tar ett exempel där det ligger 10 volt (spänning) över halvledaren, halvledaren har vid ett tillfälle en resistans på 50 Ohm, vi kan då få fram strömmen genom halvledaren och effekten.

R (Ohm)=Spänning/Ström: 50 = 10 / Ström -> Ström = 10/50, det ger en ström på 0,2 Ampere.

Från detta så får vi fram effekten (Watt)

Watt = Spänning x Ström: Watt = 10 x 0,2, det ger 2 Watt.
---
Betänk nu att en digital halvledare i teorin endast drar effekt när den ändrar status, går från logisk 0 till 1 eller motsvarande från logiskt 1 till 0.
Så länge halvledaren är logiskt 1 eller 0 så drar den ingen effekt, teoretiskt.

Om nu alla transistorer/grindar i en CPU skulle ändra status samtidigt så skulle uppriktigt den totala effekten bli en bra bit över 1000 Watt över en tidsrymd (1/klockfrekvens=Sekund), ske det vid 5 GHz så sker det på en total tid av 0,0000000002 sekunder.

Tro mig, det sker i dagen CPU'er men under så korta tidsintervaller så att medeleffekten kanske endast är 30 Watt.

Det skribenten tar fasta på är Intels rekommendationer för spänningsmatning till moderkortet, dessa är satta med en bra marginal.
Det värsta som kan ske är att marginalen inte nyttjas.

Vad skulle hända om marginalerna vore satta för lågt?
Det mest troliga är att man skulle få en blåskärm lite då och då, eller att systemet stoppar och startar om.

Så orsaken att peak är satt till 45 Ampere är en marginal för att undvika blåskärm om en mängd grindar slår om samtidigt, vilket även sker lite då och då.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne
Kunskap är guld. Tack.

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det varit 1'a April så skulle jag tagit nyheten som ett aprilskämt.

Hur tänkte ni nu?

Tyvärr så lyckades skribenten komma fram till den eminenta slutsatsen att intels kommande CPU'er kommer att dra över 500 Watt.
Märk att i samma dokument så anges högsta (medel) effekt till 165 Watt.

När man ser 165 Watt angivet, så bör man ta en funderar över varför kom jag fram till 45 x 12 = 540 Watt?

Lite teori...
Alla digitala kretsar som jag vet om har en effekt förbrukning som fluktuerar!

Orsaken beror på det faktum att:
a. En halvledare som leder fullt har en mycket låg resistans = Ingen effektförbrukning = Sval halvledare.
b. Samma när en halvledare inte leder, ,den har då en hög resistans = Ingen effektförbrukning = Sval halvledare.

c. Däremot när halvledaren är i ett läge mellan mellan tillstånden ovan så dras det effekt (spill) och halvledaren blir varm.

Vi kan även visa det fysiskt med matte.

Formeln för effekt (Watt)
Watt = Spänning x Ström

Motstånd (Ohm)
R (Ohm)=Spänning/Ström

I fall (a.) ovan så är halvledaren fullt ledande = resistansen (Ohm) är väldigt nära 0, det ger (Ohm) att spänningen går mot noll. Sätter vi in det i (Watt) så blir det 0xStröm= 0 Watt

I fall (b.) ovan så leder inte halvledaren (samma som den inte funnits) så resistansen går hög, det ger (Ohm) att strömmen går mot noll.
Återigen, sätter vi in det i (Watt) Spänningx0 = 0 Watt

x. Nu är inget i vår värld perfekt så en halvledare leder inte helt full eller spärrar helt fullt så det kommer att bli en liten effekt i båda lägena, kanske en nano Watt eller liknande. Det är vad som ingår i viloeffekten.

Men... Om vi nu låter halvledaren leda halvvägs (även orsak till namnet) då har halvledaren en resistans som ligger mellan oändligt och noll utan att nå något av dessa, i det området så dras det effekt. Något som även visas i Formeln för effekt (Watt).
Vi tar ett exempel där det ligger 10 volt (spänning) över halvledaren, halvledaren har vid ett tillfälle en resistans på 50 Ohm, vi kan då få fram strömmen genom halvledaren och effekten.

R (Ohm)=Spänning/Ström: 50 = 10 / Ström -> Ström = 10/50, det ger en ström på 0,2 Ampere.

Från detta så får vi fram effekten (Watt)

Watt = Spänning x Ström: Watt = 10 x 0,2, det ger 2 Watt.
---
Betänk nu att en digital halvledare i teorin endast drar effekt när den ändrar status, går från logisk 0 till 1 eller motsvarande från logiskt 1 till 0.
Så länge halvledaren är logiskt 1 eller 0 så drar den ingen effekt, teoretiskt.

Om nu alla transistorer/grindar i en CPU skulle ändra status samtidigt så skulle uppriktigt den totala effekten bli en bra bit över 1000 Watt över en tidsrymd (1/klockfrekvens=Sekund), ske det vid 5 GHz så sker det på en total tid av 0,0000000002 sekunder.

Tro mig, det sker i dagen CPU'er men under så korta tidsintervaller så att medeleffekten kanske endast är 30 Watt.

Det skribenten tar fasta på är Intels rekommendationer för spänningsmatning till moderkortet, dessa är satta med en bra marginal.
Det värsta som kan ske är att marginalen inte nyttjas.

Vad skulle hända om marginalerna vore satta för lågt?
Det mest troliga är att man skulle få en blåskärm lite då och då, eller att systemet stoppar och startar om.

Så orsaken att peak är satt till 45 Ampere är en marginal för att undvika blåskärm om en mängd grindar slår om samtidigt, vilket även sker lite då och då.
.

Nej här kommer mitt svar igen, 540W är vad den CPU får dra i 10ms enligt sin LP4

Det är alltså inte för att undvika blåskärm (svärtskärm win 11) utan behålla alla CPU kärnor på på max bost frekvens, inte bara en kärna

Visa signatur

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Nej här kommer mitt svar igen, 540W är vad den CPU får dra i 10ms enligt sin LP4
https://www.gamersnexus.net/images/media/2018/motherboards/intel-tdp/c_intel-power-limit-100-seconds-10ms.png

OK!
I 10 mS... Vad drar den sen?

Max medeleffekten är fortfarande 165 Watt.

Vad är peak effekten?

Måste fråga vad för verkningsgrad har spänningsomvandlaren på moderkortet om det levereras 45 Ampere på 12 Volt från nätaggregatet. När CPU'n då förbrukar 540 Watt.

PL4 visar ju ingen max effekt...

Edit:
Hittade ditt inlägg där effekt anges, tyvärr så har jag rätt om du nu läser doc. korrekt.
Det är effektkrav från nätdel och inte vad CPU'n får dra.
Vad händer om nu inte nätdelen klarar av att ge nödvändig effekt?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, och det normala är väl att det är en säkring per rum. Minns i somras när vi hade portabel AC i vardagsrummet. Vi kunde inte spela på datorerna samtidigt för då hände det ibland att de stängdes av spontant. Men en portabel AC drar ju helvetets med ström också.

Jodå, helt riktigt, en 10A grupp per rum är väl att anse som standard.

Edit. Finns även 13A, ofta kan man säkra upp tidigare 10A grupper med 13A, som börjar dyka upp ibland.

Men kan även finnas 6A och 16A det är dock mycket ovanligare.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Skrivet av nikwad:

max på en 10A säkring ja

Och vid 10ms som det handlar om här så klarar en 10A Diazed (en sån där propp i keramik med en röd plutt som poppar ut om den går sönder) ca 150A enligt sin utlösningskarakteristik (hur lång tid du kan belasta med en viss ström innan den löser ut).

Du hittar den här på siden 2.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är åt helskotta! Här förväntas världen använda mindre av världens resurser å så tänker jätte-bolagen släppa sånt här?! Om det inte finns några direkta regleringar vad teknikbolagen får sälja så kommer inte heller dessa prioritera att göra deras produkter mindre strömtörstiga heller.

En sak vi inte kommer använda mer utav i framtiden är dock ström mängden ström vi kommer använda kommer ju och stiga så därför ser jag inte detta som på pass allvarligt. Elektriferingen av transportsektorn kommer dra avsevärt mer ström så att just mängden ström sen måste den givetvis på ett effektivt och bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

snart få Chassitillverkerna gör chassi som har utrymme för 2 PSU. 1 till CPUn och an 1 GPUn.

Det har man ju redan, köper ni inte framtidssäkra datorer?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jodå, helt riktigt, en 10A grupp per rum är väl att anse som standard.

Edit. Finns även 13A, ofta kan man säkra upp tidigare 10A grupper med 13A, som börjar dyka upp ibland.

Men kan även finnas 6A och 16A det är dock mycket ovanligare.

Hu ja. En polare bodde i ett hus med 6A. Hade man vattenkokare på var det bara glömma att köra mikrovågsugn samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Vad är peak effekten?

Måste fråga vad för verkningsgrad har spänningsomvandlaren på moderkortet om det levereras 45 Ampere på 12 Volt från nätaggregatet. När CPU'n då förbrukar 540 Watt.

540W ÄR Peak/Max effekten.

Tolkar det som att PL1 är max medeleffekt men att man tillåts gå över den i 100s

Verkningsgraden är god men man delar upp det på flera faser och kör ibland dubbla mosfets per fas. Tack vare kondingar har man också en del ström att ta ut i korta pulser.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

540W ÄR Peak/Max effekten.

Tolkar det som att PL1 är max medeleffekt men att man tillåts gå över den i 100s

Verkningsgraden är god men man delar upp det på flera faser och kör ibland dubbla mosfets per fas. Tack vare kondingar har man också en del ström att ta ut i korta pulser.

Ja! Som krav från nätdelen, står klart och tydligt i doc. nedan. Som @Snabbt_o_Hårt har tillhandahållit.

Kan du svaret på min fråga (ovan)?

Visa signatur

--

Permalänk
Viking
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Vad är peak effekten?

Edit:
Hittade ditt inlägg där effekt anges, tyvärr så har jag rätt om du nu läser doc. korrekt.
Det är effektkrav från nätdel och inte vad CPU'n får dra.
Vad händer om nu inte nätdelen klarar av att ge nödvändig effekt?
https://pbs.twimg.com/media/E8DDTw0VIAA8jMB?format=png&name=large

Vart ser du att max medeleffekt är 165W?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vart ser du att max medeleffekt är 165W?

Man får läsa artikeln

Edit: Att jag kallar det för Max medeleffekt är för att en CPU's eller vilken annan någotsånär stor digital krets har en väldigt ojämn strömförbrukning som kan liknas vid en formen på en gräsmatta om man skulle ligga platt och titta på den, bara en massa toppar och dalar.
Man skulle kunna säga RMS men det ger inte lika klar bild.

vad CPU'n drar är det som avgår som effekt i form av värme.

Visa signatur

--

Permalänk
Viking
Skrivet av Bengt-Arne:

Man får läsa artikeln
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/96309?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTYzMDkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiOGY1OWU2YWQ4NDBhOTk2NGM0MmQ4NWUzMzM4YjA2YWUifQ%3D%3D

Edit: Att jag kallar det för Max medeleffekt är för att en CPU's eller vilken annan någotsånär stor digital krets har en väldigt ojämn strömförbrukning som kan liknas vid en formen på en gräsmatta om man skulle ligga platt och titta på den, bara en massa toppar och dalar.
Man skulle kunna säga RMS men det ger inte lika klar bild.

Men TDP som du verkar hänvisa till stämmer ju inte ens nästan med vad en modern upplåst processor drar i snitt. 11900k med en TDP på 125W drar ju över 200W under användning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men TDP som du verkar hänvisa till stämmer ju inte ens nästan med vad en modern upplåst processor drar i snitt. 11900k med en TDP på 125W drar ju över 200W under användning.

Nu hänvisar du tili något som körs utanför spec.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan du svaret på min fråga (ovan)?

100%

Självklart är inte verkningsgraden 100% i verkligheten.
Men ser man frågan som ett matematikproblem, uppställd på det sätt du har formulerat det blir svaret 100%.

Sen är ju frågan vad som är tänkt att ingå i dessa Volt, Ampere, Watt ?
Ett nätagg måste ju förse mer än bara processorn med ström.
Tar vi strömmatningen till moderkortet så förser det även RAM med ström, chipset, M.2 SSD, instickskort upp till 75W osv.
Så ska dessa upp till 540W vara för enbart CPU eller för moderkortet inkl. annat som strömmatas av moderkortet eller..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

100%

Självklart är inte verkningsgraden 100% i verkligheten.
Men ser man frågan som ett matematikproblem, uppställd på det sätt du har formulerat det blir svaret 100%.

Sen är ju frågan vad som är tänkt att ingå i dessa Volt, Ampere, Watt ?
Ett nätagg måste ju förse mer än bara processorn med ström.
Tar vi strömmatningen till moderkortet så förser det även RAM med ström, chipset, M.2 SSD, instickskort upp till 75W osv.
Så ska dessa upp till 540W vara för enbart CPU eller för moderkortet inkl. annat som strömmatas av moderkortet eller..?

Precis!

540 Watt är från kravet som är satt på nätdelen. 12 Volt och 45 Ampere.

Visa signatur

--

Permalänk
Viking
Skrivet av Bengt-Arne:

Nja. Alla processorer med K i namnet är ju upplåsta från fabrik. Då är det ju inte riktigt utanför spec?
Någon som köper en 12900k med TDP på 165W lär ju inte låsa den. Så att säga att TDP är medeleffekt stämmer inte för de allra flesta, och då är det inte heller ett medelvärde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Problemet är att moderna processorer har dynamiska frekvenser.
Dels kan de klocka ner sig vid låg användning.
Dels har många modeller Turbo frekvenser som de kan klocka upp sig till.

Det är många system som enligt din definition "körs utanför spec" by default.
Du kan köpa nya delar. Bygga ihop. Köra igång utan att ändra några BIOS/UEFI inställningar (moderkortets default inställningar) och ändå "köra utanför spec."

De där TDP värdena är väl PL1 nivån tror jag.
Om du stänger av Turbo.
Inte kör över bashastighet så ska de inte kunna dra mer än så tror jag (om du inte övervoltar).