Anställd hos Samhall, gör inget på eftermiddagen

Permalänk
Avstängd

Anställd hos Samhall, gör inget på eftermiddagen

Hej

FAN vad jag ångrar att jag tog LFU/UVA anställning hos Samhall. Man gör inte ett skit på eftermiddagen sitter och slappar i soffan varje dag. Jag är för frisk för Samhall tror jag. Några fler som jobbar/jobbat på Samhall?

Rubrik förtydligad från "Samhall är skit" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Aldrig hört talats om.

Permalänk
Medlem

Använd tiden till att studera något istället för att försöka smutskasta ett företag som faktiskt gör nytta åt väldigt många.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Är du kodad hos AF?

*edit* Kan vara bra att inte vara kodad om man anser sig vilja prova annat än Samhall.

la till lite text
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Simpan30:

FAN vad jag ångrar att jag tog LFU/UVA anställning hos Samhall.

Jag vet inte hur det fungerar rent praktiskt, men jag antar att du har någon form av handläggare eller annan kontaktperson som du kan utvärdera tillsammans med. Är inte Samhall utvecklande (vilket är målet) är det väl bättre att vara konstruktiv och försöka förbättra situationen än att spy galla över det nuvarande tillståndet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Aldrig hört talats om.

Ett bolag som svenska staten äger och som är tänkt att ge anställning till personer med vissa egenskaper/handikapp som gör att de har svårt att få arbete i vanliga privata företag o dyl. Huruvida det verkligen alltid gått till på det sättet på senare år har varit föremål för ett reportage i Uppdrag Granskning på SVT.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Navicula:

Aldrig hört talats om.

Det är sveriges motsvarighet till Österbotten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Konstigt jag har hört raka motsatsen i media. Förr i tiden var samhall slött. Men nu så är det endast de friskaste som kommer dit och de får slita som djur:
https://www.svtplay.se/video/31029838/uppdrag-granskning/uppd...

*edit*
Om man har fritid på samhall så använd den till att försöka ta sig därifrån med ett vanligt jobb. Detta är dock lättare sagt än gjort för vissa handikappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ett bolag som svenska staten äger och som är tänkt att ge anställning till personer med vissa egenskaper/handikapp som gör att de har svårt att få arbete i vanliga privata företag o dyl. Huruvida det verkligen alltid gått till på det sättet på senare år har varit föremål för ett reportage i Uppdrag Granskning på SVT.

Det där låter inget vidare, ska ta en titt. Tack ~

Skrivet av Meantek:

Det är sveriges motsvarighet till Österbotten.

Med den logiken måste alla på samhall vara välbärgade, högutbildade och trespråkiga. Ztenlund är inne på rätt spår.

Permalänk
Medlem

Samhall är något som borde lagts ner för längesen och sätta dit de som startade Samhall för brott.

Permalänk
Medlem

Hehe, kan du inte få annat uppdrag då? Du får väl ta en prommis och lyssna på någon pod?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Samhall är något som borde lagts ner för längesen och sätta dit de som startade Samhall för brott.

Istället för att leverera meningslösa förytliganden kanske du istället kan utveckla ditt resonemang? Det är säkerligen många som är intresserade av dessa påstådda brott som begåtts.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Istället för att leverera meningslösa förytliganden kanske du istället kan utveckla ditt resonemang? Det är säkerligen många som är intresserade av dessa påstådda brott som begåtts.

De utnyttjar folk med handikapp. Eller slänger ut dem på företag som utnyttjar folk med handikapp.

