Random avstängningar. Felsökning. Har slut på ideer

Permalänk
Medlem

Random avstängningar. Felsökning. Har slut på ideer

Hallå!

Prylar som används
EVGA Supernova G2 850W
Corsair RM650 650W
ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4
ASUS Prime X570-Pro, Socket-AM4
ASUS ROG STRIX B550-F GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
AMD Ryzen 5 3600X
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S
MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC (Default kylare utan överklockning från min sida.)
1 x Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD
2 x Samsung 850 EVO Series 500GB

Bakrgrunden:
Jag uppdaterade förra året min processor ifrån en Ryzen 5 3600X till en Ryzen 5600X.
I samma veva så bytte jag moderkort ifrån ASUS PRIME X370-PRO till ASUS PRIME X570-PRO.

Efter några månader så började ett spel strula i VR.... och mitt VR headset blev svart. Mitt i spelet.
Strax efter det, samma vecka, så stängdes min dator av och ville inte boota upp direkt, utan den stod och snurrade före bios inladdningen. Och detta är också helt random, ibland bootade den upp direkt, och ibland kunde det ta 5-10 minuter innan den ville boota upp.

Jag började undersöka mina minnen.
Körde tester på minnena i annan dator, 3 gånger på varje sticka och 3 gånger på alla samtidigt, utan några fel. (MemTest86 Användes här.)

Fick fortfarande random avstängningar på datorn.
Så jag chansade och beställde nya ram minnen, och annat märke denna gång.
Men random avstängningarna fortsatte.
Så jag bytte tillbaka till min gamla processor för att kolla...
Och det fungerade bra i 2 veckors tid. Så kontaktade jag försäljaren av min nya processor och beskrev mina problem och sa att problemen inte kommer med min gamla processor och de tester jag gjort på minnen osv...

Så jag fick då skicka in min gamla Ryzen 5 5600X processor och fick en ny skickad till mig....
Och under den perioden så fick jag en random avstängning med min Ryzen 5 3600X processor också.

Så då började jag snegla på min PSU enhet, som har några år på nacken.
Googlade och fann att random avstängningar kan bero på en PSU enhet som är trasig på något sätt.
(Hade ett 850 watt, som är 300 watt över rekommenderat.)
Beställde nytt (650 watt), och testade.
Och det gick bra i 2 dagar, sen kom en random avstängning av datorn igen.

Beställde ett nytt moderkort: ASUS B550 F Gaming.
Testade med det moderkortet och nya processorn.
Samma fel igen, random avstäningar...

Har nu bytt allt förutom mitt grafikkort. Har dock testat med ett annat grafikkort som jag har och fick då med random avstängningar. (Så jag tänker inte köpa ett nytt sådant också)

Kikade efter det på min Force Series Gen.4 PCIe MP600 1TB NVMe M.2 SSD.
Och installlerade HWinfo.
Temperaturerna där ligger på 33-50 under stress.
Och mina 2 andra diskar Samsung SSD 850 EVO ligger mellan 33-39 grader under stress.

Men kan i HWinfo se denna info som jag nu undrar över också.
Power Reporting Deviation (Accuracy)
Där står det:
Min: 105.3%.
Max: 385.5%.
Current pendlar i skrivande stund mellan 150% och 330% ca.
Vad är det? På svenska tack

Mina temperaturer i övrigt, så ligger processorn på ett max 65 grader under stress.
Grafikkortet på 70 grader under stress.

Jag har nu helt slut på ideer och har ingen aning om vad som orsakar dessa helt random avstängningar.
Dom sker som sagt helt random. Ibland när man spelar. Ibland när man kollar på youtube.
Ibland när man inte gör något alls och är i skrivbordet.
Dom har även skett inne i bios, om jag gått in i bios efter en random avstängning så kan det komma en random avstänging även där inne.

Ibland kan jag spela och använda datorn i en vecka utan en enda random avstänging.
Och ibland sker dom flera gånger samma dag.
Så det är verkligen helt random.

Någon som har en susning om vad tusan det är som händer? och vad mera kan jag göra?
Vad kan orsaka dessa helt random avstängningar?
Och vad är denna Power Reporting Deviation (Accuracy) för något? Är det boven i dramat?

Har säkert glömt något som jag testat osv, men uppdaterar det löpande isf.

Tack för er tid.

En lista lades till med de olika komponenter som är med i datorn.
Permalänk
Medlem

Har du memtestat minnen i datorn med problem?

Låter som att du kör minneskontrollern eller liknande i för hög hastighet, hade samma stabilitetsproblem på min datorn som hade för mkt minneshastighet mot vad min kontroller klarade av att köra i.

Har du provat cpu'erna i annan dator med?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12400F , RAM: 32GB 7200 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-14, GPU: Palit RTX 3090 Gamerock OC

Permalänk
Medlem

För det första, Vilken komponent är: "Power Reporting Deviation (Accuracy)" relaterat till?

För det andra, vad är PCIe x16-slotten inställd på? Gen 4? Prova ändra till Gen 3.

Det är för övrigt väldigt lite information i första inlägget gällandes vad det är frågan om för komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Har du memtestat minnen i datorn med problem?

Låter som att du kör minneskontrollern eller liknande i för hög hastighet, hade samma stabilitetsproblem på min datorn som hade för mkt minneshastighet mot vad min kontroller klarade av att köra i.

Har du provat cpu'erna i annan dator med?

Ja, jag har testat dom i både datorn som avstängningarna blir på och i en annan dator.
Och hur menar du då? Det spelar ingen roll om jag kör i default mode eller i D.O.C.P läget.
Datorn stänger av sig random ändå. Vad mera kan jag göra där, vad för inställning kan jag ändra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

För det första, Vilken komponent är: "Power Reporting Deviation (Accuracy)" relaterat till?

För det andra, vad är PCIe x16-slotten inställd på? Gen 4? Prova ändra till Gen 3.

Det är för övrigt väldigt lite information i första inlägget gällandes vad det är frågan om för komponenter.

Den är relaterad till processorn.
"CPU #0 AMD Ryzen 5 5600X: Enhanced" heter fliken som visar den datan.

Allt i mitt moderkort är på default setting. DVS Auto läge på PCIe x16-slotten.
Provat både D.O.C.P läget och Auto/Default läge, men det spelar ingen roll där heller.
Jag kan testa att ändra manuellt till Gen 3 på PCIe x16-slotten.

Vad för komponenter saknar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Ja, jag har testat dom i både datorn som avstängningarna blir på och i en annan dator.
Och hur menar du då? Det spelar ingen roll om jag kör i default mode eller i D.O.C.P läget.
Datorn stänger av sig random ändå. Vad mera kan jag göra där, vad för inställning kan jag ändra?

Så vad som behövs är en specifik komponent betäckning, så kan vi hjälpa dig bättre.

Ibland kan det funka att ställa in ramminnen manuellt, men oftast skall D.O.C.P läget vara ganska säkert.

Hur var minnena i datorn med avstäningarna?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12400F , RAM: 32GB 7200 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Noctua DH-14, GPU: Palit RTX 3090 Gamerock OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Den är relaterad till processorn.
"CPU #0 AMD Ryzen 5 5600X: Enhanced" heter fliken som visar den datan.

Allt i mitt moderkort är på default setting. DVS Auto läge på PCIe x16-slotten.
Provat både D.O.C.P läget och Auto/Default läge, men det spelar ingen roll där heller.
Jag kan testa att ändra manuellt till Gen 3 på PCIe x16-slotten.

Vad för komponenter saknar du?

Vad för ram kör du med?

HDD, CPU-kylare, mer info desto bättre chans att hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Så vad som behövs är en specifik komponent betäckning, så kan vi hjälpa dig bättre.

Ibland kan det funka att ställa in ramminnen manuellt, men oftast skall D.O.C.P läget vara ganska säkert.

Hur var minnena i datorn med avstäningarna?

Hallå
Jag listade upp vad jag vet är alla delar som används. (Här har jag inte haft problem med random avstängningar)
Jag hade först detta:
EVGA Supernova G2 850W
ASUS Prime X370-Pro, Socket-AM4
AMD Ryzen 5 3600X
Noctua NH-D15S
MSI GeForce RTX 2070 Super Ventus OC (Default kylare utan överklockning från min sida.)
Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD

Ville då uppdatera min processor, och valde att köpa nytt moderkort och processor.
EVGA Supernova G2 850W
AMD Ryzen 5 5600X

Noctua NH-D15S

Ett par veckor efter att jag bytt så börjar random avstängningarna.
Och efter tester på minnesmodulerna i 2 olika datorer som visar 0 fel, så valde jag ändå att byta minnen för att testa och testade
EVGA Supernova G2 850W
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S

Problemet med random avstängningar fortsatte, så jag testar ett nytt moderkort
EVGA Supernova G2 850W
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S

Random avstängningar fortsätter....
Då testar jag att byta ut min processor, och beskriver felen för försäljaren av min gamla processor, så dom skickar ut en ny
EVGA Supernova G2 850W
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S

Random avstängningar fortsätter....
Så jag byter ut min PSU enhet
Corsair RM650 650W
AMD Ryzen 5 5600X
Noctua NH-D15S

Och här är vi idag. Med random avstängningar som fortsätter.
Vid byte av moderkort så har en ren installation av windows gjorts.
Har även gjort det som test när jag bytte andra saker med som processor osv.

Igår natt så fick jag med en random avstängning i en logg fil av HWinfo.
Dock säger den mig inget alls, och jag kan inte se något avvikande i den.
Kan lägga upp den för den som är intresserad att kika i den.

Har som sagt pendlat mellan D.O.C.P och Default/Auto settings i bios. Får random avstängningar på båda.
Alla bios är uppdaterade till senaste.

Har även testat att ta bort grafikkortet, och köra med ett äldre GT 710 som sitter i min media dator.
Och får även då random avstäningar.

Permalänk
Medlem

HWinfo senaste logg vid en random avstängning.
HWinfo Logg
Tillgänglig i 6 dagar från nu.

Permalänk
Medlem

Kanske är en dum fråga men har du gjort en ren installation av Windows sedan du bytte hårdvaran? Hade själv knepiga problem en gång med att datorn stängde av sig själv ibland, fläktar fortsatte vara igång fast jag stängt av dator m.m. Allt försvann med en fräsch installation av Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Har du även uppdaterat bios på moderkortet, uppdaterat all drivrutiner?

Är minnena du köpt kompatibla med ryzen processor? Alt, ge oss art.nr på dem.

Jag skulle rekommendera en nyinstallation av Windows precis @Raynstorm sade ovan.

Du kan även prova att köra de gamla ramminnena i den nya configen.

Sen för att prova dem kör dem i nya ramminna i den gamla configen för att memtesta dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Kanske är en dum fråga men har du gjort en ren installation av Windows sedan du bytte hårdvaran? Hade själv knepiga problem en gång med att datorn stängde av sig själv ibland, fläktar fortsatte vara igång fast jag stängt av dator m.m. Allt försvann med en fräsch installation av Windows.

Har provat det ett X antal gånger. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Har du även uppdaterat bios på moderkortet, uppdaterat all drivrutiner?

Är minnena du köpt kompatibla med ryzen processor? Alt, ge oss art.nr på dem.

Jag skulle rekommendera en nyinstallation av Windows precis @Raynstorm sade ovan.

Du kan även prova att köra de gamla ramminnena i den nya configen.

Sen för att prova dem kör dem i nya ramminna i den gamla configen för att memtesta dem

Vad menar du med den gamla configen?
Minnesmodulerna är följande:
G.Skill: https://www.inet.se/produkt/5301861/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
Corsair: https://www.inet.se/produkt/5310200/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Och med mina corsair så har jag fått random avstängningar.
Och även med G.Skill modulerna.

Med min gamla setup som bestod av följande så fick jag inte random avstängningar.
X370 moderkort
Ryzen 5 3600X processor, samt Ryzen 5 5600X som jag körde i väntan på det nya moderkortet.
Corsair minnesmoduler

Och får random avstängningar med följande
X570 moderkort
Ryzen 5 5600X processor
Corsair minnesmoduler samt G.Skill minnesmoduler
------------------------------
B550 moderkort
Ryzen 5 5600X processor
G.Skill minnesmoduler
------------------------------

Det enda jag inte testat än är
B550 moderkort
Ryzen 5 5600X processor
Corsair minnesmoduler

Men kan testa att switcha modulerna och se vad som händer.

Den senaste random avstängningen:
Så hade jag ändrat PCIe x16-slotten till Gen 3. Detta gjordes direkt efter meddelandet om det här inne.