Ibland orkar man inte utveckla hur långt som helst på mobilen.
Men sammanfattningsvis menar jag att det är konstigt att hacka på Epic för sånt Steam redan gjort. Speciellt när man håller Steam högt.
Resan mot defaktomonopolet Steam gjordes givetvis inte på en dag.
Men under en ganska lång tid kunde man fortfarande köpa fysiska spel på riktigt som man kanske ville låna ut till polare eller syskon när man klarat av. Men det gick inte eftersom spelet var Steam exclusive och blev fastlåst till steam-kontot när man startade det första gången.
Att låna sitt konto är ju förbjudet, och bryter man mot regler så riskerar man att bli avstängd, och då tappade man ju alla spel och/eller möjligheten att köra MP.
Det dröjde många år tills det gick att ens dela med sig av spel med familjemedlemmar. Men det är fortfarande massa pucko-begränsningar. Steam-reor har inträffat först låååångt efter det så spelen var fortfarande "dyra" på den tiden.
Jag inser att även denna post börjar bli en lång rant om alla trams som Gaben gjort med Steam genom åren, så jag försöker runda av här.
Steam med 17år på nacken är en mer polerad produkt idag än för 10/17år sedan, och givetvis även än vad Epic Game Launcher är idag. Men resan har inte varit ett rosa skimmer av moln och godis.
Epic har givetvis i huvudsak giriga mål, precis som Steam och alla andra företag. Epic vill förstås sänka avgifterna för kassakon Fortnite och i andrahand ge sig in på den lukrativa spelbutikmarknaden. Men jag är helt övertygad om att konkurrens är mer positivt i slutändan för både konsumenten och utvecklaren än vad ett butiksmonopol är så jag kan acceptera vissa begränsningar på vägen dit. Men jag förstår ju samtidigt att de som aktivt valt bort alla andra launchers och därmed EA/Ubisofts stortitlar blir trötta på begränsningarna.
Det fanns en tid när spelen hanterade sina egna uppdateringar och det gick "hur bra som helst".
Jag skulle helst vilja bli av med alla launchers och välja den sociala-app jag själv önskar för att starta mitt spel med vänner. Jag önskar även möjligheten att låna spel till vänner eller bekanta utan delar eller hela kontot ska bli låst. Men det kommer aldrig bli så.
En död andrahandsmarknade och 10+ launchers har blivit ett faktum. Mycket på grund av begränsningar och avgifter i den första launchern. Kanske önskar du att den förblir den enda launchern, men det är för mycket pengar inblandat för att inte andra ska vilja in på marknaden. Epic är bara sist på bollen här.
Nog om det.
Du skriver att tack vare steam kan vissa saker ske idag, medan jag tänker tvärt om. Trots Steam är vissa saker lättare idag. Resan genom steam greenlight har ju varit minst sagt brokig för Indieutvecklare, och 30% på låg omsättning är en väldigt hög avgift att betala när man ska försöka få sin verksamhet att gå runt.
Även här är jag är övertygad om att det gått fortare om det fanns en stark konkurrent till Steam som eldade på den utvecklingen.
Jag förstår inte varför Epic måste vara "ute efter att göra livet bättre" när inte ens den envisaste Steam fanatikern kan påstå att Steam i huvusak finns för att göra livet bättre för någon (utom möjligen Gabens plånbok).
tldr; Spelbutiker ska konkurrera om vår uppmärksamhet. Helst på lika villkor. Men när ena parten under 17år har svultit ut all annan konkurrens kan jag acceptera lite dick-moves från konkurrenterna för att slå sig in på marknaden.