Permalänk
Medlem

Själv har jag diskbråck kronisk migrän och andra trafikskador som gett mig kronisk värk. Jag platsar inte på samhall med industriarbete och städa på hårda golv. Hade jag klarat av dessa arbetsuppgifter hade jag skaffat ett jobb själv. Samhall tar emot folk som arbetsförmedlingen skickar ut på praktik. Samhall kan inte tacka nej till folk arbetsförmedlingen skickar själv kan man inte heller tacka nej även fast arbetsuppgifterna är olämpliga. Jag har haft praktik på samhall 4 gånger industriarbete eller städning. Har man funktionshinder är det inte aktuellt med individuellt anpassade arbetsuppgifter. Då jag med min värkproblematik blivit sämre av praktiken har jag sjukskrivit mig. Har då blivit hotad av personal från samhall som sagt att de skall kontakta arbetsförmedlingen för att de skall stänga av min akassa. flera gånger har de kontaktat min handläggare på arbetsförmedlingen för att få mig avstängd. Efter som jag är saklig och hållt regler och annat har de inte lyckats. På min mobil spelar jag också in alla samtal med hot och annat. Om du sitter på soffan i slutet på dagarna kan jag rekommendera dig att använda den tiden till att planera och söka jobb. Om du tror att du är för frisk för samhall så är du antagligen det. Har aldrig träffat någon som jobbat på samhall som sagt de har en bra arbetsgivare. Samhalls mål är ju också att skicka ut folk till privata arbetgivare. Om du vill har du möjlighet att återvända till samhall inom en viss tid tror det är ett år. Hoppas att du hittar ett jobb du trivs med men även ett dårligt jobb kan vara bättre än att gå arbetslös. Samhället är hårt och brutalt mot de med psykisk ohälsa, känner de som blivit hemlösa och de brukar inte leva så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Är du kodad hos AF?

*edit* Kan vara bra att inte vara kodad om man anser sig vilja prova annat än Samhall.

Det är inte lagligt att vara anställd på Samhall utan en funktionsnedsättning.

Permalänk
Medlem

Låter som ett utmärkt tillfälle att lära sig programmering! Rekomenderar boken "Automate the Boring Stuff with Python: Practical Programming for Total Beginners". Du hänger på swec så det låter som ett perfekt avstamp till en lukrativ och spännande för din nya karriär!

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Använd tiden till att studera något istället för att försöka smutskasta ett företag som faktiskt gör nytta åt väldigt många.

Även om tanken är god så finns det tyvärr många problem med Samhall i min erfarenhet.

Första gången jag blev satt att arbeta där, sommaren efter jag tagit studenten, så gick det bra. Lönen var OK (inget att hänga i granen, men det dög) och arbetsuppgifterna tillräckligt rimliga för mina specifika behov.

Ett år senare hade jag precis kickad från ett "vanligt" jobb efter 3 månaders praktik genom arbetsförmedlingen och 2 månaders anställning (chefen tyckte tydligen att det blev för dyrt att börja betala en full lön till mig). AF kom då på en briljanta idén att sätta mig på en 6 månaders "arbetsträning" hos Samhall. Till skillnad från min första erfarenhet så var denna långt mycket mer problematisk:

Först och främst så innebär min funktionsnedsättning att jag har svårt att sitta still, min kropp behöver en viss mängd mental och fysisk stimulans för att fungera. Vart sätter de mig? De skickar mig till ett hörn i ett lager där jag i princip förväntas sitta och klistra små lappar på kartonger hela dagen. Jag behöver inte tänka ö.h.t. och får inte heller någon direkt fysisk stimulans. Det blir snabbt extremt långtråkigt och konstant får jag försöka mitt bästa för att hålla mig vaken. Jag ifrågasatte snabbt detta men fick bara som svar att jag skulle försöka mitt bästa och se vart det går.

Kan tillägga att jag inte heller fick någon lön för detta, det räknades som en sorts praktik så jag fick alltså endast ~8000 i månaden före skatt för ett heltidsjobb som jag i princip tvingades till.

Efter någon månad så hade vi ett uppföljningssamtal och jag får bara klagomål på hur dåligt tempo jag , hur ointresserad jag verkar, och ifrågasätts om jag får ordentligt med sömn på natten då jag haft svårt att hålla mig vaken. Jag försöker förklara för dem hur detta är p.g.a. min funktionsnedsättning och påminde att jag redan från början hade ifrågasatt denna placering av just detta skäl. De verkar inte bry sig och föreslår att jag fortsätter som innan, dock med tillägget att de skulle se om det gick att göra några anpassningar för mina behov.

Om några anpassningar gjordes har jag ingen aning, då inget förändrades vad jag kunnat märka av. Det pågick i ytterligare en månad eller 2 innan det sket sig och min mentala hälsa var så långt i botten att det tog ett år av regelbundna möten med psykolog tills jag återhämtat mig. Till slut gav Samhall och AF med och flyttade mig till en annan position. Detta passade mig mycket bättre, även om min viljestyrka och mentala kapacitet var extremt låg vid detta laget.

Efter mina 6 månader var över beslöt Samhall att jag var "oanställbar" och vägrade ta någon hänsyn eller ansvar för hur deras beteende påverkat mig mentalt eller hur mycket bättre jag fungerade på den nya arbetsplatsen trots alla förutsättningar som lett upp till det. T.o.m. tjejen på arbetsförmedlingen höll med om att Samhall gjort fel.

---
Så visst, Samhall är säkert jättebra för många, så länge de handläggs korrekt och får rätt förutsättningar. Men i min erfarenhet så finns det många problem och mycket att kritisera kring hur de handlägger folk och hur de tar hänsyn till deras funktionshinder och nedsättningar.

Kan också tillägga att min mor jobbade tidigare i en byggnad där Samhall fått städkontrakt hos. Hon såg väldigt mycket där som hon själv ifrågasatte. Bl.a. så konkurrerade dem ut andra städfirmor genom att erbjuda lägre priser som övriga företag inte kan konkurrera med, många av städarna fick inte full lön från Samhall utan fick i stället, likt mig själv, bidragsbaserad inkomst från Försäkringskassan, samt så hade de enorm rotation på städare och bytte ut dem mot nytt folk med jämna mellanrum som ibland var helt fel personer för jobbet med 0 erfarenhet av ett städjobb. Oavsett erfarenhet eller förhinder så hade de alltid till syntes samma förväntningar som vilken person som helst och vissa av städarna fick ibland skäll från arbetsledaren om de inte hängde med och arbetade för långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte lagligt att vara anställd på Samhall utan en funktionsnedsättning.

Dummaste jag läst på länge. Samhall är en stor arbetsgivare som har anställda chefer, HR, IT-personal, advokater m.m. de flesta utan några som helst handikapp. Sen har man använt Samhall som en dumpplats för invandrare vilket är ett problem då det stöter ut många av de handikappade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Dummaste jag läst på länge. Samhall är en stor arbetsgivare som har anställda chefer, HR, IT-personal, advokater m.m. de flesta utan några som helst handikapp. Sen har man använt Samhall som en dumpplats för invandrare vilket är ett problem då det stöter ut många av de handikappade.

Nej det är inte det dummaste du läst på länge, Samhall får inte anställa folk utan funktionsnedsättning i dessa arbeten som de som skriver i tråden pratar om och har erfarenhet från. Arbetsförmedlingen gör prövningen så du kan inte ansöka dessa jobb själv, sen finns det såklart icke skyddade jobb hos Samhall. Det är inte tillåtet för Arbetsförmedlingen att koda någon som inte kan språket och skicka de till Samhall enligt de lagar och förordningar som finns. Krävs alltså utlåtande från läkare att bli anställd på Samhall (skyddat arbete) om de inte begår någon form av bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Även om tanken är god så finns det tyvärr många problem med Samhall i min erfarenhet.

Första gången jag blev satt att arbeta där, sommaren efter jag tagit studenten, så gick det bra. Lönen var OK (inget att hänga i granen, men det dög) och arbetsuppgifterna tillräckligt rimliga för mina specifika behov.

Ett år senare hade jag precis kickad från ett "vanligt" jobb efter 3 månaders praktik genom arbetsförmedlingen och 2 månaders anställning (chefen tyckte tydligen att det blev för dyrt att börja betala en full lön till mig). AF kom då på en briljanta idén att sätta mig på en 6 månaders "arbetsträning" hos Samhall. Till skillnad från min första erfarenhet så var denna långt mycket mer problematisk:

Först och främst så innebär min funktionsnedsättning att jag har svårt att sitta still, min kropp behöver en viss mängd mental och fysisk stimulans för att fungera. Vart sätter de mig? De skickar mig till ett hörn i ett lager där jag i princip förväntas sitta och klistra små lappar på kartonger hela dagen. Jag behöver inte tänka ö.h.t. och får inte heller någon direkt fysisk stimulans. Det blir snabbt extremt långtråkigt och konstant får jag försöka mitt bästa för att hålla mig vaken. Jag ifrågasatte snabbt detta men fick bara som svar att jag skulle försöka mitt bästa och se vart det går.

Kan tillägga att jag inte heller fick någon lön för detta, det räknades som en sorts praktik så jag fick alltså endast ~8000 i månaden före skatt för ett heltidsjobb som jag i princip tvingades till.

Efter någon månad så hade vi ett uppföljningssamtal och jag får bara klagomål på hur dåligt tempo jag , hur ointresserad jag verkar, och ifrågasätts om jag får ordentligt med sömn på natten då jag haft svårt att hålla mig vaken. Jag försöker förklara för dem hur detta är p.g.a. min funktionsnedsättning och påminde att jag redan från början hade ifrågasatt denna placering av just detta skäl. De verkar inte bry sig och föreslår att jag fortsätter som innan, dock med tillägget att de skulle se om det gick att göra några anpassningar för mina behov.

Om några anpassningar gjordes har jag ingen aning, då inget förändrades vad jag kunnat märka av. Det pågick i ytterligare en månad eller 2 innan det sket sig och min mentala hälsa var så långt i botten att det tog ett år av regelbundna möten med psykolog tills jag återhämtat mig. Till slut gav Samhall och AF med och flyttade mig till en annan position. Detta passade mig mycket bättre, även om min viljestyrka och mentala kapacitet var extremt låg vid detta laget.

Efter mina 6 månader var över beslöt Samhall att jag var "oanställbar" och vägrade ta någon hänsyn eller ansvar för hur deras beteende påverkat mig mentalt eller hur mycket bättre jag fungerade på den nya arbetsplatsen trots alla förutsättningar som lett upp till det. T.o.m. tjejen på arbetsförmedlingen höll med om att Samhall gjort fel.

---
Så visst, Samhall är säkert jättebra för många, så länge de handläggs korrekt och får rätt förutsättningar. Men i min erfarenhet så finns det många problem och mycket att kritisera kring hur de handlägger folk och hur de tar hänsyn till deras funktionshinder och nedsättningar.

Kan också tillägga att min mor jobbade tidigare i en byggnad där Samhall fått städkontrakt hos. Hon såg väldigt mycket där som hon själv ifrågasatte. Bl.a. så konkurrerade dem ut andra städfirmor genom att erbjuda lägre priser som övriga företag inte kan konkurrera med, många av städarna fick inte full lön från Samhall utan fick i stället, likt mig själv, bidragsbaserad inkomst från Försäkringskassan, samt så hade de enorm rotation på städare och bytte ut dem mot nytt folk med jämna mellanrum som ibland var helt fel personer för jobbet med 0 erfarenhet av ett städjobb. Oavsett erfarenhet eller förhinder så hade de alltid till syntes samma förväntningar som vilken person som helst och vissa av städarna fick ibland skäll från arbetsledaren om de inte hängde med och arbetade för långsamt.

Hej
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Permalänk
Medlem

Räcker det med tredje gången gillt?

Permalänk
Medlem

Undrar om det ligger på SVT play?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600