Permalänk

4 ramstickor - bluescreen

Har fram tills igår kört 2x8gb stickor i min stationära och tänkte att jag skulle uppgradera till 32 genom att köpa 2 till stickor. Det vill säga 4x8gb.

Stickorna är av samma sort när det gäller hastighet m.m.

Har kört datorn utan bekymmer igår kväll men idag fick jag bluescreen och då misstänker jag att det är minnesrelaterat.
Jag har kollat så att alla stickor syns i bios och har aktiverat xmp profile 1.

Kör just nu ett memtest och får dessa felmeddelanden (sry för dålig bild):

Ramminnena jag kör med är av samma sort:

Ska man testa att byta plats på minnena? Jag har testat att köra dem 2 och 2 och då verkar det fungera, det är när jag kör 4st som detta verkar hända.

Alla tips/förslag mottages varmt!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Fyra stickor belastar minneskontrollern mer än två, så det är inte säkert att det går att köra fyra stickor i 3600 stabilt. Du kanske behöver klocka ner dem en aning från XMP-inställningarna för att det ska bli stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Har fram tills igår kört 2x8gb stickor i min stationära och tänkte att jag skulle uppgradera till 32 genom att köpa 2 till stickor. Det vill säga 4x8gb.

Stickorna är av samma sort när det gäller hastighet m.m.

Har kört datorn utan bekymmer igår kväll men idag fick jag bluescreen och då misstänker jag att det är minnesrelaterat.
Jag har kollat så att alla stickor syns i bios och har aktiverat xmp profile 1.

Kör just nu ett memtest och får dessa felmeddelanden (sry för dålig bild):
https://i.postimg.cc/30JrT69y/IMG-20210825-125713.jpg

Ramminnena jag kör med är av samma sort:
https://i.postimg.cc/ZBmKf0dx/IMG-20210825-125618.jpg

Ska man testa att byta plats på minnena? Jag har testat att köra dem 2 och 2 och då verkar det fungera, det är när jag kör 4st som detta verkar hända.

Alla tips/förslag mottages varmt!

När jag fick min Ryzen 5 3600 utbytt av AMD var det för att IMCn var dålig, den funkade med 4st stickor en kväll, sedan krångla det bara och tillslut funka bara 2st stickor i singelchannel, jag bytte då CPU till en 2600x som jag hade liggande och då funka det kanon. Tog kontakt med AMDs support och dom bytte ut min CPU.

Men börja med att sänka klocken och se om det gör någon skillnad?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Skrivet av perost:

Fyra stickor belastar minneskontrollern mer än två, så det är inte säkert att det går att köra fyra stickor i 3600 stabilt. Du kanske behöver klocka ner dem en aning från XMP-inställningarna för att det ska bli stabilt.

Skrivet av BM-Mods:

När jag fick min Ryzen 5 3600 utbytt av AMD var det för att IMCn var dålig, den funkade med 4st stickor en kväll, sedan krångla det bara och tillslut funka bara 2st stickor i singelchannel, jag bytte då CPU till en 2600x som jag hade liggande och då funka det kanon. Tog kontakt med AMDs support och dom bytte ut min CPU.

Men börja med att sänka klocken och se om det gör någon skillnad?

Tack för snabba svar!

Jag testar dra ner klocken steg för steg.

Testar 3400 nu till att börja med och ser vad jag hamnar.

Som sista steg får jag väll kolla med amd då om problemet skulle vara ihållande oavsett vad jag än gör.

Uppskattar hjälpen!

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | Dell Alienware AW3225QF 4K QD-OLED | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Sennheiser HD 560S med V-MODA BoomPro Mikrofon |
Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Logitech Pro X Superlight | Keychron K4 Pro QMK/VIA RGB Hot Swap K Pro Brown | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Permalänk
Medlem

Hade också problem när jag bytte upp mig till 4 stickor, för mig hjälpte det att flytta runt dem. Varför vågar jag inte svara på men det har inte varit några problem med XMP profiler eller liknande sen jag möblerade om bland dom.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

Hade också problem när jag bytte upp mig till 4 stickor, för mig hjälpte det att flytta runt dem. Varför vågar jag inte svara på men det har inte varit några problem med XMP profiler eller liknande sen jag möblerade om bland dom.

Jag testade även detta nu innan jag ställde in XMP i bios och för sakens skull säkerhetsställde att de nya minnena var i slot 1&3 samt gamla i slot 2&4.

Svårt dock att säkerhetsställa när det gäller minnen då bluscreen kan dyka upp efter någon minut eller flera veckor/månader

Men får hoppas att detta löste problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MPG X570 GAMING EDGE WIFI har endast stöd för en eller två stickor (kolumnen längst till höger) av den minnes modellen.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Omständigt, men köp ett kit som är 4 stickor istället och sälj dina 2 kit, skulle gissa på att Dominator-kits är hyffsat lättsålda, minneskiten är ju testade ihop och två och två så behöver de nödvändigtvis inte funka ihop med XMP.

Har funderat på att göra samma sak, köpa till ett 2x8 kit men lagt ner den idén pga av det kan uppstå instabilitet, har själv en Intel-CPU så jag är inte superberoende av hög klockfrekvens på mina stickor.

Trisst att det inte funkar för dig dock, man vill ju såklart köra så snabbt som möjligt.

Som perost och BM-Mods skrev stäng av XMP eller klocka ner dom och testa, lycka till!

Tre andra saker jag skulle ha testat:
Du skulle kunna rensa CMOS med om du inte testat det.

Uppdatera BIOS om möjligt.

Det kan även vara så att moderkortet har problem med att ge tillräcklig strömförsörjning till minnet.
Kolla om fler har problem med din minne / mobo kombination.

Testa med det lättaste lösningarna först.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Skrivet av NukeDuke:

MPG X570 GAMING EDGE WIFI har endast stöd för en eller två stickor (kolumnen längst till höger) av den minnes modellen.

Hmm där ser man. Var tydligen inte påläst när jag köpte 2 extra då...
Jag ska nog försöka köra (låter väl antagligen dumt) ett tag och se vad som händer. Annars får jag väl lämna tillbaks dem eller sälja vidare.

Skrivet av haikopaiko:

Omständigt, men köp ett kit som är 4 stickor istället och sälj dina 2 kit, skulle gissa på att Dominator-kits är hyffsat lättsålda, minneskiten är ju testade ihop och två och två så behöver de nödvändigtvis inte funka ihop med XMP.

Har funderat på att göra samma sak, köpa till ett 2x8 kit men lagt ner den idén pga av det kan uppstå instabilitet, har själv en Intel-CPU så jag är inte superberoende av hög klockfrekvens på mina stickor.

Trisst att det inte funkar för dig dock, man vill ju såklart köra så snabbt som möjligt.

Som perost och BM-Mods skrev stäng av XMP eller klocka ner dom och testa, lycka till!

Tre andra saker jag skulle ha testat:
Du skulle kunna rensa CMOS med om du inte testat det.

Uppdatera BIOS om möjligt.

Det kan även vara så att moderkortet har problem med att ge tillräcklig strömförsörjning till minnet.
Kolla om fler har problem med din minne / mobo kombination.

Testa med det lättaste lösningarna först.

Bios är senaste. Jag kör dem nu nerklockat så får se vad som hände roch sker.

Kan testa cmos som nästa steg om problemet skulle uppstå igen.

Stort tack alla för hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

QVL-listorna säger tyvärr bara vad de testat framgångsrikt, men om något inte finns med så vet man inte om det inte fungerade eller om de bara inte testat det. Hade de satt t.ex. ett kryss för fyra stickor så hade det varit mer tydligt, men nu vet man inte om de faktiskt testat med fyra stickor eller ej (det är ju bara två i kittet).

QVL-listan för mitt moderkort säger t.ex. inte att det fungerar med fyra stickor av minnena jag använder (också kit med två stickor), men jag kör ändå med fyra stickor samt XMP-profilen påslagen utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

QVL-listorna säger tyvärr bara vad de testat framgångsrikt, men om något inte finns med så vet man inte om det inte fungerade eller om de bara inte testat det. Hade de satt t.ex. ett kryss för fyra stickor så hade det varit mer tydligt, men nu vet man inte om de faktiskt testat med fyra stickor eller ej (det är ju bara två i kittet).

QVL-listan för mitt moderkort säger t.ex. inte att det fungerar med fyra stickor av minnena jag använder (också kit med två stickor), men jag kör ändå med fyra stickor samt XMP-profilen påslagen utan problem.

Så länge man kör samma Revision av modulerna bör det inte vara några problem.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Du kan testa att ge dina minnen lite extra spänning är rätt vanligt med att moderkortet får lite spänningsfall om man har 4stickor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ska inte säga för mycket men har testat köra minnena i 3400 nu och spelat samt redigera/rendera lite filmer och än så länge har jag inte sett till något felmeddelande.

Får nu bara hoppas att det håller sig stabilt framöver. Annars får jag väl införskaffa 2x16 istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man aldrig ska blanda ramminnen som inte kommer i samma förpackning. Köpte själv ett par extra likadana, precis som du gjort men efter några veckor (kanske tom månader) började den blåskärma. Efter många om och men fick jag till slut höra (av "experter" i lokal datorbutik) att man inte ska blanda, utan endast köra de som säljs tillsammans. Kan så klart ha varit att MB inte stödjer 4 stickor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erreb:

Jag har hört att man aldrig ska blanda ramminnen som inte kommer i samma förpackning. Köpte själv ett par extra likadana, precis som du gjort men efter några veckor (kanske tom månader) började den blåskärma. Efter många om och men fick jag till slut höra (av "experter" i lokal datorbutik) att man inte ska blanda, utan endast köra de som säljs tillsammans. Kan så klart ha varit att MB inte stödjer 4 stickor också.

"aldrig" är ett starkt ord. Det är bättre att köpa ett kit med fyra stickor än att blanda flera kit eftersom det ökar chansen att de fungerar bra tillsammans, men det kan fungera alldeles utmärkt att blanda också.

Att det började blåskärma efter några veckor/månader tyder snarare på att någon av stickorna troligtvis var defekt, annars borde du haft problem redan från början.

Permalänk
Medlem

Hmm, snabb fundering, har stickorna samma version? Kika på stickorna efter V x.xx. Corsair blandar oftast ett par olika chiptillverkare i samma produkt och det kan bli problem med kompatibilitet med vissa kombinationer av chip. Kan vara värt att kolla det så att du vet att det verkligen är likadana stickor.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av Edd1e:

Hmm, snabb fundering, har stickorna samma version? Kika på stickorna efter V x.xx. Corsair blandar oftast ett par olika chiptillverkare i samma produkt och det kan bli problem med kompatibilitet med vissa kombinationer av chip. Kan vara värt att kolla det så att du vet att det verkligen är likadana stickor.

Inte samma ver.

Nu orkar jag inte plocka ur stickorna men vet till 100% att det är olika versioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Inte samma ver.

Nu orkar jag inte plocka ur stickorna men vet till 100% att det är olika versioner.

Okej, kan vara det som spökar men som du sa så verkar det vara stabilt på 3400 så tuta på med det.

Visa signatur

MLG Lurker