Apple döms att tillåta extern betalning i applikationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Enda eftergiften är alltså att Apple tillåter utvecklare att informera om andra betalsätt. Att betala via andra medel var redan tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda eftergiften är alltså att Apple tillåter utvecklare att informera om andra betalsätt. Att betala via andra medel var redan tillåtet

Typ, dock gällde det nya direktivet om alternativa betalningsmetoder enbart så kallade läsappar som Apple kallar det. Typ tjänster så som Netflix, Spotify mfl. Domen möjligjorde för alla appar att använda alternativa betalningsmetoder. 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enda eftergiften är alltså att Apple tillåter utvecklare att informera om andra betalsätt. Att betala via andra medel var redan tillåtet

Ja, värre är det ju för Apple som tappade så mycket i börsvärde (700 miljarder) så får se om de försöker få igen lite av det genom rättegångskostnader av Epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ett flertal personer har i tråden länkat till en video med en advokat och dennes analys av domen, eller hävdat saker utifrån den.

Har ni funderat på varför ingen av de stora nyhetssidorna skriver om det som advokaten hävdar, ingen av de stora tekniksidorna heller, om vad jag sett ingen av de stora apple-sidorna.

Hmmm.

...det kan ju vara så enkelt att advokaten i videon har fel. Och därmed, att vad ni skriver och hävdar också är fel...

Det finns ju redan i tråden på macrumors som @Orchid fick det hela ifrån kritik mot advokatens analys, tex här. Med den informationen kanske inte var lika intressant att ta till sig...

Jag har sett hela videon som jag länkade till ursprungligen och vet inte riktigt hur advokaten kan ha fel då han highlightar text direkt från själva dokumentet med domen och egentligen bara läser vad som står i den och sen förtydligar med sin egen kunskap om lagen. Det hela är soklart för mig och många andra som sett videon, kolla bara i kommentatorsfältet till videon.

Att det däremot finns många apple haters och troll runt om i världen samt att om man vet hur nyheter "säljer" så är det inte förvånande att de flesta journalister valt att förvränga sanningen kring detta. Det driver givetvis mer trafik om man gör på detta sätt vilket i sin tur driver mer sidvisningar vilket i sin tur gör att fler annonser kan synas vilket i sin tur gör att publicisten i fråga kan tjäna mer pengar.

OM nu EPIC skulle vunnit denna dom så fruktansvärt överlägset som många journalister initialt har sagt tycker inte du/ni det är lite konstigt att de INTE alls verkar nöjda och kommer vilja bestrida domen?

Om ovan varit sanningen och Apples ersättning på 30% varit i stor fara tror ni på fullaste allvar att Apples advokat hade uttryckt sig som de gjorde efter domen? , dvs "vi är väldigt nöjda med detta."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Jag har sett hela videon som jag länkade till ursprungligen och vet inte riktigt hur advokaten kan ha fel då han highlightar text direkt från själva dokumentet med domen och egentligen bara läser vad som står i den och sen förtydligar med sin egen kunskap om lagen. Det hela är soklart för mig och många andra som sett videon, kolla bara i kommentatorsfältet till videon.

Att det däremot finns många apple haters och troll runt om i världen samt att om man vet hur nyheter "säljer" så är det inte förvånande att de flesta journalister valt att förvränga sanningen kring detta. Det driver givetvis mer trafik om man gör på detta sätt vilket i sin tur driver mer sidvisningar vilket i sin tur gör att fler annonser kan synas vilket i sin tur gör att publicisten i fråga kan tjäna mer pengar.

OM nu EPIC skulle vunnit denna dom så fruktansvärt överlägset som många journalister initialt har sagt tycker inte du/ni det är lite konstigt att de INTE alls verkar nöjda och kommer vilja bestrida domen?

Om ovan varit sanningen och Apples ersättning på 30% varit i stor fara tror ni på fullaste allvar att Apples advokat hade uttryckt sig som de gjorde efter domen? , dvs "vi är väldigt nöjda med detta."

Ingen idé att hålla på spekulera egentligen. Vi får hur det blir i praktiken om några månader

Jag personligen kan dock tycka att det är konstigt att Apple skulle ha rätt till provision för externa betalningsmetoder som används utanför appen. (Även om det skulle finnas en referens till den från appen) Enligt vissa källor har Apple enbart rätt till provision för externa betalningsmetoder som används i appen.

En stor anledning till varför Epic inte är nöjda med domen är ju att de inte fått igenom vad de önskade mest. Att få öppna en egen appbutik. Vilket såklart Apple är extremt nöjda med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

Jag har sett hela videon som jag länkade till ursprungligen och vet inte riktigt hur advokaten kan ha fel då han highlightar text direkt från själva dokumentet med domen och egentligen bara läser vad som står i den och sen förtydligar med sin egen kunskap om lagen. Det hela är soklart för mig och många andra som sett videon, kolla bara i kommentatorsfältet till videon.

Har du läst något av kritiken mot vad han säger?

Citat:

Att det däremot finns många apple haters och troll runt om i världen samt att om man vet hur nyheter "säljer" så är det inte förvånande att de flesta journalister valt att förvränga sanningen kring detta. Det driver givetvis mer trafik om man gör på detta sätt vilket i sin tur driver mer sidvisningar vilket i sin tur gör att fler annonser kan synas vilket i sin tur gör att publicisten i fråga kan tjäna mer pengar.

Nu kan man ju skylla allt på att alla hatar apple eller något. Förändrar ju inte att tex macrumors, cult of mac, 9to5Mac, osv inte skriver om det som advokaten hävdar, de vore ju en stor vinst? Men kanske de också är drivna att hat mot apple och ute efter säljande nyheter?

Citat:

OM nu EPIC skulle vunnit denna dom så fruktansvärt överlägset som många journalister initialt har sagt tycker inte du/ni det är lite konstigt att de INTE alls verkar nöjda och kommer vilja bestrida domen?

Om ovan varit sanningen och Apples ersättning på 30% varit i stor fara tror ni på fullaste allvar att Apples advokat hade uttryckt sig som de gjorde efter domen? , dvs "vi är väldigt nöjda med detta."

För att Epic ville ha mer? De förlorade 9 av 10 punkter. De vill använda sig av ett vinst mot Apple som en murbräcka mot tex Google.

Är ju vanligt att apple håller inne med vad de egentligen tycker, har du läst vad de skrev efter förlusterna i Sydkorea och Japan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu kan man ju skylla allt på att alla hatar apple eller något. Förändrar ju inte att tex macrumors, cult of mac, 9to5Mac, osv inte skriver om det som advokaten hävdar, de vore ju en stor vinst? Men kanske de också är drivna att hat mot apple och ute efter säljande nyheter?

Det här med att alla ska skriva om vad advokaten säger... varför skulle de? De har redan rapporterat om fallet och domen, varför skulle de skriva om vad varje advokat som lägger upp en Youtube-video har att säga. Det är inte direkt nyheter. Hade de varit intresserade av vad någon jurist har att säga hade de nog försökt kontakta någon stor byrå som jobbar i fältet och inte börjat googla efter eventuell kommentar online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det här med att alla ska skriva om vad advokaten säger... varför skulle de? De har redan rapporterat om fallet och domen, varför skulle de skriva om vad varje advokat som lägger upp en Youtube-video har att säga. Det är inte direkt nyheter. Hade de varit intresserade av vad någon jurist har att säga hade de nog försökt kontakta någon stor byrå som jobbar i fältet och inte börjat googla efter eventuell kommentar online.

Att apple skulle kunna fortsätta ta ut sina 30% på köp som inte görs direkt i appen? Det är inte nyheter? Det skulle ju göra Epic:s enda seger till en pyrrhus-seger.

En hel del i tråden verkar ju lägga en massa tilltro till en advokat med en youtube-video....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att apple skulle kunna fortsätta ta ut sina 30% på köp som inte görs direkt i appen? Det är inte nyheter? Det skulle ju göra Epic:s enda seger till en pyrrhus-seger.

