Ryzen 5 3600 med stock cooler - Blir den för varm i spel?

Permalänk

Ryzen 5 3600 med stock cooler - Blir den för varm i spel?

Hej!

Jag har kollat på ett färdigbyggt system med ett Ryzen 5 3600. Det som oroar mig lite är att den kommer med stock coolern till den processorn, och funderar om denna kylare räcker till vid krävande spel?
Jag får datorn till bra pris och grafikkorten är svåra att få tag i, så därför jag kollat på denna PC.

Borde man oroa sig? Någon som har denna processor och kan kommentera?

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Jag har kollat på ett färdigbyggt system med ett Ryzen 5 3600. Det som oroar mig lite är att den kommer med stock coolern till den processorn, och funderar om denna kylare räcker till vid krävande spel?
Jag får datorn till bra pris och grafikkorten är svåra att få tag i, så därför jag kollat på denna PC.

Borde man oroa sig? Någon som har denna processor och kan kommentera?

Tacksam för svar!
/Krig

Den duger, men är varken tystaste eller bäst. Vill du uppgradera senare så kan du väl köpa en ny kylare?

Permalänk
Skrivet av evirob:

Den duger, men är varken tystaste eller bäst. Vill du uppgradera senare så kan du väl köpa en ny kylare?

Ljudnivå är inget problem för mig, om den ändå gör sitt jobb som den ska. Sitter med headset mestadels.

EDIT: Kom på att jag har några fläktar liggandes. Hjälper det alls att installera fler fläktar i chassit, eller måste man helt enkelt byta CPU kylaren om den skulle gå för varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

EDIT: Kom på att jag har några fläktar liggandes. Hjälper det alls att installera fler fläktar i chassit, eller måste man helt enkelt byta CPU kylaren om den skulle gå för varmt?

Det är en bra idé att ha 2 eller 3 fläktar som inblås i fronten av chassit.
Men det beror helt på hur många fläktar man kan sätta in.
Det kan vara svårt att veta när man köper en förbyggd dator.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte datorn är helt felkombinerad bör den fungera ok, den är troligen inte den tystaste konstruktionen som finns men funktionsmässigt ska en färdigbyggd maskin vara ok. AMD fabrikskylare är rätt bra i förhållande till Intels och det är om man vill ha nått tystare eller ska överklocka som man bör byta mot nått annat. Fabrikskylarna går också att göra tystare genom en enkel moddifikation, man vibrationsdämpar plastramen som fläkten sitter i tex med gummiband, då ändrar det resonanskarraktären en hel del och de låter mindre och får en behagligare ton.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att skillnaden var drygt 20 grader mellan min stockkylare till 5600x och en billig Cooler Master Hyper 212 (runt 300 kr på Amazon). Processorn kommer alltså bli bra mycket varmare än med en bättre fläkt, men stockkylaren kommer fungera tillräckligt bra för att processorn inte ska brinna upp. Du kan ju alltid köpa datorn och sedan byta ut fläkten vid valfritt tillfälle. Nu börjar dessutom vintermånaderna krypa in, och då kanske det snarare är 20 grader i rummet där datorn står än 30 grader, vilket naturlgitvis kommer kunna påverka temperaturen likaså.

Permalänk

Tacksam för alla svar!

Detta är datorn jag kollat på:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Någon som har erfarenhet med denna burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Tacksam för alla svar!

Detta är datorn jag kollat på:

Någon som har erfarenhet med denna burk?

Ingen direkt erfarenhet men verkar vara en rätt bra deal med tanke på vilka tider vi lever i. Lenovo är ju ändå ett etablerat märke.

AMD:s stockkylare kommer fungera fint. Även om de är ungefär 79 ggr bättre än Intels motsvarighet så är de inte direkt tysta.
Jag har personligen lagt de 300kr det kostar att byta till en Evo 212 eller PureRock 2 t.ex.

Blir inte så mycket billigare att bygga en "likvärdig" själv. Köper man allt från samma butik så hamnar det runt 14000kr.
Sen har man ju givetvis mycket bättre koll på allt om du köper produkter själv.

I en pre-built vet du ju inte vad för moderkortstillverkare, ramtillverkare etc är för nåt. Troligtvis billigast möjligt eller Lenovos egna varianter. Kan medföra besvär i framtiden om du vill uppdatera eller om det kommer nya funktioner etc till moderkortet som kanske inte kommer gå att uppdatera till. T.ex hade jag själv varit orolig om ifall Resizable Bar fungerar på ett sådant moderkort och när DirectStorage kommer såsmåningom, kommer Lenovo uppdatera ett sådant här moderkort för att stödja sånt? Det hade jag inte trott på. Med MSI, ASUS, Asrock eller vilket som helst av de kända moderkortstillverkarna så vet man att det troligen kommer att rulla ut uppdateringar till sina moderkort.

Samma mer RAM-minne. Hade du köpt t.ex 16gb Corsair Vengaence 3200mhz minne men kom ett år senare på att du gärna ville ha 32gb istället så kan du teoretiskt sett köpa 16gb till av samma minne och det kan fungera. (Inte 100% säkert att det gör det men chansen är betydligt större). De 16gb du hittar i denna burk kan nog vara rätt svårt (eller dyrt) att hitta en kompatibelt kit till.

Med det sagt så är det inte alla som tycker om eller vill bygga egna datorer.

Jag för 10 år sedan hade tyckt detta varit en kanondeal

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Ingen direkt erfarenhet men verkar vara en rätt bra deal med tanke på vilka tider vi lever i. Lenovo är ju ändå ett etablerat märke.

AMD:s stockkylare kommer fungera fint. Även om de är ungefär 79 ggr bättre än Intels motsvarighet så är de inte direkt tysta.
Jag har personligen lagt de 300kr det kostar att byta till en Evo 212 eller PureRock 2 t.ex.

https://komponentkoll.se/bild/nkgOP.png

Blir inte så mycket billigare att bygga en "likvärdig" själv. Köper man allt från samma butik så hamnar det runt 14000kr.
Sen har man ju givetvis mycket bättre koll på allt om du köper produkter själv.

I en pre-built vet du ju inte vad för moderkortstillverkare, ramtillverkare etc är för nåt. Troligtvis billigast möjligt eller Lenovos egna varianter. Kan medföra besvär i framtiden om du vill uppdatera eller om det kommer nya funktioner etc till moderkortet som kanske inte kommer gå att uppdatera till. T.ex hade jag själv varit orolig om ifall Resizable Bar fungerar på ett sådant moderkort och när DirectStorage kommer såsmåningom, kommer Lenovo uppdatera ett sådant här moderkort för att stödja sånt? Det hade jag inte trott på. Med MSI, ASUS, Asrock eller vilket som helst av de kända moderkortstillverkarna så vet man att det troligen kommer att rulla ut uppdateringar till sina moderkort.

Samma mer RAM-minne. Hade du köpt t.ex 16gb Corsair Vengaence 3200mhz minne men kom ett år senare på att du gärna ville ha 32gb istället så kan du teoretiskt sett köpa 16gb till av samma minne och det kan fungera. (Inte 100% säkert att det gör det men chansen är betydligt större). De 16gb du hittar i denna burk kan nog vara rätt svårt (eller dyrt) att hitta en kompatibelt kit till.

Med det sagt så är det inte alla som tycker om eller vill bygga egna datorer.

Jag för 10 år sedan hade tyckt detta varit en kanondeal

Nu får jag datorn billigare än vad som står där, så därför jag starkt funderar på att smälla till 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Nu får jag datorn billigare än vad som står där, så därför jag starkt funderar på att smälla till 😁

Låter som en bra deal

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Slå till och byt ut stockkylaren till en Evo 212.

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Låter som en bra deal

Började kolla runt lite efter en PC med samma processor men med bättre kylare. Hittade denna:

Den har sämre grafikkort, men jag har ett RTX 2070 SUPER liggandes. Tänkte om man plockar ut 1660n i den länkade datorn och byter ut det mot mitt 2070 SUPER. Klarar nätagget av den uppgraderingen? Plus att jag lägger till ytterligare 8 GB RAM.

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Började kolla runt lite efter en PC med samma processor men med bättre kylare. Hittade denna:

Den har sämre grafikkort, men jag har ett RTX 2070 SUPER liggandes. Tänkte om man plockar ut 1660n i den länkade datorn och byter ut det mot mitt 2070 SUPER. Klarar nätagget av den uppgraderingen? Plus att jag lägger till ytterligare 8 GB RAM.

Tacksam för svar!
/Krig

Den där datorn är betydligt sämre än den första. Bara 8gb LÅNGSAMT ram-minne och mycket sämre lagring.

Nä, har du ett 2070 super liggande (som är ett snabbare kort än 3060) så hade jag absolut lagt pengarna på nåt sånt här istället:

Lägg till en slant så bygger Webhallen/Inet/Komplett ihop den och skickar den till dig också. (Webhallen har just nu kampanj på fri frakt och bara 300 för bygget).

Du får oerhört mycket mer dator för pengarna och det enda du behöver göra då är att stoppa i ditt grafikkort, vilket inte är mycket svårare än legot du byggde med när du var liten :P. Och så installera Windows och drivrutiner och allt sånt förstås.

Visa signatur