Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte motstå heller, beställt via benify-länk. Hoppas att den funkar utan strul. Vad är egentligen problemet med 30-serien? Jag har inget behov av 240Hz egentligen, 144 räcker gott.

Permalänk
Medlem

Gamla G9an har inte 144Hz utan 120/240

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fick precis hem en G9, gamla modellen.
Går inte detta?

Det verkar inte så, har testat och försökt googla nått sätt att göra det men inte hittat nån som lyckas.

Kan inte göra custom resolution i nvidia när den är satt på 240hz, inte i CRU heller, , tror för att när den kör DisplayStreamCompression byter den från edid till DisplayID så kan inte redigera den.
Man kan göra custom resolution i 120hz, vilket jag hade nöjt mig med, MEN för att få black bars så bilden inte blir stretched måste man stänga av VRR. Jävligt tråkigt, då mycke mer spel har stöd för 21:9.

Ändrar man screen size i skärmens osd (vilket man också måste stänga av VRR för) Får man nån ännu mindre upplösning med black bars både över/under och på sidorna. Väldigt frustrerande, Kan verkligen inte förstå hur de resonerat här. borde ju va givet då 3440x1440 passar perfekt i mitten av skärmen, nästan som de medvetet uteslutit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Det verkar inte så, har testat och försökt googla nått sätt att göra det men inte hittat nån som lyckas.

Kan inte göra custom resolution i nvidia när den är satt på 240hz, inte i CRU heller, , tror för att när den kör DisplayStreamCompression byter den från edid till DisplayID så kan inte redigera den.
Man kan göra custom resolution i 120hz, vilket jag hade nöjt mig med, MEN för att få black bars så bilden inte blir stretched måste man stänga av VRR. Jävligt tråkigt, då mycke mer spel har stöd för 21:9.

Ändrar man screen size i skärmens osd (vilket man också måste stänga av VRR för) Får man nån ännu mindre upplösning med black bars både över/under och på sidorna. Väldigt frustrerande, Kan verkligen inte förstå hur de resonerat här. borde ju va givet då 3440x1440 passar perfekt i mitten av skärmen, nästan som de medvetet uteslutit det.

Går att skapa egna custom resolutions.
https://custom-resolution-utility.en.lo4d.com/windows

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skrev ju att det inte gick i CRU heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Skrev ju att det inte gick i CRU heller

Sorry missade det, men trodde att det gick.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om någon fortfarande har problem med wake from sleep så kan ni prova följande metod, som fungerade för mig.

1 Uppdatera till senaste firmware (i skrivande stund 1012.1)
2 Koppla in en till DP-kabel
3 Aktivera PIP
4 Deaktivera PIP
5 Nu kommer det finnas en ytterligare skärm (som man inte ser), trots att pip är deaktiverat, ställ in i windows att bilden bara ska visas på skärm 1.
6 Nu vaknar skärmen ur sleep som förväntat.

Man kan eventuellt hoppa över steg 3-4.

Edit: Steg 1 kanske inte heller behövs

Permalänk
Medlem

Kan nån göra en snabbsummering av 240 hz vs VRR/GSync Compatability vs HDR? Iom att 240 hz är något som måste aktiveras manuellt i skärmen så antar jag att det även innebär några nackdelar. Trodde först att det kanske var så att VRR/GSync stängdes av då men iaf på mitt 3090 verkar det fortfarande vara aktivt enligt både skärmen och NVidia CP och HDR verkar iaf aktiveras (med mindre lyckat resultat men det kan ju bero på annat än skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kan nån göra en snabbsummering av 240 hz vs VRR/GSync Compatability vs HDR? Iom att 240 hz är något som måste aktiveras manuellt i skärmen så antar jag att det även innebär några nackdelar. Trodde först att det kanske var så att VRR/GSync stängdes av då men iaf på mitt 3090 verkar det fortfarande vara aktivt enligt både skärmen och NVidia CP och HDR verkar iaf aktiveras (med mindre lyckat resultat men det kan ju bero på annat än skärmen).

Ska väl inte vara nått problem, vrr rangen är ju 96-240hz på neo, men under 96 fps kickar ju LFC in. VRR control ska du nog slå på under System också om du upplever flicker.

Du kan ju sätta på Information under menu->support i osd så ser du hur HZ'en rör sig, kan ju förlänga display time på osd då. Kul att du fått den så snabbt. Testat nått HDR spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ska väl inte vara nått problem, vrr rangen är ju 96-240hz på neo, men under 96 fps kickar ju LFC in. VRR control ska du nog slå på under System också om du upplever flicker.