En hel del i tråden verkar ju lägga en massa tilltro till en advokat med en youtube-video....

Det kan man anse vara nyheter ja, men inte att någon sitter på Youtube och säger att det är så. Jag lägger också tilltro till honom, men varken jag eller (vad jag vet) någon annan här inne journalister på typ Dagens Nyheter så det är ju "lite" skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Det kan man anse vara nyheter ja, men inte att någon sitter på Youtube och säger att det är så. Jag lägger också tilltro till honom, men varken jag eller (vad jag vet) någon annan här inne journalister på typ Dagens Nyheter så det är ju "lite" skillnad.

Om det nu är så, det han säger, tror du inte att andra journalister, advokater, osv skulle komma till samma slutsats? Eller förstår han det hela så mycket bättre?

Varför lägger du tilltro till honom? Kände du ens till han och hans kanal för någon vecka sedan? Eller tror du på vad han säger eftersom det är vad du vill höra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att apple skulle kunna fortsätta ta ut sina 30% på köp som inte görs direkt i appen? Det är inte nyheter? Det skulle ju göra Epic:s enda seger till en pyrrhus-seger.

Eftersom Epic bokstavligen dömdes att betala 30% av sina intäkter utanför App Store till Apple, verkar hans tolkning att det är det skall gå till i framtiden rimlig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Eftersom Epic bokstavligen dömdes att betala 30% av sina intäkter utanför App Store till Apple, verkar hans tolkning att det är det skall gå till i framtiden rimlig.

Nej. De dömdes för att de i en uppdatering hade ändrat så att IAP betalningar gick 100% till dem, de är för dessa som de skall betala apple.

Det Epic vann ger utvecklare rätten att länka till en extern betalfunktion, de ger dem inte rätten att genomföra externa betalningar direkt i appen.

Edit:

Om du inte minns, så här såg det ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om det nu är så, det han säger, tror du inte att andra journalister, advokater, osv skulle komma till samma slutsats? Eller förstår han det hela så mycket bättre?

Varför lägger du tilltro till honom? Kände du ens till han och hans kanal för någon vecka sedan? Eller tror du på vad han säger eftersom det är vad du vill höra?

Jag har ingen aning vad för slutsats andra advokater och journalister kommit fram till så har ingenting att jämföra med.
Nej, kände inte till honom innan jag såg videon utan antog bara att någon med juridisk utbildning och som lägger ned tid och energi på att göra 2,5 timmar lång video faktiskt vet vad hen pratar om. & jag hade trott på honom vad han än hade kommit fram till (så länge det låtit rimligt utifrån annan rapportering såklart) så handlar inte om att jag bara lyfter fram något jag "vill höra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Jag har ingen aning vad för slutsats andra advokater och journalister kommit fram till så har ingenting att jämföra med.
Nej, kände inte till honom innan jag såg videon utan antog bara att någon med juridisk utbildning och som lägger ned tid och energi på att göra 2,5 timmar lång video faktiskt vet vad hen pratar om. & jag hade trott på honom vad han än hade kommit fram till (så länge det låtit rimligt utifrån annan rapportering såklart) så handlar inte om att jag bara lyfter fram något jag "vill höra".

Mitt råd, bara för att någon har en utbildning och lägger ner tid så innebär det inte att man skall lita på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mitt råd, bara för att någon har en utbildning och lägger ner tid så innebär det inte att man skall lita på dem.

Ok, har du några bättre råd om vilka jag kan lita på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ok, har du några bättre råd om vilka jag kan lita på då?

Lite mera kritiskt tänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Lite mera kritiskt tänkande.

Vem kan jag lita på? Kritiskt tänkande. Ok.
Menade: om det inte räcker att någon har juristutbildning och jobbar som advokat för att uttala sig i rättegångsfall, vem ska jag kunna lita på då? Hur vet jag att någon är legit? Jag läser sällan (läs: aldrig) rättegångsutfall och/eller domar så kommer inte ha mycket, om ens något, att luta mig tillbaka på. Kom gärna med bättre tips än "derp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej. De dömdes för att de i en uppdatering hade ändrat så att IAP betalningar gick 100% till dem, de är för dessa som de skall betala apple.

