SweClockers drop!

Laptop sämre prestanda med extern skärm

Permalänk

Laptop sämre prestanda med extern skärm

Hej,

Jag fick för två veckor sedan min nya laptop Lenovo Legion 5. Den har enligt mig väldigt bra prestanda när man spelar på bara laptopen. Men när jag kopplar in min externa skärm, BenQ XR3501 35'' eller min docka, Thinkpad Hybrid USB-C med USB-A dock, så får jag betydligt sämre prestanda.

När jag exempel spelar WoW TBC classic, så flyter det på sjukt bra med bara laptopen och ligger på 170 fps. Men så fort jag kopplar in skärmen direkt i laptopen hamnar jag bara på 60 fps, och det märks att grafiken mm blir mycket sämre. Kopplar jag i dockan (som jag har min BenQ skärm kopplad till samt en mindre, sämre skärm), så blir det endast 30 fps.

Vad kan det bero på att det blir sådant prestandatapp när jag kopplar i en extern skärm? Skärmen är kopplad med HDMI-kabel.
Finns det något jag kan göra?

Tack

Permalänk
Medlem

Det låter som att USB-C skulle vara kopplad till cpu/moderkorts grafikkrets.
Testa koppla skärmen med HMDI eller vad det nu finns för andra bildskärmsportar så laptopen fortsatt kör på den dedikerade gpun

Permalänk
Medlem

Låter som att den eventuellt kopplar över på det inbyggda grafikkortet. Kontrollera så att den verkligen använder det dedikerade grafikkortet och prova att avaktivera laptopens skärm under tiden.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog så att hdmi utgången på laptopen är begränsad till 60 Hz och dockan är en kontorsdocka som verkligen använder usb medans du troligen skulle behöva en Thunderboltdocka för att få ut höga uppdateringsfrekvenser (om datorn stödjer det)
Usb c är bara en kontakt och den säger lite om vilken signal som överförs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Ackaman:

Det låter som att USB-C skulle vara kopplad till cpu/moderkorts grafikkrets.
Testa koppla skärmen med HMDI eller vad det nu finns för andra bildskärmsportar så laptopen fortsatt kör på den dedikerade gpun

Ja det är mycket möjligt! När jag testade kloppla bara skärmen direkt till laptopen så använde jag ju HDMI-porten på datorn och då blev det ju ingen skillnad knappt. Dvs fortfarande sämre prestanda.

Skrivet av Herr K:

Låter som att den eventuellt kopplar över på det inbyggda grafikkortet. Kontrollera så att den verkligen använder det dedikerade grafikkortet och prova att avaktivera laptopens skärm under tiden.

Hur kan jag kontrollera detta menar du?

Skrivet av mrqaffe:

Det är nog så att hdmi utgången på laptopen är begränsad till 60 Hz och dockan är en kontorsdocka som verkligen använder usb medans du troligen skulle behöva en Thunderboltdocka för att få ut höga uppdateringsfrekvenser (om datorn stödjer det)
Usb c är bara en kontakt och den säger lite om vilken signal som överförs.

Hm okej! Så även om datorns portar har begränsad frekvens så kan en thunderboltdocka förbättra detta ändå, och där med ge bättre prestanda? Ser att min datorn har USB C med stöd för "displayport 1.4". Nämns ingenting om thunderbolt. Är det kört på den fronten då med thunderboltdocka?
Och ja, det är nog en kontorsdocka då jag fgick behålla den från mitt förra jobb haha.

Tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickykling:

Ja det är mycket möjligt! När jag testade kloppla bara skärmen direkt till laptopen så använde jag ju HDMI-porten på datorn och då blev det ju ingen skillnad knappt. Dvs fortfarande sämre prestanda.

Hur kan jag kontrollera detta menar du?

Hm okej! Så även om datorns portar har begränsad frekvens så kan en thunderboltdocka förbättra detta ändå, och där med ge bättre prestanda?
Och ja, det är nog en kontorsdocka då jag fgick behålla den från mitt förra jobb haha.

