3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

Jag fick tag på ett av MSIs 3070 Ti Ventus 3X idag.

Hur kunde du köpa det innan kl. 14? Tolkar jag den här texten fel? "Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager."

Visa signatur

Fractal Define R5 || Cooler Master V750S || Asus Z97-A || Intel i7 4790K + Hyper 212 Evo || EVGA GTX 980 Ti SC+ || Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz || 850 EVO 500GB + Samsung 860 EVO 1TB || 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarD90:

Hur kunde du köpa det innan kl. 14? Tolkar jag den här texten fel? "Försäljning öppnas dagligen kl. 14.00 för kort i lager."

Köpte det exakt kl14.00 då försäljningen öppnas.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Vore intressant veta om någon här någonsin lyckats knipa ett kort från Proshop

Jag lyckades också knipa ett ASUS 3060 för nån vecka sedan, men det var ju typ 10e försöket..

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Medlem

Grattis till er som lyckades knipa ett! Jag lyckades knipa ett när Inet hade den där för medlemmar för nån vecka sen
Så letar inte längre men kul följa utvecklingen ändå!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hej, är det någon som vet hur det går att säkerställa om ett kort är LHR eller inte utan att öppna lådan eller koppla in det?

Har ett oöppnat och vill inte bryta förpackningen i onödan
https://www.webhallen.com/se/product/331124-Zotac-GeForce-RTX...

Enligt modellnamnet så är det detta kortet och det skall INTE vara strypt(LHR) https://videocardz.net/zotac-geforce-rtx-3060-12gb-twin-edge-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Hej, är det någon som vet hur det går att säkerställa om ett kort är LHR eller inte utan att öppna lådan eller koppla in det?

Har ett oöppnat och vill inte bryta förpackningen i onödan
https://www.webhallen.com/se/product/331124-Zotac-GeForce-RTX...

Enligt modellnamnet så är det detta kortet och det skall INTE vara strypt(LHR) https://videocardz.net/zotac-geforce-rtx-3060-12gb-twin-edge-...

Om det är LHR så står det på lådan. Har själv ett ett likadant kort, inte för att jag testat att mina, men det är inte LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bayhazed:

After multiple earlier failed attempts to do it the normal way I resorted to the "trick" of changing the product id for another products "add to cart" button using the web browsers inspect element feature on the button.

Here is an example, here I have taken the product id: 2955724 which is for the MSI RTX 3080 Ti Ventus 3X and changed that for both "value=" and "data-id=".

https://i.imgur.com/VzNV0Tm.png

Then when the time hit 14:00 I instantly pressed the add to cart button and it added the GPU to the cart.

However even this comes with a great amount of luck of it going through and being right on time.

Jag testade detta för nån månad sen. Det jag kom fram till var att detta i princip bara gjorde saken svårare. Många gånger släpptes korten upp till en timme tidigare. Enligt mig är den bästa taktiken att spamma en hård inläsning av sidan.
Exempel:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Jag testade detta för nån månad sen. Det jag kom fram till var att detta i princip bara gjorde saken svårare. Många gånger släpptes korten upp till en timme tidigare. Enligt mig är den bästa taktiken att spamma en hård inläsning av sidan.
Exempel:
https://i.imgur.com/xyxeIRN.png

Vad är det där för webbläsare du använder? För varken Firefox eller Chrome har det där alternativet hos mig...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad är det där för webbläsare du använder? För varken Firefox eller Chrome har det där alternativet hos mig...

Om du trycker f12 och sedan högerklickar på reload knappen så får du upp det alternativet i Chrome.
Kanske finns nått annat sätt att få fram det, men det är det jag känner till iaf.

Permalänk
Medlem

+15 dök upp i lager hos Proshop på :
MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X V1 LHR - 8GB GDDR6 SDRAM
för 4999kr

kl 14 när de släpptses var de slut fast jag satt och pingade hemsidan....
Är ju nästa lika roligt varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

+15 dök upp i lager hos Proshop på :
MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X V1 LHR - 8GB GDDR6 SDRAM
för 4999kr

kl 14 när de släpptses var de slut fast jag satt och pingade hemsidan....
Är ju nästa lika roligt varje gång.

Hade ögonen på detta med, någon här som lyckades knipa?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

ProShop måste ju ha ett X antal botar som sitter och väntar på att korten ska släppas. 14:00:00 (enligt fröken Ur) refreshade jag sidan och tryckte på köp senast 14:00:01, då var korten slut.

Permalänk
Medlem

Kolla tiden på time.is och kör inspect tricket (kolla förra sidan här i tråden) och klicka sedan på köp knappen exakt 14:00. Tycks vara enda sättet typ att få tag på ett kort om man inte kör någon bot.
Har lyckats få ett kort i korgen nu total 4 gånger på det sättet varav jag beställde 3070Ti kortet förra veckan. En bekant har lyckats på samma sätt och flertalet på finska IO-Tech forumet.

edit: Angående tricket så finns det tydligen ett sätt så att man kan spamma köp knappen:
Nagivera till t.ex. huvudsidan för grafikkort eller annan kategori på Proshop, hitta en produkt som har en aktiv köpknapp i listan.
Kör en inspect element på köp knappen där (öppna inte sidan för själva produkten) och ändra "value=" numret till produkten du vill köpa. Därefter går det att spamma köp knappen tills produkten läggs i korgen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur illa är det egentligen att köpa ett 3060 Ti för 6490:-? Ett år efter relase, beställde just ett men går ju att returnera.

Har 980 Ti nu duger fortfarande i alla spel i 1080p eller 1440p rent krass. Men vill kunna kräma på inför battlefield bla.

Kommer vi se någon prisnedgång tror ni? Tycker jag läser att der snarare skall gå upp i pris 😂 sjukt! Msrp på 399, hadd vi följt msrp hade jag fått mellan 3070 Ti och 3080 för 6.5k :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Hur illa är det egentligen att köpa ett 3060 Ti för 6490:-? Ett år efter relase, beställde just ett men går ju att returnera.

Har 980 Ti nu duger fortfarande i alla spel i 1080p eller 1440p rent krass. Men vill kunna kräma på inför battlefield bla.

Kommer vi se någon prisnedgång tror ni? Tycker jag läser att der snarare skall gå upp i pris 😂 sjukt! Msrp på 399, hadd vi följt msrp hade jag fått mellan 3070 Ti och 3080 för 6.5k :/

980ti är lite för gammalt för sweclockers prestandaindex, men om du jämför 3060ti vs 980ti på t.ex. UserBenchmark så är det 64% snabbare. Och bara du kan avgöra vad det är värt. Marknaden är fortfarande starkt påverkad av bristen så historiskt sett är priserna högre än vanligt i olika segment samtidigt som 30xx serien ger ganska fint prestandalyft.
Själv köpte jag 2060 (från 760) för 1-2 år sedan och kommer sitta kvar minst en gen.

Tycker nog att 6500:- för ett 3060ti är ett bättre köp än 12000:- för ett 3070ti eller över 10000:- för 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

980ti är lite för gammalt för sweclockers prestandaindex, men om du jämför 3060ti vs 980ti på t.ex. UserBenchmark så är det 64% snabbare. Och bara du kan avgöra vad det är värt. Marknaden är fortfarande starkt påverkad av bristen så historiskt sett är priserna högre än vanligt i olika segment samtidigt som 30xx serien ger ganska fint prestandalyft.
Själv köpte jag 2060 (från 760) för 1-2 år sedan och kommer sitta kvar minst en gen.

Tycker nog att 6500:- för ett 3060ti är ett bättre köp än 12000:- för ett 3070ti eller över 10000:- för 3070

980 Ti presterar i runda slängar som ett 1060/1070 med högre watt. Så man klarar ju sig "egentligen". Känner samma som dig, av de nya korten så är 3060 Ti det som har minst prispåslag sett till prestanda/krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supair:

Hur illa är det egentligen att köpa ett 3060 Ti för 6490:-? Ett år efter relase, beställde just ett men går ju att returnera.

Har 980 Ti nu duger fortfarande i alla spel i 1080p eller 1440p rent krass. Men vill kunna kräma på inför battlefield bla.

Kommer vi se någon prisnedgång tror ni? Tycker jag läser att der snarare skall gå upp i pris 😂 sjukt! Msrp på 399, hadd vi följt msrp hade jag fått mellan 3070 Ti och 3080 för 6.5k :/

Har precis haft samma ångest. Har fått tag i ett Gigabyte 3060 TI Gaming för 7100kr men har inte vågat bryta förpackningen på den än. Tror jag var lite snabb att klicka hem det när det dök upp. Hade eg budget på max 5k. Jag tror nog på normaliserade priser längre fram men det kommer dröja lång tid...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Proshop-lotteriet? Om man bara har några sekunder på sig, vet man i förväg vilka modeller som kommer att bli tillgängliga så att man kan ha just den sidan uppe (i 3080-tråden verkade någon ha vetat vilka som skulle bli tillgängliga senast om jag inte misstolkade)? Eller sitter man och uppdaterar listan på alla grafikkort, ser att någon modell blir grön, tar ett mikrobeslut huruvida man är ok med just den modellen och försöker klicka hem?

Permalänk
Skrivet av Rasgust:

Hur fungerar Proshop-lotteriet? Om man bara har några sekunder på sig, vet man i förväg vilka modeller som kommer att bli tillgängliga så att man kan ha just den sidan uppe (i 3080-tråden verkade någon ha vetat vilka som skulle bli tillgängliga senast om jag inte misstolkade)? Eller sitter man och uppdaterar listan på alla grafikkort, ser att någon modell blir grön, tar ett mikrobeslut huruvida man är ok med just den modellen och försöker klicka hem?

Du kan se på vardera modell om den finns i lager, och om så så öppnar handeln vid 14:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasgust:

Hur fungerar Proshop-lotteriet? Om man bara har några sekunder på sig, vet man i förväg vilka modeller som kommer att bli tillgängliga så att man kan ha just den sidan uppe (i 3080-tråden verkade någon ha vetat vilka som skulle bli tillgängliga senast om jag inte misstolkade)? Eller sitter man och uppdaterar listan på alla grafikkort, ser att någon modell blir grön, tar ett mikrobeslut huruvida man är ok med just den modellen och försöker klicka hem?

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Här kan du se vilka modeller som kommer in i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av linnnet:

Har precis haft samma ångest. Har fått tag i ett Gigabyte 3060 TI Gaming för 7100kr men har inte vågat bryta förpackningen på den än. Tror jag var lite snabb att klicka hem det när det dök upp. Hade eg budget på max 5k. Jag tror nog på normaliserade priser längre fram men det kommer dröja lång tid...

Jag tycker 7000 kr för ett rtx 3060 ti är dyrt, det går väl fortfarande att få tag på ett rx 6600 xt och kanske rtx 3060 för 5000 kr. Är verkligen TI 2000kr bättre?

Permalänk
Medlem

Får man ett nytt 3060TI för max 6000kr är det ett bra köp i dagens läge.
Jag gav 5899kr för mitt EVGA från Inet för en vecka sen och är nöjd.
100+ FPS i 1080p 144Hz i alla spel jag har testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

Jag tycker 7000 kr för ett rtx 3060 ti är dyrt, det går väl fortfarande att få tag på ett rx 6600 xt och kanske rtx 3060 för 5000 kr. Är verkligen TI 2000kr bättre?

Det är ganska stor skillnad prestanda mesigt på rtx 3060 ti och rtx 3060 ett rtx 3060 är ungefär som rtx 2070 och ett rtx 3060 ti ligger mellan 2080 super och 2080 ti i prestanda dock s har 3060 ti alldeles för lite vram för att vara framtid säkert om ska köra 1440p med ray tracing på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Får man ett nytt 3060TI för max 6000kr är det ett bra köp i dagens läge.
Jag gav 5899kr för mitt EVGA från Inet för en vecka sen och är nöjd.
100+ FPS i 1080p 144Hz i alla spel jag har testat.

5899kr är verkligen ett bra pris för rtx 3060 ti i dagsläget de kostat ju strax över 5000kr på lanseringen så några hundra kroner mer är inte dåligt jag betalad 6799kr för mitt rx6700xt dagen det kom ut och då är det knappst bätre en rtx 3060 ti.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Är det någon som köpt detta? Känns som relativt ”billigt” om man skulle köpa detta sålänge och uppgradera vid senare tillfälle.

Någon som har erfarenhet från KFA2/galax sedan tidigare?

Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gustavianen:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Är det någon som köpt detta? Känns som relativt ”billigt” om man skulle köpa detta sålänge och uppgradera vid senare tillfälle.

Någon som har erfarenhet från KFA2/galax sedan tidigare?

Var någon som skrev att thermalpadsen är bra på KFA2-korten. Köp. Jag hade knipit the billigaste 3060Ti-kortet. Det drar knappt något och alla superduper ROG Strix, SuprimX,Aorus är bara overkill för den stackars lilla kretsen.

Permalänk

Jag sitter och väger mellan KFA2 kortet ovan samt dessa två som nu finns i lager:
https://www.webhallen.com/se/product/339088-Zotac-GeForce-RTX...

https://www.inet.se/produkt/5412416/msi-geforce-rtx-3060-ti-8...

Vilket bör jag köpa enligt er?

Permalänk
Skrivet av Frallishpc:

Jag sitter och väger mellan KFA2 kortet ovan samt dessa två som nu finns i lager:
https://www.webhallen.com/se/product/339088-Zotac-GeForce-RTX...

https://www.inet.se/produkt/5412416/msi-geforce-rtx-3060-ti-8...

Vilket bör jag köpa enligt er?

Spela inge roll...2 fläkt eller 3 o några hundra kr mer/mindre, gå efter egen preferens.

7-800kr för 1 fläkt till för svalare kort det är det enda skillnad typ

Permalänk

Har 3060ti med både 2x o 3x fläkt....i snitt e dom med 2 fläktar 10c varmare, ska du överklocka så köp 3070 nån topmodell av det typ strix/aorus/suprim....flesta 3060ti e *överblivna* chip som inte håller måttet för 3070 typ.

Permalänk
Inaktiv

Men du får inte linjär prestanda / krona. Så hellre det billigaste 3060Ti du kan få tag på och sparar resten.