Det Epic vann ger utvecklare rätten att länka till en extern betalfunktion, de ger dem inte rätten att genomföra externa betalningar direkt i appen.

Edit:

Om du inte minns, så här såg det ut.

https://i.insider.com/5f455af089aff80028ab7d78?width=600&format=jpeg&auto=webp

Från macrumors, då Epic nu har betalat apple:

Citat:

Epic Games today paid Apple $6,000,000 in royalties, ‌Epic Games‌ CEO Tim Sweeney said on Twitter. As part of the ruling in the ongoing Epic v. Apple legal battle, Epic was last week ordered by the court to pay 30 percent of the revenue that it collected from the Fortnite app using its illicit direct payment option.

Back at the start of the dispute between Epic and Apple, Epic added a direct purchase option to the Fortnite app, skirting Apple's in-app purchase rules. This violation of Apple's App Store guidelines led Apple to pull Fortnite from the App Store, and directly after that, Epic filed its pre-planned lawsuit.

Men. Vill man hellre tro på en youtube-video....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag hade hållit med dig om de faktiskt konkurrerade med priser och funktioner. När man istället tvingar in kunder med exklusivitet. Nej, då är det inte kul.

Japp jag var med under Steams begynnelse. Minns det framförallt eftersom det var då man helt plötsligt inte kunde lira CS med en vanlig crackad version längre (multiplayer). Så nej, jag var inte ett fan av Steam på den tiden. ^^ Men det var ju initialt Half-Life + mods på Steam, inte mycket annat. Så att man över en natt blev tvingad att använda Steam för alla spel stämmer ju inte. Så har det egentligen aldrig varit, Steam har varit ett alternativ inget annat.

Japp EA tröttnade på att betala Valve och körde igång Origin. Sedan insåg man att det inte fungerade att ha en värdelös launcher som man inte ville lägga pengar på att förbättra, och vips så är EA-titlar tillbaka på Steam.
Jag säger inget om att Steams avgift på 30% är för hög. Det kan jag hålla med om. Men lösningen är inte att tvinga användare att byta genom exklusivitet. Det är inte konkurrens.

Sedan kan du ju glömma att Epic på något sätt är ute efter att göra livet bättre för varken utvecklare eller kunder. Anledningen till att de kör med 12% avgift är för att försöka toppa Steam och bli mer attraktiv som plattform, för att på sikt tjäna mer pengar. Det är det enda man är intresserad av att göra. Med tanke på vilka fula metoder de använder så vill jag verkligen inte att Epic lyckas. Tänk dig en framtid där alla titlar är exklusiva till sin egna plattform, där du som kund inte kan välja att köpa dina spel vart du vill utan blir tvingad att använda skitlaunchers som EGS eller liknande. Nej sorry, det är inget jag vill vara med om iaf.

Sedan tycker jag det är lite fult att peka på negativa aspekter av Steam från 15-20 år tillbaka i tiden. Du får ju göra en korrekt jämförelse för hur de är idag eller eventuellt de senaste 5 åren. Steam har gjort så sjukt mycket för PC-världen och framförallt utvecklare. Det har aldrig varit enklare för en indie-studie att släppa ett spel som det är idag, och det är helt och hållet tack vare Steam och Valve. För att inte tala om andrahandsförsäljningen av fysiska titlar som var ett extremt stort problem.

Sedan så saknar EGS långt långt mer än minispel och achivements. De har ju ffs inte ens en kundvagn.. Du kan i dagsläget bara köpa ett spel åt gången. cloudsaving, dedikerade servrar, betygsättning, forum, osv osv. Jag såg en A4 uppradat med massor av punkter för en tid sedan men orkar inte leta nu. Jag menar, hade Epic haft någon som helst önskan om att faktiskt konkurrera med Steam och göra EGS till en bra launcher för sina användare så hade man börjat där. Inte med att fulköpa exklusiva titlar och tvinga in folk som vill ha sina spel samlade på ett och samma ställe. Vidrigt företag tycker jag.

