Microsoft uppmanar avinstallera Windows 11 – inför strikta hårdvarukrav

Permalänk
Medlem

Man får titta vidare varje Tisdag och se om Jonas & Anton hittar en bra dist. Windows 11 blir det inte iaf.

Permalänk
Medlem

Kanske Microsofts rörigaste os-släpp någonsin.
Hur ser deras aktieutveckling ut den senaste tiden?

Permalänk
Medlem

Precis bytt till W10 efter att varit supernöjd med 7:an. Nu verkar 10:an rulla på fint också så det lär dröja. Förstår inte varför man ska kasta sig på det senaste när det fortfarande är buggigt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Solaris:

Visst men jag tänker mer vad är det som får en att vilja hoppa på Windows 11-tåget så fort det släpps.

Mest att det är nytt och ser nytt ut antar jag. DirectStorage borde ju vara en icke-faktor då det som sagt får det ändå.

Permalänk
Skribent
Skrivet av _niko_:

Så jäkla gött att du skriver lite vettigt till skillnad från alla andra i tråden.
Tummen upp för det

Tackar!

Kände att det är bättre att jag delar mig med lite kort och snabbt om min personliga erfarenhet med Windows 11 än så länge, kontra att sitta och spekulera över rubriken eller diskutera "hörsägen" kring OS:et i fråga.

Finns det några frågor kring Windows 11 i dess nuvarande form är det bara att ställa dem så svarar jag efter bästa förmåga (gäller alla på forumet)

Skrivet av KingCobra:

Eller så fortsätter man använda w10 som stödjer windowsaplikationer väldigt bra 😀

Det är självfallet ett alternativ att stanna kvar på Windows 10 också! Finns officiellt stöd åtminstone fyra år till där

Personligen har jag dock blivit såpass bortskämd med W11 att jag har svårt att gå tillbaka till W10, därav jag valde att leka runt lite med Linux-distros, varpå jag slutligen landade på Zorin OS (16) som är bättre att använda på äldre/svagare enheter än Windows — EleOS/ZorinOS är mindre resurskrävande och har "lyxen" att kännas modernt i och med rullande uppdateringar av hela operativsystemet.

Fotnoten här är att Zorin OS 16 Pro kostar ca. 400kr och det är där man får just W11-gränssnittet. Däremot kan man använda Lite- eller Core-versionen gratis och fortfarande välja mellan MacOS/W10-känsla. Vill man bara testa operativet kan man alltid ladda ner ISO:n och flasha till en USB, för som många Linux-distros stöds Live-boot — d.v.s. du kan köra direkt från USB-stickan och leka runt lite bara, alternativt installera Dualboot med samma ISO (eller bara installera rakt av också, såklart).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av newtoninja:

Kanske Microsofts rörigaste os-släpp någonsin.
Hur ser deras aktieutveckling ut den senaste tiden?

Skapligt:

Så rörigt är det väl inte? De har oväntat hårda krav, men det är väl det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fotnoten här är att Zorin OS 16 Pro kostar ca. 400kr och det är där man får just W11-gränssnittet.

Jag vet inte hur de gör, men man kan få KDE att se rätt likt ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hörde en PR nisse på Microsoft sa. Gillar ni inte windows 11 köp en mac istället.. Jag tackar för rådet och ska fundera på det.

Har du källa på det uttalandet, lyckades inte hitta det? Av någon anledning ger det mig lite flashbacks till "iPhone begravningen" de höll när de lanserade Windows Phone 7. Märkligt om anställt PR folk gör uttalanden som kan anses vara i närheten av det sämsta tänkbara. Snäppet innan "köp inte vår produkt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Deras linje är ju att man ska köra Windows 10 om man inte uppfyller systemkraven, och att Windows 10 supportas (åtminstone) till oktober 2025. Därefter är väl deras rekommendation att man köper en ny dator, men det finns ju även andra OS om man så vill.

Går det verkligen stick i stäv med någonting? Techpressens hittepårubriker går stick i stäv med vad Microsoft vill ha sagt, det håller jag med om.

Deras linje med Windows 10 var att tvinga så många användare som möjligt att skaffa det så fort som möjligt oavsett hur gammal dator man hade. T.o.m. rutan som poppade upp för Win7-användare och uppmanade dem att uppgradera till 10 var otydligt utformad så att det var lätt att råka installera 10 av misstag. På det sättet känns det som Win11 är precis tvärtom. Istället för en dialogruta som nästan tvingar en att uppgradera så säger de istället att nej, om du inte har en PC från 2018 eller nyare så får du inte uppgradera.

Risken är att Win10 blir en riktig långkörare precis som WinXP. Det är egentligen inte jättelänge till 2025, och folk köper inte ny dator lika ofta som förr. Någon som köpt en kraftfull dator 2016-2017 kommer fortfarande kunna använda den 2025. D.v.s. det kan bli svårt att få folk att köpa ny dator och uppgradera när supporten för Win10 väl ska upphöra så de tvingas förlänga supporten.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Finns någon automagisk funktion någonstans där jag kan kolla om min dator är kompatibel?

Permalänk
Medlem

Får mig att önska att det fanns ett lag här som kunde komma överens om en Linuxversion att jobba med som en sweclockers distro.
En som riktar sig direkt som ersättare till win 10 för spel.

Tyvärr så spretar Linux fantasterna åt många olika håll.
Det går liksom inte att få grepp om vilken som kan ersätta när tjugo personer räcker upp handen och säger denna är bäst och alla är olika. Och en del av dem spelar inte ens.

Tänk vad häftigt om ni gick samman och kom överens om en, en version för oss oinvigda att lära oss och kunna få stöd för av er.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Deras linje med Windows 10 var att tvinga så många användare som möjligt att skaffa det så fort som möjligt oavsett hur gammal dator man hade. T.o.m. rutan som poppade upp för Win7-användare och uppmanade dem att uppgradera till 10 var otydligt utformad så att det var lätt att råka installera 10 av misstag. På det sättet känns det som Win11 är precis tvärtom. Istället för en dialogruta som nästan tvingar en att uppgradera så säger de istället att nej, om du inte har en PC från 2018 eller nyare så får du inte uppgradera.

Förmodar att de kommer vara precis lika pigga på att uppgradera övriga till Windows 11 som de varit att uppgradera folk mellan de olika Windows 10-versionerna och från 7-8 till 10.

Men ja, det är en skillnad att de denna gång drar en linje i sanden för äldre system, det är helt klart.
Det är väl bara indirekt baserat på ålder, men om ens PC inte uppfyller kraven för de tre säkerhetsfunktionerna som de menar att alla ska ha (Secure boot, TPM, VBS) så blir den bortgallrad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Har man en station är inköpt 2016 för 5000kr, javisst tråkigt att man ej kan köra nya windows.

Skrivet av GizmoTheGreen:

någon som vet om det finns något vettigt sätt att få updaterat till nya builds på en win11 installation nu efter de stänger ut en från insider? förutom att göra en ny iso med uup varje gång?

En TPM modul kostar kring 250 kr om man saknar en.
Jag tycker det här var bra för det är så många som inte fattar att beta är beta utan tror det är en färdig uppgradering de fått men nu blir det jobbigt, BRA
Man ska inte köra betatestande på saker som behöver fungera

MS har gjort stor ändringar förr, den värsta är i win 8 där startmenyn fanns från början men sedan togs bort och blev en startskärm och då slutade inte klagomålen innan den återuppstod som en ny typ av startmeny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Får mig att önska att det fanns ett lag här som kunde komma överens om en Linuxversion att jobba med som en sweclockers distro.

Det går liksom inte att få grepp om vilken som kan ersätta när tjugo personer räcker upp handen och säger denna är bäst och alla är olika. Och en del av dem spelar inte ens.

Tänk vad häftigt om ni gick samman och kom överens om en, en version för oss oinvigda att lära oss och kunna få stöd för av er.

