THEA500 Mini är en konsolifierad Amiga 500 med små dimensioner

Permalänk
Medlem

Några spel som spelades mycket när det begav sig:

Panza Kickboxing
Ports Of Call
Oil Imperium
Genesia
Great Giana Sisters
Rise Of The Dragon
IK+
It Came From The Desert
Lemmings
Lost Vikings
Lotus Esprit Turbo Challenge 1&2
Mega lo Mania
North & South
Nuclear War
Railroad Tycoon
+ massa mer förstås. Ska bli spännande att se resten av spelen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Flickerfixer/Scandoubler borde väl vara en lösning? Tyckte för övrigt det var kul att de har Amiga 2000 i "Fear Street Part 1: 1994" på Netflix. De verkar däremot köra Windows 3.x, men det gick mha Amiga Brideboard som gjorde 2000 till exempelvis en 386:a

https://i.redd.it/igemlwye1pb71.jpg

https://www.netflix.com/se-en/title/81325689

I teorin borde det gått att köra det i PC-Task eller PCX också, men hade nog vart olidligt slött.

Permalänk

Thea500 spelförslag

Moonstone!😍

Permalänk

Kommer garanterat köpa denna!
Behöver endast ett spel - Hybris från Discovery Intl.!

Försöker fortfarande spela "ingame music" på elguran, från spelet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Alltså... Diskettstation...eller i alla fall port och möjlighet att koppla till en Amiga diskettstation.

JA! Och TAC-2 som alla andra nämnt. Och så tycker jag de är grovt inkonsekventa. Om vi fick 64 spel med c64 mini måste vi ju få 500 med den här!?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gravis (inte gravid)

Du kan troligen koppla in den till din tv, monocroma video ut kontakten till kompositvideo in på tvn, lite färglöst men för text var det ju så man körde mot sina monokroma monitorer, jag hade en klassisk svart/grön till min Amiga för text, bilden var så mycket stabilare och skarpare än på tvn.

Har ingen tv med sådana föråldrade ingångar längre... Dom försvann när jag blev med widescreen.

Permalänk
Medlem

Min favoritjoystick till Amigan var Wico Command Control Bat Handle joystick. Jag hade versionen där man kunde byta handtaget mellan kulan, bat handlen samt "pilothandtaget" (eller vad man nu kallar den typen). Men av de tre använde jag mest bat handlen då jag tyckte den satt skönast i handen. Tac-2 gillade jag inte lika mycket som Wico-joysticken då den saknar fireknapp längst uppe på kulan och jag tyckte som sagt att bat handlen var mer greppvänlig än en kula.

Permalänk
Medlem

Workbench

Undrar om man får med Workbench också?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som känner att typ 1650:- känns som rena rånet?

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slinger:

Är det bara jag som känner att typ 1650:- känns som rena rånet?

1299:- på Webhallen är lite mer rimligt.

Jag gjorde en förhandsbeställning iaf. A500 och A1200 i samma paket var för svårt att stå emot.

Edit: Spel & Sånt har den också, 1299:-

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Tydligen så läckte EB Games listan av alla spel som följer med, dom tog bort det snabbt men here goes:

Alien Breed 3D
Alien Breed SE'92
Arcade Pool
Another World
ATR: All-terrain Racing
Battle Chess
Cadaver
Cannon Fodder
Gods
Kick Off 2
Mego lo Mania
Moonstone: A Hard Days Knight
Pinball Dreams
Project-X SE'93
Qwak
Simon the Sorcerer
Slam-Tilt
Speedball 2: Brutal Deluxe
Super Cars II
SuperFrog
Super Stardust
The Chaos Engine
Worms: The Director's Cut
Zool: Ninja Of The 'nth Dimension

Kan vara fejk så det ska väl tas med en nypa salt dock.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Vet att det är otroligt svårt att få till för en rimlig peng, då utvecklingen av spel var krångligare. Plus en hel del andra anledningar till att det inte har kommit nån, MEN... den enda mini-konsol jag längtar efter, och antagligen skulle behöva förhandsboka redan nu om det var möjligt för att förminska tillgången från komponentbrist och scalpers. är Nintendo 64 Mini.
Om den kommer...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Börjar bli sugen på att göra min egna THEA3000 istället:

Mitt mål är att kunna emulera min gamla Amiga 4000 med 68k/PPC så att jag kan få igång mina gamla backuper från bland annat Quarterback Tools

Ang. joystick, så är var helt klart The Bug min favorit till bland annat Sensible Soccer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Börjar bli sugen på att göra min egna THEA3000 istället:http://tomwrightlighting.weebly.com/uploads/2/1/5/0/21501118/5707372_orig.jpg

Mitt mål är att kunna emulera min gamla Amiga 4000 med 68k/PPC så att jag kan få igång mina gamla backuper från bland annat Quarterback Tools

Ang. joystick, så är var helt klart The Bug min favorit till bland annat Sensible Soccer.

Ser bra ut. Raspberry Pi emulerat. Frågan är om inte det är flexiblare och bättre än att köpa ett färdigt kit med några spel på.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft C64 eller Amiga förr bara sega och nes,snes under min barndoms år. Men amiga 500 mini ser riktigt trevlig ut, så har förbokat ett exemplar på spel och sånt så det ska bli kul, men har ingen koll på vilka spel som man "måste" spela på denna maskin dock

Permalänk
Medlem

Nu är det officiellt vilka de 25 spelen är:

Alien Breed 3D, Alien Breed: Special Edition 92, Another World, Arcade Pool, ATR: All Terrain Racing, Battle Chess, Cadaver, California Games, Dragon’s Breath, F-16 Combat Pilot, Kick Off 2, Paradroid 90, Pinball Dreams, Project-X: Special Edition 93, Qwak, Simon the Sorcerer, Speedball 2: Brutal Deluxe, Stunt Car Racer, Super Cars II, The Chaos Engine, The Lost Patrol, The Sentinel, Titus the Fox, Worms: The Director’s Cut, Zool: Ninja Of The ”Nth” Dimension

Permalänk
Medlem

Pinball Fantasies, Moonstone och lite Monkey Island hade varit trevligt

Permalänk
Medlem

*kisar* Ingen Super Frog? Trist. Det är ju ett av de bästa plattformsspelen som gjorts inom sin genre (2D-mys). Musiken är dessutom fantastisk på flera banor. Vet inte hur många timmar jag lade ner på det på min Amiga CD32.

Men, ändå bra, och jag antar att man kan lägga in egna spel med lite pilleduttande. Tror dock inte jag är i målgruppen då jag har riktiga Amigor samt nyss köpt en Pi400 att leka med.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu är min A500 Mini skickad, dyker upp imorrn eller senast torsdag.
Passade på att köpa en extra handkontroll, 249:- på Webhallen.
Vill man ha en extra mus så finns det också, för samma pris.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt A500 Mini som har testat och spela? Hur är maskinen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Någon som har köpt A500 Mini som har testat och spela? Hur är maskinen?

Ja, den är söt måste man ju säga. Jag har inte spelat mycket, men testat några skojiga spel och de fungerar fint. Stunt Car Racer, Super Cars II, Lotus 2, Nuclear War. Första intrycket är gott. Bra emulering vad jag kan se och höra. De recensioner som jag kollade innan jag köpte tyckte jag också var positiva. På gnällsidan: Den borde ha haft ett fjärde usbuttag tycker jag, så att man kan koppla in både mus, gamepad, usbsticka och usbtangentbord. Men jag tror att usbhubb fungerar, men jag har inte testat det.

Permalänk
Medlem

Har haft min ett par dagar nu och är nöjd. Att spelutbudet på den är lite begränsat går att lösa genom att att ladda spel i .lha format via USB.

Lägg whdload foldern i root på ett FAT32-formaterat USB, uppdatera whdload_db.xml och googla på Amiga Games WHDLoad Packs.

https://retrogames.biz/support/thea500-mini/whdload/
https://raw.githubusercontent.com/midwan/amiberry/master/whdb...