Ibland orkar man inte utveckla hur långt som helst på mobilen.
Men sammanfattningsvis menar jag att det är konstigt att hacka på Epic för sånt Steam redan gjort. Speciellt när man håller Steam högt.

Resan mot defaktomonopolet Steam gjordes givetvis inte på en dag.
Men under en ganska lång tid kunde man fortfarande köpa fysiska spel på riktigt som man kanske ville låna ut till polare eller syskon när man klarat av. Men det gick inte eftersom spelet var Steam exclusive och blev fastlåst till steam-kontot när man startade det första gången.
Att låna sitt konto är ju förbjudet, och bryter man mot regler så riskerar man att bli avstängd, och då tappade man ju alla spel och/eller möjligheten att köra MP.

Det dröjde många år tills det gick att ens dela med sig av spel med familjemedlemmar. Men det är fortfarande massa pucko-begränsningar. Steam-reor har inträffat först låååångt efter det så spelen var fortfarande "dyra" på den tiden.

Jag inser att även denna post börjar bli en lång rant om alla trams som Gaben gjort med Steam genom åren, så jag försöker runda av här.

Steam med 17år på nacken är en mer polerad produkt idag än för 10/17år sedan, och givetvis även än vad Epic Game Launcher är idag. Men resan har inte varit ett rosa skimmer av moln och godis.

Epic har givetvis i huvudsak giriga mål, precis som Steam och alla andra företag. Epic vill förstås sänka avgifterna för kassakon Fortnite och i andrahand ge sig in på den lukrativa spelbutikmarknaden. Men jag är helt övertygad om att konkurrens är mer positivt i slutändan för både konsumenten och utvecklaren än vad ett butiksmonopol är så jag kan acceptera vissa begränsningar på vägen dit. Men jag förstår ju samtidigt att de som aktivt valt bort alla andra launchers och därmed EA/Ubisofts stortitlar blir trötta på begränsningarna.

Det fanns en tid när spelen hanterade sina egna uppdateringar och det gick "hur bra som helst".
Jag skulle helst vilja bli av med alla launchers och välja den sociala-app jag själv önskar för att starta mitt spel med vänner. Jag önskar även möjligheten att låna spel till vänner eller bekanta utan delar eller hela kontot ska bli låst. Men det kommer aldrig bli så.
En död andrahandsmarknade och 10+ launchers har blivit ett faktum. Mycket på grund av begränsningar och avgifter i den första launchern. Kanske önskar du att den förblir den enda launchern, men det är för mycket pengar inblandat för att inte andra ska vilja in på marknaden. Epic är bara sist på bollen här.

Nog om det.

Du skriver att tack vare steam kan vissa saker ske idag, medan jag tänker tvärt om. Trots Steam är vissa saker lättare idag. Resan genom steam greenlight har ju varit minst sagt brokig för Indieutvecklare, och 30% på låg omsättning är en väldigt hög avgift att betala när man ska försöka få sin verksamhet att gå runt.
Även här är jag är övertygad om att det gått fortare om det fanns en stark konkurrent till Steam som eldade på den utvecklingen.

Jag förstår inte varför Epic måste vara "ute efter att göra livet bättre" när inte ens den envisaste Steam fanatikern kan påstå att Steam i huvusak finns för att göra livet bättre för någon (utom möjligen Gabens plånbok).

tldr; Spelbutiker ska konkurrera om vår uppmärksamhet. Helst på lika villkor. Men när ena parten under 17år har svultit ut all annan konkurrens kan jag acceptera lite dick-moves från konkurrenterna för att slå sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vill minnas att jag var lite sådär lagom glad på Steam när Half-Life 2 släpptes iom. att jag fortfarande satt med dial-up på den tiden.

Med det sagt tycker jag det är en sak att göra sina egna titlar exklusiva till sin plattform, och en annan att muta till sig exklusivitet från andra annars helt orelaterade utvecklare/utgivare, något som, så vitt jag vet, Valve aldrig gjort

Jag kollade på baksidan på Fallout 4 förpackningen.
"Requires Internet Connection and Free Steam Account To Activate".

