Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Varför är det så svårt att förstå att vissa personer inte vill vaccinera sig? Själv är jag fullt vaccinerad nu men förstår till 100% varför man inte vill av olika anledningar. Vaccinet har inte funnits ute längre, vi har ingen som helst koll på långtids-bieffekter från vaccinet.

Alla vi som vaccinerat oss är försökskaniner. Hoppas ni alla (som är vaxxade och kaxiga) är medvetna om det. Dessutom smittar covid på fullt vaccinerade personer också. Så även vi kan sprida sjukdomen.

Ett negativt covid-test vore bättre lämpat än att sätta krav på vaccinering. Då vet man att personen i fråga faktiskt är fullt frisk oavsett vaccin eller inte. Det är ju det som spelar roll här.

Det där med att forskningen bakom de nuvarande vaccinen skulle vara något helt nytt från bara 2020 och senare stämmer inte. SARS-COV-2 är besläktat med ett tidigare virus som hade ett utbrott för snart 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

DH är väl en förening, de får såklart ha vilka krav dem vill. Sedan väljer ju folk om dem vill acceptera dem eller inte.
Vaccinpass är dock helt galet från min synvinkel, då det snarare handlar om bromsmediciner som betatestas än färdiga vaccin.

Hade jag beslutat, hade det blivit test för alla (ingår i priset) vaccinerade borde ju kunna känna sig säkrare på att klara testet så passet blir då överflödigt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Tog bort en del inlägg som bara var trams.
Höj nivån på inläggen eller kliv ut ur tråden om ni inte klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Är det verkligen nödvändigt att ha samma diskussion exakt överallt?

Diskussionen handlar om vaccinationskrav, på Dreamhack, det är helt korrekt.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Det där med att forskningen bakom de nuvarande vaccinen skulle vara något helt nytt från bara 2020 och senare stämmer inte. SARS-COV-2 är besläktat med ett tidigare virus som hade ett utbrott för snart 20 år sedan.

Forskningen är inte nytt från förra året. Vaccinet är.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Fatmajk:

Varför är det så svårt att förstå att vissa personer inte vill vaccinera sig? Själv är jag fullt vaccinerad nu men förstår till 100% varför man inte vill av olika anledningar. Vaccinet har inte funnits ute längre, vi har ingen som helst koll på långtids-bieffekter från vaccinet.

Alla vi som vaccinerat oss är försökskaniner. Hoppas ni alla (som är vaxxade och kaxiga) är medvetna om det. Dessutom smittar covid på fullt vaccinerade personer också. Så även vi kan sprida sjukdomen.

Ett negativt covid-test vore bättre lämpat än att sätta krav på vaccinering. Då vet man att personen i fråga faktiskt är fullt frisk oavsett vaccin eller inte. Det är ju det som spelar roll här.

Varför det är svårt att acceptera ovilja att skydda sina medmänniskor? Jag vet inte, för att jag bryr mig om dem antar jag?

Jag antar att jag är mer altruistisk än de flesta, eftersom jag väger samhällsnyttan mot mina egna rädslor. Ja, det kanske är lite läskigt att ta ett vaccin som är nytt. Men chansen att jag blir riktigt dålig av vaccinet är fortfarande mindre än att jag blir rejält snorig (eller värre) om jag får covid. Och OM jag blir rejält sjuk finns stor risk att jag smittar andra, varav vissa kanske jobbar i äldrevården (som min sambo) eller har skört immunförsvar av andra anledningar (som min svåger som gick på cellgifter i början av pandemin).

Allt sammantaget är risken för mig själv så väldigt mycket mindre än den totala nyttan för resten av samhället om jag vaccinerar mig. För mig finns det verkligen inga rimliga argument för att låta bli, utom de strikt medicinska.
Allt prat om frihet är bra och så i ett samhälle som inte har en pandemi på halsen. Men som tidigare påpekats, det är inte bara friheter och rättigheter du har i ett samhälle där det bor andra än du själv; det finns även skyldigheter.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Diskussionen handlar om vaccinationskrav, på Dreamhack, det är helt korrekt.

Då har du inte läst kommentarerna med andra ord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tog bort en del inlägg som bara var trams.
Höj nivån på inläggen eller kliv ut ur tråden om ni inte klarar av det.

Bra!

OT: Kommer Sweclockers vara något på DH och rapportera därifrån för oss som inte kan åka dit?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av griid:

Bra!

OT: Kommer Sweclockers vara något på DH och rapportera därifrån för oss som inte kan åka dit?