Jag skulle kolla på den riktningen Steam OS rör sig och ta något liknande detta. De har ju som målsättning att alla spel på steam ska fungera innan detta året är över (främst genom förbättringar i Proton tror jag) men också genom att leta fram och fixa lösningar för att spel ska rulla (kanske med andra tools)

Permalänk
Medlem

Just dessa krav på TPM 2.0 eller vad det nu blir, är det minsta bekymret med Windows 11 tycker jag, frågan är vad MS har för planer på att tjäna pengar på användarna, tex via store, visa massa reklam osv, med Windows 10 går ju allt sånt där att få bort ganska enkelt, men hur blir det med Windows 11.

Nåja Windows 10 och 11 är väldigt lika, 11 är ju mest ett något reskinnat Windows 10 bara, än så länge.
Några riktiga nyheter finns ju inte direkt, som tex bättre filsystem, se till att inställningar finns på bara ett ställe, inte två som idag..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En TPM modul kostar kring 250 kr om man saknar en.
Jag tycker det här var bra för det är så många som inte fattar att beta är beta utan tror det är en färdig uppgradering de fått men nu blir det jobbigt, BRA
Man ska inte köra betatestande på saker som behöver fungera

MS har gjort stor ändringar förr, den värsta är i win 8 där startmenyn fanns från början men sedan togs bort och blev en startskärm och då slutade inte klagomålen innan den återuppstod som en ny typ av starkmeny.

Min main rig är en ryzen 7 1700 på itx mobo, ingen tpm port på den tyvärr

sen kör jag windows 11 preview på ett par lek-datorer, funkar skitbra kommer updatera med UUP genererad iso framäver om så krävs

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Köpa en TPM-modul? Finns väl som passar i typ USB eller?

Nej, inte som USB. Har du inte en CPU med TPM inbyggt så gäller det att ha ett uttag på moderkortet för en TPM-modul, då kan man installera en TPM modul som är avsedd för just ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om detta dyker upp hemma då jag "ful"-installerade det genom att ta bort kravet på Secure Boot och TPM i regedit under installationen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cad_edis:

Nej, inte som USB. Har du inte en CPU med TPM inbyggt så gäller det att ha ett uttag på moderkortet för en TPM-modul, då kan man installera en TPM modul som är avsedd för just ditt moderkort.

Det svåra kravet är väl vanligtvis att processorn är för gammal. Om den inte är det har man typiskt redan tpm inbyggt.

Permalänk
Medlem

jag sitter med en AMD Ryzen Threadripper 1920X 12-Core den finns inte med på listan men med kontroll program så har den inbyggd TPM som nu är aktiv så nog är det lite snurrigt hos Microsoft med sakerna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

jag sitter med en AMD Ryzen Threadripper 1920X 12-Core den finns inte med på listan men med kontroll program så har den inbyggd TPM som nu är aktiv så nog är det lite snurrigt hos Microsoft med sakerna

Eller så är det VBS-kravet som inte uppfylls.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Saken är väl den att du måste våga prova och välja själv, det finns inte en väg eller ett alternativ som passar alla, eller är bäst jämt, vilket även Windows-folket nu börjar lära sig. Valfriheten är ett tungt "ok" för den som inte behövt ge sig i kast med den tidigare.

Därav denna ständiga diskussion om rykten om ett OS som ännu ej släppts i skarp version ännu?

Av supporttiden att döma verkar ju det svåra valet nu ligga mellan Windows och... Windows, så vad är problemet här?
Att OS:et inte är "ditt" eget? Det har det ju aldrig varit tidigare heller, det är en kommersiell plattform, så ingenting av det som händer nu verkar speciellt främmande för mig, även om tanken på ägandeskap verkar ha rotat sig hos många.

Sedan kanske en oinvigd kan få för sig att det är Linux fel att det ser ut som det gör med tillgången/stödet för spel på marknaden.
Och om "bara alla gick ihop och gjorde EN distro som var bra på spel" så hade allt löst sig.