Vad skiljer denna titel från en Epic exclusive i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ibland orkar man inte utveckla hur långt som helst på mobilen.
Men sammanfattningsvis menar jag att det är konstigt att hacka på Epic för sånt Steam redan gjort. Speciellt när man håller Steam högt.

Resan mot defaktomonopolet Steam gjordes givetvis inte på en dag.
Men under en ganska lång tid kunde man fortfarande köpa fysiska spel på riktigt som man kanske ville låna ut till polare eller syskon när man klarat av. Men det gick inte eftersom spelet var Steam exclusive och blev fastlåst till steam-kontot när man startade det första gången.
Att låna sitt konto är ju förbjudet, och bryter man mot regler så riskerar man att bli avstängd, och då tappade man ju alla spel och/eller möjligheten att köra MP.

Det dröjde många år tills det gick att ens dela med sig av spel med familjemedlemmar. Men det är fortfarande massa pucko-begränsningar. Steam-reor har inträffat först låååångt efter det så spelen var fortfarande "dyra" på den tiden.

Jag inser att även denna post börjar bli en lång rant om alla trams som Gaben gjort med Steam genom åren, så jag försöker runda av här.

Steam med 17år på nacken är en mer polerad produkt idag än för 10/17år sedan, och givetvis även än vad Epic Game Launcher är idag. Men resan har inte varit ett rosa skimmer av moln och godis.

Epic har givetvis i huvudsak giriga mål, precis som Steam och alla andra företag. Epic vill förstås sänka avgifterna för kassakon Fortnite och i andrahand ge sig in på den lukrativa spelbutikmarknaden. Men jag är helt övertygad om att konkurrens är mer positivt i slutändan för både konsumenten och utvecklaren än vad ett butiksmonopol är så jag kan acceptera vissa begränsningar på vägen dit. Men jag förstår ju samtidigt att de som aktivt valt bort alla andra launchers och därmed EA/Ubisofts stortitlar blir trötta på begränsningarna.

Det fanns en tid när spelen hanterade sina egna uppdateringar och det gick "hur bra som helst".
Jag skulle helst vilja bli av med alla launchers och välja den sociala-app jag själv önskar för att starta mitt spel med vänner. Jag önskar även möjligheten att låna spel till vänner eller bekanta utan delar eller hela kontot ska bli låst. Men det kommer aldrig bli så.
En död andrahandsmarknade och 10+ launchers har blivit ett faktum. Mycket på grund av begränsningar och avgifter i den första launchern. Kanske önskar du att den förblir den enda launchern, men det är för mycket pengar inblandat för att inte andra ska vilja in på marknaden. Epic är bara sist på bollen här.

Nog om det.

Du skriver att tack vare steam kan vissa saker ske idag, medan jag tänker tvärt om. Trots Steam är vissa saker lättare idag. Resan genom steam greenlight har ju varit minst sagt brokig för Indieutvecklare, och 30% på låg omsättning är en väldigt hög avgift att betala när man ska försöka få sin verksamhet att gå runt.
Även här är jag är övertygad om att det gått fortare om det fanns en stark konkurrent till Steam som eldade på den utvecklingen.

Jag förstår inte varför Epic måste vara "ute efter att göra livet bättre" när inte ens den envisaste Steam fanatikern kan påstå att Steam i huvusak finns för att göra livet bättre för någon (utom möjligen Gabens plånbok).

tldr; Spelbutiker ska konkurrera om vår uppmärksamhet. Helst på lika villkor. Men när ena parten under 17år har svultit ut all annan konkurrens kan jag acceptera lite dick-moves från konkurrenterna för att slå sig in på marknaden.

Well, jag tycker liksom inte att man kan kliva in på en marknad 2021 med tekniska lösningar som fanns för 15 år sedan hos konkurrenter. Det är liksom inte försvarbart i min värld. På samma sätt som att man inte kan släppa en telefon idag med speccs från 2005 och förvänta sig att kunna konkurrera. Att EGS direkt vid release inte är lika polerat som Steam köper jag givetvis. Det är klart att det tar några år innan man kommer ikapp 100%. Men här har man mer eller mindre släppt ett skal av en launcher som saknar allt utom de absolut mest grundläggande funktionerna (och till viss del även dessa). Då tycker inte jag att man kan säga, -Ja fast Steam var också dåligt för 15 år sedan. Det är liksom inte en ursäkt. Epic har resurserna att göra en så sjukt mycket bättre launcher, att den ser ut som den gör är enligt mig bara ett bevis på att det inte finns någon som helst vilja att släppa en produkt som är grym för sina kunder. Trots att konstant gapar om att det är det man vill.

Jag håller inte med dig om det där med att dela med sig av spel och att det hade varit bättre utan en launcher (det är fine, helt okej att ha olika åsikt såklart. ) Jag älskar att ha alla mina spel på ett och samma ställe, att kunna formatera datorn och veta att hela mitt spelbibliotek är 1 klick bort med all progress sparad i molnet. Jag har inte känt ett behov av att dela med mig av spel till vänner sedan jag gick i mellanstadiet så för mig är det inget jag saknar öht. Istället ser jag det som en bra grej att utvecklare inte behöver vara oroliga för att deras spel lånas ut eller säljs vidare i en andrahandsmarknad där de inte tjänar en krona, men ändå förväntas stå för spelservrar och uppdateringar.

Jag uppskattar faktiskt att det finns flera launchers. Det är grymt för oss konsumenter. Så länge dessa konkurrerar på lika villkor så kan det bara påverka oss positivt. Tror Origin var först ut med möjlighet att lämna tillbaka spel man inte är nöjd med, och kort därefter så kom det på Steam. Svinbra, det är precis så det ska se ut. Hade Epic släppt EGS, med bra funktioner och där man vet att en större del av kakan går till utvecklare så hade jag faktiskt varit benägen att hoppa över dit. Istället valde man exklusivitetsvägen och nu skulle jag aldrig sätta min fot där.

Gällande indieutvecklare så är jag helt med på att det inte är lätt alla gånger, och att 30% är mycket pengar. Jag är absolut för att man sänker det till 20 eller 15%. Däremot så finns ju möjligheter idag som helt enkelt inte fanns för 15 år sedan. Det fanns ingen plattform öht, och att släppa spelet i butik var liksom inte att tala om. Är Steam perfekt? Knappast! Men jämfört med hur det var innan så är det som natt och dag.

Givetvis är Steam och Valve också ute efter att tjäna pengar. Men det finns alltid två vägar att gå. Man kan göra det genom grymma produkter som slår ut konkurrerande och således ger vinst. Eller så kan man gå dick-move-vägen, släppa en billig skitprodukt där man bara tvingar in sina kunder med "våld". Vad blir resultatet? Jo att vi potentiellt får en framtid med en splittrad marknad där du som kund inte har något val och det således inte finns någon konkurrens öht. Det är inte en framtid jag vill vara med om. Titta bara på vad som hände med Netflix och den marknaden. Vi gick mot ett läge där det hade räckt att abonnera på en streamingtjänst och få åtkomst till majoriteten av alla filmer och serier, men pga girighet så blev det istället uppdelat och nu måste man betala för typ 15 olika tjänster. Tänk dig om samma sak hade hänt med Spotify och musik? 10% av all musik finns på Spotify, 10% på Apple music osv. Näe jag tror man måste se på helheten för att förstå vilka implikationer en sån här simpel "dick-move" kan få på marknaden. Det är upp till oss konsumenter att sätta ner foten i dessa lägen, annars är det vi som kommer få ta smällen i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag kollade på baksidan på Fallout 4 förpackningen.
"Requires Internet Connection and Free Steam Account To Activate".
https://i.imgur.com/GCrPCOa.jpg
Vad skiljer denna titel från en Epic exclusive i praktiken?

Som bilden visar går det exempelvis att välja vart du köper titeln från, du behöver inte nödvändigtvis vända dig till Steam-butiken

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti