Permalänk
Medlem

Val av TV som extra-monitor

Tjena,

Skall snart flytta och får därmed chansen till ett större rum och då skulle jag vilja montera en TV ovanför mina skärmar på skrivbordet.

TVn kommer mesta dels att visa YT, Twitch och ibland statiska scener så som bakgrunden (om jag inte gör någonting) alternativt Spotify/Discord.

Givetvis har jag kikat en del på OLED, Bl.a A1 i 48" som går att få för 5990 nu i helgen. Men jag är väldigt osäker då jag inte är speciellt sugen på att åka på inbränningar. Tänkte mest höra ifall det är någon som har använt en OLED som monitor (inte primär, utan som extra skärm) och huruvida de upplever något problem.

Annars tar jag gärna andra förslag, 120HZ i 4k är inget måste men ett plus då det alltid är skönare med mer flyt i bilden, men annars är givetvis färger och kontraster viktigt då jag vill kunna få ut kvalitén i bilden.

Tack på förhand,
F

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Samsung Sverige

Tjo, tyvär så får jag nog hävda att använda en OLED som andra-skärm troligen är en dålig idé. Åtminstonde om jag kollar åt mitt egna användningsområde så kan jag ha samma program igång veckor i sträck på samma del av skärmen, så att få burn-in lär tyvärr vara ett faktum om ditt användningsmönster liknar mitt. Jag har dock inte använt en OLED-skärm som sekundärskärm- Så ta inte mitt ord som lag.

Nåväl, vidare så är mitt tips att införskaffa dig en smidigare variant, gärna med bra betraktningsvinklar utan missfärgningar. Här har du många val och du förstår nog förstås vilka apparater jagsjälv föredrar.

PS: Du behöver HDMI 2.1 för att kunna köra 120hz 4k.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung