Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Söderbäck:

Jag har svårt att se bättre tillbehör i burgaren än chilli, ost och bacon.

Som alternativ varvar jag en del med picklad lök, tomat och tryffelmajjo.

Under sommaren har jag kört en del burgare med fläskfärs, bacon, karamelliserad lök och stekta äpplen med kanel - som en skånsk burgarvariant. Ja plus majjo (igen - aningen enformigt kanske ).

https://i.imgur.com/vfMsSn2.jpeg

Men ja, chilli, ost och bacon (och kanske baconmajjo) är vinnare.

Det jag tycker är svårt är att få tag i tillräckligt bra bröd. Och även kött alltså. Nöjer mig med max bröd eller nå färdiggjort brioche-bröd från brödhyllan för att det är enkelt att få tag i. Har inte hittat riktigt rätt på brödvalet.
Och när det kommer till kött så behöver man antingen en bra slaktare - eller mala själv. Och av bekvämlighetsskäl blir det sällan av heller. Blir färdig köttfärs från butikskedjorna. Den är inte dålig eller så. Men nog märks det när man fått tag i köttfärs ämnad för ändamålet.

Så jag har två frågor.
Hur gör ni med brödet?
Och vilket kött är bäst?

Oavsett bröd steker jag det i en klick smör, som blir det enda fett jag använder vid tillagning.
Och även om hemmagjort bröd är godast orkar jag aldrig baka eget.
Istället har jag fastnat för Pågens Gourmetbröd med Brioschesmak, som snajk ratar här nedanför. Briochedelen skiter jag i, tycker bara det är bästa hamburgarbrödet jag kan hitta i hålan jag bor i.

Skrivet av Hugashaka:

Surdegsbröd, bladsallat, älgfärs, stekta champinjoner, rostad lök och rårörda lingon.

En riktigt Sverigeburgare helt enkelt!

Skrivet av snajk:

Jag gillar inte smash-burgare så mycket, blir lite torrare än vad jag föredrar. Jag fick lära mig ett knep som jag kört med länge och det är att forma burgarna så lite som möjligt och steka de med liksom ändarna på fibrerna eller "korvarna" från malningen nedåt i pannan. Så i vanliga fall får man ju köpt köttfärs i ett tråg med "korvarna" i riktningen vänster-höger. Då delar jag det i så många delar som jag ska ha burgare vertikalt. Sen när man plockar upp dessa så har man liksom en handfull med "köttkorvar" som jag vänder så att ändarna ligger uppåt och nedåt och formar till en rund biff samtidigt som jag försöker röra över- och underdel på biffen så lite som möjligt, dock måste man ju platta till lite för att inte få mer av ett kött-torn än en burgare. Då får man en varierande yta på det som steks, fettet kommer upp och tillagar mellan fibrerna en aning och det längst ut blir liksom krispiga bitar.

Det här låter helt klart spännande. Måste testas!

Skrivet av Shudnawz:

Bra kött är viktigt, som folk redan noterat. Men om högrev inte finns att tillgå, så kan jag faktiskt busa lite och blanda en biff med lite mörk öl och dijonsenap i. I brist på bra kött får man göra vad man kan för att piffa till det lite.

Jag har inte haft stekt ägg i en burgare jag gjort hemma, men ett gammalt biljardhak i Ängelholm hade för många år sen nån slags megaburgare med bacon, ägg och chips i. Sanslöst jäkla gott, då.

Den megaburgaren låter ju inte dum! Men "då" är nog helt rätt, låter väldigt mastigt. Vad har du på burgaren idag?

Skrivet av Findecanor:

Är vegetarian och älskar burgare. För mig är det därför inte "köttet" som är viktigast utan helhetsupplevelsen: det ska vara lite slabbigt och kännas lite onyttigt.
Jag brukar variera mina "recept": Ibland vill jag ha flottigt med ost, stekt lök och stekt tomat, andra dagar bara färska grönsaker.

Lägger in gurka: skivar, saltar över natten, sen 1-2-3-lag med senapsfrön och dill i en månad innan jag öppnar burken.

Bäst dressing: Majonnäs, färskost, vitlökspulver och lökpulver.

För något år sedan hittade jag en burk "Lökmarmelad" - färdig karamelliserad lök, som var utmärkt på burgare med ost, men jag har inte hittat det igen. För någon vecka sedan hittade jag något med balsamvinäger i, men det var på tok för sött. Någon som känner igen det?

Håller med om variation, oftast äter jag simpla ost- och lökburgare men ibland är det gott med annat på! Vilket är den bästa veggopucken då? Är det halloumi som gäller, eller något annat?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Strikt förbjudet, prio #1 på min burgare efter ost.

Du har fel. Prio 1 efter ost är LÖK. Det är den objektiva sanningen.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av tBiorrith:

Rullad smashburger? Va?
Jag brukar köra på nötfärs med hög fetthalt för mer smak. Ta en hörna ur paketet och pressa ner den i pannan, inte rulla eller sånt trams innan. Salta och gärna honung på också. Sötman tillför en härlig smak. Sedan lägger man den på en smått rostad bullhalva.
Tillbehören varierar, men det ska vara max två, annars blir det för rörigt. Det kan vara bladsallad, picklad rödlök eller en skiva tomat. Vad som nu finns hemma liksom.

Tja jag rullar inte direkt för smakens skull. Utan det är enbart för att enklare portionerna, se till att alla bollar väger lika mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Såååå, vågar jag ens skriva att vi nyligen bytt till kycklingburgare här hemma? Jämnare konsistens och god smak, så det uppskattas i familjen. 1-2 kronor dyrare per burgare jämfört med de billigare alternativen men avsevärt billigare än de lite mer påkostade.

Sen att kyckling är bättre för miljön än rött kött är ju inte helt fel

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Du har fel. Prio 1 efter ost är LÖK. Det är den objektiva sanningen.

Nja, lök är ingen deal breaker för mig. Gött är det, men alltid bacon först 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av FLAXMANNEN:

Den megaburgaren låter ju inte dum! Men "då" är nog helt rätt, låter väldigt mastigt. Vad har du på burgaren idag?

Rödlök (rå eller picklad beroende på hur mkt jag orkar engagera mig), ost, bacon, bbq-sås och hamburgergurka (inlagd i skivad på längden ist för tvären). Möjligen en skiva tomat och lite rostad lök om jag är på humör.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FLAXMANNEN:

Oavsett bröd steker jag det i en klick smör, som blir det enda fett jag använder vid tillagning.

Det är absolut gott, men kan bli väl fett, så en avvägning. Gör man en burgare utan dressing exempelvis, bara ketchup och kanske senap som såser, så funkar det ju bra med stekta bröd, men har man någon fetare sås så blir det för mycket för mig.

Citat:

Och även om hemmagjort bröd är godast orkar jag aldrig baka eget.
Istället har jag fastnat för Pågens Gourmetbröd med Brioschesmak, som snajk ratar här nedanför. Briochedelen skiter jag i, tycker bara det är bästa hamburgarbrödet jag kan hitta i hålan jag bor i.

Jag ratade inte den, däremot korvbrödsbagarens brioche-stil. Men om du har Hemköp eller Willys i närheten så är deras Briocher rätt bra, finns med och utan sesam, och i mindre varianter för sliders (och korvbröd men där passar inte brioche-stilen i mina ögon, och som rostbröd men det är lite sött för att göra mackor på), det är exempelvis vad de flesta foodtrucks använder häromkring.

Citat:

En riktigt Sverigeburgare helt enkelt!

Det kan absolut funka med liksom traditionella smakkombinationer i burgare. Älg med lingon och så är grymt. Men inte sällan gör ju olika ställen burgare som inte går ihop så bra, som någon alligatorburgare jag testade där de liksom körde på vanliga grejer på resten av burgaren vilket inte passade så bra med alligatorköttet, som hade en hint av fisksmak.

Citat:

Det här låter helt klart spännande. Måste testas!

Jag minns inte vart jag hörde det först, men det gjorde stor skillnad och jag har kört på det sedan dess. Det har väl att göra med punkt tre på denna listan, även om punkt 4, att man saltar burgaren på utsidan inte blandat med köttet, också kommer naturligt om man gör så.

Citat:

Den megaburgaren låter ju inte dum! Men "då" är nog helt rätt, låter väldigt mastigt. Vad har du på burgaren idag?

Ägg (stekt eller möjligtvis pocherat) kan funka, om man är riktigt hungrig. Ett kreativt pålägg som jag inte tyckte var riktigt så gott som kocken som rekommenderade det tyckte var ett parmesan-chips, liksom parmesan hyvlad på ett bakplåtspapper och bakat så att det blev et krispigt chip. Inte hemskt på något sett men det smakade mest lite väl hårt grillad ost liksom.

Citat:

Håller med om variation, oftast äter jag simpla ost- och lökburgare men ibland är det gott med annat på! Vilket är den bästa veggopucken då? Är det halloumi som gäller, eller något annat?

Haloumi (även känt som mumintrollfilé ) är gott, hatten av en hyfsat stor svamp funkar, jag har också gjort olika varianter på bönor, kikärter, jordnötsbiffar och liknande och det brukar bli bra. Däremot verkar det vara svårt att få till bra färdiga sådana, antingen är de supertorra eller så smakar de bara hemskt.

Permalänk
Avstängd

Fiskburgare av tre-fyra fiskpinnar funkar också. Min morsa var ihop med en amerikan när jag var liten, han gjorde typ fyra maträtter riktigt bra: pannkakor, tonfisksallad, vanliga burgare och fiskburgarna. De kräver kanske lite andra tillbehör, men egentligen inte så stor skillnad, mer att man kan skippa ketchup och senap typ. Majo vill man ju ha ändå, gärna med lite hackad inlagd gurka och så och kanske utblandad med lite yoghurt, och sallad och tomat funkar ju lika bra på fiskburgaren liksom.

Permalänk
Medlem

För mig är det tre nycklar till en bra burgare:
- Bra kött (högrev)
- Bra bröd (Gärna potatis)
- Bra ost (Väddö Gårdsmejeri är favoriten)

Vill inte ha för mycket på burgarna personligen, men bra stekyta på köttet är viktigt!

Bra pommes och smält cheddar till det så är man nöjd!

Permalänk
Medlem

Bästa köp burgarna tycker jag är Lindströms Angus från frysdisken. Bra att ha hemma. Annars går Icas färska vanliga nöt / bacon burgare ner.

Brukar inte ha bacon på hemmaburgare, blir endast på köpta hamburger meals.

Kör på Potato Buns tycker dessa är godare än Frisco och Brioche.

Kan köra antingen en vanlig cheese med ost, ketchup, dressing, rödlök. Eller variant med bbqsås och någon grönt på också.

Gillar inte tomat så blir aldrig det på men fin fin hackad gul lök samt röd lök och salladsblad samt hackad gurka utan den vattniga mittendelen.

Hamburgerdressing görs på mayo, ketchup, sirasha och finhackad inlagd gurka.

Tycker mer om den råa rödlök smaken än att fräsa på den i pannan så den blir mjuk, blir för "geggig" för min del.

Kör flingsalt och svartpeppar på burgaren efter stekning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Är vegetarian och älskar burgare. För mig är det därför inte "köttet" som är viktigast utan helhetsupplevelsen: det ska vara lite slabbigt och kännas lite onyttigt.
Jag brukar variera mina "recept": Ibland vill jag ha flottigt med ost, stekt lök och stekt tomat, andra dagar bara färska grönsaker.

Lägger in gurka: skivar, saltar över natten, sen 1-2-3-lag med senapsfrön och dill i en månad innan jag öppnar burken.

Bäst dressing: Majonnäs, färskost, vitlökspulver och lökpulver.

För något år sedan hittade jag en burk "Lökmarmelad" - färdig karamelliserad lök, som var utmärkt på burgare med ost, men jag har inte hittat det igen. För någon vecka sedan hittade jag något med balsamvinäger i, men det var på tok för sött. Någon som känner igen det?

I början av årtusendet blev jag bjuden på lökmarmelad dagen efter en hård utekväll. Jag ser det som en välgärning till mänskligheten om det är svårt att hitta lökmarmelad idag.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att bacon tar över smaken och förstör en riktigt god burgare. Det är perfekt till en "slit och släng"-burgare men en riktigt bra burgare ska absolut inte ha bacon!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ost, tomat, sallad och någon typ av dressing/mayo på min burgare. Bacon gillar jag inte och tycker inte heller om burgare som försöker vara "exotiska" eller "gourmet" genom att ha saker som t.ex. svamp, avocado, stark ost eller liknande på dem. När det gäller just påläggen så är jag ganska kräsen och kommer inte gilla burgaren om det är "fel" (enligt min smak) pålägg på burgaren även om burgaren har världens bästa köttpuckar.

Min favoritburgare på restuarang är nog Burgler på Flippin Burgers i Stockholm. Flippin Burgers kör ju även enligt Blumenthal-metoden att lägga de malda köttsträngarna längs med varandra i en rulle med plastfolie för att sedan skära av köttpuckarna på tvären på rullen (efter de tagit bort plastfolien så klart).
Här är en video på där Jon Widegren (han som grundade Flippin Burgers, jag har hört att det är en annan ägare nu) pratar på TV4 om hur de brukar göra hamburgare på Flippin Burgers:
https://youtu.be/hK6PlnKHKJ0?t=369

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Nu till det viktiga... Vilket kött (eller blandning) är bäst?

När jag maler eget kör jag 60% högrev och 40% ryggbiff. Inge ägg eller liknande. Lite salt såklart

Permalänk
Medlem

Tryffelbea och rostad lök gillar jag på min
+ det vanliga som bacon och tomat osv

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

De som saltar sin färsblandning ska förpassas till den domän där korvmakare håller till.

Färs på 80/20 högrev/bringa. Smashburgers, potatobun, kraft cheese, rå lök (gul/silver), senap och bra pickle. Eventuellt tomatskiva, isbergssallad och majonäs.

Bäst i Stockholm är Bun Meat Bun. I USA Shake Shack(men internationellt inte samma klass.. testat UK, PROC, Japan, Singapore).

Permalänk
Medlem

Tur att jag sitter och äter just nu när jag hittade denna tråd!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Vilket är den bästa veggopucken då? Är det halloumi som gäller, eller något annat?

Portobello-svamp ... om och endast om den tillagas på rätt sätt. Jag har ätit riktigt god portobello-burgare när jag varit i UK, men alltid blivit besviken när jag beställt det på restaurang i Sverige.
Jag marinerar den först över natten med balsamvinäger och örtkrydor. Sen ska den grillas eller stekas tillräckligt länge för att bli mjuk rakt igenom och utveckla umami.

Halloumi är inte en favorit. Det funkar bara med "lättare" tillbehör tycker jag. De blir bäst om man friterar dem för att få maximal stekyta på en gång. Det ska gå snabbt för att de inte ska bli gummiaktiga inuti.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Avstängd

Hamburgare ger starka åsikter ser jag, precis som det ska vara med andra ord.

En favorit själv är enklare Cheese burgare.
Potato bun
Cheddar ost
2st Smashed burger helst utav högrev men nötfärs fungerar också.
Hemmagjord sås är ett måste, gör en enkel " klassisk" hamburgesås. Byter dock ut pickles mot jalapeno för ett litet sting.

Hackar lök och steker den tills sötman kommer fram, kör med Bacon som är klippt i små bitar och blandar både lök och Bacon.
Den söta löken med den krispiga salta baconet blir en fantastisk röra.

Givetvis ska brödet stekas litegrann.

Fasen nu blir jag hungrig och sugen på burgare.

Permalänk

Testade halloumi för en tid sen, och det var faktiskt över förväntan.
Är tyvärr köttätare, så än så länge föredrar jag nog ändå nötkött.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av FX9:

Såååå, vågar jag ens skriva att vi nyligen bytt till kycklingburgare här hemma? Jämnare konsistens och god smak, så det uppskattas i familjen. 1-2 kronor dyrare per burgare jämfört med de billigare alternativen men avsevärt billigare än de lite mer påkostade.

Sen att kyckling är bättre för miljön än rött kött är ju inte helt fel

Våga vara annorlunda! Det viktigaste är att du och din familj tycker det är gott! Kryddar ni kycklingen med något särskilt eller räcker det med salt och peppar?

