TI-84 Python Edition till studier?

Permalänk
Medlem

TI-84 Python Edition till studier?

Hej!

Som rubriken lyder så överväger jag att köpa en TI-84 Python Edition då jag blivit antagen till tekniskt basår (med förhoppningen att fortsatt studera civilingenjör IT eller datateknik). Finns det några fördelar med att välja denna utgåvan över den enklare modellen? Vad jag förstått det som ska menyerna vara snarlika men det som oroar mig är att Python Edition har fler funktioner och därmed kommer bli rörigare att manövrera i. Egna erfarenheter av denna modell tas tacksamt emot!

Länk till produkt: https://www.studyshop.se/ti84-texas-instruments-ti-84-plus-ce...

/Cybrus

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet från att studera civilingenjör i datateknik så är det helt meningslöst att ha en grafräknare, åtminstone en dyr avancerad sådan.
Till det mesta av utbildningen så är det inte tillåtet eller inte användbart med en räknare och i de fall det är användbart så har man större nytta av mobil/dator och gratis verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Av egen erfarenhet från att studera civilingenjör i datateknik så är det helt meningslöst att ha en grafräknare, åtminstone en dyr avancerad sådan.
Till det mesta av utbildningen så är det inte tillåtet eller inte användbart med en räknare och i de fall det är användbart så har man större nytta av mobil/dator och gratis verktyg.

Okej, så om man skulle investera i en grafräknare så skulle TI-82 räcka? Är man inte tvungen till att använda en grafräknare på tentor?

Permalänk
Medlem

Kolla vad du får använda till tänkt utbildning. Finns risk att de inte tillåter PE. Sedan tror jag en 82 räcker, iallafall definitivt till tekniskt basår samt år 1 på civ (beroende på vad som läses såklart)

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Okej, så om man skulle investera i en grafräknare så skulle TI-82 räcka? Är man inte tvungen till att använda en grafräknare på tentor?

På tentor så är oftast all form av hjälpmedel så som miniräknare förbjudna. (Jag vet inte hur det ser ut på Tekniskt Basår om de håller gymnasienivå eller ifall det är samma regler där)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ziron:

På tentor så är oftast all form av hjälpmedel så som miniräknare förbjudna. (Jag vet inte hur det ser ut på Tekniskt Basår om de håller gymnasienivå eller ifall det är samma regler där)

När jag pluggade tekniskt basår så var inte grafräknare tillåtna på tentor, utan man fick låna en väldigt basic räknare om läraren bedömde att det behövdes. Vad jag minns så var det inga räknare alls på tentor i matte men däremot fick man ha de (alltså basvarianten) på typ hållfasthetslära, kemi och liknande. Men det var ganska länge sedan.

Det viktiga är ju att kolla upp vad som är tillåtet och vad de rekommenderar, och sen köpa det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Låter ju som att en grafräknare är onödig då, men något som jag får kolla upp med skolan. Det här med räknare är något jag kom på i sista stund då läroböckerna redan är fixade. 😀

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybrus:

Tack för svaren! Låter ju som att en grafräknare är onödig då, men något som jag får kolla upp med skolan. Det här med räknare är något jag kom på i sista stund då läroböckerna redan är fixade. 😀

Det brukar vara ganska tydligt vad som är tillåtna hjälpmedel och inte.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Cybrus:

Hej!

Som rubriken lyder så överväger jag att köpa en TI-84 Python Edition då jag blivit antagen till tekniskt basår (med förhoppningen att fortsatt studera civilingenjör IT eller datateknik). Finns det några fördelar med att välja denna utgåvan över den enklare modellen? Vad jag förstått det som ska menyerna vara snarlika men det som oroar mig är att Python Edition har fler funktioner och därmed kommer bli rörigare att manövrera i. Egna erfarenheter av denna modell tas tacksamt emot!

Länk till produkt: https://www.studyshop.se/ti84-texas-instruments-ti-84-plus-ce...

/Cybrus

Jag tror jag har haft en kurs under alla mina år på Chalmers som tillät grafritande räknare, det var dock en "alla hjälpmedel utom kommunikationsutrustning tillåten"-tenta. Där hjälpte inte någon grafräknare.

Annars brukar det vara vetenskapliga räknare som gäller. (TI-30) är vad jag körde med och kan rekommendera. TI har dock kass prissättning som kommer från en dominant ställning på marknaden. Om du får använda annan räknare från start som är billigare så är det absolut ett fullgott alternativ! Jag lärde mig allt på TI och det är inte värt att byta till annat märke efter det.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill läsa data så är det nog onödigt med en dyr räknare, men på andra civilingenjörsutbildningar kan det vara bra. Jag har en Ti-82 som jag haft stor nytta av under mina civilingenjörsstudier, främst i fysik-, kemi- och statistikkurser.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade datateknik för några år sedan så dog min TI-83 halvvägs genom utbildningen, resten av tiden använde jag en lånad HP-28S. Det var nog bara under envariabelanalysen i början av utbildningen som jag ens använde grafritarfunktionen, annars handlade det mest bara om enkel aritmetik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

När jag pluggade datateknik för några år sedan så dog min TI-83 halvvägs genom utbildningen, resten av tiden använde jag en lånad HP-28S. Det var nog bara under envariabelanalysen i början av utbildningen som jag ens använde grafritarfunktionen, annars handlade det mest bara om enkel aritmetik.

Den vi fick låna på basåret tror jag var: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362557

Samma färg och allt.

Senare hade jag en Casio FX82-variant som var rätt trevlig.

Permalänk
Medlem

Ingen i arbetslivet använder grafräknare så varför ska du lära dig det?

Basräknare med lite sin/cos och logaritmer räcker.
Vill du ha en graf så kör du MATLAB eller annat mer renodlat matematiskt program.

Läser du en IT-kurs så kan jag rekommendera att lära dig Python. Finns många bibliotek att ladda ner just för att plotta grafer.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Ingen i arbetslivet använder grafräknare så varför ska du lära dig det?

Basräknare med lite sin/cos och logaritmer räcker.

Just graffunktionaliteten är kanske inte så viktig, men det är ganska trevligt att ha ett stort fönster att skriva in uttryck i (och att räknaren förstår hur operationer skall prioriteras). Om man nu behöver en miniräknare alls, det vill säga.

Permalänk
Medlem

Min TI-82 räckte utan problem för tekniskt basår och kände aldrig ett behov av en bättre under resten av tiden på universitetet (civ.ing). Lånade en TI-30 för nån tenta eftersom kravet för att få ha med sig en riktig räknare var att tentavakterna fick blåsa minnet på dem på vägen in i tentasalen.

Kan vara värt att fråga lärosätet om de har en preferens, i de fåtal demos vi hade med miniräknare användes TI räknare så kompisarna som hade Käsios (Casio) eller Sony (wtf liksom) hade pyttelite svårare att hänga med då men inget som ställde till det mer än några sekunder.

Men för att sammanfatta, vill man vara cool köper man en Texas Instruments

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kan rota fram min TI-82 och skicka mot symbolisk summa, ska bara kontrollera funktion först om det av intresse?

Permalänk
Medlem

Om TI-räknarna vet jag för lite om - har man börjat med HP-räknare så fortsätter man med HP-räknare typ resten av livet...
den enda TI räknaren är TI57 på mitten av 1980-talets gymnasium och glömde allt så fort man stängde av den (LED-display) - det var lite bittert om man körde in typ 20-50 programsteg så försvann alltihop igen och man var tvungen att knacka in allt igen vid nästa start.

När man stötte på räknare som inte glömde allt när man stängde av denna så var det lite 'wow' och det var typ hp41cv och då var jag i HP-räknarträsket redan - TI30-LCD (tror jag) kom så småningom (fanns en LED-version innan som också slukade ström och glömde allt vid avstängning den också precis som TI53 och TI57)

Skall du köra på ellära och växelströmslära (även filter och reglerteori senare) så är räknare som kan hantera komplexa tal väldigt användbart och tidsbesparande och där man enkelt kan växla mellan polär och kartesisk/rektangulär visning.

Tyvärr dräller det inte av dom som är 1-2 rads icke grafisk räknare och de flesta har i stort sett närmast oanvändbara hantering av komplexa tal som tex. casios räknare, ja om de alls har stöd...

Många (de flesta ?) grafiska räknare hanterar komplexa värden - men ärligt, grafiska räknare används aldrig efter skoltid utan man vill ha en enklare räknare och knappa några beräkningar och så lägger man undan igen och då räcker en mindre 1-2 raders numerisk teknisk räknare och håller närmare en evighet på samma batteri - i alla fall räknarna som byggdes 1980-1990-talet, de flesta tog med sig sin gymnasieräknare även i arbetslivet och i tekniska yrken snart blev en hp32sii - ingenjörsräknaren - därför bör man inte använda mer än 1-2 raders numerisk teknisk räknare då den har man med sig länge och känner sig mest bekväm med den (det märker ni den dagen när ni tvingars köpa annan räknare för att den man har gått sönder och det går inte att hitta en likadan igen)

I ingenjörskretsar var HP32sii mer eller mindre standardräknaren på utveckling och labb (har dock ingen komplex stöd), precis som HP12C var för ekonomifolket (och i deras tentamen ofta var enda räknaren som tilläts) - dock helst med komplex stöd om man håller på med filter och RF-kretsar när man jobbar med RF-nätverksanalysator och elektriska nät med resistans, kapacitans och induktans.

Grafiska räknare har en stor nackdel som gör att de blir kvar i skrivbordslådan - de är för stora och tunga och batterierna alltid tomma när man behöver dem!!, medans det finns kända fall med tex. hp12C-räknare som hållit upp till 30 år på orginalbatterierna som följde med förpackningen som räknaren levererades i mitten av 1980-talet. I det fallet är det batteriets livslängd som styr funktionstiden - inte räknarens viloström då det skulle räcka över 1000 år på 140 mAh som en LR44-batteri innehåller i strömkapacitet (räknaren drog 5-10 nA i viloström - så lite drar inte dagens version HP12C, hp35s, hp15C utan lithium knappcellsbatterierna är slut inom ett par år även om räknaren inte används alls... det är dåligt av modern teknik att dra så mycket ström även i viloläge när man kunde göra det så mycket bättre på mitten av 1980-talet).

Har man lyckan och kommer över en hp42S - grattis!, en av de bästa numeriska 'vardagsräknarna' som någonsin tillverkats och har komplexa tal som egen datatyp och aktiveras automatiskt om operationen man gör inte ger rent reell svarsvärde.

ingen förberedelse behöver göras från 'machine reset' (samma som när man sprättade förpackningen första gången), inga specialmoder och det bara fungerar direkt!

tex. roten av -1 ger en en svar som "0+i1" eller polärt som "1 |_ 90 grader" medans nästan alla andra räknare ger ett "error", men komplexa värden går också hanteras med sin, cos, tan och dess inverser liksom hyperboliska funktioner och dess inverser, exponenter, logaritmer (och det vill man när man tittar på transmissionsteori som telegrafiformeln och komplexa impedanser) - ja alla matematiska funktioner med komplex stöd som man hittar i common-lisp boken typ... (gissa vad utvecklarna hade för förlaga! just precis... ). Matriser går att skapas och beräknas inklusive med komplexa värden.

(free42 finns fritt att ladda ned för nallen, dator, man kan köpa en hp42s-klon hos https://www.swissmicros.com/product/dm42 - dock kolla först om de tillåts i prov - det går nämligen att programmera saker och lite text kan också sparas... - så kanske inte under studietiden utan först efter)

Nästa räknare med komplex stöd är HP15C - runt 2012 - 2014 så var det en jubileumsutgåva av HP och det såldes en bunt av den i bokhandeln även i Sverige och hanterar också komplexa tal (orginalet från mitten av 1980-talet är bara att glömma att hitta, dels var det få som kom ut på marknaden och nu är högt suktade av samlare) och komplexa stödet gäller alla funktioner precis som hp42s och också har matrisberäkningfunktioner. Denna kör i och med 1-radig display med en synlig reell del och en dold imaginärdel av stacken och när man körde operationer så arbeta den på båda stackarna samtidigt och kunde tex. hantera roten ur '-1'

Den idag köpbara 2 radiga HP-räknaren som har delvis komplex stöd i funktioner är HP35s (är väl den som närmast försöker ersätta HP32sii) men är i jämförelse med hp42s väldigt klumpigt att hantera där måste man lägga in reell, imaginär, reel, imaginär på stacken innan man trycker på komplex '+' för att få resultatet och man måste själv hålla reda på vad som var reel och vad som var imaginär tal.

I hp42s presenterar värdet antingen som 10 |_ 20 grader i polär mode, växlas till 9,397+i3,42 med snabb knapptryckning mellan dessa fram och tillbaka - ser inte hur man skall gör det snabbt i på HP35s och förmodligen också kör i huvudet att det räknar i radianer när man går i polär mode... i hp42S är komplexa tal en egen datatyp och man har 4 av dessa i sin stack samt register kan sättas så att den kan lagra komplexa tal liksom skapa variabler med komplexa värden.

i varken hp15C eller HP35s kan man lagra några komplexa värden i register utan hanteras som vanliga tal och det är upp till användaren att hålla reda på detta...

i HP48S, hp49 och HP50 och hp-Prime grafiska räknare så kan de mycket, mycket mer - men använder man dem mer än i nyfiken första början - nej, stora och klumpiga och det värsta - de har inte ström när man behöver dem då batterier är tomma efter ett halvår vare sig man använder dom eller inte, en miniräknare skall alltid starta snabb och fungera och batteribyte typ var 5 år eller glesare om man inte är heavy user.

Permalänk
Hedersmedlem

@xxargs för många kalkylatornördar är väl också RPN den stora grejen med HP. Jag hade planer på att själv konvertera (via en hp50g), men dessvärre är det som sagt inte så ofta man behöver en miniräknare...

Permalänk
Medlem

Visst är det så - man använder tex. inte parenteser då det helt enkelt inte finns på en hp42s eller hp15c - angreppsmetoden är att man börja med den innersta parentesen och sedan arbetar sig utåt. Det blir liksom en naturlig uppdelning mellan parentesblocken och mellanvärdena som blir när parentesen är uträknad då finns på stacken (i RPN) och mångt och mycket också eliminerar behoven att spara mellanvärden någonstans som är ganska vanligt i CAS-drivna räknare och motsvarande.

Det finns förstås en trappsteg att ta sig över innan detta tänk går smidigt - men väl över det så använder man inte TI-räknare med CAS och motsvarande längre och kan knappt räkna på en sådan senare

Tyvärr har man fått för sig i tex grafräknare att man skall ha 'textbook'-lik inmatning - dvs. man skriver rakt av ekvationen i uppgiften och räknaren löser det - men lär man sig något på det???

Nu pratar jag 1-2 raders numeriska vardagsräknare och inte grafiska räknare som har mycket större paket matematik på algebraisk nivå och symbolisk räkning, solvers, ekvationshanterare etc. och varför nyttan med grafisk räknare är obefintlig senare efter skolan är att har man dom behoven så kör man ofta med mathematica, mathcad, matlab, octave etc. program i PC . och man skall inte glömma bort Excel även om det i en del sammanhang är att göra det jobbigt för sig men ofta för att man inte vet bättre. tex hanteras inte komplexa tal nativt i excel (dvs. kan användas blandat med +-/* och funktioner) och man måste använda specifika funktioner - det är just detta som HP42s var så bra - den märker själv om talen blir komplexa i olika operationer och man hanterade komplexa tal på samma sätt som naturliga tal sömlöst blandat med varandra i räkningen - dvs med vanliga +-/* och funktioner utan att behöva sätta specialmoder eller anropa funktioner.

98% av brukarna använder inte komplexa tal - men tex. elektriska signalers dämpning i kabel eller en dämpande ringning kan beskrivas med e^(a+jb) där a är förlustfaktorn (i neper per enhetslängd eller enhetstid för tex en pendels dämpning) och jb är i hur många enhetssträckor bort på ledningen man vill veta amplituden just där - svaret är komplext och man få göra absolutvärde (beloppet i polärvisning) om man skall se den faktiska amplitudminskningen.

De som provat ränta på ränta-räkning med y^x (e^x är ju 2.718^x) inser likheten, men de flesta e^x och y^x funktioner i vanliga (ej grafiska) räknare kräks om man har x som komplex argument och heller inte kan returnera komplex svar och i många fall inte ens går att mata in komplexa värden eller är i specialmoder (tex. i hp35s trycka knapp 'complex' före knapp y^x och då måste stacken vara rätt fylld med reella och imaginära värden i rätt ordning och man kan tex. inte strunta och utelämna reell eller imaginär tal på stacken även om det är nollvärden - sådana bekymmer hade inte hp42S )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Visst är det så - man använder tex. inte parenteser då det helt enkelt inte finns på en hp42s eller hp15c - angreppsmetoden är att man börja med den innersta parentesen och sedan arbetar sig utåt. Det blir liksom en naturlig uppdelning mellan parentesblocken och mellanvärdena som blir när parentesen är uträknad då finns på stacken (i RPN) och mångt och mycket också eliminerar behoven att spara mellanvärden någonstans som är ganska vanligt i CAS-drivna räknare och motsvarande.

Det finns förstås en trappsteg att ta sig över innan detta tänk går smidigt - men väl över det så använder man inte TI-räknare med CAS och motsvarande längre och kan knappt räkna på en sådan senare

Tyvärr har man fått för sig i tex grafräknare att man skall ha 'textbook'-lik inmatning - dvs. man skriver rakt av ekvationen i uppgiften och räknaren löser det - men lär man sig något på det???

Nu pratar jag 1-2 raders numeriska vardagsräknare och inte grafiska räknare som har mycket större paket matematik på algebraisk nivå och symbolisk räkning, solvers, ekvationshanterare etc. och varför nyttan med grafisk räknare är obefintlig senare efter skolan är att har man dom behoven så kör man ofta med mathematica, mathcad, matlab, octave etc. program i PC . och man skall inte glömma bort Excel även om det i en del sammanhang är att göra det jobbigt för sig men ofta för att man inte vet bättre. tex hanteras inte komplexa tal nativt i excel (dvs. kan användas blandat med +-/* och funktioner) och man måste använda specifika funktioner - det är just detta som HP42s var så bra - den märker själv om talen blir komplexa i olika operationer och man hanterade komplexa tal på samma sätt som naturliga tal sömlöst blandat med varandra i räkningen - dvs med vanliga +-/* och funktioner utan att behöva sätta specialmoder eller anropa funktioner.

98% av brukarna använder inte komplexa tal - men tex. elektriska signalers dämpning i kabel eller en dämpande ringning kan beskrivas med e^(a+jb) där a är förlustfaktorn (i neper per enhetslängd eller enhetstid för tex en pendels dämpning) och jb är i hur många enhetssträckor bort på ledningen man vill veta amplituden just där - svaret är komplext och man få göra absolutvärde (beloppet i polärvisning) om man skall se den faktiska amplitudminskningen.

De som provat ränta på ränta-räkning med y^x (e^x är ju 2.718^x) inser likheten, men de flesta e^x och y^x funktioner i vanliga (ej grafiska) räknare kräks om man har x som komplex argument och heller inte kan returnera komplex svar och i många fall inte ens går att mata in komplexa värden eller är i specialmoder (tex. i hp35s trycka knapp 'complex' före knapp y^x och då måste stacken vara rätt fylld med reella och imaginära värden i rätt ordning och man kan tex. inte strunta och utelämna reell eller imaginär tal på stacken även om det är nollvärden - sådana bekymmer hade inte hp42S )

Glöm inte: https://www.wolframalpha.com

På min gamla Samsung Note 2 så kunde man rita in formler med pennan och få de lösta med kurvor och allt från WA.

Permalänk
Medlem

Borde ha kommit ihåg det

WA och Mathematica är väl från samma källa - i alla fall för länge sedan, WA tror jag skapades för att upphovsmännen och förläggaren hamnade i en uppropsrättslig konflikt där upphovsmannen/männen inte fick styra över sitt egna material (program) då upphovsmännen tidigt ville ha webversion av det hela, fritt för alla att använda, men förläggaren ansåg att det var konkurrerande verksamhet.

Det är förvisso länge sedan men det var en del stök och en del höjda ögonbryn att upphovsmännen just fråntogs rätten att hantera och styra över sitt egna material.

Jag har väldigt respekt för WA när det gäller matematiska resurser online.

Permalänk
Medlem

Wow, insåg inte att miniräknare var ett så stort intresse för en del haha! Kul att läsa, fastän mycket var rena grekiskan för mig. 😛

Skrivet av Qn1f3:

Kan rota fram min TI-82 och skicka mot symbolisk summa, ska bara kontrollera funktion först om det av intresse?

Tack, men det behövs inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Wow, insåg inte att miniräknare var ett så stort intresse för en del haha! Kul att läsa, fastän mycket var rena grekiskan för mig. 😛

Rekommenderar att starta såna här konversationer på din framtida utbildning, hittar man rätt personer kan det spåra rätt ordentligt...

Det finns fler åsikter än man kan tro om miniräknare, vilket är lite konstigt eftersom alla borde veta vid det här laget att TI är bäst

Kul att läsa om HP och RPN ovan ska sägas, aldrig testat det själv så måste kanske försöka få fram en sån räknare nån gång.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Daz:

Rekommenderar att starta såna här konversationer på din framtida utbildning, hittar man rätt personer kan det spåra rätt ordentligt...

Det finns fler åsikter än man kan tro om miniräknare, vilket är lite konstigt eftersom alla borde veta vid det här laget att TI är bäst

Kul att läsa om HP och RPN ovan ska sägas, aldrig testat det själv så måste kanske försöka få fram en sån räknare nån gång.

TI är inte bäst, de har dock dominerande marknadsposition och kan ta valfria priser för produkter som har samma komponenter som för 40 år sen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Hej!

/Cybrus

Som flera redan skrivit köp inte någon dyr och avancerad grafräknare, du kommer inte ha någon större användning av den. Vi fick inte använda något annat än dessa räknare på tentorna på vårat program på Chalmers:
https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/tentame...

På mattetentorna var det inte tillåtet att ha med sig miniräknare alls.

Jag körde på en sån här goding både under basåret och på Chalmers, ganska plastig sak men den har funkat skitbra:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=828053

Såg att det fanns någon modernare variant också, den kanske inte är så plastig:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3099270

Och som snajk sa ovan, kika in på:
https://www.wolframalpha.com
Den sidan har räddat mig många gånger när jag kört fast. Det är värt att betala för pro då kan man se lösningsförslag, jag köpte appen och man kunde se lösningar i den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Som flera redan skrivit köp inte någon dyr och avancerad grafräknare, du kommer inte ha någon större användning av den. Vi fick inte använda något annat än dessa räknare på tentorna på vårat program på Chalmers:
https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/tentame...

På mattetentorna var det inte tillåtet att ha med sig miniräknare alls.

Jag körde på en sån här goding både under basåret och på Chalmers, ganska plastig sak men den har funkat skitbra:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=828053

Såg att det fanns någon modernare variant också, den kanske inte är så plastig:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3099270

Och som snajk sa ovan, kika in på:
https://www.wolframalpha.com
Den sidan har räddat mig många gånger när jag kört fast. Det är värt att betala för pro då kan man se lösningsförslag, jag köpte appen och man kunde se lösningar i den också.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Dator, mininiräknare eller nalle ersätter inte varandra helt - visst, de har stora överlappande områden och det finns dessutom väldigt goda simulatorer och emulatorer (men emulatorer är mer gråzon där man ofta exekverar image av orginalprommet i en VM) av fysiska miniräknare att ladda hem för för åtminstone HP och gissar också TI-räknare för både PC och nalle (i alla fall android-telefoner).

Om man vill prova på HP och RPN så börja med "free42" (gratis att ladda ned och installera, det är i stort sett enmansjobb bakom appen/simulatorerna så det skadar inte att donera lite också om man fastnar för denna), manualer kan hämtas på tex. https://www.swissmicros.com/technical men det går att hitta på andra håll också men inte alltid så samlat, du kan köpa en DM42S för en nytillverkad fysisk liknande (men ej samma) räknare som original hp42s och själv har det varit nära att klicka på köpknappen fast priset är lite väl saftig - jag har original fysisk hp42s från 1988 som jag använder stundtals dagligen hemma fortfarande och i jobbet är det free42s både i dator och nalle när det behövs och har en fysisk hp35s när så behövs - så det är ingen desperation att jaga en fysisk ersättare just nu.

Varför fysisk räknare och inte nöja sig med nalle/dator ?? - tja, fysiska knappar med rätt taktil känsla uppskattar man samt att de går ögonblickligen igång och det är flera år mellan varje batteribyte. Det går också väldigt fort att knappa in värden och beräkna när man väl kört in sig på en räknare och det är klart störande om man måste byta ned sig till enklare godkänd räknare för ett prov om man kör på en för avancerat icke godkänd annars. De grafiska räknarna har så mycket konstigheter för sig att batterierna oftast är tomma inom halv/helår även i avstängd läge, de få gånger man tar fram dem efter sin skolgång.

Det är 1-2 raders räknarna som är de verkliga arbetshästarna när man inte har dator/nalle just då när man behöver räkna något. Storleken är också viktig - inte för stora vilket både TI och HP har missat på de senaste årtionden även på de mindre avancerade räknarna förutom HP:s gamla 80-tals modell hp12C/hp15 och hp 32sii och hp42s historiskt som är knappt 2 cm längre än hp10C/12C/15C/16C och relativt tunna med max 1.5 cm på tjockaste delen - nyare hp35s (där man kan välja mellan CAS-liknande inmatning och RPN) är ytterligare en cm längre och 3 mm tjockare, och det märks och känns direkt klumpigare... och det är tvärt emot vad jag önskat, samma på TI som TI-3x serien i lcd som inte var så jättestor i sin ursprungsversion i slutat av 1980-talet men blivit lite större för var generation. - varför så stort - man skall enkelt få ned miniräknaren i bröstfickan och utan att det tynger för mycket!!

---

Kolla vilka miniräknare som tillåts på kurserna man skall gå innan köp (eller kolla med bekantskapskresen om någon finns liggande) och på en teknisk utbildning troligen tillåter och förmodligen kräver lite mer avancerad teknisk räknare med sin, cos, tan, exponenter och logaritmer och dess inverser - och är det ellära och växelströmslära så vill du ha komplex support något så när enkelt i din räknare eller åtminstone konvertering mellan polär och rektangulär värden något så när smidigt, vilken en del tekniska miniräknar utan komplex support ändå kan utföra (annars blir det att köra Pythagoras sats och atan(y/x) för C -> P och dessutom måste hålla reda på vilken kvadrant du befinner dig i om det inte finns atan2-funktion på räknaren (stöds främst i programspråk) och sedan åt andra hållet P -> C med sin och cos). mycket ellära och växelströmslära handlar om att växla hela tiden mellan polär och rektanglar/kartesisk/ortogonal-mode när man tex. räknar på aktiv, reaktiv och skenbar effekt och det är bra att om det går att göra den konverteringen med enstaka knapptryckning - annars ruttnar man på det...

Såg en lista här: https://www.miun.se/utbildning/kurser/natur-och-miljo/matemat... - verkar vara hyfsat uppdaterad då den har med TI-84 Plus CE-T python edition på förbudslistan (ganska ny modell) men ser inget om HP300s+ som nog kan klassas som teknisk räknare i gymnasienivå och är rätt billig... - men med 'nackdelen' textboksinmatning som kanske är ett hinder i det här fallet.

hp42S, hp15C, dagens hp35s (men inte ekonom-räknaren hp12c) är godkända och en hel rad med 'klassiska' HP-räknare + otal TI-modeller ganska så avancerade med grafisk display - förvånad att så många av TI8x-serien är tillåtna då de är ganska avancerade grafiska räknare medans motsvarande grafiska räknare som hp48s, 49g ,50g och hp-prime är inte det - vilket gör att ingen HP-räknare med grafisk display är godkänd... det finns också otal med casio-räknarmodeller också, men dom har jag verkligen ingen koll på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

förvånad att så många av TI8x-serien är tillåtna då de är ganska avancerade grafiska räknare medans motsvarande grafiska räknare som hp48s, 49g ,50g och hp-prime är inte det - vilket gör att ingen HP-räknare med grafisk display är godkänd...

Många baserar det väl på huruvida räknaren hanterar algebra med symboler (vilket de flesta ti-räknare traditionellt inte gör); hur ser det ut på hp?