Söndagsmatiné: Ditt favoritbolag kommer svika dig

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Ditt favoritbolag kommer svika dig

Marton från Techaltar har en unik inblick i mobilvärlden och ger sin syn på varför entusiastföretag nästan alltid sviker sina rötter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska kolla in denna. Men när det gäller androidmobiler, pclaptops och liknande så vem bryr sig om att hålla sig till ett märke? Blir ett visst märke dyrare mer premium, välj då bara ett annat och kör exakt samma operativsystem och program på dem.

Det stora problemet jag tycker idag är alla subscription med månadsavgifter, detta är det som alla jättar vill få oss betala för..

*edit*
Såg den nu. Mycket fokus på Pebble, vilket jag tycker är fel.

Min tolkning är att Pebbleklockorna slog igenom för att lcd-smartklockorna sög i början. Det var en satsning på en en annan teknik e-ink eller vad den kallades för. När smartklockorna blev bättre så blir det tufft för Pebble. Exakt samma sak hände e-böcker som vissa trodde att alla studenter idag skulle ha, när de ofta istället köper en surfplatta istället.

Slutsats: Att satsa på en teknik som är enklare än en kommande kan vara riskabelt. Hela ens affärsstrategi handlar om att den kommande tekniker måste misslyckas.
Microsoft Duo mobilen med dubbla skärmar är exakt likadant. Så länge som vikbara skärmar har stora brister så kan dubbla skärmar säljas, men allteftersom de vikbara skärmarna blir bättre ju mer problem får de.

Ett exempel till är Tesla som går 100% in på vision. Vision är det "riktiga" sättet att lösa självkörande bilar som klarar av att hantera "alla" situationer. . De andra företag bygger upp en massa kartor och annat med radar, vilket är den snabbaste sättet att lösa problemet att få självkörande bilar på. Men om Tesla lyckas med sin vulgära sätt så lär de andra bli utkonkurrerade, då de får problem med att få en Ai som kan hantera helt nya saker som ej innan fanns med på kartan.

Permalänk
Medlem

Efter One Plus 3 släpptes såg jag en video som klart och tydligt förklarade att One Plus endast låtsades vara entusiastföretag i marknadsföringssyfte för få in sin fot på marknaden. Där efter skulle de vara tvungna att gå mainstream för att överleva. Tycker den prognosen höll väl.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Övergav Apple för att gå till Oneplus. Mycket pga. pris/prestanda och känslan av att vara med ”underhuggarna”. Var med från Op2 till Op8 pro. Sen insåg jag att jag lika gärna kunde köpa iPhone igen då plötsligt kostar lika mycket. Samt att iPhone 12 påminde om det jag gillade innan iPhone 6, vilket jag bytte ifrån

Med det sagt tror jag att många företag kommer vandra lite fram och tillbaka

Permalänk

Jag är oxå otroligt märkestrogen. Har alltid kört Asus sen GTX 580, för första gången sen LGA 775 blev det en MSI GPU kort.

Apple, Philips, Asus är det vi kör på hemma. Nu när Logitech lagt ner vet man inte vilken fjärrkontroll man ska fortsätta med när dom gamla kastar in handduken.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Sötast

Bryr mig inte ett skvatt om märke.
Pris/Prestanda samt funktioner jag behöver går jag efter.

Finns inte ett företag på världen som bryr sig ett skit om det, de vet inte ens vem du är. Du är inte ens en siffra i statistiken om du byter märke. Not even a ghost.

Så att vara lojal mot ett storföretag är verkligen ingen vinst på något vis mer än produktkännedom.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Bryr mig inte ett skvatt om märke.
Pris/Prestanda samt funktioner jag behöver går jag efter.

Finns inte ett företag på världen som bryr sig ett skit om det, de vet inte ens vem du är. Du är inte ens en siffra i statistiken om du byter märke. Not even a ghost.

Så att vara lojal mot ett storföretag är verkligen ingen vinst på något vis mer än produktkännedom.

