Dator för en som försöker lära sig programmering, Linux och jobbar mycket i Excel

Permalänk
Medlem

Dator för en som försöker lära sig programmering, Linux och jobbar mycket i Excel

Hej, ska köpa ny dator och behöver tips.

Ska använda den till: Mycket Excel och Office, fortsätta lära mig SQL samt programmera i python och java. Är student i fyra år framöver och är fortfarande tidigt i stadiet på att lära mig python och SQL så jag gör än så länge inga tunga saker.

Mina krav är: Viktigt med bra och behaglig 15” skärm och att den ska orka ha uppe flera relativt stora excel-filer och flera andra program och fortfarande kännas snabb. Måste vara Windows och lägger stor vikt vid att den är pålitlig och håller åtminstone 5 år. Jag kommer även behöva (och vill) lära mig Linux om det spelar någon roll för val av dator.

Jag vet inte riktigt vad jag behöver för mitt ändamål men det är ju en trade off mellan bra specs och bra build quality och jag har lite svårt att se var jag ska dra linjen. Räcker det med 8gb ram t.ex?

Jag har inga problem med om datorn är tung, lite tjock, låter emellanåt eller blir varm. Ska inte spela spel på den eller redigera videoklipp. Smärtgräns 12k men helst billigare.

Har testa Lenovo Yoga slim 7 14-inch 16 gb ram med Ryzen 7 4700U men fick nog ett måndagsexemplar för den var extremt slö och hade svårt att få bra internetuppkoppling (var så dåligt att jag var tvungen att följa zoom-möten via telefonen).

Tycker följande ser intressant ut men den kanske inte håller i 5 år och kanske är mer kraftfull än vad jag behöver? Har ni några andra förslag på datorer jag kan kolla på eller är Lenovo Ideapad pro ett vettigt val?

https://www.inet.se/produkt/1966119/lenovo-ideapad-5-pro-16-r...

Tack på förhand!

Permalänk

Lenovos T-, W- och X-serier är klassiska arbetshästar om du vill ha Linuxkompatibilitet. Så även Dells XPS. Det finns specifika modeller som säljs med Ubuntu- eller RedHat-certifiering och då vet du att komponenterna i dem är valda med tanke på Linuxkompatibilitet - ibland får du annars styrkretsar som valts för andra egenskaper.