Ständig rabatt stående inslag i Nord VPN:s tveksamma marknadsföring

Permalänk
Melding Plague

Ständig rabatt stående inslag i Nord VPN:s tveksamma marknadsföring

I en kartläggning framgår att VPN-tjänstens ordinarie pris endast använts 13 dagar i år, medan vilseledande "tidsbegränsad" superrea synts i 226 dagar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör PrivateVPN på Shield:en eftersom jag tutar IPTV där, tror jag betalar 20kr/månaden, svenskt och bra. Sjukt smidigt för att kunna byta region för netflix/amazon prime också. Exempelvis kan man inte se Lethal Weapon i andra länder än UK och Indien, bara byta region och köra

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Mullvad. 50 kr/månad.

Permalänk
Medlem

Ungefär samma idé som Hemtex pysslade med i slutet av 00-talet.

https://www.testfakta.se/sv/ekonomi/article/hemtex-langa-reor...

Permalänk
Testpilot

När det kommer till val av VPN kan jag rekommendera att läsa TorrentFreak:s 2021-artikel på ämnet, där intervjuar de väldigt många operatörer och ställer frågor om kryptering, logging policies mm: https://torrentfreak.com/best-vpn-anonymous-no-logging/

Själv använder jag PIA (Private Internet Access) på mobila enheter som telefon, laptop o.s.v. Får ut nästan fulla hastigheten hemma på 500/500-linan, och de har bevisat flera gånger i rättsalen att de verkligen har en "no-log policy" då de tvingats lämna ut uppgifter men haft absolut ¨nada¨ att visa upp — De loggar verkligen inget.

PIA har även möjlighet att växla mellan OpenVPN och Wireguard, samt en valfri funktion de kallar för "Maze". Maze agerar som en DNS, där reklam automatiskt filtreras bort och potentiellt malware stoppas också (detta kan vara på bekostnad av integritet, men finns inget som pekar på det än så länge). PIA har runt 250 servrar i olika länder och blockeras inte av Netflix eller dylikt, det finns även dedikerade "Torrent-servrar" för de som håller på med sånt.

För att undvika att låta som en vandrande reklampelare kan jag avsluta med att säga att jag är sjukt nöjd med PIA. Testat Mullvad, NordVPN, Ghost och fler därtill men ingen har samma stabilitet och hastighet som PIA i mina tester — Har därför valt dem senaste två åren. Enda nackdelen kan vara priset som ligger i det övre segmentet utanför deras kampanjer (som faktiskt är tidsbegränsade och inte någon NordVPN-BS).

Ändrade upplägg och fixade grammatiken.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Jag vet en butik i stan som har rea och minst 50% på röda priset i allt i butiken. Detta har de nu haft konstant i runt 15år, men det är en sådan butik som folk er bryr sig så mycket om ifall de gör så. Alltså står det att en vara kostar 1000kr, så betalar man 500kr för den. Och så har de haft i 15år.

Min känsla är att folk är mer uppmärksam på vissa butiker. Och anonymitettjänster tillhör de som kommer undan. Hade däremot netflex, spotify etc haft samma hade fler noterat detta.

Permalänk
Medlem

NordVPN betalar för influencer på bland annat YouTube, som vi alla vet. Det finns ingen aktör som beter sig vettigt som också betalar för sådan slags marknadsföring. Om ni ser sån reklam borde ni bara hålla er borta från företaget.

Till och med Audible som ägs av ett stort företag följer den regeln. De har gjort det oerhört frustrerande att avsluta prenumeration genom redirects från sidan man länkas till från Google, krav på PC och tiotal med menyer att klicka igenom för att avsluta prenumerationen.

Köp aldrig något från företag som betalar för influencers, eller som betalar för native advertisements heller för den delen. Det är ohederliga företag som enbart är ute efter att skada konsumenter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of Traditions

Våga vägra Nord VPN. Mullvad for the win!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Mullvad. 50 kr/månad.

Mullvad & ProtonVPN är helt de personliga favoriterna här.
Företag som försöker sälja 2-3 års abonnemang bara för att, gör mig illamående.
ProtonVPN är dock lite dyrare sist jag kollade, & Mullvad känns som det självklara patriotiska valet.

Permalänk
Medlem

Mullvad sporadiskt när jag behöver access från ett annat land, annars Integrity från Bahnhof till vardagen.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Priserna skiljer ju enormt för just vpn och jag tecknade ett livstidsabb till kampanjpris hos Keepsolid, vet inte hur deras erbjudanden brukar se ut då jag knappt sett nån reklam för dem men jag betalade kring 150 kr för några år sedan och det har fungerat, ordinarie pris anger de som $10/månad, $60/år och $199/livstid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade PureVPN livstidsabbonemang. Livstid var tydligen 5 år enligt dem, för det var då de stängde av mig. Har pratat med deras motvilliga support, som skrev att deras chef skulle höra av sig, vilket aldrig hände.
Undvik PureVPN alltså.

Permalänk
Medlem

Att företag ägnar sig åt "ständiga" rabatter, olika rabatter via olika kanaler osv. är väl inget nytt? Man får som konsument helt enkelt se upp, ta sig tid att jämföra priser osv...