Du kan ju sätta på Information under menu->support i osd så ser du hur HZ'en rör sig, kan ju förlänga display time på osd då. Kul att du fått den så snabbt. Testat nått HDR spel?

Testade bara att lite snabbt dra igång Hitman och Doom Ethernal i HDR men det var ingen höjdare, bilden var noterbart ljussvagare än i SDR (med brightness på 100). Dock ska man nog inte dra allt för stora slutsatser av det iom att det som bekant kan strula en hel del med HDR i Windows och har inte haft tid/ork med någon felsökning. Med det sagt fungerade dock båda spelen klockrent med HDR på OLED:en som jag annars kör som skrivbordsmonitor.

Mina "ingångsförutsättningar" gör väl dessutom att G9an får det rätt tufft från start. Svärtan är bland det bästa jag sett på en LCD monitor (om man sitter i sweet spot) men även 2000 dimming zoner är ju något färre än 8 miljoner dimming zoner. Den som däremot har en lite mer normal skrivbordsmonitor sen innan lär ju se en väsentligt större skillnad

Edit:
Man är väl även rätt bortskämd med betrakningsvinklar på OLED:en. Man behöver inte röra huvudet mycket ur sweet spot för att inse den verkliga anledningen till skärmens kurvning, som inte direkt är det snömos som Samsung kör med. Precis som på TV-apparater så förstäker local dimmingen detta problemet med betrakningsvinklar (första G9an hade som bekant i praktiken inte någon local dimming) så fort man hamnar off axis. Nu är det väl dock ingen som förhoppningsvis köper G9 Neo för att man ska slå OLED på just svärta och betrakningsvinklar utan på andra områden.

Permalänk
Medlem

Jag fick min Neo igår som jag uppgraderar min CRG9 120Hz från.

I ärlighetens namn så är det just steget från 120 Hz till 240 Hz som jag tycker är den stora skillnaden.
Jag använder bara skärmen till sim racing och främst iRacing. Med min gamla skärm kände jag av stutter och ghosting, vilket nu är en förbättring med nya skärmen.
Håller inte med alla som säger att man måste ha 240 fps för att ha nytta av 240 Hz. Tycker det känns bättre även vid lägre fps.

HDR förstår jag inte alls vitsen med. Blir bara sämre färger och ljusare bild samtidigt som kontrasten känns mycket sämre. Var likadant med gamla skärmen (men mörkare).
Kanske är detta Windows fel och vi kommer få drivrutiner/firmware som löser det. Vi får se.

Ett problem jag har är att om jag ändrar bildläge eller stänger skärmen och startar den igen så blir bilden svart tills jag startar om datotn eller drar ur och sätter i strömkabeln till skärmen. Otroligt störande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AJ79:

Håller inte med alla som säger att man måste ha 240 fps för att ha nytta av 240 Hz. Tycker det känns bättre även vid lägre fps.

Exakt så – högre panelfrekvens vinner man alltid på ur spelsynpunkt, vilket lite oväntat kan vara som tydligast vid just lägre FPS. Det inte bara känns så utan det är bättre eftersom du med 120->240 Hz halverat den minsta möjliga tid av avbrott som alla hack och ryck påverkar din timing och koordination.

Permalänk
Medlem

Fick också hem min Neo igår och undrar vad de olika lägena för FALD gör? Finns ju Auto, Low och High? Vad kör ni med?

Upptäckte ett visst flimmer på vissa ställen i Doom eternal när jag kör med Auto. Aktiverar jag tex HDR i Doom så försvinner flimret.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Fick också hem min Neo igår och undrar vad de olika lägena för FALD gör? Finns ju Auto, Low och High? Vad kör ni med? Upptäckte ett visst flimmer på vissa ställen i Doom eternal när jag kör med Auto.

Testade det bara mycket snabbt och tyckte märkligt nog att båda var klart ljussvagare än Auto. Överlag finner jag, som ofta med Samsungs QLED, att jag så här långt inte imponeras speciellt av ljusstyrkan i praktiken även om den i teorin som bekant ska vara ljusstarkare än solen. Sen är det så klart så att OLEDens blanka skärm påverkar en hel del, både positivt och negativt beroende på preferens och rummets förutsättningar.

Har tidigare jämfört OLED mot Samsungs just då senaste och bästa QLED och funnit att även i ett helt mörkt rum och med QLEDen i typ Dynamicläge så framstår den inte som klart ljusstarkare än OLEDen bredvid, trots att jag vet att så är fallet. Föreställer mig att det kanske är en kontrastfråga men det här kan väl @Laxpudding bättre.

Edit: Bör kanske tilläggas att jag är en brightness-kille helt klart och gillar ljusstarka skärmar med bra tryck i och gärna lite överdrivna färger också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

HDR förstår jag inte alls vitsen med. Blir bara sämre färger och ljusare bild samtidigt som kontrasten känns mycket sämre. Var likadant med gamla skärmen (men mörkare).
Kanske är detta Windows fel och vi kommer få drivrutiner/firmware som löser det. Vi får se.

Stämmer väl med min initala upplevelse enligt vad jag skrivit ovan, jag upplevde HDR som tom klart ljussvagare än SDR, även om det som sagt finns mycket annat som kan gå fel som kan påverka. Vore väl ironiskt om en DP ansluten monitor har problem med Windows HDR när en HDMI ansluten TV verkar fixa det galant vid första försöket

Permalänk
Medlem

Ser att det finns en nyare firmware här än vad iaf jag har i min skärm:

https://www.samsung.com/se/support/model/LC49G95TSSUXEN/#down...

1012.1 vs 1005.0 som verkar vara i min skärm. Märkligt nog är 1012.1 från juli vilket gör att man undrar när skärmen eg tillverkades om det ät 1005 i den, lär ju varit ett par månader sedan (kanske inte helt orimligt i sig).

Nån som redan uppgraderat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testade det bara mycket snabbt och tyckte märkligt nog att båda var klart ljussvagare än Auto. Överlag finner jag, som ofta med Samsungs QLED, att jag så här långt inte imponeras speciellt av ljusstyrkan i praktiken även om den i teorin som bekant ska vara ljusstarkare än solen. Sen är det så klart så att OLEDens blanka skärm påverkar en hel del, både positivt och negativt beroende på preferens och rummets förutsättningar.

Har tidigare jämfört OLED mot Samsungs just då senaste och bästa QLED och funnit att även i ett helt mörkt rum och med QLEDen i typ Dynamicläge så framstår den inte som klart ljusstarkare än OLEDen bredvid, trots att jag vet att så är fallet. Föreställer mig att det kanske är en kontrastfråga men det här kan väl @Laxpudding bättre.

Edit: Bör kanske tilläggas att jag är en brightness-kille helt klart och gillar ljusstarka skärmar med bra tryck i och gärna lite överdrivna färger också.

Skrivet av improwise:

Stämmer väl med min initala upplevelse enligt vad jag skrivit ovan, jag upplevde HDR som tom klart ljussvagare än SDR, även om det som sagt finns mycket annat som kan gå fel som kan påverka. Vore väl ironiskt om en DP ansluten monitor har problem med Windows HDR när en HDMI ansluten TV verkar fixa det galant vid första försöket

Om jag tolkar hjälptexten för "Auto"-läget så verkar FALD vara avstängt "by default" om den inte känner av en HDR-signal? Därför som bilden upplevs betydligt mörkare när man aktiverar "low eller high" då den dimmar ner allt på skärmen som inte är ljust?

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Ljussensorn i TV:n påslagen? Eller en QLED-modell som i praktiken inte är så ljusstark. Det är ju endast toppmodellerna som verkligen kan kräma på.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problemet att ni måste starta om hela datorn för att Neo ska få någon bild om den har varit avstängd?
Det här problemet händer mig om jag har fler skärmar än Neo anslutna till datorn ssmtidigt.
Hade uppskattat en lösning på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ser att det finns en nyare firmware här än vad iaf jag har i min skärm:

https://www.samsung.com/se/support/model/LC49G95TSSUXEN/#down...

1012.1 vs 1005.0 som verkar vara i min skärm. Märkligt nog är 1012.1 från juli vilket gör att man undrar när skärmen eg tillverkades om det ät 1005 i den, lär ju varit ett par månader sedan (kanske inte helt orimligt i sig).

Nån som redan uppgraderat?

Detta är väl inte för Neo utan gamla Odysseyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Någon annan som har problemet att ni måste starta om hela datorn för att Neo ska få någon bild om den har varit avstängd?
Det här problemet händer mig om jag har fler skärmar än Neo anslutna till datorn ssmtidigt.

