Permalänk

Tips tangentbord under 1000:- bruna brytare

Hej på er!!

Jag är på jakt efter ett nytt tangentbord och undrar om det jag vill ha ens finns på marknaden inom budgeten.

Kraven är:
-Fullstort
-Inga krusiduller med massa macroknappar
-Mx brown eller liknande
-Kan vara bakgrundsbelyst men inget måste
-Under tusenlappen men helst 600-800kr

Jag vet inte om ni kommer ihåg Steelseries 6gv2 men ett liknande fast i nyversion skulle passa väldigt bra

Tack på förhand för tipsen

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Hittade detta tangentbord https://www.komplett.se/product/1156877/gaming/spelutrustning... jag vet inget om hur bra det är men det är inom din budget och finns med bruna brytare. Men bruna bra är ju riktigt bra aag är på mitt tredje tangentbord med bruna brytare och alla har funkat fint.

Permalänk
Medlem

Billigaste på prisjakt med MX Brown kostar 990 kr sen klättrar det uppåt -> https://www.prisjakt.nu/c/tangentbord?11053=18298&9212=14212&...

Finns billigare med Gateron brown men inte fullstora -> https://www.prisjakt.nu/c/tangentbord?11053=31996&9212=14212&...

För dåligt insatt i övrigt för att veta om det finns alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag kör detta och är sjukt nöjd.

https://www.webhallen.com/se/product/267252-Logitech-G413-Sil...

Föredrar faktiskt Romer-G över Cherry men det är ju såklart tycke och smak.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Jag kör detta och är sjukt nöjd.

https://www.webhallen.com/se/product/267252-Logitech-G413-Sil...

Föredrar faktiskt Romer-G över Cherry men det är ju såklart tycke och smak.

Jag har också kikar på detta men jag har läst några användarbetyg som säger att tangenterna kan vara lite ”sladdriga” är det bara hitte på eller vad har du för input om det?

Jag satt tidigare på svarta brytare men har bytt till röda som jag aldrig riktigt varit nöjd med. Tycker som röda är lite för lätta. Nu vet jag att båda dessa är linjära men får för mig att bruna kanske kan vara något emellan.

Är ju många som verkar rekommendera bruna och jag villa absolut inte ha några som klickar så man väcker halva trappuppgången om man spelar på morgonen

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Jag har också kikar på detta men jag har läst några användarbetyg som säger att tangenterna kan vara lite ”sladdriga” är det bara hitte på eller vad har du för input om det?

Jag satt tidigare på svarta brytare men har bytt till röda som jag aldrig riktigt varit nöjd med. Tycker som röda är lite för lätta. Nu vet jag att båda dessa är linjära men får för mig att bruna kanske kan vara något emellan.

Är ju många som verkar rekommendera bruna och jag villa absolut inte ha några som klickar så man väcker halva trappuppgången om man spelar på morgonen

Jag har också läst att folk har tangenter som lossnar och grejer men jag förstår faktiskt inte hur dom bär sig åt. Har använt det i princip varje dag i över 2 år och det är som nytt. Brytarna är inte klickiga, dom skall motsvara bruna Cherrys om man nu vill jämföra. Det är ju ofrånkomligt mer ljudligt än ett membran-tangentbord.

Nu ska jag också säga att jag i princip enbart kör hemma med det. Gaming och diverse lättare arbete bara så jag har inte kört någon power-typing direkt.

Det finns inga mediaknappar om man nu vill ha det. Jag tycker för övrigt att det är det klart snyggaste tangentbordet (det i silver).
Sen är kanten på själva tangentbordet aningen vass men så som jag har mina händer spelar det inte mig någon roll men alla skriver ju olika.

Med tanke på priset så är det ett löjligt bra tangentbord i min mening.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk

Man får hoppas att det kommer rea på den på svarta fredagen här snart då:)

Jag tycker att det känns lite omotiverat att lägga typ 1000kr till på typ ett Ducky eller liknande när man har i stort sett samma funktioner som detta.

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Man får hoppas att det kommer rea på den på svarta fredagen här snart då:)

Jag tycker att det känns lite omotiverat att lägga typ 1000kr till på typ ett Ducky eller liknande när man har i stort sett samma funktioner som detta.

Du har samma funktioner på det här också

https://www.komplett.se/product/1185567/datorutrustning/kring...

Skillnaden är känsla och kvalitet. Om det är värt att betala mer eller mindre för kan bara du avgöra.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Du har samma funktioner på det här också

https://www.komplett.se/product/1185567/datorutrustning/kring...

Skillnaden är känsla och kvalitet. Om det är värt att betala mer eller mindre för kan bara du avgöra.

Jag menade med ”samma funktioner” att det är ett mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysning typ.

Jag har dock inte ägt ett tangentbord i dom högre prisklasserna som Ducky eller Varmilo. Jag hade ett Ducky one som jag returnerade för flera år sedan så jag hann inte testa det ordentligt. Motiverar de märkena en prisskillnad på 1000kr kontra G413?

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Med GMMK och liknande tangentbord med hotswap så känns det som att det kommer en ny generation produkter som kan ge en valfrihet som välbyggda men oflexibla märken som Ducky inte kan konkurrera med. Men det öppnar ju helt klart upp för en del välbyggda tangentbord kring 1000:-, nu hittar jag nog bara keychron k4 i närheten av det du vill ha - men det verkar iaf ge metallkonstruktion och trådlöst för pengarna https://www.inet.se/produkt/6102430/keychron-k4-v2-wireless-a....

Jag hittade ett billigt logitech k835 som funkar väldigt bra (dock röda brytare och TKL),
bor du nära ett kjell&co så borde du kanske leta upp ett gammalt sunkigt tangentbord och gå dit och köpa ett G413 med 20% rabatt om du vill ha det.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av Gustavianen:

Jag menade med ”samma funktioner” att det är ett mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysning typ.

Jag har dock inte ägt ett tangentbord i dom högre prisklasserna som Ducky eller Varmilo. Jag hade ett Ducky one som jag returnerade för flera år sedan så jag hann inte testa det ordentligt. Motiverar de märkena en prisskillnad på 1000kr kontra G413?

En sak med varmilo är att du får Dyesub PBT keycaps. Vilka du får kämpa ordentligt med för att nöta ut under en livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Motiverar de märkena en prisskillnad på 1000kr kontra G413?

Svårt att säga. Det är ju helt subjektivt. I mina ögon? Ja, absolut. Åtminstone Varmilo. Ducky har jag ingen erfarenhet av så jag kan inte uttala mig om vilken kvalitet de håller. Men jag tycker ju att det är roligt med tangentbord och kanske bryr mig mer än vad gemene person gör. Om man inte är så brydd och bara vill ha mekaniska brytare och bakgrundsbelysning är det inte säkert att den skillnad som är, är något man bryr sig om.

Det bästa hade väl varit att klämma och känna innan du köper, men om det inte går så är det ju bara att köpa grisen i säcken som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustavianen:

Jag menade med ”samma funktioner” att det är ett mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysning typ.

Jag har dock inte ägt ett tangentbord i dom högre prisklasserna som Ducky eller Varmilo. Jag hade ett Ducky one som jag returnerade för flera år sedan så jag hann inte testa det ordentligt. Motiverar de märkena en prisskillnad på 1000kr kontra G413?

Logitech har idag inga vettiga modeller om man ska se till recensioner och tester. Tangenter som lossnar/tappar färg, är sladdriga, ghostar m.m
Logitech verkar ha tappat rätt mycket när det gäller kvalitet på sina tangentbord.
Det sista jag ägde var ett G810. Nu kör jag Xtrfy. Rätt nöjd.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1158180/gaming/spelutrustning...

Rätt svårslaget till det priset. Ducky är klasser sämre och rasslar rätt rejält om man jämför. Lite speciellt utseende dock så kanske inte passar just dig.

Permalänk
Skrivet av Eyeless1983:

https://www.komplett.se/product/1158180/gaming/spelutrustning...

Rätt svårslaget till det priset. Ducky är klasser sämre och rasslar rätt rejält om man jämför. Lite speciellt utseende dock så kanske inte passar just dig.

Priset var ju överkomligt om det är stor skillnad i kvalitet. Kollade lite på inet om Varmilos egna ec brytare har någon av er erfarenhet av dem?

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Priset var ju överkomligt om det är stor skillnad i kvalitet. Kollade lite på inet om Varmilos egna ec brytare har någon av er erfarenhet av dem?

När det kommer till brytare så är det inte jättemånga som är klart sämre än Cherry MX. Jag har själv inte testat Varmilos EC men jag har hört att de ska vara bra. Verkar ju däremot inte finnas någon som är taktil (utan klick), utan du har klick eller linjär att välja på i så fall.

Permalänk

Jäsiken vad svårt detta börjar att bli! Jag funderar nästan på att man skulle beställa hem ett Varmilo av varje, ett med mx brown och ett med deras egna ec rose så man kan känna på dom sida vid sida.

Ska man spendera så mycket pengar vill man ju vara säker på att man verkligen får den produkt som man tycker är bäst.

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4