Lenovo legion eller Asus tuf - ALLA säger olika

Permalänk
Medlem

Lenovo legion eller Asus tuf - ALLA säger olika

Hej, jag tänkte köpa antingen en Asus tuf eller en Lenovo Legion, ev någon av de nedan. Ca 15 000 är min budget.

Jag är kapabel att jämföra grafikkort, processor mm. Men undrar vilken som är bäst, om man får dem med ungefär samma grejer invändigt. Har snackat med massor av gubbar på Elgiganten och Mediamarkt mm. Vissa säger att Asus alltid håller högre kvalitet. Vissa säger att Lenovo är bättre då de är mer "rejäla" och inte så plastiga.

En som verkade kunnig sa att Asus har bättre kylning, vilket i praktiken innebär att processorn kommer att kunna jobba bättre då den på Lenovon som blir varm kommer att sänka hastigheten.

Men när jag har googlat på det, eller frågat andra gubbar säger de: "Nä, typ samma, lika bra kylning".

Nu vet jag att mycket är en smaksak. Men vilken är bäst, och varför?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/317212...

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/308863...

Permalänk
Medlem

Hjälpte en polare att införskaffa en laptop i samma prisklass förra året och kan därmed säga att valet föll på en Lenovo Legion 15 (2020). Av all den research jag gjorde på laptops var de flesta recensenter eniga om att Legionen hade bäst prestanda/krona samt god kvalitet på övriga områden. Vet inte exakt hur 2021s modell är men har hört att den är minst lika bra som 2020, därav skulle jag rekommendera att kika närmare på Lenovon.

TUF-serien är Asus budget budget segment och borde undvikas då prestanda/komponenter inte är hela upplevelsen när det gäller laptops. En snabb jämförelse visar även att Asus inte erbjuder ryzen cpuer till sina datorer vilket är synd då ryzen överlag ger bättre prestanda och batteritid än intel.

Om du fortfarande är osäker skulle jag tipsa att gå till Inet och hör med deras anställda då de ofta besitter mycket mer kunskap än Elgiganten/Mediamarkts personal.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Av dem två du länkat så har GPU:n på Lenovo:n högre TGP på 130W, Asus:en har bara 95W. Så man kan väl sammanfatta det som att Lenovo:n har bättre GPU-prestanda och Asus:en har bättre CPU.

Men, för den budgeten så borde du i mitt tycke hellre välja en av dessa Legion 5 Pro. Mycket bättre byggkvalité och skärm (2560x1600 500nits G-sync).
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...
För bara drygt tusen kr mer än den Legion 5 du länkade så får du bättre byggkvalité och skärm samt ett RTX3070 med 140W TGP.
Dock så får du kanske färre FPS om du väljer den med RTX3060 i och med högre upplösning på skärmen, alltså om du då spelar i 1600p.
Så, om du har råd så tycker jag Legion 5 Pro med RTX3070 ger mest prestanda och kvalité.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tack för svar båda, hmm. Så Asus tuf är en budgetmodell.. ska överväga lite till och ja, kollar nog med Inet också.