Permalänk
Medlem

Sharepoint / OneDrive

Försöker få till en sida som ska ligga på sharepoint eller onedrive, som jag kan dela till alla som får länken, dvs utanför organisationen, där jag tänker ha 3 st länkar på denna som går till ms forms.

Har letat och letat men lyckas inte hitta någon vettig lösning.

Kan någon tipsa om något som kan fungera?

Tack!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hur menar du med en sida?

OneDrive och sharepoint handlar ju främst om att dela filer. Är det länkar till 3 filer du snackar om?

Ursäkta men jag fattar inte riktigt vad det är du vill åstadkomma.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Microsoft fasade ut stödet för publika webbplatser i SharePoint för ett antal år sedan, dvs alla användare som ska komma åt en webbplats i SharePoint måste autentiseras. Enbart filer kan delas publikt, givet att det tillåts av inställningarna på organisationsnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Hur menar du med en sida?

OneDrive och sharepoint handlar ju främst om att dela filer. Är det länkar till 3 filer du snackar om?

Ursäkta men jag fattar inte riktigt vad det är du vill åstadkomma.

Menar egentligen en publik webbplats med länkar till filer som ligger i sharepoint (3 st olika Microsoft Forms).

Skrivet av Cad_edis:

Microsoft fasade ut stödet för publika webbplatser i SharePoint för ett antal år sedan, dvs alla användare som ska komma åt en webbplats i SharePoint måste autentiseras. Enbart filer kan delas publikt, givet att det tillåts av inställningarna på organisationsnivå.

Alright! Det förklarar varför jag inte kan skapa en sådan sida.

Vet ni om det finns en väldigt enkel lösning på detta? Alltså jag tänker typ ”Wordpress” sida där jag lägger upp dessa länkar. Det är som sagt 3 st länkar så det är basic basic sida.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Menar egentligen en publik webbplats med länkar till filer som ligger i sharepoint (3 st olika Microsoft Forms).

Vet ni om det finns en väldigt enkel lösning på detta? Alltså jag tänker typ ”Wordpress” sida där jag lägger upp dessa länkar. Det är som sagt 3 st länkar så det är basic basic sida.

Jag har jobbat en hel del med att bygga sidor i SharePoint Online åt företagskunder. Att sätta ihop en sida där går alldeles utmärkt. Det är dock inte lika flexibelt som Wordpress gällande utseende och funktionalitet, såvida du inte har möjlighet att koda.

Du bygger ihop en SharePoint sida väldigt enkelt med "web parts": Use the Microsoft Forms web part.

Edit: Noterade att du ville ha en publik sida. För att bygga ihop någonting enkelt hade jag valt Wordpress och ev. kollat ifall man kan ha MS Forms embedded på sådana sidor eller enbart länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Jag har jobbat en hel del med att bygga sidor i SharePoint Online åt företagskunder. Att sätta ihop en sida där går alldeles utmärkt. Det är dock inte lika flexibelt som Wordpress gällande utseende och funktionalitet, såvida du inte har möjlighet att koda.

Du bygger ihop en SharePoint sida väldigt enkelt med "web parts": Use the Microsoft Forms web part.

Edit: Noterade att du ville ha en publik sida. För att bygga ihop någonting enkelt hade jag valt Wordpress och ev. kollat ifall man kan ha MS Forms embedded på sådana sidor eller enbart länkar.

Tolkar det som att det inte är möjligt att skapa en publik sida via ”web parts” ?

Jag ska kolla på Wordpress alternativet. Det är som sagt otroligt basic sida jag är ute efter så jag borde nog fixa det.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

Tolkar det som att det inte är möjligt att skapa en publik sida via ”web parts” ?

Tyvärr går det inte att göra sidan publik. Citerar Microsoft (källa):

Microsoft 365 does not include a public website for your business. To set one up, consider using a web hosting company like GoDaddy, Wix, or WordPress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Tyvärr går det inte att göra sidan publik. Citerar Microsoft (källa):

Microsoft 365 does not include a public website for your business. To set one up, consider using a web hosting company like GoDaddy, Wix, or WordPress.

Okej då var det såpass. Då vet jag att inte slösa mer tid på att leta där 🙂

Nu kan jag ägna tiden åt att göra det på rätt ställe. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |