Hur värdelösa är egentligen Amazon Sverige?

Permalänk
Medlem

Hur värdelösa är egentligen Amazon Sverige?

Under förra helgen gjorde jag min första beställning från Amazon.se och trots att leveranstiden skulle bli en hel vecka så var jag nöjd med priset.

Idag, fredag den 17:e, provade jag spåra paketet och se om den höll tidsschemat och då ser jag att min order inte ens är skickad än trots att leveransdag är på måndag den 20:e. Jag gissar att paketet inte kommer i tid.

Är Amazon.se såhär värdelöst generellt med långsamma leveranser och felaktiga leveransdatum?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har fått vissa leveranser snabbt och smidigt. Ungefär lika ofta får jag inte leveransen alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Beror helt på. Om säljaren är "Amazon Sverige" och skickas från deras Sverige lager så tar det typ 3dar. Vissa grejer har jag fått vänta upp mot 6 veckor på. Sedan tycker jag inte det är så najs att deras Sverige sida listar grejer som skickas från typ Kina. Fått betala tull och hanteringsavgifter rätt många gånger nu. 6:- tull och 75:- hanteringsavgift av Postmord är inte så roligt att betala.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Beror väll på om det är amazon själva som lagerhåller eller om de bara tillhandhåller tjänsten för en ofta liten butik någonstans långt bort?
Beställde nytt nyckel skal till min bil nykel och det tog väll ca 2 månader. Var nån liten obskyr butik i belgien som skickade den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte lägga något större värde i Amazons sida för att spåra paket då den har en tendens att inte alls visa när paketet väl skickas.

Att dra slutsatser om "värdelöst generellt med långsamma leveranser och felaktiga leveransdatum" baserat på ett enda köp där slutresultatet dessutom ännu inte är känt är tämligen komiskt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Normalt så håller de tiden, många ggr sker även leverans på 1-2 dagar även över helg. Om det skickas av Amazon så här jag sällan varit med om att de blir försenat, någon gång har det kommit en dag efter, är det mer än 4 dagar försenat får man tillbaka pengarna helt och behålla varan (idag så de löst de två strul som PostNord gjort för mig).

De håller ofta varan längre, detta är för att alla varor troligen går express men ingen betalar för express om du ändå får det samma tid. Varit med om att varor kommit på 1 dag även utan express, troligen för att fylla bilen och inget annat var högre prio på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Notera gärna vem som säljer varan, från, Amazon själva går fort, saker från extern säljare men i Amazons lager går fort, varor från random säljare kan ta hur lång tid som helst. Viktigt kolla på när man lägger beställningar på Amazon.

Tvåa på bollen

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Jag har beställt böcker från Amazon Sverige, som inte var skickade den dagen de skulle vara framme. Gick jag in på ordern så stod det att de skulle dröja 1-2 veckor (minns inte exakt).

Men om jag besökte boken igen så stod det att den skulle levereras inom några dagar. De är nog medvetna om att deras löften inte är så mycket värda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Beror helt på. Om säljaren är "Amazon Sverige" och skickas från deras Sverige lager så tar det typ 3dar. Vissa grejer har jag fått vänta upp mot 6 veckor på. Sedan tycker jag inte det är så najs att deras Sverige sida listar grejer som skickas från typ Kina. Fått betala tull och hanteringsavgifter rätt många gånger nu. 6:- tull och 75:- hanteringsavgift av Postmord är inte så roligt att betala.