Köpte en lifetime-prenumeration för 5 år sen via Wccftech/Stackcommerce, betalade 79USD. Var först PureVPN, nu KeepSolid. Har alltså betalat 1,3USD/månaden (hittills) vilket jag tycker är ganska bra...

Edit: Fick tillbaka 20USD också, när det blev bytt till KeepSolid...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Mullvad helt klart tack vare sitt låga pris, höga hastighet samt Wireguard protokollet som gör att det går att spela på utan någon packetloss.

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Jag hade PureVPN livstidsabbonemang. Livstid var tydligen 5 år enligt dem, för det var då de stängde av mig. Har pratat med deras motvilliga support, som skrev att deras chef skulle höra av sig, vilket aldrig hände.
Undvik PureVPN alltså.

Hehe, jag har exakt samma erfarenhet av dem. Deras "lifetime" är tydligen "software lifetime, not your lifetime"...

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Jag hade PureVPN livstidsabbonemang. Livstid var tydligen 5 år enligt dem, för det var då de stängde av mig. Har pratat med deras motvilliga support, som skrev att deras chef skulle höra av sig, vilket aldrig hände.
Undvik PureVPN alltså.

Se min post. Om du har köpt den via samma, så ska du höra av dig till Stackcommerce.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att företag ägnar sig åt "ständiga" rabatter, olika rabatter via olika kanaler osv. är väl inget nytt?

Nej, men det är otillåtet i Sverige.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Mullvad. Det enda negative är att du blir shadowbannad i twitch-chatten.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Snusfri

Integrity via Bahnhof, får oftast ut mellan 800-900 både upp och ner på min gigabit lina.

Väldigt stabilt med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Är det lagligt i Sverige att ha "rea" på en vara året runt? Jag har för mig att jag läste om någon smyckesaffär i Göteborg som fick böter för att dom hade rea på samma produkter 365 dagar per år för 10 år sedan

Permalänk
Medlem

Jag anänder inte VPN då jag inte anser mig behöva det. Jag saknar inget på mina streamingtjänster och duckduck go blockerar Google och annat skit på typ alla hemsidor jag besöker.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fågelskrämman:

Är det lagligt i Sverige att ha "rea" på en vara året runt? Jag har för mig att jag läste om någon smyckesaffär i Göteborg som fick böter för att dom hade rea på samma produkter 365 dagar per år för 10 år sedan

Nej, det är inte tillåtet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

NordVPN betalar för influencer på bland annat YouTube, som vi alla vet. Det finns ingen aktör som beter sig vettigt som också betalar för sådan slags marknadsföring. Om ni ser sån reklam borde ni bara hålla er borta från företaget.

Till och med Audible som ägs av ett stort företag följer den regeln. De har gjort det oerhört frustrerande att avsluta prenumeration genom redirects från sidan man länkas till från Google, krav på PC och tiotal med menyer att klicka igenom för att avsluta prenumerationen.

Köp aldrig något från företag som betalar för influencers, eller som betalar för native advertisements heller för den delen. Det är ohederliga företag som enbart är ute efter att skada konsumenter.

Ang Audible, min kompis hade signeat upp sig med random throw-away email men kreditkortet sitt.

Sedan kom han inte åt anv. och lösenord. Kontaktade supporten och de vägrade stänga av hans prenumeration trots bevis på id handlingar och bild på kort etc och bad honom att säga upp kreditkortet i stället.

Då tänkte han "äh, bara 150 SEK ändå.. skitsamma" och jag blev riktigt irriterad, kontaktade dem och sade att det dem gör är olagligt här och att så får de absolut inte göra.

Tillslut avslutade de prenumerationen, men ändå alltså.. helt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Jag kör OVPN , svenskt bolag som visat i rätten att de inte har några loggar.
Tycker deras tjänst funkar bra.
Köpte 2 års abonnemang hos dem på BF förra året för ca 1200:- så blir runt 50:- per månad tycker det är rimligt

Permalänk
Medlem

Lite som CityGross som alltid har 20% på lego

Permalänk
Medlem

Överlag är det ju väldigt vanligt att ropa ut ett lågt pris för att locka, sedan kommer det riktiga priset lite mer finstilt. Faller väl inte under extraprisregler, som det här kanske, men jag tycker marknadsföringen är tveksam.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kör med Integrity + wireguard, funkat väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Tur att man helt gått över till Deeper Network och deras DPN (Decentralized Private Network), behöver aldrig mera betala någon avgift för VPN, det är bara plug and play så är man igång!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är helt lost när det kommer till vpn, men använder private vpn lite då och då när jag kollar Netflix, ingen aning om det är bra eller dåligt men funkar på det mesta. Finns säkert bättre alternativ.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

NordVPN betalar för influencer på bland annat YouTube, som vi alla vet. Det finns ingen aktör som beter sig vettigt som också betalar för sådan slags marknadsföring. Om ni ser sån reklam borde ni bara hålla er borta från företaget.

Det finns många välrenommerade bolag som annonserar på Youtube-kanaler, genom annonser som en del av själva videon, bland annat både AMD och Intel.

Blir svårt att bygga en PC om man inte ska köpa något som annonseras på Youtube-kanaler i direkt samarbete med videoskaparna. Eller du kanske menar något annat?