Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Skrivet av Varg:

Är det verkligen nödvändigt att ha samma diskussion exakt överallt?

Fast samtidigt. Det handlar om sveriges största datormässa som intresserar väldigt många här.
Den stora frågan är i år hur det blir med denna och coronan. Kommer den bli inställd eller inte?
De valde då vissa regler som vaccinering och tester.
Detta är i all högsta grad intressant för många som eventuellt tänker gå på denna mässan.

Men i nyhetsartikeln om den nya iPhone 13, så kanske inte en corona, vaccinering och tester hör lika hemma till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det verkligen nödvändigt att ha samma diskussion exakt överallt?

Det är väl jätterelevant att diskutera Dreamhack på sweclockers, eller? Det är fritt val, du kan helt enkelt skita i att gå in i diskussionstråden så klarar du dig undan galant

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Jo, han kan göra testet.

Nä, kolla texten igen.
Är man över 16 ska man antingen vara vaccinerad eller ha medicinska skäl till att inte vara det. Ingen möjlighet att välja test istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Det är väl jätterelevant att diskutera Dreamhack på sweclockers, eller? Det är fritt val, du kan helt enkelt skita i att gå in i diskussionstråden så klarar du dig undan galant

Diskussionen handlar om covid.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En liten undran dock. Om man inte tar med sig en dator behövs inget vaccinationsbevis.
Hur tänker man? Minskar vaccinet risk för datorvirus?

Kanske att de som inte har med dator kanske är där över dagen och inte hela eventet? (men ja, man smittar ju sannolikt mängder med folk av att hosta 1 gång inomhus så det håller ju inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast samtidigt. Det handlar om sveriges största datormässa som intresserar väldigt många här.
Den stora frågan är i år hur det blir med denna och coronan. Kommer den bli inställd eller inte?
De valde då vissa regler som vaccinering och tester.
Detta är i all högsta grad intressant för många som eventuellt tänker gå på denna mässan.

Men i nyhetsartikeln om den nya iPhone 13, så kanske inte en corona, vaccinering och tester hör lika hemma till ämnet.

Absolut, men diskussionen blir alltid en massa skitsnack om vilka dåliga människor det finns som inte vaccinerar sig och tar sitt ansvar och bla bla bla. Det blir så jävla tröttsamt att det inte går att vara någonstans utan att den diskussionen dyker upp.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Varg:

Absolut, men diskussionen blir alltid en massa skitsnack om vilka dåliga människor det finns som inte vaccinerar sig och tar sitt ansvar och bla bla bla. Det blir så jävla tröttsamt att det inte går att vara någonstans utan att den diskussionen dyker upp.

ORD!

Visa signatur

Whazzaaaaah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Du är inte för körkort heller antar jag?

Detta gör mig snarare mer benägen att åka dit. Mindre risk att träffa på ickevaccinerade rövhattar där än på ICA.

Okej så man är alltså en rövhatt bara för att man inte vill vaccinera sig? det var verkligen en fin syn på dina medmänniskor som du har.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Varg:

Absolut, men diskussionen blir alltid en massa skitsnack om vilka dåliga människor det finns som inte vaccinerar sig och tar sitt ansvar och bla bla bla. Det blir så jävla tröttsamt att det inte går att vara någonstans utan att den diskussionen dyker upp.

Det kan ju vara för att den genomsyrar samhället för tillfället. Om inte rekommendationer från myndigheter biter, så kanske peer pressure gör det istället. Ignorera problemet kommer inte lösa det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är sjukt förvånad över hur mycket antivaxxare som börjat gnälla på deras facebook redan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Kedom900:

Okej så man är alltså en rövhatt bara för att man inte vill vaccinera sig? det var verkligen en fin syn på dina medmänniskor som du har.

För att dra en linje i sanden; ja.
Om du vägrar att vaccinera dig på rent principiella grunder verkar du, för mig, inte ha någon medkänsla för din omgivning och det skulle inte göra mig nånting om du blir förbjuden att delta i någon som helst social tillställning.

Det är visat om och om igen att vaccinerade 1. blir mindre sjuka, 2. löper mindre risk att dö, 3. genom detta minskar belastningen på sjukvården OCH skyddar de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl.

Din såkallade "frihet" att slippa vaccinera dig likställer jag med att du står och gnäller på Hertz när du inte får hyra en bil för att du inte har körkort. Ja, slipp. Men då får du ta konsekvenserna av att vi som samhälle beslutat att vissa saker medför alldeles för stor risk om vi inte styr upp det. Som körkort. Eller vaccin.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

De var livat om vaccination jag håller med dom att dom har kravet på vaccinations test eller vaccinations bevis allt för att skydda deltagarna..

Men efter en heldel är negativ till det starta ett Dreamhack själv som är fri för alla utan vaccinations krav alla får komma....
De kommer myndigheter inte godkänna.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

Skrivet av Cerb:

Ett helt rimligt krav.
Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar.

Skrivet av Shudnawz:

Du är inte för körkort heller antar jag?

Detta gör mig snarare mer benägen att åka dit. Mindre risk att träffa på ickevaccinerade rövhattar där än på ICA.

Skrivet av Fors3n:

Vaccinerade smittar ju precis som alla andra.

Förstår att ett test ska tas innan, men det borde även vara obligatoriskt för dem vaccinerade.

Krav på vaccin är som att ha krav på att folk ska kunna ta 150kg i bänkpress. Alltså helt jävla ovesentligt.

Skrivet av BM-Mods:

Instämmer, men tycker det är fel av dom att ta ut en kostnad på test för dom som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig, när det för dom under 16 verkar ingå.

Varför är det så svårt att förstå att vissa personer inte vill vaccinera sig? Själv är jag fullt vaccinerad nu men förstår till 100% varför man inte vill av olika anledningar. Vaccinet har inte funnits ute längre, vi har ingen som helst koll på långtids-bieffekter från vaccinet.

Alla vi som vaccinerat oss är försökskaniner. Hoppas ni alla (som är vaxxade och kaxiga) är medvetna om det. Dessutom smittar covid på fullt vaccinerade personer också. Så även vi kan sprida sjukdomen.

Ett negativt covid-test vore bättre lämpat än att sätta krav på vaccinering. Då vet man att personen i fråga faktiskt är fullt frisk oavsett vaccin eller inte. Det är ju det som spelar roll här.

Permalänk
Medlem

Bra med vaccinkrav men känns ändå för tidigt tycker jag

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Finns lagstöd för att kräva alla besökare på ID?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Är helt ok med incitament som t.ex vaccineringskrav till publika evenemang för att motivera fler till att få tummen ur och gå ta sig den där sprutan i armen.

Om man vägrar vaccinering av rena principskäl så bidrar man aktivt till att det tar längre tid att få den pågående pandemin under kontroll.

Permalänk
Medlem

Bra Dreamhack. Fler aktörer borde införa det!

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Musikälskare

Mycket bra och hedersamt beslut! Hoppas det blir vaccinpass överallt i samhället och tvång till vaccin på arbetsplatserna nu också, så vi kan kväsa ut den här pandemin ordentligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Test vid ankomst. Finns det såna snabba tester idag? Jag tror inte det.

Det går att köpa hem tester på apoteket, tar 10-15min att få svaret med ett sånt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra.

Skrivet av Ozzed:

Naturligtvis bör det vara frivilligt att vaccinera sig

I normalfallet håller jag med, men när det gäller en internationellt vedertagen global pandemi så fick det mer än gärna vara obligatoriskt (med undantag för medicinska skäl).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Finns lagstöd för att kräva alla besökare på ID?

Ja, för att upprätthålla exempelvis åldersgräns.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det som kommunicerats har otvetydigt varit att alla över 16 år som kan ska vara vaccinerade. Undantag gäller de som av medicinska skäl inte kan, då får man istället testa sig på plats vid ankomst (precis som alla under 16 år).

Kan du peka på någon annan officiell information kring detta ändrar vi så klart i nyheten.

Skrivet av hakd:

Mejla och fråga så lär du få samma svar som dom anställda säger.

Crew samt Elmias egna vakter har inga som helst möjligheter att varken se eller verifiera medicinska undantag så oavsett anledning så är det ett test på plats som gäller för ovaccinerade.

Du kan alltså helt ovaccinerad men testad vara med på hela eventet.

"All visitors at the age of 16 or above are required to be fully vaccinated and show proof of vaccination through the Covid-19 certificate when entering the event. If you cannot get vaccinated because of medical reasons, you are required to show a doctor’s note followed by a Covid antigen test at arrival."

är vad de själva skriver på https://dreamhack.com/winter/ , iaf. Om detta inte är sant så kan ju det i sig vara värt att diskutera, men jag vet inte vad vi har för anledning att tro att det inte är sant?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä, kolla texten igen.
Är man över 16 ska man antingen vara vaccinerad eller ha medicinska skäl till att inte vara det. Ingen möjlighet att välja test istället.

Och hur ska de veta om du har medicinska skäl eller inte? De har ju knappast tillgång till din journal.

https://dreamhack.com/winter/covid-19-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Test vid ankomst. Finns det såna snabba tester idag? Jag tror inte det.

Det är inte så bra att sitta och gissa och tro, fakta är bättre. Snabbtest för COVID har funnits länge.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Så länge vi befinner oss i en pandemi är detta fullt rimligt och klokt.
Alternativet är att inte ha ett dreamhack då detta är ett typiskt ställe smittan kan sprida sig på.

Vaccinerade smittar mindre och blir mindre sjuka. Så minskar samhällsbördan något enormt.

Jag har bara hört om en som fick stark feber efter andra dosen pfizer. Denne person hade haft covid innan.
Annars har jag inte hört om nån som har haft några direkta biverkningar från vaccinet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"All visitors at the age of 16 or above are required to be fully vaccinated and show proof of vaccination through the Covid-19 certificate when entering the event. If you cannot get vaccinated because of medical reasons, you are required to show a doctor’s note followed by a Covid antigen test at arrival."

är vad de själva skriver på https://dreamhack.com/winter/ , iaf. Om detta inte är sant så kan ju det i sig vara värt att diskutera, men jag vet inte vad vi har för anledning att tro att det inte är sant?

Skrivet av dlq84:

Och hur ska de veta om du har medicinska skäl eller inte? De har ju knappast tillgång till din journal.

https://dreamhack.com/winter/covid-19-information/

Se citatet i mitt svar ovan. Det är iaf vad Dreamhack själva påstår i frågan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Räckte ju med att läsa första inlägget här för att sedan hämta popcorn och börja läsa resten, foliehattar är bara för roliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Se citatet i mitt svar ovan. Det är iaf vad Dreamhack själva påstår i frågan.

Okok, jag läste det andra som stod. Det märks väl hur svårt det är att övertala en tonårig frivillig om att få ta testet ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

För mig finns bara två doser på menyn.
Det är vad jag ställer upp på för andra men utöver det får det bli extra skydd på naturlig väg.

Kommer väl bli kallad för anti-vaxer för att jag inte vill ta fler sprutor än de två jag redan tagit men det skiter jag helt i.

Två pfizer här med. Om det ska bli nån mer dos ska det vara mot en specifik (smittsam eller allvarlig) mutation och inte ytterligare mot Alpha varianten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Alla vi som vaccinerat oss är försökskaniner. Hoppas ni alla (som är vaxxade och kaxiga) är medvetna om det. Dessutom smittar covid på fullt vaccinerade personer också. Så även vi kan sprida sjukdomen.

Covidvaccinen är byggda på tidigare vaccin, dvs inte något helt nytt obeprövat. Du verkar inte veta detta.
Likväl, kan man betraktas som en "försökskanin" att inte vaccinera och riskera att bli smittad och smitta andra som är mer utsatta.