Du ska inte betala det, delvis nu med nya EU regler men även innan så hade du bara kontaktat Amazon hade de löst det för sig. Priserna på Amazon har (IAF vad jag vet) alltid varit slutliga och bör jag haft strul med sånt har Amazon löset det utan extra kostnad för mig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Håller med om att är det Amazon själva som säljer eller "fulfilled by" så brukar det inte vara några problem.
Nu på senaste tiden så händer det dock att de inte skickar eller verkar tappa bort paket innan de når posten, lite irriterande om man behöver varan...
Som alltid när det gäller barnarbetare eller amazonanställda så kan man inte direkt klaga på om folk som jobbar där slarvar eller inte levererar.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så tar deras orderhantering väldigt lång tid ibland, speciellt när det är från Amazons lager i ett annat EU-land, sen skickas det med snabbfrakt så man får det dagen efter. Det är möjligt att paketet hinner komma till måndag ändå.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Är Amazon.se såhär värdelöst generellt med långsamma leveranser och felaktiga leveransdatum?

Nej. Varorna som jag har beställt (antingen där säljaren är Amazon eller där Amazon är ansvariga) har kommit på ett par dagar. Visserligen har jag bara beställt 5 gånger tror jag från amazon.se men av de beställningarna har samtliga levererats i tid eller före utsatt tid.

Även amazon.co.uk och amazon.com har fungerat bra för mig men det är några år sedan jag beställde därifrån.

Jag har inte beställt där amazon antingen inte är säljaren eller inte är ansvarig för leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror väll på om det är amazon själva som lagerhåller eller om de bara tillhandhåller tjänsten för en ofta liten butik någonstans långt bort?

Skrivet av Rismik:

Notera gärna vem som säljer varan, från, Amazon själva går fort, saker från extern säljare men i Amazons lager går fort, varor från random säljare kan ta hur lång tid som helst. Viktigt kolla på när man lägger beställningar på Amazon.

Skrivet av pacc:

Håller med om att är det Amazon själva som säljer eller "fulfilled by" så brukar det inte vara några problem.

Skrivet av joakim99:

Nej. Varorna som jag har beställt (antingen där säljaren är Amazon eller där Amazon är ansvariga) har kommit på ett par dagar.

Skärmklipp från produktens sida. Det jag retar mig mest på är att det står att den är tillgänglig att skickas inom 1-2 dagar, men den verkar inte ha skickats ens efter 5 dagar. Och ni ser ju att det inte är nån obskyr liten butik som tillhandahåller varan, utan det är Amazon själva.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Musikälskare

Tycker Amazon Sverige är riktigt bra, aldrig haft problem med leveranser

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Skärmklipp från produktens sida. Det jag retar mig mest på är att det står att den är tillgänglig att skickas inom 1-2 dagar, men den verkar inte ha skickats ens efter 5 dagar. Och ni ser ju att det inte är nån obskyr liten butik som tillhandahåller varan, utan det är Amazon själva.

https://i.imgur.com/6Aw9Fl9.jpg

Ring eller maila dom och fråga vad som kan ha hänt. har hänt mig ett par gånger i andra webb butiker att ordern "fastnat" så har dom "petat" på den så har den kommit igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Typ 50/50 om det tar 2 dagar eller två veckor för mig, har beställt kanske 10-15 paket därifrån.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Skärmklipp från produktens sida. Det jag retar mig mest på är att det står att den är tillgänglig att skickas inom 1-2 dagar, men den verkar inte ha skickats ens efter 5 dagar. Och ni ser ju att det inte är nån obskyr liten butik som tillhandahåller varan, utan det är Amazon själva.

https://i.imgur.com/6Aw9Fl9.jpg

Står det inte specificerat på sidan vilket datum du kommer att få varan så skulle jag säga att det är väldigt osäkert när de kommer att skicka den.
Beställde själv ett datorchassi i vintras där det stod i lager och skickas av Amazon. Efter två veckor hade de fortfarande inte skickat och enligt supporten förstod de inte varför. Det de kunde göra var att ta bort beställning och att jag skulle lägga en ny beställning. Jag valde att ta bort beställning och beställa någon annanstans.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Beställde 2grejer som både fanns för snabb leverans och såldes och skickades av Amazon, ena grejen kom efter 1vecka den andra tog nästan 3veckor och då var det samma beställning. Efter det så beställer jag inte där längre, om jag nu inte skulle hitta något som är otroligt mkt billigare där, men har inte sett några jätte diffar i pris när jag kollar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har beställt en del grejer och det mesta har dykt upp relativt snabbt. En och annan grej har dröjt. Överlag nöjd med hur det har funkat. Det är som de andra säger, man får kolla vad det står om leveransen. Hör med dom annars om du inte är nöjd.

