Permalänk
Lego Master

Folk. Jag har börjat störa mig på folk. Speciellt när man argumenterar och diskuterar med dem. Det finns inga gråzoner, ingen kompromissvilja, ingen som helst möjlighet att man själv har fel eller har tänkt tokigt, eller att nån annan är av annan åsikt och att det är okej.

Vad fan är det som hänt egentligen? Är det internet som är att skylla för detta? Obegränsad tillgång till ALL världens samlade kunskap, och folk väljer att gräva ner sig i sina egna hål istället för att vidga sina vyer.

Vet ni vad? Fan ta mänskligheten. Om den inte kan bättre än såhär så kan den lika gärna dö ut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Folk. Jag har börjat störa mig på folk. Speciellt när man argumenterar och diskuterar med dem. Det finns inga gråzoner, ingen kompromissvilja, ingen som helst möjlighet att man själv har fel eller har tänkt tokigt, eller att nån annan är av annan åsikt och att det är okej.

Vad fan är det som hänt egentligen? Är det internet som är att skylla för detta? Obegränsad tillgång till ALL världens samlade kunskap, och folk väljer att gräva ner sig i sina egna hål istället för att vidga sina vyer.

Vet ni vad? Fan ta mänskligheten. Om den inte kan bättre än såhär så kan den lika gärna dö ut.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Folk. Jag har börjat störa mig på folk. Speciellt när man argumenterar och diskuterar med dem. Det finns inga gråzoner, ingen kompromissvilja, ingen som helst möjlighet att man själv har fel eller har tänkt tokigt, eller att nån annan är av annan åsikt och att det är okej.

Vad fan är det som hänt egentligen? Är det internet som är att skylla för detta? Obegränsad tillgång till ALL världens samlade kunskap, och folk väljer att gräva ner sig i sina egna hål istället för att vidga sina vyer.

Vet ni vad? Fan ta mänskligheten. Om den inte kan bättre än såhär så kan den lika gärna dö ut.

Håller med dig 100%!

Permalänk
Medlem

Fick reda på igår att min brorsdotter jobbar på postnords kundtjänst (Brorsan jobbar också inom logistik btw). Fick en mycket skrämmande insikt i hur det är att jobba på postnordskundtjänst. Framförallt medelåldersmän som är helt världsfrånvända med en extremt dålig attityd.

Avsändaren skriver felaktig adress. Postens fel.
Avsändaren skickar felaktigt paket, ber postens kundtjänst att springa ut på härryda sortering och leta upp det. Postens fel.
Avsändaren skickar brudklänning, plånbok som vanligt brev utan spårbarhet - postens fel att inte kunna tala om vart det är.

Problemet är väl inte sedan att dom blir lite grumpy och bekymrade dom små uppringande små liven. Utan det är attityden, språkbruket mot de som absolut inte kan hjälpa till med användarnas dumhet.

Kommentarer: "JAG SPELAR IN SAMTALET SKALL DU VETA DIN F*TTA". Och "JÄVLA INKOMPETENTA K*KSUGARE JAG LÄGGER INTE PÅ FÖRREN DU GÅTT UT PÅ TERMINALEN OCH HÄMTAT PAKETET (Som jag skickat fel men inte erkänner)".

Nä fy fan vilka jävla idioter det finns. Inte förvånad.

Permalänk
Medlem

Kärringen på första våningen under mig, hon flyttade in in början på sommaren. Häromveckan kom hon ner till oss i styrelserummet och hade en 30-minuters utläggning om att vi minsann borde hugga ner träden på vår bakgård då de skymmer solen på hennes altan. Under utläggningen krävde hon bland annat återkoppling inom en vecka på vad vi gjort för att bli av med träden.

Jag, som har bott överst i huset i ett par år, köpte min lägenhet just på grund av träden och det insynsskyddet som de ger. Till råga på detta ägs inte träden av föreningen, utan av kommunen, så vi kan inte göra något annat än att maila dem, men det kan lika bra tanten göra själv.

Varför i hela fridens namn köper man en lägenhet om man inte är nöjd? Vill hon tvunget ha sol på sin altan kan hon köpa en annan lägenhet. Träden har säkert stått där i 60+år.

Kärringen hade dessutom mage att kläcka ur sig "Ja, jag måste också vara den enda i trappen som har ett ordentligt jobb, det är helt tyst på morgnarna!"

Har som "hämnd" börjat putta hennes dörrmatta med foten varje gång jag går förbi. Varje gång jag kommer tillbaka är den tillrättalagd igen. Jag brukar också lägga min reklam utan namn i hennes postbox vid entrén. Detta ger mig nog större tillfredsställelse än jag egentligen vill erkänna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Kärringen på första våningen under mig, hon flyttade in in början på sommaren. Häromveckan kom hon ner till oss i styrelserummet och hade en 30-minuters utläggning om att vi minsann borde hugga ner träden på vår bakgård då de skymmer solen på hennes altan. Under utläggningen krävde hon bland annat återkoppling inom en vecka på vad vi gjort för att bli av med träden.

Jag, som har bott överst i huset i ett par år, köpte min lägenhet just på grund av träden och det insynsskyddet som de ger. Till råga på detta ägs inte träden av föreningen, utan av kommunen, så vi kan inte göra något annat än att maila dem, men det kan lika bra tanten göra själv.

Varför i hela fridens namn köper man en lägenhet om man inte är nöjd? Vill hon tvunget ha sol på sin altan kan hon köpa en annan lägenhet. Träden har säkert stått där i 60+år.

Kärringen hade dessutom mage att kläcka ur sig "Ja, jag måste också vara den enda i trappen som har ett ordentligt jobb, det är helt tyst på morgnarna!"

Har som "hämnd" börjat putta hennes dörrmatta med foten varje gång jag går förbi. Varje gång jag kommer tillbaka är den tillrättalagd igen. Jag brukar också lägga min reklam utan namn i hennes postbox vid entrén. Detta ger mig nog större tillfredsställelse än jag egentligen vill erkänna.

Vilket gör dig minst lika fjantig som hon.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oxies Husse:

Fick reda på igår att min brorsdotter jobbar på postnords kundtjänst (Brorsan jobbar också inom logistik btw). Fick en mycket skrämmande insikt i hur det är att jobba på postnordskundtjänst. Framförallt medelåldersmän som är helt världsfrånvända med en extremt dålig attityd.

Avsändaren skriver felaktig adress. Postens fel.
Avsändaren skickar felaktigt paket, ber postens kundtjänst att springa ut på härryda sortering och leta upp det. Postens fel.
Avsändaren skickar brudklänning, plånbok som vanligt brev utan spårbarhet - postens fel att inte kunna tala om vart det är.

Problemet är väl inte sedan att dom blir lite grumpy och bekymrade dom små uppringande små liven. Utan det är attityden, språkbruket mot de som absolut inte kan hjälpa till med användarnas dumhet.

Kommentarer: "JAG SPELAR IN SAMTALET SKALL DU VETA DIN F*TTA". Och "JÄVLA INKOMPETENTA K*KSUGARE JAG LÄGGER INTE PÅ FÖRREN DU GÅTT UT PÅ TERMINALEN OCH HÄMTAT PAKETET (Som jag skickat fel men inte erkänner)".

Nä fy fan vilka jävla idioter det finns. Inte förvånad.

Tyvärr så på typ alla kundtjänster. Privilegierade orimliga karens, otrevliga gubbjävlar och hotfulla invandrare är classics. Varje jävla dag för pisslön. Det enda som hände med mig när jag jobbade på kundtjänst var att jag fick alla mina fördomar bekräftade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vilket gör dig minst lika fjantig som hon.

Absolut, men det ger mig stor tillfredsställelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeebentoft:

Absolut, men det ger mig stor tillfredsställelse.

Ja mobbning är askul har jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja mobbning är askul har jag hört.

Hur är det mobbning?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Hur är det mobbning?

Om man repetitivt jävlas med någon så är det trakasserier/mobbning. Oavsett om den andra parten var en douche från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja mobbning är askul har jag hört.

Hur är det mobbning? Det är bara jag som gör det och det är ju trots allt harmlöst

Edit: Såg svaret såhär i efterhand. Sista delen i mitt meddelande kvarstår dock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jeebentoft:

Hur är det mobbning? Det är bara jag som gör det och det är ju trots allt harmlöst

Edit: Såg svaret såhär i efterhand. Sista delen i mitt meddelande kvarstår dock

För dig kanske, för den mottagande parten så känns det förmodligen inte lika harmlöst när det händer gång på gång. Bara för att du är ensam om att bete dig illa mot henne så gör det ju inte det rätt, om det är ditt sätt att rättfärdiga det.

Permalänk
Inaktiv

Alla jävla fuskare i Warzone.
Riktigt kul att spela med polarna & snacka skit, men sista månaderna så är det uppenbara fuskare i 70-80% av alla matcher (uppenbara = 10+kd, aimbot, etc..).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeebentoft:

Kärringen på första våningen under mig, hon flyttade in in början på sommaren. Häromveckan kom hon ner till oss i styrelserummet och hade en 30-minuters utläggning om att vi minsann borde hugga ner träden på vår bakgård då de skymmer solen på hennes altan. Under utläggningen krävde hon bland annat återkoppling inom en vecka på vad vi gjort för att bli av med träden.

Jag, som har bott överst i huset i ett par år, köpte min lägenhet just på grund av träden och det insynsskyddet som de ger. Till råga på detta ägs inte träden av föreningen, utan av kommunen, så vi kan inte göra något annat än att maila dem, men det kan lika bra tanten göra själv.

Varför i hela fridens namn köper man en lägenhet om man inte är nöjd? Vill hon tvunget ha sol på sin altan kan hon köpa en annan lägenhet. Träden har säkert stått där i 60+år.

Kärringen hade dessutom mage att kläcka ur sig "Ja, jag måste också vara den enda i trappen som har ett ordentligt jobb, det är helt tyst på morgnarna!"

Har som "hämnd" börjat putta hennes dörrmatta med foten varje gång jag går förbi. Varje gång jag kommer tillbaka är den tillrättalagd igen. Jag brukar också lägga min reklam utan namn i hennes postbox vid entrén. Detta ger mig nog större tillfredsställelse än jag egentligen vill erkänna.

Styrelserummet. Låter som en BRF. Då röstas väl det om saken?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Styrelserummet. Låter som en BRF. Då röstas väl det om saken?

Svårt för en BRF att ta beslut om kommunens träd.
Då det förmodligen påverkar flera medlemmar kan man väl eventuellt ta upp det som en punkt på stämman, om det är av gemensamt intresse att föreningen tar kontakt med kommunen angående trädets vara eller inte vara. Så får medlemmarna rösta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Styrelserummet. Låter som en BRF. Då röstas väl det om saken?

Hon är välkommen att ta upp det till årsstämman, vi kan dock ändå inte göra något då det inte är våra träd.

Permalänk
Medlem

Alltså, man läser på Expressen https://www.expressen.se/tv/klimat/sa-forvandlades-semesterpa...

"Mellanösterns största sjö blev till ett ökenlandskap på mindre än 30 år
I Iran kan man redan nu se konsekvenserna av den globala uppvärmningen. För av det som tidigare var en av världens största saltvattensjöar finns nu inte mycket kvar."

Blev ju lite nyfiken på varför den största sjön har torkat, men inte de mindre.. låter ju lite konstigt.

Och så googlar man på denna sjö och får ett helt annat svar varför den torkat upp :

" Constructing dams on its basins is the most important factor in drying up the lake. These constructions were made with the allocation of around 4 billion cubic meters of water to agricultural aims in mind. Salt displacements by wind and irrigating dry lands increases salinity of 10 million hectares of local flats. Drying up the lake damages ecosystem dramatically. Subsequently, it is becoming the main cause of migrating of millions of residents. This paper investigates the role of 77 dams on the environment, and analyzes its features."

https://www.researchgate.net/publication/307978039_The_Role_o...

Sedan har ju säkert värmen påverkat också, men att den största sjön torkar ut, men de mindre är kvar, då luktar något konstigt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Alltså, man läser på Expressen https://www.expressen.se/tv/klimat/sa-forvandlades-semesterpa...

"Mellanösterns största sjö blev till ett ökenlandskap på mindre än 30 år
I Iran kan man redan nu se konsekvenserna av den globala uppvärmningen. För av det som tidigare var en av världens största saltvattensjöar finns nu inte mycket kvar."

Blev ju lite nyfiken på varför den största sjön har torkat, men inte de mindre.. låter ju lite konstigt.

Och så googlar man på denna sjö och får ett helt annat svar varför den torkat upp :

" Constructing dams on its basins is the most important factor in drying up the lake. These constructions were made with the allocation of around 4 billion cubic meters of water to agricultural aims in mind. Salt displacements by wind and irrigating dry lands increases salinity of 10 million hectares of local flats. Drying up the lake damages ecosystem dramatically. Subsequently, it is becoming the main cause of migrating of millions of residents. This paper investigates the role of 77 dams on the environment, and analyzes its features."

https://www.researchgate.net/publication/307978039_The_Role_o...

Sedan har ju säkert värmen påverkat också, men att den största sjön torkar ut, men de mindre är kvar, då luktar något konstigt.

Sådan där osaklighet är så fruktansvärt störig då den förstör hela debattklimatet och bara leder till ökad polarisering. Det enda som är värre med att diskutera med en idiot är när idioten är på ens egen sida.
Oavsett vad som diskuteras i de stora samhällsfrågorna idag så ställs man till svars för någon dumhet någon idiot på ens "egen sida" sagt. Som för någon som mig som tycker att bevisläget för mänsklig påverkan på klimatet är massivt så ställer det till en jäkla massa problem när tonårstjejer målar upp en bild av att alla ska dö, när minsta väderfenomen ska tillskrivas klimatet, när det pratas om att snön försvinner i närtid, eller när korten blandas bort med annan mänsklig påverkan som i det där fallet.
Massa dumheter som skrivs och sägs av de som är på "vetenskapens sida" men som inte är grundat i vad vetenskapliga studier faktiskt säger. Det enda resultatet blir att det skapar misstro mot hela vetenskapliga etablisemanget.

Extremister och idioter lämnar öppet mål för ens motståndare i alla frågor. Och deras idioter hakar på och diskuterar bara de öppna målen istället för de svårare, träffsäkrare och jordnära argumenten man själv vill framföra. Där har vi polarisering som på riktigt drar samhället ner i fördärvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag tror vi alla saknar den tiden.

Även om man på något sätt kan se viss rättvisa i det skulle det inte göra samhället bättre. Med hårdare straff, höga skadestånd som de inte kan betala så tvingar man dom ännu djupare in i kriminaliteten och utanförskapen. Det finns ingen korrelation mellan hårdare straff och lägre brottslighet. Snarare tvärtom.

Det finns en stark korrelation mellan långa straff och färre brottslingar ute bland vanligt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Det finns en stark korrelation mellan långa straff och färre brottslingar ute bland vanligt folk.

Är det därför USA har tre gånger så stor andel av sin befolkning i fängelse som det värsta EU-landet (Litauen), samtidigt som USA har 14000 mord per år jämfört med 4000 i EU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det därför USA har tre gånger så stor andel av sin befolkning i fängelse som det värsta EU-landet (Litauen), samtidigt som USA har 14000 mord per år jämfört med 4000 i EU?

Uppenbarligen har de inte tagit tillräckligt stor andel ur cirkulation men det förvånar mig inte. Våld och bruk av vapen mer eller mindre glorifieras i USA.
Fortfarande är det sant att långa straff ger färre brottslingar på gatorna, vilket ju inte är så smickrande för USA då.

Dessutom är jämförelsen lite haltande även om jag inte vet hur mycket den haltar. Antal mord per 100000 innevånare vore ett bättre mått än absoluta tal. Intressant vore också antal mord per 100000 i Sverige som extra jämförelse nu när man pratar så mycket om skjutande och annat dödligt våld i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Uppenbarligen har de inte tagit tillräckligt stor andel ur cirkulation men det förvånar mig inte. Våld och bruk av vapen mer eller mindre glorifieras i USA.
Fortfarande är det sant att långa straff ger färre brottslingar på gatorna, vilket ju inte är så smickrande för USA då.

Dessutom är jämförelsen lite haltande även om jag inte vet hur mycket den haltar. Antal mord per 100000 innevånare vore ett bättre mått än absoluta tal. Intressant vore också antal mord per 100000 i Sverige som extra jämförelse nu när man pratar så mycket om skjutande och annat dödligt våld i landet.

Antal mord per 100 000 innevånare i Sverige var 1.08 år 2018, mot 4.96 i USA.

Den ursprungliga jämförelsen "haltar" till USAs nackdel eftersom EU har större befolkning och mycket mindre brottslighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag sliter på ett lager över sommaren och utöver att det är ett skitjobb spelar de Spotifys svenska topplista i högtalarna. Jag var inte varse om hur illa ställt det var med svenskarnas musiksmak och jag är dels chockerad och upprörd över att bli ett offer för den.

Du får ha egen musik i lurarna som överröstar skiten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Det finns en stark korrelation mellan långa straff och färre brottslingar ute bland vanligt folk.

Debatten har dragit ganska kraftigt åt ett håll det senaste, hårdare tag, längre straff, mer övervakning och fler poliser. Jag säger inte att allt det nödvändigtvis är helt fel men ingen verkar tänka på konsekvenserna av detta eller granska motivationen bakom.

Att polis och åklagare löser fler brott om de har exempelvis fler möjligheter att övervaka personer utan konkreta misstankar är ju självklart. Eller att personer som är inlåsta inte kan begå brott (well, utanför finkan i alla fall) när de sitter inlåsta. Polisen hade säkert också löst fler brott om vi hade kameror i folks hem, eller samlade all platsinformation från våra telefoner i en stor databas med fri tillgång för rättsväsendet, eller tvingade in trojaner på alla telefoner och datorer som säljs i landet, eller om vi tillät allmänna visitationer överallt (och det de frågar efter är ju tydliga steg åt det hållet). Och vi hade förstås haft färre brott om vi bara låste in så många som möjligt så länge som möjligt. Men är det ett samhälle vi vill ha? Varför är det bara rättsväsendet som får komma till tals, personlig integritet är liksom inte med alls i debatten längre? Vi behöver en svensk EFF eller liknande så att vi i alla fall har någon kraft som drar åt andra hållet eller tar upp andra aspekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Debatten har dragit ganska kraftigt åt ett håll det senaste, hårdare tag, längre straff, mer övervakning och fler poliser. Jag säger inte att allt det nödvändigtvis är helt fel men ingen verkar tänka på konsekvenserna av detta eller granska motivationen bakom.

Att polis och åklagare löser fler brott om de har exempelvis fler möjligheter att övervaka personer utan konkreta misstankar är ju självklart. Eller att personer som är inlåsta inte kan begå brott (well, utanför finkan i alla fall) när de sitter inlåsta. Polisen hade säkert också löst fler brott om vi hade kameror i folks hem, eller samlade all platsinformation från våra telefoner i en stor databas med fri tillgång för rättsväsendet, eller tvingade in trojaner på alla telefoner och datorer som säljs i landet, eller om vi tillät allmänna visitationer överallt (och det de frågar efter är ju tydliga steg åt det hållet). Och vi hade förstås haft färre brott om vi bara låste in så många som möjligt så länge som möjligt. Men är det ett samhälle vi vill ha? Varför är det bara rättsväsendet som får komma till tals, personlig integritet är liksom inte med alls i debatten längre? Vi behöver en svensk EFF eller liknande så att vi i alla fall har någon kraft som drar åt andra hållet eller tar upp andra aspekter.

Inte ett dugg konstigt om man öppnat en dagstidning det senaste året, motivationen är såklart att minska mängden bly i luften. Den svenska preferensen för att kasta fler socionomer på problemet får väl ändå sägas ha nått vägs ände i o m situationen i Göteborg. Hur påverkas din personliga integritet av att bli skjuten?

https://www.dn.se/sverige/larm-om-tystnadskultur-kommunanstal...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Varför krävs det psykologer som hjälper folk att komma över stressen med att gå tillbaka till arbetet efter semestern men inga psykologer för att hjälpa folk med stressen över att inte ha ett jobb att gå till? Verkar lite som ett hån mot alla som sliter sitt hår med att söka minst 8 jobb per månad för att få ersättning och som, alla jag känner i den situationen, mår jävligt dåligt. Varför kan inte de som har jobb vara nöjda med det utan psykologer som ger tips om hur man hanterar det orimligt hårda kravet att man måste tillbaka till jobbet?

Jag jobbade i mer än 50 år innan jag slutade 6 år efter pensionen och hade inga problem med att återgå till jobbet efter ledighet.

En kompis som varit arbetssökande/arbetslös/ingått i arbetskraftsreserven/friställd e.t.c. sedan 2014 har kravet att söka minst 8 jobb per månad, har haft ett antal korttidsanställningar (alla ointressanta men man får inte tacka nej), har haft en anställning som var OK men tidsbunden till ett år eftersom det var kravet från arbetsförmedlingen (annars hade de velat ha honom kvar och han trivdes på det jobbet). Han mår skit och inte ett dugg bättre då han hör att de som har jobb behöver psykologer för att orka till jobbet efter semestern. Han skulle behöva en psykolog eller ännu hellre ett jobb. Känns som ett rent hån mot honom och andra i hans situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Inte ett dugg konstigt om man öppnat en dagstidning det senaste året, motivationen är såklart att minska mängden bly i luften. Den svenska preferensen för att kasta fler socionomer på problemet får väl ändå sägas ha nått vägs ände i o m situationen i Göteborg. Hur påverkas din personliga integritet av att bli skjuten?

https://www.dn.se/sverige/larm-om-tystnadskultur-kommunanstal...

Den amerikanska preferensen för militariserad polis och att spärra in fler människor per capita än något annat land verkar ju inte funka så bra, eftersom risken att bli skjuten där är är 5 gånger högre där än i Sverige.

Det kanske vore en bättre idé att titta på dem som faktiskt lyckas, än att försöka härma dem som lyckas sämst av alla i världen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Varför krävs det psykologer som hjälper folk att komma över stressen med att gå tillbaka till arbetet efter semestern men inga psykologer för att hjälpa folk med stressen över att inte ha ett jobb att gå till? Verkar lite som ett hån mot alla som sliter sitt hår med att söka minst 8 jobb per månad för att få ersättning och som, alla jag känner i den situationen, mår jävligt dåligt. Varför kan inte de som har jobb vara nöjda med det utan psykologer som ger tips om hur man hanterar det orimligt hårda kravet att man måste tillbaka till jobbet?

Jag jobbade i mer än 50 år innan jag slutade 6 år efter pensionen och hade inga problem med att återgå till jobbet efter ledighet.

En kompis som varit arbetssökande/arbetslös/ingått i arbetskraftsreserven/friställd e.t.c. sedan 2014 har kravet att söka minst 8 jobb per månad, har haft ett antal korttidsanställningar (alla ointressanta men man får inte tacka nej), har haft en anställning som var OK men tidsbunden till ett år eftersom det var kravet från arbetsförmedlingen (annars hade de velat ha honom kvar och han trivdes på det jobbet). Han mår skit och inte ett dugg bättre då han hör att de som har jobb behöver psykologer för att orka till jobbet efter semestern. Han skulle behöva en psykolog eller ännu hellre ett jobb. Känns som ett rent hån mot honom och andra i hans situation.

Att söka psykiatrisk vård är fritt fram för vem som helst, oavsett orsak. Det är inte så att någon kommer fram och bara ger en psykolog till en. För det är så du uttrycker dig.

Tycker det är lite larvigt faktiskt vad du gör här, man kan inte jämföra människors psykiska mående. Alla är i olika situationer. Det hjälper ingen att "man bör vara tacksam". Alla har olika förutsättningar. Är man utbränd är det väl inte konstigt att inte orka jobba efter semestern.

---

Jag vill gubbgnälla på människor som inte förstår sig på psykologiska problem. Känns som ett passande tillfälle.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon134512:

Är man utbränd är det väl inte konstigt att inte orka jobba efter semestern.

Inte blir det heller bättre av att arbetsgivare tar sin lagstadgade möjlighet att antingen avbryta semestern eller jobbkonsultera absolut "skitviktiga" saker, som varför appen X inte startar - pga av att man inte följt instruktioner - när man ligger i hammocken och lyssnar på sjörapporten, vågskvalp och fiskmåsar. Det stresspåslaget tar ett par dagar att sjunka undan.