Skrivet av snajk:

Haloumi (även känt som mumintrollfilé ) är gott, hatten av en hyfsat stor svamp funkar, jag har också gjort olika varianter på bönor, kikärter, jordnötsbiffar och liknande och det brukar bli bra. Däremot verkar det vara svårt att få till bra färdiga sådana, antingen är de supertorra eller så smakar de bara hemskt.

Haha mumintrollfilé var bra! Den måste jag komma ihåg.

Skrivet av snajk:

Fiskburgare av tre-fyra fiskpinnar funkar också. Min morsa var ihop med en amerikan när jag var liten, han gjorde typ fyra maträtter riktigt bra: pannkakor, tonfisksallad, vanliga burgare och fiskburgarna. De kräver kanske lite andra tillbehör, men egentligen inte så stor skillnad, mer att man kan skippa ketchup och senap typ. Majo vill man ju ha ändå, gärna med lite hackad inlagd gurka och så och kanske utblandad med lite yoghurt, och sallad och tomat funkar ju lika bra på fiskburgaren liksom.

Fiskpinnar borde kunna göra en bra veckoburgare! Finns ju en mängd olika frysta fiskpinnar, så här finns det utrymme för experimenterande!

Skrivet av Skyflyer:

Jag vill ha ost, tomat, sallad och någon typ av dressing/mayo på min burgare. Bacon gillar jag inte och tycker inte heller om burgare som försöker vara "exotiska" eller "gourmet" genom att ha saker som t.ex. svamp, avocado, stark ost eller liknande på dem. När det gäller just påläggen så är jag ganska kräsen och kommer inte gilla burgaren om det är "fel" (enligt min smak) pålägg på burgaren även om burgaren har världens bästa köttpuckar.

Min favoritburgare på restuarang är nog Burgler på Flippin Burgers i Stockholm. Flippin Burgers kör ju även enligt Blumenthal-metoden att lägga de malda köttsträngarna längs med varandra i en rulle med plastfolie för att sedan skära av köttpuckarna på tvären på rullen (efter de tagit bort plastfolien så klart).
Här är en video på där Jon Widegren (han som grundade Flippin Burgers, jag har hört att det är en annan ägare nu) pratar på TV4 om hur de brukar göra hamburgare på Flippin Burgers:
https://youtu.be/hK6PlnKHKJ0?t=369

Inte sett klippet med Jon tidigare! Kul att se en av Sveriges främsta burgarehak prata om ju hamburgare.

Skrivet av JeanC:

När jag maler eget kör jag 60% högrev och 40% ryggbiff. Inge ägg eller liknande. Lite salt såklart

Bra blandnig! Hur ofta maler du själv?

Skrivet av grizzly666:

Tur att jag sitter och äter just nu när jag hittade denna tråd!

Haha ja det är nog säkrast innan man kollar in trådar som denna.

Skrivet av Findecanor:

Portobello-svamp ... om och endast om den tillagas på rätt sätt. Jag har ätit riktigt god portobello-burgare när jag varit i UK, men alltid blivit besviken när jag beställt det på restaurang i Sverige.
Jag marinerar den först över natten med balsamvinäger och örtkrydor. Sen ska den grillas eller stekas tillräckligt länge för att bli mjuk rakt igenom och utveckla umami.

Halloumi är inte en favorit. Det funkar bara med "lättare" tillbehör tycker jag. De blir bäst om man friterar dem för att få maximal stekyta på en gång. Det ska gå snabbt för att de inte ska bli gummiaktiga inuti.

Ja halloumi är lätt att misslyckas med. Så portabello alltså. Får testa det någon gång!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Bra blandnig! Hur ofta maler du själv?

Ska jag vara ärlig var det nog ett år eller mer sedan sist. Men brukade köra kanske varannan vecka tidigare Var en lyx i vardagen helt klart och något man såg fram emot att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Våga vara annorlunda! Det viktigaste är att du och din familj tycker det är gott! Kryddar ni kycklingen med något särskilt eller räcker det med salt och peppar?

Håller igen med alla kryddor för barnens och frugans skull, själv hade jag nog gjort dom betydligt hetare

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Halloumiburgare
Rätt god 😋
Lade upp bilden på FZ först 😁

Permalänk
Medlem

Gillar burgare på färs från mjölkko (krav-märkt) just nu. Äter LCHF så det blir isbergssallad eller liknande istället för bröd, det kommer jag nog fortsätta med även efter LCHF, blir en bättre kombo än med bröd (oavsett bröd).