Att döma av historen såhär långt spelar det ingen roll om så hela världen engagerade sig i den uppgiften, alla AAA-bolag som producerar PC-spel gör det enbart för Windows-plattformen p.g.a. att alla spelarna finns där, finns inga alls som spelar på Linux plattformen för den stöds ju inte, och finns där inga spelare så finns det ingen marknad och därmed behöver inte plattformen stödjas i något sammanhang när det gäller spel.
Med det sagt verkar det ändå vara just Microsoft själva som är mest drivande i att få folk att byta till Linux eller andra system på det sätt som de far fram nu.

Jag vet bara att detta inte berör mig det minsta, då jag fortfarande kommer att få lita på att andra löst ev. problem som företagens icke-support för Linux-plattformen ställer till med när det kommer till ämnet spel.

TL;DR
Det finns ingen drop-in replacement för Windows á la Linux, då företagen som gör spel ej supportar Linux som plattform. Så glöm det tillsvidare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jygge:

De har inte varit helt tydliga, men kraven för windows 11 är bland annat tpm 2.0, secure boot samt att processorn finns i listan. Det finns spekulationer om hur listan är konstruerad, men tpm är troligen inte en faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Eller så fortsätter man använda w10 som stödjer windowsaplikationer väldigt bra 😀

Ej testat preview ännu, men vill du utveckla på det? Fungerar det dåligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

De har inte varit helt tydliga, men kraven för windows 11 är bland annat tpm 2.0, secure boot samt att processorn finns i listan. Det finns spekulationer om hur listan är konstruerad, men tpm är troligen inte en faktor.

Min uppfattning är ju att åtminstone en faktor för hur listan har producerats är VBS-funktionaliteten som också verkar medföra hårdvarukrav (MBEC/GMET).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarkov2:

Har du källa på det uttalandet, lyckades inte hitta det? Av någon anledning ger det mig lite flashbacks till "iPhone begravningen" de höll när de lanserade Windows Phone 7. Märkligt om anställt PR folk gör uttalanden som kan anses vara i närheten av det sämsta tänkbara. Snäppet innan "köp inte vår produkt".

cc: @lillaankan_i_dammen

Hade gärna sett en källa till det uttalandet jag också. Låter mest som något påhittat. Varför ska en MS PR-rep säga att någon ska gå över till Mac när man helt enkelt kan fortsätta med Windows 10, som officiellt kommer stödjas till slutet av 2025, och 11 då har fått en massa uppdateringar och folk har haft tid att uppgradera, samt att hårdvarutillgången fått stabilisera sig.

Så ja. En källa hade varit fint på det uttalandet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Zarkov2:

Skrivet av Kyraal:

cc: @lillaankan_i_dammen

Hade gärna sett en källa till det uttalandet jag också. Låter mest som något påhittat. Varför ska en MS PR-rep säga att någon ska gå över till Mac när man helt enkelt kan fortsätta med Windows 10, som officiellt kommer stödjas till slutet av 2025, och 11 då har fått en massa uppdateringar och folk har haft tid att uppgradera.

Så ja. En källa hade varit fint på det uttalandet.

Jag borde vara tydligare med att jag var ironisk, jag har nu förtydligat mitt inlägg. En PR person är anställd för att förra PR och den kan ljuga till det förbannelse för att få en produkt låta vara bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Min uppfattning är ju att åtminstone en faktor för hur listan har producerats är VBS-funktionaliteten som också verkar medföra hårdvarukrav (MBEC/GMET).

Ja, det verkar i alla fall korrelera bra men tekniskt sett är det ju spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Ja, det verkar i alla fall korrelera bra men tekniskt sett är det ju spekulation.

VBS är ju den tredje viktiga säkerhetsfunktionen de i sin officiella kommunikation pekat på att alla ska ha, så jag tycker att det inte är alltför långsökt iaf.
Men jag håller med, de har inte förklarat hur de producerat listan över CPUer som stöds.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag borde vara tydligare med att jag var ironisk, jag har nu förtydligat mitt inlägg. En PR person är anställd för att förra PR och den kan ljuga till det förbannelse för att få en produkt låta vara bättre.

Det var ju inte ett spår av ironi i det du skrev, så jag tror ett förtydligande var bra, ja.

Visa signatur

Smurf