Random avstängningar. Felsökning. Har slut på ideer
Hallå!
Prylar som används
EVGA Supernova G2 850W
Corsair RM650 650W
ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4
ASUS Prime X570-Pro, Socket-AM4
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
AMD Ryzen 5 3600X
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S
MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC (Default kylare utan överklockning från min sida.)
1 x Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD
2 x Samsung 850 EVO Series 500GB
Bakrgrunden:
Jag uppdaterade förra året min processor ifrån en Ryzen 5 3600X till en Ryzen 5600X.
I samma veva så bytte jag moderkort ifrån ASUS PRIME X370-PRO till ASUS PRIME X570-PRO.
Efter några månader så började ett spel strula i VR.... och mitt VR headset blev svart. Mitt i spelet.
Strax efter det, samma vecka, så stängdes min dator av och ville inte boota upp direkt, utan den stod och snurrade före bios inladdningen. Och detta är också helt random, ibland bootade den upp direkt, och ibland kunde det ta 5-10 minuter innan den ville boota upp.
Jag började undersöka mina minnen.
Körde tester på minnena i annan dator, 3 gånger på varje sticka och 3 gånger på alla samtidigt, utan några fel. (MemTest86 Användes här.)
Fick fortfarande random avstängningar på datorn.
Så jag chansade och beställde nya ram minnen, och annat märke denna gång.
Men random avstängningarna fortsatte.
Så jag bytte tillbaka till min gamla processor för att kolla...
Och det fungerade bra i 2 veckors tid. Så kontaktade jag försäljaren av min nya processor och beskrev mina problem och sa att problemen inte kommer med min gamla processor och de tester jag gjort på minnen osv...
Så jag fick då skicka in min gamla Ryzen 5 5600X processor och fick en ny skickad till mig....
Och under den perioden så fick jag en random avstängning med min Ryzen 5 3600X processor också.
Så då började jag snegla på min PSU enhet, som har några år på nacken.
Googlade och fann att random avstängningar kan bero på en PSU enhet som är trasig på något sätt.
(Hade ett 850 watt, som är 300 watt över rekommenderat.)
Beställde nytt (650 watt), och testade.
Och det gick bra i 2 dagar, sen kom en random avstängning av datorn igen.
Beställde ett nytt moderkort: ASUS B550 F Gaming.
Testade med det moderkortet och nya processorn.
Samma fel igen, random avstäningar...
Har nu bytt allt förutom mitt grafikkort. Har dock testat med ett annat grafikkort som jag har och fick då med random avstängningar. (Så jag tänker inte köpa ett nytt sådant också)
Kikade efter det på min Force Series Gen.4 PCIe MP600 1TB NVMe M.2 SSD.
Och installlerade HWinfo.
Temperaturerna där ligger på 33-50 under stress.
Och mina 2 andra diskar Samsung SSD 850 EVO ligger mellan 33-39 grader under stress.
Men kan i HWinfo se denna info som jag nu undrar över också.
Power Reporting Deviation (Accuracy)
Där står det:
Min: 105.3%.
Max: 385.5%.
Current pendlar i skrivande stund mellan 150% och 330% ca.
Vad är det? På svenska tack
Mina temperaturer i övrigt, så ligger processorn på ett max 65 grader under stress.
Grafikkortet på 70 grader under stress.
Jag har nu helt slut på ideer och har ingen aning om vad som orsakar dessa helt random avstängningar.
Dom sker som sagt helt random. Ibland när man spelar. Ibland när man kollar på youtube.
Ibland när man inte gör något alls och är i skrivbordet.
Dom har även skett inne i bios, om jag gått in i bios efter en random avstängning så kan det komma en random avstänging även där inne.
Ibland kan jag spela och använda datorn i en vecka utan en enda random avstänging.
Och ibland sker dom flera gånger samma dag.
Så det är verkligen helt random.
Någon som har en susning om vad tusan det är som händer? och vad mera kan jag göra?
Vad kan orsaka dessa helt random avstängningar?
Och vad är denna Power Reporting Deviation (Accuracy) för något? Är det boven i dramat?
Har säkert glömt något som jag testat osv, men uppdaterar det löpande isf.
Tack för er tid.