Finns laptops med riktiga rtx 3070 alt 3080

Permalänk
Medlem

Finns laptops med riktiga rtx 3070 alt 3080

Har bärbara i sign som jag är riktigt nöjd med men gtx 1070 kortet börjat göra sitt så tittar nu efter en värdig ersättare men det jag ser att alla dagens laptop med rtx 3070 och rtx 3080 så är TDP dragits ner med minst 50% och det spelar ingen roll vilket märke man tittar på så vänder mig hit.

Jag letar efter laptop med 17,3tum, I7/I9 alt amd motsvarighet, minst 32GB ram, fullstor gpu 3070 alt 3080 finns det eller kommer det att komma?

För jag tänker inte lägga x antal tusen på en laptop så får man inte riktiga grejer.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det där är priset man får betala med laptop, det blir inte samma prestanda som med motsvarande grafikkort för stationär.
Vet att det för några år sen tex laptops av märket Clevo som hade standardkomponeter som i en stationär.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ja det finns vissa som faktiskt tillåter högsta tillåtna TGP för laptop-GPU, alltså 140W för RTX3070 och 165W för RTX3080 (inkl. 15W Dynamic Boost, utan det blir TGP på 125W resp. 150W).

Kan, som vanligt, tipsa om Lenovo:s Legion 5 Pro eller Legion 7, de har GPU med maxad TGP. Dock är skärmen aningen mindre, på 16" och med 16:10 format, men den är 1600p och många lovordar dessa skärmar (165hz 4ms med stöd för G-Sync/Freesync och HDR-ish).
Jag hade exakt samma laptop som du, en gigantisk 17" GT73 med GTX1070, och denna lilla Legion 5 Pro krossar den på absolut alla punkter.

Vill du gärna ha 17" 1080p-skärm så har du MSI:s GE76 som man väl kan kalla en modernare version av din GT73, men dess RTX3080 har "bara" 155W TGP (även om de sista 10W inte har så stor betydelse) och kostar en förmögenhet jämfört med en Legion 7 med RTX3080 (med 10% rabatt hos Lenovo).

Dell:s Alienware tror jag också kör med max TGP men de kostar ju också ganska mycket mer än motsvarande Legion:s. De har väl (som Lenovo) ganska bra studentrabatter dock.

Mitt resonemang angående skärmen är att en 16" 1600p-skärm kommer kännas som mer av en uppgradering än att köra samma storlek och upplösning som du haft tidigare och med ett RTX3070/3080 så kan du maxa de flesta spel, med lite hjälp av DLSS i vissa fall, med mer än acceptabel FPS.
Placerar du laptop:en några få cm närmre ansiktet så upplevs det lika stort som 17", Legion 5P/7 är ju avsevärt mindre än din gamla.

Problemet just nu är bara att Lenovo har få eller inga på lager, så det kan bli en del väntande om Legion är intressant. Går att köpa hos andra återförsäljare men där är de aningen dyrare än direkt från Lenovo (med deras rabatt).

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Ja det finns vissa som faktiskt tillåter högsta tillåtna TGP för laptop-GPU, alltså 140W för RTX3070 och 165W för RTX3080 (inkl. 15W Dynamic Boost, utan det blir TGP på 125W resp. 150W).

Kan, som vanligt, tipsa om Lenovo:s Legion 5 Pro eller Legion 7, de har GPU med maxad TGP. Dock är skärmen aningen mindre, på 16" och med 16:10 format, men den är 1600p och många lovordar dessa skärmar (165hz 4ms med stöd för G-Sync/Freesync och HDR-ish).
Jag hade exakt samma laptop som du, en gigantisk 17" GT73 med GTX1070, och denna lilla Legion 5 Pro krossar den på absolut alla punkter.

Vill du gärna ha 17" 1080p-skärm så har du MSI:s GE76 som man väl kan kalla en modernare version av din GT73, men dess RTX3080 har "bara" 155W TGP (även om de sista 10W inte har så stor betydelse) och kostar en förmögenhet jämfört med en Legion 7 med RTX3080 (med 10% rabatt hos Lenovo).

Dell:s Alienware tror jag också kör med max TGP men de kostar ju också ganska mycket mer än motsvarande Legion:s. De har väl (som Lenovo) ganska bra studentrabatter dock.

Mitt resonemang angående skärmen är att en 16" 1600p-skärm kommer kännas som mer av en uppgradering än att köra samma storlek och upplösning som du haft tidigare och med ett RTX3070/3080 så kan du maxa de flesta spel, med lite hjälp av DLSS i vissa fall, med mer än acceptabel FPS.
Placerar du laptop:en några få cm närmre ansiktet så upplevs det lika stort som 17", Legion 5P/7 är ju avsevärt mindre än din gamla.

Problemet just nu är bara att Lenovo har få eller inga på lager, så det kan bli en del väntande om Legion är intressant. Går att köpa hos andra återförsäljare men där är de aningen dyrare än direkt från Lenovo (med deras rabatt).

Aha tack för ögonöppnaren för jag har hittills räknat bort Lenova p.g.a. tidigare erfarenhet med deras kontorsdatorer och surfplattor men de har visst tagit ett stort steg upp nu med Legion så nu vet jag mer vad jag ska titta på.

Ska börja studera igen nästa år och då vet jag vad jag kan titta mer på.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem

Fullstor GPU som i desktop om +250 W?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Hänger inte riktigt med heller, om TS menar likvärdiga?

Tyvärr inte: YT Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Skrivet av TiredMike:

Hänger inte riktigt med heller, om TS menar likvärdiga?

Tyvärr inte: YT Länk

Aha menar likvärdiga eftersom mitt gtx1070 jag har i min laptop är samma som i stationära och är då efter 1:1 och inte max-Q korten som man nu börjar ta bort och ersätta med x watt i stället som rör till det ännu mer. aja men är det så illa får man bara avvakta och maila tillverkare och visa att intresse för riktiga gpu i laptops finns och man inte nöjer sig med nerbantade modeller.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hellmix:

Aha menar likvärdiga eftersom mitt gtx1070 jag har i min laptop är samma som i stationära och är då efter 1:1 och inte max-Q korten som man nu börjar ta bort och ersätta med x watt i stället som rör till det ännu mer. aja men är det så illa får man bara avvakta och maila tillverkare och visa att intresse för riktiga gpu i laptops finns och man inte nöjer sig med nerbantade modeller.

En bärbar dator blir ju alltid en avvägning. Om du till och börja med krymper ett grafikkort till att rymmas i en bärbar dator så måste du ju offra någonting. På samma sätt kommer det ställas högre krav på strömförsörjningen än merparten av dagens bärbara datorer klarar av. Om datorn inte måste användas på språng finns ju möjligheten till att bygga en kompakt Mini-ITX-lösning. Det finns ju även en del eGPU-lösningar som kanske kan vara värda att titta på, även om de kanske inte slagit igenom på bred front.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En bärbar dator blir ju alltid en avvägning. Om du till och börja med krymper ett grafikkort till att rymmas i en bärbar dator så måste du ju offra någonting. På samma sätt kommer det ställas högre krav på strömförsörjningen än merparten av dagens bärbara datorer klarar av. Om datorn inte måste användas på språng finns ju möjligheten till att bygga en kompakt Mini-ITX-lösning. Det finns ju även en del eGPU-lösningar som kanske kan vara värda att titta på, även om de kanske inte slagit igenom på bred front.

En avvägning vet jag har alltid funnits men då har de bara rört sig några få % till nackdel för bärbara som man kunnat ta igen genom att överklocka datorn och köra med headset.

Men nu när de princip stryper bärbara med 50%+ och den stora hoppet kan man inte ta igen med överklockning och man betalar priset för ett fullstort kort som man inte får. eGPU intresserar mig inte eftersom man inte får fulla kraft från dem och jag behöver ändå kraftig CPU för att inte strypa kortet och datorerna med de CPU så blir man tvungen att betala för halvdant 3070/3080 serie kort.

Mini-ITX intresserar mig inte eftersom jag har min stationära hemma som jag har uppgraderat till någorlunda nivå (sign) men nu börjar min laptop halka efter men jag tänker inte betala 20k+ och få halvdana komponenter för att tillverkarna och konsumenter är korkade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1070 Mobile är något långsammare än den fullfjädrade 1070 desktop. Den största mobila 3060-kretsen rör sig i samma härad av prestandaförluster gentemot dess desktopvariant. Siffrorna tog inte lång tid att leta fram.

Förutom VRAM då.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Elfsberg:

1070 Mobile är något långsammare än den fullfjädrade 1070 desktop. Den största mobila 3060-kretsen rör sig i samma härad av prestandaförluster gentemot dess desktopvariant. Siffrorna tog inte lång tid att leta fram.

Förutom VRAM då.

Precis, om det inte är någon specialvariant av 1070 mobile så finns det absolut en viss prestandaskillnad. https://www.notebookcheck.net/GeForce-GTX-1070-Mobile-vs-GeFo...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Förutom VRAM då.

Skrivet av Samsung:

Precis, om det inte är någon specialvariant av 1070 mobile så finns det absolut en viss prestandaskillnad. https://www.notebookcheck.net/GeForce-GTX-1070-Mobile-vs-GeFo...

Mitt 1070 som sitter i bärbara är några få % långsammare än desktop varianten medans 3070/80 tappar 20%+ mot desktop varianten och det är i mina ögon är inte acceptabelt med tanke på vilket pris man betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är mobile-kretsar och det är ingen hemlighet att de presterar sämre.

Men visst, det hade kanske inte skadat om de haft mer rättvisa namn.

3060-kretsen som finns i Lenovo Legion är nog den mest prisvärda, skulle jag tro. Enligt den här sidan så är desktopen 11% bättre, hur de nu beräknar den siffran.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-3060-Laptop-...

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av hellmix:

Mitt 1070 som sitter i bärbara är några få % långsammare än desktop varianten medans 3070/80 tappar 20%+ mot desktop varianten och det är i mina ögon är inte acceptabelt med tanke på vilket pris man betalar.

Jag tror bara att det är svårt att lösa så mycket värmeutveckling och maximal strömförbrukning som ett "riktigt" 3080 skulle generera, i ett så litet format som en bärbar dator faktiskt är. Det finns ju begränsningar för hur mycket varmluft som kan flyttas med små fläktar.

Visa signatur