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Kontaktade kundtjänst för att kolla om paketet skickats och får veta att paketet beräknas levereras 18 OKTOBER.

Låt mig sammanfatta:
Jag gör en beställning på söndag 12 september.
produktsidan står det att varan säljs och skickas av Amazon själva och att varan skickas om 1-2 dagar.
I min orderbekräftelse står det att varan beräknas levereras 20 september.
Ser att paketet fortfarande inte är skickat 17 september.
Kontaktar kundtjänst och får veta att RIKTIGT leveransdatum är 18 oktober.

Amazon är ett skämt.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Uppdatering: Kontaktade kundtjänst för att kolla om paketet skickats och får veta att paketet beräknas levereras 18 OKTOBER.

Låt mig sammanfatta:
Jag gör en beställning på söndag 12 september.
produktsidan står det att varan säljs och skickas av Amazon själva och att varan skickas om 1-2 dagar.
I min orderbekräftelse står det att varan beräknas levereras 20 september.
Ser att paketet fortfarande inte är skickat 17 september.
Kontaktar kundtjänst och får veta att RIKTIGT leveransdatum är 18 oktober.

Amazon är ett skämt.

Well, det är ju jävligt shitty. Dem brukar annars ha bra koll på sitt lagersaldo. :/
Avbryt och få pengarna tillbaka är väl lättaste och beställ från annan plats som har i lager.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Beställt 5 ggr kanske och inga problem. Vare sig med leveranstiden eller ev. retur. Fungerat felfritt. Är dock en person som sällan har bråttom så skulle inte märka något om det inte rör sig om en längre tid. Nån dag hit och dit har jag aldrig koll på.

Tidigare handlat både via Amazon DE och Amazon UK. Även det har fungerat felfritt.

Endast handlat av Amazon själva eller där Amazon sköter hanteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Skärmklipp från produktens sida. Det jag retar mig mest på är att det står att den är tillgänglig att skickas inom 1-2 dagar, men den verkar inte ha skickats ens efter 5 dagar. Och ni ser ju att det inte är nån obskyr liten butik som tillhandahåller varan, utan det är Amazon själva.

https://i.imgur.com/6Aw9Fl9.jpg

Vilken tur att du ringade in texten

Skrivet av favouredhawk:

Uppdatering: Kontaktade kundtjänst för att kolla om paketet skickats och får veta att paketet beräknas levereras 18 OKTOBER.

Låt mig sammanfatta:
Jag gör en beställning på söndag 12 september.
produktsidan står det att varan säljs och skickas av Amazon själva och att varan skickas om 1-2 dagar.
I min orderbekräftelse står det att varan beräknas levereras 20 september.
Ser att paketet fortfarande inte är skickat 17 september.
Kontaktar kundtjänst och får veta att RIKTIGT leveransdatum är 18 oktober.

Amazon är ett skämt.

Det som är ett skämt är din rubriksättning samt hur snabb du är att döma ut världens största butik efter en tråkig upplevelse.

Jag kan sätta mitt lillfinger på att det inte finns en enda hyfsat stor butik i världen som aldrig haft fel i sin uppskattade leveransdatum. Som exempel kan jag nämna sweclockarnas favoritsida inet där jag fick vänta en månad på en vara istället för de utlovade 2-3 dagarna. Betyder det att inet är ett värdelöst skämt?

Med det sagt så är amazon ett företag som man bör undvika om möjligt med tanke på deras affärsmodell och behandling av anställda. Men för deras kunder så har de dock ett ofattbart utbud samt en väldigt bra kundservice.

Permalänk
Medlem

Jag har nog aldrig haft problem med någon leverans från Amazon, handlar inte superofta men gjort det i många år (mest från amazon.de).
Ska dock tillägga att jag sällan har bråttom så har inte alltid superkoll på när grejerna ska komma.

Jag har däremot haft problem med flera andra ställen som Komplett, Webhallen mm men inte kallar jag dom ett skämt bara för det. Saker blir fel ibland, och visst blir jag också sur som senast när WH slarvade bort en beställning men behöll pengarna och jag fick jaga efter att få tillbaka dom.
Kommer jag beställa från WH igen, ja det löste sig till slut men jag väljer nog hellre Amazon nästa gång om priset är samma.

Det kommer bli fel, varor är slut eller skickas sent eller försvinner. Vill man vara säker på att få en vara får man åka till butiken, och hoppas deras lagersaldo stämmer (också något jag upplevt många gånger att det inte gör)

För mig är det viktigaste en bra kundtjänst men också pris om jag inte har bråttom, jag är en väldigt otrogen kund 😊

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Låt mig sammanfatta:
Jag gör en beställning på söndag 12 september.
produktsidan står det att varan säljs och skickas av Amazon själva och att varan skickas om 1-2 dagar.
I min orderbekräftelse står det att varan beräknas levereras 20 september.
Ser att paketet fortfarande inte är skickat 17 september.
Kontaktar kundtjänst och får veta att RIKTIGT leveransdatum är 18 oktober.

Här har jag ett annat exempel:
I november förra året förbokade jag en bok. Beräknat ankomstdatum den 6 september (vilket är OK med tanke på utgivningsdatumet).
I augusti kom det en uppdatering. Leveransen förväntades bli tre dagar sen och nytt förväntat leveransdatum var den 9 september.
Den 9 september kom det en till uppdatering. Nu vet Amazon inte längre när leverans kommer att ske.
Varan har fortfarande inte skickats. Det står dock att den finns i lager och kan levereras den 22 september (prioriterad leverans) eller den 23 september (långsammare leverans).

Det kanske börjar bli dags att fråga kundtjänst vad det är som pågår. Jag är dock rädd för att kundtjänst är inkompetent och gör något dumt som att avboka beställningen. Priset har gått upp sedan jag lade beställningen och jag vill vara säker på att få det ursprungliga priset.

Permalänk
Medlem

Har inte heller haft några problem med Amazon än så länge, beställt 10-ish grejer.

Permalänk
Medlem

Har gjort säkert 50+ beställningar på amazon.se.
Alltid fått alla paket efter 1-3 dagar så länge det fraktas ifrån amazon eller fullfilled by amazon (dvs deras externa lager)

Så nej verkligen inte.

Deras support har jag bara positiva erfarenheter av också vid retur etc (ex produkt som kom fram skadad etc). De är också betydligt snabbare på support än ex Inet (vet inte hur många gånger jag väntat typ 30++++ min i deras värdelösa chatt support ex).
Amazon har också lagt på goodwill etc, något Inet inte direkt gör.

Sen är jag inget fan av deras sida dock, för jäkla rörig och fortfarande Engelska + Svenska överallt.

Permalänk

avbeställ den och köp den för samma pris från max gaming eller nått.

https://www.maxgaming.se/sv/natverksadapter/usb-n10-nano-b1-w...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Amazon är värdelösa. Var garanterad att få en leverans innan jul... nu ser jag att det inte ens är skickat. Och detta är från Amazon själva, inte tredje-part.

Permalänk
Avstängd

Rätt så stor variation, har fått saker jag har beställt på Söndag framme redan på måndag. Sen så har jag en beställning från oktober där jag fortfarande inte fått ett par varor (så får ta och och göra ett ärande av det)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR