Permalänk

G.Skill Trident Z Royal Elite hjälp!

hejhopp.
För ett tag sedan inhandlade jag dessa ram stickor G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL14 Trident Z Royal Elite.
Men har nu börjat gå i tankarna att slänga i två till av dessa stickor i burken.

Timings : 14-14-14-34

Cpu : 5950x
Mobo: Asus Rog Crosshair viii hero x570 wifi

Men ringde och tog ett snack med en komponent återförsäljare. Och han lät väldigt tvek på om det kommer att funka.
Han menar ifall det är Samsung B-die eller Hynix.
Kollat upp minnena jag har med Thaiphoon Burner. Där står det Manufacturer Samsung.

Men oftast när det handlar om cl14 lite dyrare moduler brukar inte det alltid vara Samsung om det är tighta timings?
Eftersom att jag redan har 2x8 stickor nu, skulle det bli problem om man valde att köpa till 2x16 stickor men dom givetvis
oxå samma modell och timings. Eller borde man köra på 2x8 stickor igen?
Eller kommer det absolut inte att funka med den iden?

skulle det bli problem om man har royal elite minnen från gskill cl14 med samma timings 14-14-14-34 . Bara att två stickor är 8gigs och två är 16 gigs?

Jag tar ju nästan förgivet att alla dom minnena Gskill royal elite med cl 14 och dessa timings 14-14-14-34 är samsung B-die.

Ledsen att det är lite rörigt

Tacksam för all hjälp jag kan få

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Samsung Sverige

Det blir egentligen alltid en chansning att köpa två separata kit och försöka använda de tillsammans. Det kan gå, men det rekommenderas generellt att man köper ett komplett 4x8GB-kit. Jag skulle inte försöka mig på att använda olika minnesstorlekar. En lösning kan vara att köpa ett komplett kit och sälja dina nuvarande stickor.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Det blir egentligen alltid en chansning att köpa två separata kit och försöka använda de tillsammans. Det kan gå, men det rekommenderas generellt att man köper ett komplett 4x8GB-kit. Jag skulle inte försöka mig på att använda olika minnesstorlekar. En lösning kan vara att köpa ett komplett kit och sälja dina nuvarande stickor.

Då hoppar vi 2 separata storlekar på minnena.
Har försökt läsa mig fram när det gäller just låga timings och cl14 klassificeringen .
Och det lilla jag har hittat så är Samsung dom som står för majoriteten av cl14 minnen med högre klocksekvenser.
Lite att Hynix inte är riktigt lika stabila om vi säger så.

Förstår att det inte kanske fungerar med 2 st 16 gigs kit när ena är Hynix och andra är Samsung.

Men tycker det är konstigt att man inte kan utläsa sådan info på Gskills sida.
Royal Elite är ju ändå lite av deras Top of the line minnen :/

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nothorized:

Då hoppar vi 2 separata storlekar på minnena.
Har försökt läsa mig fram när det gäller just låga timings och cl14 klassificeringen .
Och det lilla jag har hittat så är Samsung dom som står för majoriteten av cl14 minnen med högre klocksekvenser.
Lite att Hynix inte är riktigt lika stabila om vi säger så.

Förstår att det inte kanske fungerar med 2 st 16 gigs kit när ena är Hynix och andra är Samsung.

Men tycker det är konstigt att man inte kan utläsa sådan info på Gskills sida.
Royal Elite är ju ändå lite av deras Top of the line minnen :/

Det man kan säga är att i färdiga 32GB-kit "garanteras" stickorna att fungera tillsammans. Köper du två separata 16GB-kit så är det inte med den garantin från tillverkaren.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Övertygad om att alla (har inte sett ett enda undantag till detta) G-skill minnen som använder den hastigheten/latency endast är b-die så det borde fungera fin-fint.
@Samsung, tack för b-die. <3

Edit:

Citat:

Bara att två stickor är 8gigs och två är 16 gigs?

Den blandningen är ingen höjdare! Läste helt galet första gången, sry! 16GB-stickorna är dual rank.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

skulle det bli problem om man har royal elite minnen från gskill cl14 med samma timings 14-14-14-34 . Bara att två stickor är 8gigs och två är 16 gigs?

Ja, blanda aldrig single rank och dual rank om du vill köra höga frekvenser/tighta timings

Det är som at be om problem då det behövs andra inställningar för sub timings osv för Single vs Dual rank. Visst har du ett bra moderkort kanske det kan få igång det ändå, men tvekar på att det är något de flesta bios utvecklarna lagt tid på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

hejhopp.
För ett tag sedan inhandlade jag dessa ram stickor G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL14 Trident Z Royal Elite.
Men har nu börjat gå i tankarna att slänga i två till av dessa stickor i burken.

Timings : 14-14-14-34

Cpu : 5950x
Mobo: Asus Rog Crosshair viii hero x570 wifi

Men ringde och tog ett snack med en komponent återförsäljare. Och han lät väldigt tvek på om det kommer att funka.
Han menar ifall det är Samsung B-die eller Hynix.
Kollat upp minnena jag har med Thaiphoon Burner. Där står det Manufacturer Samsung.

Men oftast när det handlar om cl14 lite dyrare moduler brukar inte det alltid vara Samsung om det är tighta timings?
Eftersom att jag redan har 2x8 stickor nu, skulle det bli problem om man valde att köpa till 2x16 stickor men dom givetvis
oxå samma modell och timings. Eller borde man köra på 2x8 stickor igen?
Eller kommer det absolut inte att funka med den iden?

skulle det bli problem om man har royal elite minnen från gskill cl14 med samma timings 14-14-14-34 . Bara att två stickor är 8gigs och två är 16 gigs?

Jag tar ju nästan förgivet att alla dom minnena Gskill royal elite med cl 14 och dessa timings 14-14-14-34 är samsung B-die.

Ledsen att det är lite rörigt

Tacksam för all hjälp jag kan få

Om du köper ett identiskt kit skall det ej vara några problem att köra dem i XMP

Jag har gjort detta flera ggr sedan 2011.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Bizzro:

Ja, blanda aldrig single rank och dual rank om du vill köra höga frekvenser/tighta timings

Det är som at be om problem då det behövs andra inställningar för sub timings osv för Single vs Dual rank. Visst har du ett bra moderkort kanske det kan få igång det ändå, men tvekar på att det är något de flesta bios utvecklarna lagt tid på.

Så om jag köper ett till kitt som detta jag redan har. Se länken https://www.proshop.se/RAM/GSkill-Trident-Z-Royal-Elite/29741...
Köpte dom via den länken ovan sist. Eller bör jag bara beställa ett 4x8 kitt och sedan sälja dessa jag redan har?

Och slänger i dom i datorn och slår på Xmp profilen. inget eget pillande mer än så.

Kommer det fungera eller är det tvär problem?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Kolla Asus QVL för moderkortet, då ser du om det funkar med 4 stickor eller inte.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av walkiii:

Kolla Asus QVL för moderkortet, då ser du om det funkar med 4 stickor eller inte.

Jag har kollat där.
Men den listan var uppdaterad 2020-11-07 senast. Då existerade inte minnena.
Dock på Gskills hemsida så gick det att välja Mobo och kompabilitet. Där dök dessa minnen upp direkt både 2 dimm och med 4dimm at det skall vara kompatibelt med Asus Rog Crosshair VIII x570 wifi .

Hoppas att det stämmer xD

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Jag köpte G.skill trident 3600 cl 16 2x16 2019.
Köpte exakt samma kit ett år senare och kör nu på 4 stickor och det fungerar felfritt.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nothorized:

Jag har kollat där.
Men den listan var uppdaterad 2020-11-07 senast. Då existerade inte minnena.
Dock på Gskills hemsida så gick det att välja Mobo och kompabilitet. Där dök dessa minnen upp direkt både 2 dimm och med 4dimm at det skall vara kompatibelt med Asus Rog Crosshair VIII x570 wifi .

Hoppas att det stämmer xD

Det är ju egentligen bara att köpa och testa. Funkar det inte, så kan man ju lämna tillbaka dom.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Tänkte ge en liten uppdatering.
Köpte två ytterligare stickor. Har kört alla möjliga Benchmarks samt lirat som en tok med xmp 3600mhz .
Fungerar kanon.
Sen fan va snygga Royal Elite minnena är in action 😍

Samt kollade upp alla minnena och dom var samsung B-die.
Tack för all input 😊👍

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .