Lenovo Yoga Slim 7 - ska skärmen vara gulaktig?

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga Slim 7 - ska skärmen vara gulaktig?

Jag köpte nyligen en Lenovo Yoga Slim 7. Då jag noterat att mitt exemplar har en skärm som har en markant gulaktig ton när den ska visa vitt postade jag ett inlägg i tråden Lenovo Yoga Slim 7 – en utmärkt bärbar dator med Ryzen 4000 där jag frågade köpare om hur dom upplevde sin skärm.

Jag fick ett svar från @Aphex (tack!), men tänker att jag vill fråga lite fler samtidigt som jag inte nödvändigtvis vill skräpa ner just den tråden, vilket är skälet till att jag skapar denna tråd.

Här är en bild som jämför den Lenovo jag fick levererat med en Asus Zenbook:

Zenbook till vänster, Yoga Slim 7 till höger, båda med ljusstyrkan ställd på max. Yogan har bootat Pop OS från USB-sticka. I förgrunden står en Huawei Nova 5T. Det som visas är en helvit bild i webbläsaren (https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm).

Frågan är om detta är normalt för Yoga Slim 7, eller om det är fel på skärmen, eller om jag måste boota Windows för att få rätt färgåtergivning.

Egentligen vill jag ha laptoppen, men inte med en skärm som ser ut sådär. Jag några dagar kvar på min ångerrätt och funderar på hur jag ska göra, ska jag reklamera laptoppen för felaktig skärm, eller ska jag nyttja ångerrätten och lämna tillbaka den.

Jag hoppas på att få lite input och råd från andra här på SweC.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jaha, nu sitter man i skiten...

Den ser precis lika dassig ut så jag bestämmer mig för att återställa och följer denna guiden:
https://uk.pcmag.com/migrated-3765-windows-10/131252/how-to-f...

Men se där skiter det sig, efter den ha jobbat en stund så kommer det upp att den inte lyckas återställa och så gör ingenting.

Tänker sen att Lenovo nog har en recovery partition, dom har iaf nåt som kallas Lenovo OneKey recovery. För att få igen det ska man stänga av PC:n och trycka på "Novo"-knappen. Tough luck sucker! Den här laptoppen har ingen ¤%&/ "Novo"-knapp nånstans...

Sitter febrilt och googlar efter hur/om man kan boota på recovery utan att använda Novo-knappen, so far no luck...

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

I vilket "tillstånd" är den just nu? Kommer du in i Windows?

Permalänk
Medlem

Testa: power button + Volume up

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmo:

I vilket "tillstånd" är den just nu? Kommer du in i Windows?

Ja, men jag lyckas inte återställa laptoppen.

Skrivet av keyser:

Testa: power button + Volume up

Jag hittade så småningom "Novo"-knappen, det är ett litet hål på undersidan. Fanns att läsa i online-manualen. Där stod det att man kunde hålla FN när man slog på strömmen också. Märkligt att denna info inte finns i Lenovos modellanpassade guide för hur man ska köra OneKey Recovery.

Nåja, hade iaf ingen lycka med det heller, för när man väljer det så hamnar man bara typ i "Windows Reset this PC" recovery, som precis som vid föregående försök fallerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nåja, hade iaf ingen lycka med det heller, för när man väljer det så hamnar man bara typ i "Windows Reset this PC" recovery, som precis som vid föregående försök fallerar.

Då har du ju ett argument för att reklamera datorn iaf...självklart skall det funka att göra en restore/reset via Novo-knappen.

För övrigt så har du nuförtiden 14 dagars ångerrätt vid distansköp oavsett vad...den gamla lydelsen om "väsentligen oförändrat skick" är bortplockad ur lagen. Däremot kan säljaren numera kräva ersättning för eventuell värdeminskning om du använt datorn i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion.

De kan alltså som mest kräva dig på en skälig avgift för att återställa datorn om du utnyttjar din ångerrätt. Eftersom datorn såldes med en funktion för användaren att själv återställa datorn, och denna inte fungerar, så har du, iaf i min mening, ett mycket bra argument för varför du inte ens skall behöva betala för detta.

Permalänk
Medlem

Jag provar en reset med cloud download nu så får jag se om det funkar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Dessvärre inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har jag fått det att skita sig rejält.

Den har fastnat i nån Preparing Automatic Repair/Diagnosing you PC/Failed to boot vinkelvolt...
Nu vill jag bara skicka skiten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

• Jag fick rätt på återställningen.

• Laptopen är returnerad.

• "Paper display" hade ingenting med saken att göra (Fn+Esc) gjorde ingen skillnad och jag fick inget meddelande om att det slogs på eller av. Jag tror inte denna laptop har "Paper display".

• Jag provade inte att justera färginställningarna i Windows.

• Det finns fler som haft samma problem och som också provat att justera färginställningarna i Windows: https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Yoga-Series-Notebooks/Dis...

För övrigt jäkligt synd, för i allt annat var detta en laptop som passade mig utmärkt.

Visa signatur