Ny byggd dator från Komplett.se ingen bild vid start

Permalänk

Ny byggd dator från Komplett.se ingen bild vid start

Får ingen bild alls när jag startar datorn. Helt svart!
Provat med både DVI och HDMI
Skärmen funkar fint på gamla datorn.

Är van vid att datorn piper eller ger ifrån sig start-ljud åtminstone men här var det knäppt tyst.
Inga varnings-pip heller som det kan bli när till exempel grafikkortet inte sitter i ordentligt.

Fläktarna snurrar, minne, grafik och allt verkar OK.
Har jag missat något tro?

Skulle behöva hjälp med detta.
Tack!

Corsair Carbide Series 275Q
Gainward GeForce GTX 1660 SUPER Pegasus 6GB GDDR6
Intel Core i5-11400F Processor, Tray
Cooler Master Hyper H411R Black
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB
Kingston NV1 NVMe PCIe SSD 500GB
ASUS PRIME B560-PLUS moderkort
Cooler Master MWE White 500W PSU

Permalänk
Inaktiv

Och du har kabeln insatt i grafikkortets uttag, och inte moderkortets?

Permalänk

Yes! Har provat både dom två portarna.

Ska prova att plocka ur grafikkortet och bara köra på moderkortet.

Det kanske är något med strömmen.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort, egentligen? Är det ett gammalt grafikkort? Du har inte skrivit ut modellen på det. Känns inte som en ny komponent om den har DVI(?).

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Det kom visst inte med. Tack!

Grafikkortet är Gainward GeForce GTX 1660 SUPER Pegasus PCI-Express 3.0, 6GB GDDR6,

Det har DVI-D och det passade inte med min gamla DVI-kabel för det var 4-pinnar för mycket.
Därför provade jag att byta till HDMI-kabel.

Får inte upp BIOS eller något startljud alls.

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med mitt senaste bygge.
Det visade sig vara BIOS som behövde uppdateras innan RAM-portarna kunde fyllas upp. Jag fick dock bild med 1 RAM-sticka i så det var inga problem.
Vet inte om inlägget hjälper dig, men det var en tanke i alla fall.

Hoppas att det löser sig!

Visa signatur

Har insett att jag inte kommer att få min kaffebryggare. Tur att man inte betalade i förskott iaf. Det är butiker som denna som gör att man måste tänka sig för när man handlar på nätet. Ska ni köpa ngt, var inte dumsnåla. Köp från ett säkert företag.

Permalänk
Medlem

Du har inte missat koppla 4/8-pin till moderkortet?

Permalänk

Går det att flasha BIOS automatiskt på något sätt?
Jag minns att jag gjorde det på min gamla dator med floppy-disk fast då hade jag ju bild såklart.
Har kollat batteriet också som nollställer CMOS fast det hjälpte inte.

Alla komponenter skulle vara kompatibelt när jag frågade för valde till ett bättre moderkort (PLUS).

Jag provade att göra som du sa. Tack!
Tagit bort båda minnena, lämnat kvar 1 och bytt runt på alla portar med och utan grafikkort.
Fortfarande svart

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Du har inte missat koppla 4/8-pin till moderkortet?

Det har jag kollat nu.
Det sitter två strömkablar på moderkortet, en stor och en liten som det står CPU på.
Båda sitter fast kopplade på moderkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coverjunkie:

Yes! Har provat både dom två portarna.

Ska prova att plocka ur grafikkortet och bara köra på moderkortet.

Det kanske är något med strömmen.

Processorn har ingen grafik integrerat, så du kommer enbart kunna få bild genom grafikkortet.

Permalänk

Ingen Bild/Signal varken via moderkort eller grafikkort.

Detta får jag nog skicka tillbaka till Komplett.se

Glömde tillägga att kylaren hade släppt helt från cpu:n när jag fick hem datorn.

Fick en ny kylare hemskickad för plastfästena var spruckna på sina ställen.

Nu sitter det en ny kylare fastmonterad fast datorn startar ändå inte.

Permalänk
Medlem

Kollade vilka drivrutiner som finns till det modekortet och ser ut som din processor stöds vid första versionen som finns listad på Asus hemsida vilket får mig att tro att det inte är ett bios problem.

Så steg 1 är att kolla att alla saker som ska vara inpluggade sitter korrekt:
● Kolla att strömkablar till och från PSU sitter i bra.
● Kolla att alla ramminnerna sitter som dom ska
● Kolla att grafikkortet sitter i ordentligt

Efter detta testa med bara en av ramminnerna kanske är något knas med en av stickorna.
Har du nån annan dator? I så fall testa det nya GTX 1660 i den och se om du får bild med det grafikkortet i den samt ta ett annat grafikkort (om du har det) och se om det kan få bild i den nya dator.

Hoppas att detta kan få igång din nya datorn.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Om det är Komplett som monterat datorn så borde det inte vara något kompabilitetsproblem eller saker som behöver uppdateras, de ska ju i så fall ha testat datorn innan de skickade den till dig. Om kylaren lossnat så låter det snarare som att den blivit helt mörbultad under frakten och troligtvis har någonting gått sönder, så du får nog tyvärr skicka tillbaka den till Komplett i så fall.

Permalänk
Skrivet av perost:

Om det är Komplett som monterat datorn så borde det inte vara något kompabilitetsproblem eller saker som behöver uppdateras, de ska ju i så fall ha testat datorn innan de skickade den till dig. Om kylaren lossnat så låter det snarare som att den blivit helt mörbultad under frakten och troligtvis har någonting gått sönder, så du får nog tyvärr skicka tillbaka den till Komplett i så fall.

Ja det verkar tyvärr så. Tack för hjälpen!

Efter att ha monterat fast den nya kylaren så måste det ha varit något som hänt under frakten för att det ska lossna sådär.

Permalänk
Skrivet av z3poxx:

Kollade vilka drivrutiner som finns till det modekortet och ser ut som din processor stöds vid första versionen som finns listad på Asus hemsida vilket får mig att tro att det inte är ett bios problem.

Så steg 1 är att kolla att alla saker som ska vara inpluggade sitter korrekt:
● Kolla att strömkablar till och från PSU sitter i bra.
● Kolla att alla ramminnerna sitter som dom ska
● Kolla att grafikkortet sitter i ordentligt

Efter detta testa med bara en av ramminnerna kanske är något knas med en av stickorna.
Har du nån annan dator? I så fall testa det nya GTX 1660 i den och se om du får bild med det grafikkortet i den samt ta ett annat grafikkort (om du har det) och se om det kan få bild i den nya dator.

Hoppas att detta kan få igång din nya datorn.

Allt verkar sitta på rätt plats och kan konstatera att grafikkortet fungerar i min gamla dator!
Så det verkar vara moderkortet eller något annat som har skadats under frakten.
Kommer skicka tillbaka datorn.
Tack!