SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Vägledning till en bra gamingdator.

Hej!

Just nu sitter jag på ett 1080ti rogstrix och en överklockad i5 4670k med ddr3 ram och ett gammalt moderkort.

Jag har tänkt att uppgradera datorn och tänk på en ryzen 5600x, rimligt?

Vad ska jag köpa för moderkort till och vad är den stora skillnaden på billiga och dyra moderkort?

Har en bra processor kylare och även ett nytt chassi från fractal design.

Lirar mycket warzone och vill att det ska flyta på bra!

ALLA tips mottages

Permalänk
Viking

Det är oftast ingen stor skillnad mellan dyra och billiga moderkort i prestanda. Skillnaderna kan vara i överklockning av processorn och antal expansionsplatser, kontakter etc. För dem allra flesta räcker ett lite billigare moderkort.

Hur gammal är din kylare? Är den från 4670k-tiden behöver du ett nytt monteringskitt till den.

Det här moderkortet och minnena är det bra pris på nu:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det är oftast ingen stor skillnad mellan dyra och billiga moderkort i prestanda. Skillnaderna kan vara i överklockning av processorn och antal expansionsplatser, kontakter etc. För dem allra flesta räcker ett lite billigare moderkort.

Hur gammal är din kylare? Är den från 4670k-tiden behöver du ett nytt monteringskitt till den.

Det här moderkortet och minnena är det bra pris på nu:
https://komponentkoll.se/bild/KHnAI.png

Tack så mycket!

Min cpu fläkt är väl 1-2 år gammal. En noctua vad jag minns, runt 800kr. Kommer inte ihåg model exakt men är väldigt lik en. Blir nog ett köp av hela paketet du skickade!

Permalänk
Viking
Skrivet av Leodezi:

Tack så mycket!

Min cpu fläkt är väl 1-2 år gammal. En noctua vad jag minns, runt 800kr. Kommer inte ihåg model exakt men är väldigt lik en. Blir nog ett köp av hela paketet du skickade!

Då ska det nog finnas ett monteringskit för AM4. Se till så att du har en tub kylpasta också. Det kan ha ingått med din Noctua.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz