Permalänk
Medlem

i7-3630QM vs i5-6300HQ

Jag tänkte byta upp mig på laptopfronten. Grafikkortet kommer bli mycket bättre men jag undrar hur det blir på CPU-fronten.

Blir det rent utav ett nedbyte?
Idag har jag en i7-3630QM och på den "nya" latopten sitter det en i5-6300HQ.

GT640 LE har jag idag och den nya har ett GTX 1060.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

6300HQ är lite nyare men saknar HT som 3630QM har, medan klockfrekvenserna är snarlika. Så 6300HQ är kanske aningen snabbare i enkeltrådade uppgifter medan 3630QM kommer vara aningen snabbare i flertrådat, men över lag så kommer det inte vara någon större skillnad (prestandan på bärbara datorer kan dock variera rejält beroende på t.ex. kylare och minneskonfiguration).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

6300HQ är lite nyare men saknar HT som 3630QM har, medan klockfrekvenserna är snarlika. Så 6300HQ är kanske aningen snabbare i enkeltrådade uppgifter medan 3630QM kommer vara aningen snabbare i flertrådat, men över lag så kommer det inte vara någon större skillnad (prestandan på bärbara datorer kan dock variera rejält beroende på t.ex. kylare och minneskonfiguration).

Jag behöver prestandan främst för just Rust (Facepunsh-spel), som i dagsläget inte ens är spelbart på min dator. Jag har en jättegammal dator som börjar få dåligt tangentbord och som har en ganska dålig skärm. Jag behöver ingen monster, bara något som orkar med Rust bättre.

Det är en HP Omen gaminglaptop som jag funderar på att köpa. Idag har jag en Fujitsu Lifebook N532 som knappt kunde kallas gaminglaptop förut och absolut inte idag. Även om den har ett dedikerat grafikkort.

Det jag får är DDR4 istället för DDR3 om det nu gör någon skillnad. Det är ju främst grafikkortet som kommer göra skillnad. Bara inte cpun flaskar i Rust. Idag kör jag på 1600x900 och den nya är på 1920x1080. Båda är 17.3"

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.