Tack

Datorn måste ju stödja TB också och det gör den nog inte ? Den stödjer dock DP via usb c kontakten.
Det står också via din Inetlänk att den ska ha hdmi 2.1 men det säger inte mycket om vad den klarar, många laptops har underliga begränsningar så bara för att grafikkortet ska lara det så är det inte alls säkert att man kan få ut signalen externt.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...
Säger att den har hdmi 2.0
En sak du nog borde prova är att använda usb c kontakten för att få ut DP via en kabel och inte via dockan.

Förresten -kan du öka frekvensen om du sänker upplösningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Datorn måste ju stödja TB också och det gör den nog inte ? Den stödjer dock DP via usb c kontakten.
Det står också via din Inetlänk att den ska ha hdmi 2.1 men det säger inte mycket om vad den klarar, många laptops har underliga begränsningar så bara för att grafikkortet ska lara det så är det inte alls säkert att man kan få ut signalen externt.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...
Säger att den har hdmi 2.0
En sak du nog borde prova är att använda usb c kontakten för att få ut DP via en kabel och inte via dockan.

Förresten -kan du öka frekvensen om du sänker upplösningen ?

Okej! Nej jag kan inte hitta något om Thunderbolt alls, så antar den helt enkelt inte har stöd för det!
Så det finns inga andra passande dockor alls som skulle kunna förbättra?
Dom kablarna (USB c till DP) kostade en hel del ser jag och är inget jag har liggandes, så är inget jag vill köpa bara för o testa så att säga ifall de ändå inte fungerar :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickykling:

Okej! Nej jag kan inte hitta något om Thunderbolt alls, så antar den helt enkelt inte har stöd för det!
Så det finns inga andra passande dockor alls som skulle kunna förbättra?
Dom kablarna (USB c till DP) kostade en hel del ser jag och är inget jag har liggandes, så är inget jag vill köpa bara för o testa så att säga ifall de ändå inte fungerar :/

Jag antar att usb c kontakten inte kan använda andra protokoll samtidigt som DP men jag är inte säker på det, du har en skärm som kräver rätt hög bandbredd så om man skulle gå via en docka med mer funktioner lär det krävas TB till den för att bandbredden ska räcka till.
Och så dyrt är det väl inte med en usb-c till DP kabel, ungefär samma pris som en vanlig DP kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att usb c kontakten inte kan använda andra protokoll samtidigt som DP men jag är inte säker på det, du har en skärm som kräver rätt hög bandbredd så om man skulle gå via en docka med mer funktioner lär det krävas TB till den för att bandbredden ska räcka till.
Och så dyrt är det väl inte med en usb-c till DP kabel, ungefär samma pris som en vanlig DP kabel.

Tänkte mer att det blir 300kr som ryker om de inte fungerar
Men jag tog faktiskt och beställde en nu ändå. När jag läst lite mer om just denna lösning så känns det som att det bör fungera.
Får återkomma när jag fått hem den!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nu har jag fått min kabel och testat. Det blev ingen skillnad alls. Ligger runt 40 fps :/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rickykling:

Nu har jag fått min kabel och testat. Det blev ingen skillnad alls. Ligger runt 40 fps :/

Din fps påverkas inte på det sättet av skärmen, vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen (när du inte spelar) ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Din fps påverkas inte på det sättet av skärmen, vad har du för uppdateringsfrekvens på skärmen (när du inte spelar) ?

Hej,

Tror jag löste det nu. Gjorde som du sa och kollade frekvensen, och visade vara förinställt på 60 Hz för skärmen. Ändrade till max nu 144 hz och nu fungerar det kanon!
Kunde även i spelet välja specifikt grafikkort som ksulle användas (var på auto). Så nu flyter även spelet på bra

Jag provade även kolla dessa inställningar med HDMI kabel, och då va det som ni nämnt tidigare, att det max går att ha 60 Hz. Så det va helt enkelt en ny kabel Usb c -> DP kabel som behvdes i kombination med lite inställningar:)