Nej, vi har inga planer på det nu. När det bara är LAN-platser finns det inte så värst mycket där att göra. (plus att det känns lite onödigt ur en smittosynpunkt)

Permalänk
Medlem

Risken är ju att regeringen inför vaccinpasskrav även fast de helst inte vill det.
Om regeringen nu gör det och DH inte hade haft dessa krav så hade de stått med skägget i brevlådan den dagen.

För att kunna ha ett DH över huvud taget så får det ju bli så här.
Bättre än att inte ha något alls.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket bra.

I normalfallet håller jag med, men när det gäller en internationellt vedertagen global pandemi så fick det mer än gärna vara obligatoriskt (med undantag för medicinska skäl).

Jag tycker det räcker gott att samhället i övrigt kan vägra ge en tillgång till vissa saker. Dreamhack är ju dessutom privat så man kan inte hävda att det är staten som vägrar ge en tillgång.

Jag tycker man är vansinnigt självisk om man inte vaccinerar sig. Men det kommer ju också med uppenbara sociala straff och det duger för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Det som jag tycker dumt med detta är att de är dumt att tvinga folk. Ändå om jag förstår att dom gör de med omtanke för att samtliga ska känna sig trygga. Men jag tycker ändå det här är lite dumt gjort av Dreamhack.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av razerrazer:

Det som jag tycker dumt med detta är att de är dumt att tvinga folk. Ändå om jag förstår att dom gör de med omtanke för att samtliga ska känna sig trygga. Men jag tycker ändå det här är lite dumt gjort av Dreamhack.

Man tvingar ingen. Men om du inte vaccinerar dig får du inte vara med.
Det kan knappast räknas som en mänsklig rättighet att gå på DH, eller nåt slags krav för fortsatt existens?

Jag kan inte hoppa fallskärm för att jag har höjdskräck. Ska jag bli sur varje gång nån annan hoppar fallskärm, för att mina egna beslut inte låter mig delta?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Risken är ju att regeringen inför vaccinpasskrav även fast de helst inte vill det.
Om regeringen nu gör det och DH inte hade haft dessa krav så hade de stått med skägget i brevlådan den dagen.

För att kunna ha ett DH över huvud taget så får det ju bli så här.
Bättre än att inte ha något alls.

Fast teoretiskt skulle det väl räcka med att alla besökare testas på plats?

Då skulle man fånga eventuella fall av smitta även bland vaccinerade och det skulle på så vis bli säkrare än med vaccinpass.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av razerrazer:

Det som jag tycker dumt med detta är att de är dumt att tvinga folk. Ändå om jag förstår att dom gör de med omtanke för att samtliga ska känna sig trygga. Men jag tycker ändå det här är lite dumt gjort av Dreamhack.

Som tidigare nämnts i tråden, hade du varit okej med att folk utan körkort tilläts i trafiken? I princip exakt samma sak.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Man tvingar ingen. Men om du inte vaccinerar dig får du inte vara med.
Det kan knappast räknas som en mänsklig rättighet att gå på DH, eller nåt slags krav för fortsatt existens?

Jag kan inte hoppa fallskärm för att jag har höjdskräck. Ska jag bli sur varje gång nån annan hoppar fallskärm, för att mina egna beslut inte låter mig delta?

Gällande detta "Men om du inte vaccinerar dig får du inte vara med"

Det enligt mig är att du tvingar dom som vill gå måste göra detta. Kan ha fel...

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jättebra. Jag är för att införa vaccinpass för att överhuvud taget röra sig i samhället. Allra bäst (och något jag ställer mig helt bakom) hade varit en tvångsvaccinering av befolkningen, men om man inför vaccinpass för att göra ALLT, restauranger, cafe, ICA, bio osv... då hade nog ändå alla vaccinerat sig till slut ändå.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Lego Master
Skrivet av razerrazer:

Gällande detta "Men om du inte vaccinerar dig får du inte vara med"

Det enligt mig är att du tvingar dom som vill gå måste göra detta. Kan ha fel...

Nyckelordet här är "vill". Du kan ändå låta bli. Jag vill äta godis varje dag, men jag låter bli för det är inte bra för mig. Det är heller ingen katastrof att jag inte äter godis.

DH är en bonus, en perk, ett nöje som du helt utan konsekvenser kan låta bli att delta i. Fråga mig, jag har aldrig varit där och verkar leva ett fullständigt okej liv.
Återigen, det är ingen mänsklig rättighet att gå på DH. Det finns massvis med begränsningar i samhället som vi accepterar; åldersgräns på puben eller systemet; krav på körkort för att framföra fordon; du åker i fängelse om du gjort nåt riktigt jävla dumt.
Alla dessa "begränsar din frihet" men vi är alla överens (mer eller mindre) om att det är rimliga krav samhället ställer för att vi alla ska få det bättre totalt sett. Detta är principiellt samma sak, bara att du inte växt upp med det här kravet, vilket du förmodligen gjort med de andra.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Som tidigare nämnts i tråden, hade du varit okej med att folk utan körkort tilläts i trafiken? I princip exakt samma sak.

Kanske lite väl extrem liknelse. Risken att skada andra människor riktigt allvarligt om du framför en bil utan att veta hur du hanterar fordonet får vi väl ändå säga är väsentligt högre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Cerb:

Kanske lite väl extrem liknelse. Risken att skada andra människor riktigt allvarligt om du framför en bil utan att veta hur du hanterar fordonet får vi väl ändå säga är väsentligt högre.

Under 200 personer dog i trafiken under 2020. Hittills under pandemin har över 14'000 dött av covid. Statistiken är inte på din sida, broder.

https://transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/2021/fa-omkomna-....

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Nyckelordet här är "vill". Du kan ändå låta bli. Jag vill äta godis varje dag, men jag låter bli för det är inte bra för mig. Det är heller ingen katastrof att jag inte äter godis.

DH är en bonus, en perk, ett nöje som du helt utan konsekvenser kan låta bli att delta i. Fråga mig, jag har aldrig varit där och verkar leva ett fullständigt okej liv.
Återigen, det är ingen mänsklig rättighet att gå på DH. Det finns massvis med begränsningar i samhället som vi accepterar; åldersgräns på puben eller systemet; krav på körkort för att framföra fordon; du åker i fängelse om du gjort nåt riktigt jävla dumt.
Alla dessa "begränsar din frihet" men vi är alla överens (mer eller mindre) om att det är rimliga krav samhället ställer för att vi alla ska få det bättre totalt sett. Detta är principiellt samma sak, bara att du inte växt upp med det här kravet, vilket du förmodligen gjort med de andra.

Du har i alla fall en poäng med de du säger. Y!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Krav på test - fine.
Krav på vaccin - aldrig i livet.

👆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fors3n:

Vaccinerade smittar ju precis som alla andra.

Helt felaktigt!

För att smitta andra måste man själv vara smittad (sjuk).
En viss del av vaccinerade blir sjuka och kan då smitta andra, men de flesta vaccinerade blir inte sjuka och smittar inte andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Ett helt rimligt krav.
Vill man inte vaccinera sig och bidra till att skydda andra så ska man hålla sig borta från folksamlingar.

Problemet är att detta "vaccin" inte skyddar andra, speciellt inte mot nya varianter som Delta. Se smittspridningen i Israel, den mest vaccinerade befolkningen. Injektionen kan lindra symptomen vid sjukdom, men du kan i lika stor utsträckning bli smittad och smitta andra.

Om Vaccinet fungerar så skulle inte vaccinpass behövas, tvärtom, om vaccinet inte fungerar så skulle givetvis inte vaccinpass heller behövas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av razerrazer:

Det som jag tycker dumt med detta är att de är dumt att tvinga folk. Ändå om jag förstår att dom gör de med omtanke för att samtliga ska känna sig trygga. Men jag tycker ändå det här är lite dumt gjort av Dreamhack.

Vissa saker tvingas man till. Jag som skattebetalare har ju finansierat din obligatoriska skolgång 1-9 åtminstone. Har de aldrig lärt ut källkritik? Eller är det den som skriker högst som vinner?

DH har gjort ett statement, inga antivaxxers på DH över 16. För personalens skull, för besökarnas skull. Jag är ledsen, men utan vaccinpass får ni köra ett annat lan. Systemet säljer inte sprit till dig under 20 år. Solklart fall av åldersdiskriminering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Absolut, men diskussionen blir alltid en massa skitsnack om vilka dåliga människor det finns som inte vaccinerar sig och tar sitt ansvar och bla bla bla. Det blir så jävla tröttsamt att det inte går att vara någonstans utan att den diskussionen dyker upp.

ja, Skit ska skit ha?

wont anyone please think of the anti science/vaxxers!....../s

Folk får väl välja att inte vaccinera sig om de vill, det kan jag respektera.
Tycker ni det är löjligt med vaccinnpass för lan? - Organisera erat eget lan utan vaccinpass då och sluta whina för att andra människor påpekar hur egoistiska de är.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tycker Dreamhack gör rätt här, och hade själv varit sugen på att åka dit om det inte vore för att jag fortfarande känner mig olustig i folksamlingar.

Hur tänker ni som är rädda för ett vaccin som i stort sett alla, inklusive i stort sett alla regeringshuvuden och rika personer, tagit, samtidigt som ni är villiga att gambla med viruset och de långsiktiga symptom som där faktiskt redan konstaterats? Viruset angriper olika organ i kroppen på massa komplicerade sätt som inte alls är väl förstådda ännu. Jag är fan livrädd av att drabbas av t.ex. brainfog. Jag förstår verkligen inte hur ni bedömer risker.

En stor del ovaccinerade i en annars vaccinerad befolkning skapar dessutom en grogrund och ett evolutionärt tryck som ökar risken för nya mutationer.

Inget vaccin -> större risk för allvarlig sjukdom, MYCKET större risk för nys och hosta -> mer smittspridning -> högre risk för nya mutationer som gör en reset på alla framsteg vi gjort i kampen mot viruset hittills.

Lite mer tankar om framtida utmaningar i denna artikel https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/08/delta-has-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

ja, Skit ska skit ha?

wont anyone please think of the anti science/vaxxers!....../s

Folk får väl välja att inte vaccinera sig om de vill, det kan jag respektera.
Tycker ni det är löjligt med vaccinnpass för lan? - Organisera erat eget lan utan vaccinpass då och sluta whina för att andra människor påpekar hur egoistiska de är.

Du behöver inte kalla mig för "ni", jag kan bara svara för mig själv. Jag har inte en enda gång sagt att jag är för eller emot vaccin i den här diskussionen. Är bara trött på all onödig pajkastning som oundvikligen uppstår och här bidrar ju även du med det. Känns inte riktigt som du faktiskt respekterar en del människors val när du uttrycker dig så här.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Krav på att alla pojkar som deltar måste ha en flickvän. Vops där gick det från 3000st besökare till 2st.

Jag tror Dreamhack kommer gå dåligt i år p.g.a. corona. Och när man kan göra det mesta av detta tävlande hemifrån så blir det inget som man direkt behöver går på.

*edit*
De mer än 3 000 besökarna behöver ett vaccinationsbevis, undantaget personer under 16 år som istället får testa sig vid ankomst. Det känns en aning populistiska åtgärder.
Vaccinerad betyder inte att man ej bär smittan. Det enda det betyder är att man statistisk sett får betydligt mildare Corona som varar kortare. Test vid ankomst. Finns det såna snabba tester idag? Jag tror inte det.

Så åtgärderna de har valt är för att myndigheterna ska bli glada och folk ska våga gå. I praktiken tror jag det blir nästan samma smittställe som utan dessa krav.

Tja jag är en av dom två då då jag är gift och har flera barn.

Men angående din edit där, det är inte helt rätt. Man kan bära smittan ja, men majoriteten gör det inte om man är vaccinerad, effektiviteten där ser olika ut på olika vaccin dock.

Sen snabbtest så finns det absolut, 15 minuters är standard när man ska ut och resa etc. t.ex. Dom är mycket dyrare än de som erbjuds gratis till alla svenskar via vårdcentralerna men för något sådant här så är det illa tvunget.

Har väldigt svårt att se hur DH skulle bli en smittohärd om alla testas innan, visst kan någon teoretiskt precis blivit smittad så det inte ger utslag, men det är inte direkt som att man sitter trångt om dom tar in 3000 ställt mot normala närmare 10.000 och lägg då till att det inte är något mässgolv med dagbesökare som nådde uppåt 50.000 vissa år (många räknade dubbelt där såklart om dom går flera dagar och många som tittade in 30 minuter bara, typ föräldrar).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av evil penguin:

"All visitors at the age of 16 or above are required to be fully vaccinated and show proof of vaccination through the Covid-19 certificate when entering the event. If you cannot get vaccinated because of medical reasons, you are required to show a doctor’s note followed by a Covid antigen test at arrival."

är vad de själva skriver på https://dreamhack.com/winter/ , iaf. Om detta inte är sant så kan ju det i sig vara värt att diskutera, men jag vet inte vad vi har för anledning att tro att det inte är sant?

Integritetskränkande med andra ord. Att man skulle lämna ut vad för medicinskt skäl man lider av till en privat nöjesaktör är för mig helt orimligt. Det är en sak om man inte tål gluten eller laktos och behöver specialkost.