Permalänk
Medlem

Behöver jag uppdatera BIOS?

Hej alla trevliga!
Jag har nyligen installerat ett Asus ROG Strix B-550 Gaming moderkort. Jag är väldigt okunnig när det gäller just moderkort och de där lite mer avancerade bitarna. Så min fråga är, behöver jag uppdatera BIOS? Har läst att det finns en viss risk när man gör det. Min version är 1004, och den senaste är 2407.
Saken är att jag sen jag byte kortet har haft ett par problem med vissa spel. Warhammer Vermintide 2 och Call of Duty: Modern Warfare (det senaste) får datorn att stänga ner och starta om så fort jag försöker köra dem. Vet inte om det kan ha något med det att göra

Permalänk
Inaktiv

Antar att du menar b550-f gaming? Isf har du bios här;
https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Rekommenderar att du uppgraderar då det är en del stabilitetsproblem med bsod osv på de tidigare versioner. Löste mycket av mina problem med min b550-f gaming wifi när jag uppgraderade.

Du kan uppdatera bios enkelt via ezupdate som finns i AI suite 3, den finns under driver & tools. Då laddar du ner bios, kör renamer filen, sen startar du AI3 och väljer manuellt din omdöpta bios fil. Programmet startar om datorn, uppdaterar bios, och startar om.

Permalänk
Medlem

ja, det är en bra början!

Ny bios kommer ge dig bättre minnes kompabilitet och nyaste mikrokoden för din processor

Ta en USB sticka, gärna äldre(max 8gb) - formatera till FAT32, kopiera in biosfilen på stickan. Boota om, in i bios o välj uppdatera bios alternativet(se till att stickan är i ) - bara välj filen o säg "kör", det tar mellan 3 o 10 minuter innan den är klar

lycka till!

mvh Lazze

Permalänk

Relativt riskfritt mha flashback funktionen på modermodemet kan aldrig bli helt säkert då avbruten installation kan göra modermodemet oanvändbart len hittills funkat för mig utan problem. Körde faktiskt in 2407 idag med det då jag inte uppdaterat sen typ 1602...

I med usbsticka fat32 formaterad i usbporten märkt bios på bakpanelen och håll inne den lilla knappen på baksidan 3 sec.

Drick kaffe 15-20 min återvänd och starta datorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Relativt riskfritt mha flashback funktionen på modermodemet kan aldrig bli helt säkert då avbruten installation kan göra modermodemet oanvändbart len hittills funkat för mig utan problem. Körde faktiskt in 2407 idag med det då jag inte uppdaterat sen typ 1602...

I med usbsticka fat32 formaterad i usbporten märkt bios på bakpanelen och håll inne den lilla knappen på baksidan 3 sec.

Drick kaffe 15-20 min återvänd och starta datorn.

Varför kallar du det för "modermodemet"?

Permalänk

För min autocorrect har det som prio pga att det är använt mer än moderkort.

+

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Haha, just ja. Nu kom jag ihåg den där gamlingen

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all hjälp!