Samma skit med gamla g9:an, workaround jag kör med är att jag stängt av att windows skickar den i sleep. Får först stänga av g9an genom att trycka på knappen, sen sätter jag alla skärmarna på sleep via reset knappen på datorn. Så när den vaknar igen hakar den inte upp sig, får sätta på den manuellt på strömknappen sen.

Riktigt störigt, läste om nån som löst det genom att koppla in en till dp kabel, och aktivera pbp på skärmen, sen stänga av det, så du får en till skärm ikopplad men avstängd liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljussensorn i TV:n påslagen? Eller en QLED-modell som i praktiken inte är så ljusstark. Det är ju endast toppmodellerna som verkligen kan kräma på.

Nej, det är maxblås som gäller men av någon anledning upplever jag inte bilden (på QLED TV-apparaterna) som ljusare, iaf inte om den visar någorlunda normalt innehåll. En full White är så klart noterbart ljusare på LCDn. Min lekmanmagissning är att det är den lägre kontrasten ihop med att Samsungs AI försöker gömma blooming som är anledningen men känner att jag nog är i ett kunskapsmässigt underläge här för att bjuda på annat än gissningar

Har varit Q95T och QN95A två senaste vändorna när jag jagat ljusstarkare alternativ till oled, båda har rätt omgående gått i retur. Bör kanske nämnas att jag direkt dödar ASBL osv på mina oleds vilket gör stor skillnad när de används som monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Detta är väl inte för Neo utan gamla Odysseyn?

Jag funderade också på det men det var dit Samsung länkade från produktsidan för G9 Neo. Inte hunnit testa själv än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Vet inte om det är samma sak men har liknande problem med mina OLEDs (eller snarare htpc). Av någon anledning så vill min 3090 bara visa bild efter sleep på skärmen som är primär, och är den inte ingång blir det ingen bild alls tills den slås på.

Sen har ju Windows sitt eviga strul med Fast Boot och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av photek2k:

Om jag tolkar hjälptexten för "Auto"-läget så verkar FALD vara avstängt "by default" om den inte känner av en HDR-signal? Därför som bilden upplevs betydligt mörkare när man aktiverar "low eller high" då den dimmar ner allt på skärmen som inte är ljust?

Inte läst nån hjälptext/manual men om den kan producera så bra svärta i SDR utan local dimming blir jag väldigt imponerad, men tvivlar.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lite olika saker som ominstallerade drivrutiner, startade om ett tiotal gånger och så... och nu kan jag inte få 5120x1440 i mer än 60Hz vad jag än försöker.
Mycket strul med denna skärmen.

Permalänk
Medlem

pratar ni om den nya neo nu eller gamla g9an när ni hittar alla fel? Jag har inte tryckt på köpknappen än och det som höll mig från att behålla gamla g9an var just alla märkligheter den höll på med.
Ni som har neo, är det samma problem på den???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

pratar ni om den nya neo nu eller gamla g9an när ni hittar alla fel? Jag har inte tryckt på köpknappen än och det som höll mig från att behålla gamla g9an var just alla märkligheter den höll på med.

Jag har inte haft något problem alls med min.

5120x1440, 240hz, adaptive sync, HDR, 10/rbg, dimming auto/high fungerar grymt bra i spel. I windows är det lite sådär, webläsare osv. Men för spel är det alldeles perfekt.

Har inget problem med att skärmen inte startar osv. å andra sidan stänger jag av den själv och har ingen skärmsläckare alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blub:

Har inte heller bestämt mig, men av vad jag sett på olika forum o reddit verkar det som samma strul som med gamla finns kvar, främst för folk med rtx 3000 kort. Kanske lite extra skavanker. Frågan är väl mer om man tycker den extra svärtan är värt mellanskillnaden, om man ignorerar HDR verkar ju Neon vara samma fast bättre, med hopp om att de fixar det dom kan fixa i firmwaren och jobbar med nvidia på drivrutinerna,+ windows HDR, finns nog chansen att det är värt det

Men fan tittar jag på gamla g9an så ser samsungs trackrecord på att fixa sånt ganska dystert ut.

Permalänk
Medlem

hmmm, jag tror jag gör så att jag låter er andra vara testpiloter fram till det kommer nåt smaskigt erbjudande, typ som gamla g9an som gick för 12000:- på rea, så får jag göra en avvägt bedömning då om det är värt det. Det är ändå en helvetes massa pengar man slänger ut på en skärm och då anser jag iallafall att den ska fungera felfritt