Permalänk
Medlem

Lite OT nu.
Men många år sedan så provade jag och kompisgänget grillad struts som vi dock hade rätt lite av så vanliga hamburgare/korv blev det med.
Men jävlar vad gott struts var och det smälte i munnen lättare än en halv varm/kladdig marabou choklad ruta.

Så får nån köttätare chansen att prova struts så TA DEN!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Dragonflame:

Halloumiburgare
Rätt god 😋
Lade upp bilden på FZ först 😁

https://i.ibb.co/NrNWy5B/halloumi.jpg

Gott! Men vad är det andra du har på? Ser spännande ut.

Skrivet av tiger2:

Gillar burgare på färs från mjölkko (krav-märkt) just nu. Äter LCHF så det blir isbergssallad eller liknande istället för bröd, det kommer jag nog fortsätta med även efter LCHF, blir en bättre kombo än med bröd (oavsett bröd).

Bra att du gillar sallad istället för bröd! Hur många "lager" av salladen tar du för lock och botten?

Skrivet av grizzly666:

Lite OT nu.
Men många år sedan så provade jag och kompisgänget grillad struts som vi dock hade rätt lite av så vanliga hamburgare/korv blev det med.
Men jävlar vad gott struts var och det smälte i munnen lättare än en halv varm/kladdig marabou choklad ruta.

Så får nån köttätare chansen att prova struts så TA DEN!

Har bara ätit strutsägg, vilket smakade mer eller mindre som vanliga hönsägg. Köttet har jag inte smakat, men om jag ska tro dig så det får jag dock skriva upp det!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Gott! Men vad är det andra du har på? Ser spännande ut.
Bra att du gillar sallad istället för bröd! Hur många "lager" av salladen tar du för lock och botten?
Har bara ätit strutsägg, vilket smakade mer eller mindre som vanliga hönsägg. Köttet har jag inte smakat, men om jag ska tro dig så det får jag dock skriva upp det!

en jävla massa
steker min halloumi i smör i teflonpanna på medelvärme för er som undrar
jag brer pesto på rostade brödet man kan ju köra hackad olivröra istället om man föredrar det
grillad paprika
avokadokräm alternativt skivad avokado
stekt skivad päron
stekt skivad squash
stekt skivad aubergine
i smör såklart
sen är det bara och njuta

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är köttet. Det ska vara älg, gäller att vara försiktig med stekningen/grillen och inte köra för hårt med så magert kött. Man kan med fördel mala ner lite bacon för att få upp fetthalten och få in lite extra smak.
Har man lite extra tid så ska den såklart köras i sous viden, 56 grader blir riktigt trevligt.

Ost såklart - Cheddar funkar absolut, men det blir lite speciellt med västerbottenost eller varför inte halloumi (eller "norrländsk grillost").

Resten beror på dagsform, BBQ-sås eller vanlig hamburgerdressing, allt funkar egentligen.
Har en förkärlek för rostad lök så det skippas nästan aldrig

Permalänk
Medlem

Brukar göra en hamburgersmörgås utan tjafs.

Hamburgerbröd, briocheskiva, rund brödkaka el vanlig brödskiva.
Tjockt lager Heinz majonäs, grovmalen svartpeppar, vitlöksgranulat och malet havssalt.
Ca 8 cm i diameter, ca 1 cm tjock hamburgare (= ca 100 gram) av ren bra oxköttfärs, dvs 10-15% fett. Fast och torr - även efter att ha varit frusen.
Grovmalen svartpeppar, havssalt och lite Heinz ketchup ovanpå.
Hamburgaren grillad i kontaktgrill och ska vara formad men obearbetad och halvfrusen, så att den blir rå i mitten och rödrosa runt om inuti.

Apropå högrevs-, entrecote-, biffärs mm är det enl min mening bara bluff för att ta mer betalt. Det är inte bättre smak än bra köttfärs enl ovan.
Provade en Wagyuhamburgare en gång - äcklig fettklump. Däremot är Angusburgare jättegoda.