Förslag till en mindre lättare laptop 12-14"

Permalänk
Medlem

Förslag till en mindre lättare laptop 12-14"

Hejsan där...
letar efter en ny mindre laptop som ska mer eller mindre ersätta min trogna T440P 14". Laptoppen i sig är det inget fel på då jag uppgraderat:

• i5-4300M till en i7-4700MQ

• 1 x 4Gb till 2 x 8GB

• Byt den gamla 1600x900 TN panelen mot en 1920x1080 IPS panel

• Byt original "crappaden" mot en T450 trackpad med Vän Hög knapparna

• CD/DVD-rom mot en SSD/hårddisk Caddy med en 512GB Kingston SSD

Mycket nöjd med den spec-mässigt då jag tycker 15" och uppåt blir för stort att ha med sig.
T440P:n har jag använt för studier till mjukvarutestning, programmering och även en del privata aktiviteter så som 3D-printning(modellering), On-The-Go Musik/Foto/Videoredigering och normalt surfande t. ex ute i trädgården eller jag inte är hemma vid stationära datorn.

Anledningen till att jag vill byta ner en modell är att den är ganska tjock och tung för att vara en 14" plus att CPU/RAM/Skärm uppgraderingen medförde att batteriet inte håller så länge och att jag behövde en större 95W-laddare istället för 65W-laddare som är ganska så mycket mindre i storlek.

Har kollat runt en del på ThinkPad X250, T440S och liknande då jag fortfarande vill kunna använda min Ultra Dock 40A2.
Inte speciellt intresserad av jätte maffiga specs då jag inte kommer använda den lika hårt och frekvent som förr, mest för surf och sånt men vill ändå kunna tända upp en mindre 3D modell för printning.

Någon som har en 12-14" ThinkPad eller liknande och kan rekommendera en bra modell? för- och nackdelar med en 12" ?

Tack på förhand.

Visa signatur

PC1: R7-9800X3D, 32GB, Asus X Noctua RTX 4080 Super, Asus ROG B650E itx.
PC2: R9-5950X, 64GB, 2x RTX 3060Ti, x570s Dark Hero

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter själv och kollar laptops just nu.
Det jag har fastnat för är samsung galaxy pro 13"
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-10...

Dels för att vikten är under kilot (!) - och dels för att det verkar vara ett chysst kvalitetsbygge med oledskärm.
1,3 kilo lättare än din nuvarande laptop ;).

Ja eller macbook air m1. För att den är helt fläktlös. Det är väldigt lockande att kunna slippa fläkten på en laptop utan att behöva offra all prestanda.

Men jag förstår din tanke här med dockningsstationen. Och det är också trevliga maskiner.
Dagens thinkpadutbud är jag för dåilgt insatt i för att uttala mig om så jag får stå över det du egentligen undrade närmre över.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om X1 från liknande generation funkar med din docka, men det är en trevlig maskin i alla fall. Väldigt tunn och lätt men duger till det mesta. Jag hade en X220 i ett antal år som jag var väldigt nöjd med men på slutet började skärmen kännas både för liten och för lågupplöst (12,5 tum och 1366x768), ögonen åldrades antar jag, men utvecklingen gick ju också framåt och upplösningen kändes liksom allt trängre med tiden.

T400-serien med S på slutet är ju lite smidigare än den utan, men skillnaden är ändå inte jättestor.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av O_man:

Hejsan där...
letar efter en ny mindre laptop som ska mer eller mindre ersätta min trogna T440P 14". Laptoppen i sig är det inget fel på då jag uppgraderat:

• i5-4300M till en i7-4700MQ

• 1 x 4Gb till 2 x 8GB

• Byt den gamla 1600x900 TN panelen mot en 1920x1080 IPS panel

• Byt original "crappaden" mot en T450 trackpad med Vän Hög knapparna

• CD/DVD-rom mot en SSD/hårddisk Caddy med en 512GB Kingston SSD

Mycket nöjd med den spec-mässigt då jag tycker 15" och uppåt blir för stort att ha med sig.
T440P:n har jag använt för studier till mjukvarutestning, programmering och även en del privata aktiviteter så som 3D-printning(modellering), On-The-Go Musik/Foto/Videoredigering och normalt surfande t. ex ute i trädgården eller jag inte är hemma vid stationära datorn.

Anledningen till att jag vill byta ner en modell är att den är ganska tjock och tung för att vara en 14" plus att CPU/RAM/Skärm uppgraderingen medförde att batteriet inte håller så länge och att jag behövde en större 95W-laddare istället för 65W-laddare som är ganska så mycket mindre i storlek.

Har kollat runt en del på ThinkPad X250, T440S och liknande då jag fortfarande vill kunna använda min Ultra Dock 40A2.
Inte speciellt intresserad av jätte maffiga specs då jag inte kommer använda den lika hårt och frekvent som förr, mest för surf och sånt men vill ändå kunna tända upp en mindre 3D modell för printning.

Någon som har en 12-14" ThinkPad eller liknande och kan rekommendera en bra modell? för- och nackdelar med en 12" ?

Tack på förhand.

Jag rockar min X260, notera att de endast kommer med 2-kärniga Skylake. Ska du ha något rappare så är det väl möjligtvis T460S/T450S men jag vet faktiskt inte om de kommer med några Quads.

Vill du ha Quad-U (t ex 8250U) med fyra kärnor och Hyperthreading så är det nog T/X#80-serien som gäller om jag inte missminner mig. Då slutar även din docka att passa då det är USB-C som gäller på #80-serien.

Tbh så har jag inget behov av en laptop med mer än 12.5" men nyare 14"-laptops har ju samma footprint som min X260.

Fördelarna med X260 och dyl är helt klart att det finns reservdelar och du kan laga om något pajar.
Jag har bytt både internt batteri och tangentbord.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Macbook Air M1. Supernöjd med prestanda, batteritid samt att den är fläktlös. Dock är det inte alla som föredrar Mac över PC, men testa den iaf.