Finns ju fall där det finns fördelar att hålla sig till samma märke.
Har du mycket köpta program på android får du troligtvis köpa dom igen om du köper iPhone.
Samma sak om du byter mellan Nintendo, Xbox och Playstation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den här videon har ett smalare fokus än vad den ger sken av. I början verkar det som att den är riktad generellt om techbolag och entusiast-marknaden. "Why enthusiast brands will betray you" eller "It is nearly impossible for a tech company to be a successful enthusiast brand in the long run".

Men sen kommer det fram att den egentligen handlar om nya småföretag som startar inom mobila produkter. Han säger det själv precis efter intro vid 0:19 ungefär, då han tar upp att det egentligen handlar om "independent, or indie, or enthusiast tech brands, whatever you call them". Att det handlar om Pebble, Nextbit, OnePlus, Cyanogen, OPPO. Flera från kickstarterprojekt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror väldigt många företag gör samma resa. En gång var Microsoft uppstickaren och jag var entusiasten som skulle frälsa mina kollegor från dyra och dåliga IBM, DEC, HP och Sun. För mig det blev det tack och hej när jag en gång satte mig och läste licensvillkoren till Windows XP. Sedan var det Google som skulle frälsa oss från Microsofts dominans. Dom kör som bekant inte längre så hårt med det där "Don't be evil". Tydligt inte lika kul längre. Passar liksom inte in i deras affärsidé längre. Något liknande lär gälla för världens olika gerilla-rörelser, de börjar som en frihetslängtan men slutar oftast som ett kriminellt gäng.

Var står Apple då? Dom gillade ju att köra med "Think different!" men det var länge sedan dom var den okonventionella uppstickaren, nu är det mycket status och tillrättalagt som gäller, komplett med idol-dyrkan av Steve. Inte riktigt kriminellt gäng, inte ännu, bara delvis, typ 30% på App Store.

Tesla är väl dagens uppstickare som då också är i full gång att hitta nya fräscha vägar att klämma sina 'captive customers' på pengar, typ med tjänster av olika slag (laddning, självkörande etc).

Permalänk
Medlem

Detta fenomen gäller ju många brancher, är själv besviken på vad Clas ohlson, Jula och Biltema blivit. Inte kul längre.

Permalänk
Sötast
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns ju fall där det finns fördelar att hålla sig till samma märke.
Har du mycket köpta program på android får du troligtvis köpa dom igen om du köper iPhone.
Samma sak om du byter mellan Nintendo, Xbox och Playstation.

Jo fine, jag räknar dock inte att byta ut ett helt ekosystem som märke.

Har jag ett playstation så blir det ju billigare pris/prestanda och funktion om jag köper ett playstation2 också.
I detta fallet lär det dock vara spelen som styr, och då har du valt en specifik konsolltyp av den anledningen.

iPhone som exempel har aldrig haft, kommer aldrig ha den mest grundläggande frighet android erbjuder, alltså går det bort pga funktionalitetsskäl.

Tittar du istället på saker som inte har ett lika stort ekosystem så är det lättare.
Hårtrimmers, bestick, kablar, tangentbord, möss, elverktyg,bensinmackar etc

Permalänk
Medlem

Gick lite fort när jag läste rubriken. Uppfattade "Ditt favoritfotbollslag kommer att svika dig" och tänkte - vad nytt under solen?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Bryr mig inte ett skvatt om märke.
Pris/Prestanda samt funktioner jag behöver går jag efter.

Finns inte ett företag på världen som bryr sig ett skit om det, de vet inte ens vem du är. Du är inte ens en siffra i statistiken om du byter märke. Not even a ghost.

Så att vara lojal mot ett storföretag är verkligen ingen vinst på något vis mer än produktkännedom.

Handlar nog om lite lathet från min sida. Jag kan Philips tv, IPhone och Asus Mobo, orkar inte lära mig andra. Har testat både Gigabyte och MSI mobo men tyckte dom var röriga. EVGA ska tydligen ha vettiga BIOS.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fulci:

Den här videon har ett smalare fokus än vad den ger sken av. I början verkar det som att den är riktad generellt om techbolag och entusiast-marknaden. "Why enthusiast brands will betray you" eller "It is nearly impossible for a tech company to be a successful enthusiast brand in the long run".

Men sen kommer det fram att den egentligen handlar om nya småföretag som startar inom mobila produkter. Han säger det själv precis efter intro vid 0:19 ungefär, då han tar upp att det egentligen handlar om "independent, or indie, or enthusiast tech brands, whatever you call them". Att det handlar om Pebble, Nextbit, OnePlus, Cyanogen, OPPO. Flera från kickstarterprojekt.

Jag anser att mycket av det han tar upp är applicerbart även i andra branscher. Någon tog upp återförsäljare, det är ett ganska bra exempel. Finns en hel del exempel inom mjukvara och tjänster också. Etc.

Det är ju ett självuppfyllande scenario för i princip all bolag förutom de minsta privatägda bolagen. Eller i viss mån även större privatägda bolag där grundarna stannar kvar och har en tydlig vision.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag åkte också med i OnePlus-tåget. Fortfarande bästa mobilerna jag haft men senast fick jag en flaggskeppsmodell från Samsung för lite billigare pris under en kampanj och då körde jag på det. Inte alls lika nöjd som jag var med OP innan men tyvärr premieras priset när jag inte är någon som gejmar på mobilen eller tar selfies 24/7.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av aliassund:

Detta fenomen gäller ju många brancher, är själv besviken på vad Clas ohlson, Jula och Biltema blivit. Inte kul längre.

Finns som du säger i stort sett överallt. Det är liksom inbyggt i systemet när tillväxt är enda vägen framåt. Utan att värdera om det är bra eller dåligt är det just tillväxt som premieras överallt och det finns ingen enkel väg ut ur det som iallafall jag känner till. Det sitter allt för hårt fast i hur samhället är uppbyggt och hur vi fungerar som människor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rent generellt så blir alla bolag jobba att arbeta tillsammans med, eller vara kunder till, när de börsnoteras. Efter en börsnotering skiftar fokus helt och hållet till aktiekursen och att ge ägarna så mycket återbäring som möjligt. Sker inte detta så får VD:n kicken och så tar man in en ny som har detta fokus.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Trist att göra bra produkter till rimliga priser är ohållbart. Att bara göra bra produkter som håller länge är också ohållbart som företag.

Ser Sennheiser som ett exempel. Deras gamla lurar från 90/00-talet säljs fortfarande och är bland det bästa att köpa. Bra som fan ljud och lätta att repa. De har dock försökt slå sig in på lite mer mainstream men inte lyckats och då säljer av konsumentavdelningen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SweMerlin:

Rent generellt så blir alla bolag jobba att arbeta tillsammans med, eller vara kunder till, när de börsnoteras. Efter en börsnotering skiftar fokus helt och hållet till aktiekursen och att ge ägarna så mycket återbäring som möjligt. Sker inte detta så får VD:n kicken och så tar man in en ny som har detta fokus.

Jo och det behöver ju inte ens vara att man börsnoteras för den delen, det kan ju vara en privat ägare i form av investmentbolag till exempel som också, likt börsen, bara är ute efter avkastning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det stora problemet jag tycker idag är alla subscription med månadsavgifter, detta är det som alla jättar vill få oss betala för..

Tänker fördelen med subsciptions är att det kan ge en långsiktig support istället för slit och släng. Om Microsoft haft sina operativsystem på subscriptions så som microsoft office så kanske folk hade stannat på gamla versioner av windows vilket hade resulterat i mindre e-waste.

Även hårdvara som datorer och telefoner borde ge lägre e-waste genom leasing. Om företagen får tillbaka sina produkter så lönar sig återvinning mer, samt att produkter med dålig hållbarhet blir en kostnad för företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Tänker fördelen med subsciptions är att det kan ge en långsiktig support istället för slit och släng. Om Microsoft haft sina operativsystem på subscriptions så som microsoft office så kanske folk hade stannat på gamla versioner av windows vilket hade resulterat i mindre e-waste.

Även hårdvara som datorer och telefoner borde ge lägre e-waste genom leasing. Om företagen får tillbaka sina produkter så lönar sig återvinning, samt att produkter med dålig hållbarhet blir en kostnad.

Jag tänker dock som så här att säg att HP säljer en dator som är Co2 neutral i framtiden till en människa som har en gammal HP dator som samlas in och görs om till en ny dator helt Co2 neutralt allting återanvänds från den gamla datorn då kan ju folk i praktiken byta dator varje år om de vill och de vet att allting ur den gamla datorn återanvänds ett Co2 neutralt samhälle där det är lika miljövänligt och köpa en ny dator som det är och reparera eller behålla en dator tills den går sönder har ingen påverkan längre på klimatet.

Det är ett antal år tills vi når ett sådant här scenario absolut men jag kan absolut tänka mig att en del företag kan sträva efter och komma till en punkt som den jag beskriver ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Apple, Philips, Asus

Samma här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Rent generellt så blir alla bolag jobba att arbeta tillsammans med, eller vara kunder till, när de börsnoteras. Efter en börsnotering skiftar fokus helt och hållet till aktiekursen och att ge ägarna så mycket återbäring som möjligt. Sker inte detta så får VD:n kicken och så tar man in en ny som har detta fokus.

.

Exakt det där: när det blir så stort/framgångsrikt att det börsnoteras - det är då det går ur för mer eller mindre alla storbolag (som till en början var små bolag). Typiska branschen är dator- och TV-spelsbranschen som dessutom har hittat sitt optimala sätt att hela tiden göra de rikaste aktieägarna nöjda, dvs., "bajsa" på spelarna med MTXs.

Aktiemarknaden i sig tycker jag är rätt vidrig då den handlar enbart om pengar utan egentligen vad för mervärde som skapas i samband med att pengarna dras in (dvs., att Du som slutkund faktiskt får något vettigt för dina pengar). I princip skulle välgörenhetsorganisationer kunna börja börsnoteras, för varför inte?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Måste det bli det ena eller det andra? Kan inte ett bolag som riktar in sig till en början på tech kunderna öppna ett parallell brand som är mer mainstream inriktat och då tar med den tekniken från tech märket som passar in?
Lite som när restauranter provar nya matkoncept i liten skala via foodtrucks för att först se hur det tas emot innan de rullar ut det i en komplett restaurant.

Mvh
Anders

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Jo och det behöver ju inte ens vara att man börsnoteras för den delen, det kan ju vara en privat ägare i form av investmentbolag till exempel som också, likt börsen, bara är ute efter avkastning.

I Tyskland finns det gott om familjeföretag som varit aktiva i över 100 år. De fokuserar på att ge sina barn en framtid och har ett helt annat sätt att förvalta företagen. De åstadkommer det som MBAs säger att de strävar efter men i själva verket ignorerar för att jaga kortsiktiga avkastningar. Jag undrar om det inte är det som är roten till problemen i videon, att det förutsätts att företagen ska jaga tillväxt?

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Var står Apple då? Dom gillade ju att köra med "Think different!" men det var länge sedan dom var den okonventionella uppstickaren, nu är det mycket status och tillrättalagt som gäller, komplett med idol-dyrkan av Steve. Inte riktigt kriminellt gäng, inte ännu, bara delvis, typ 30% på App Store.

Knappast kriminellt gäng, mer som Livets Ord. Väckelsemöten vid produktlanseringar etc. Halleluja!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av CasualGamer:

I Tyskland finns det gott om familjeföretag som varit aktiva i över 100 år. De fokuserar på att ge sina barn en framtid och har ett helt annat sätt att förvalta företagen. De åstadkommer det som MBAs säger att de strävar efter men i själva verket ignorerar för att jaga kortsiktiga avkastningar. Jag undrar om det inte är det som är roten till problemen i videon, att det förutsätts att företagen ska jaga tillväxt?

Jo det är absolut orsaken skulle jag säga.
Och det finns ju gott om undantag från det om man tittar på just små lokala bolag även här i sverige. Men då blir det ju mer små återförsäljare och liknande. Snarare än producenter dvs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dustin

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N