Helgsnack: Vad har du för hobby utöver datorer och teknik?

Permalänk
Medlem

Har fått väldigt mycket intresse för blommor osv.
Väldigt kul faktiskt att ta hand om något för se det växa och blomma.
Sen har min grabb börjat,.fått intresse för friidrott.
Kul efter som jag själv var väldigt aktiv inom friidrott när man var yngre.

Annan hobby är väl bygga datorer från Tradera, blocket och jaga efter prylar som skänkes
Som jag kan ge bort till andra barn i min sons klass som har det väldigt dåligt ställt.

Senast lyckades jag bygga ihop en enklare spel dator för Minecraft för en grabb som har ADHD och en mamma som är ensamstående och sjukskriven.
Så var väldigt kul att kunna hjälpa till.

Vet själv hur det är att ha dåligt med pengar, har själv fått hjälp av andra när det varit jobbigt.

Så vill kunna hjälpa till andra , nu när man tid och kan.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Biodling. Det är makalösa små insekter, och aldig blir man riktigt klok på dem.

100+ kg honung är dock negativt. Jag vette tusan var jag ska göra av allt?

Jag köper om du bor nära Stockholm, eller kan skicka.

Själv så är det sjukt många aktiviteter.

Om jag skulle kalla någonting hobby, så är det att fixa cyklar. Gör service för många där jag bor, får lite betalt för det också
Åker mycket MTB, flugfiske när jag hinner.

Sen är det basketball, padel och freeletics som träning.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

Jag skjuter pilbåge!! I klass Barebow dvs modern recurve båge utan sikte och andra hjälpmedel.
Fruktansvärt roligt, har ni chansen tycker jag ni ska åka till en klubb och prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Bilen och framförallt bilvård.
Polerade bilen själv för 2 år sen. Behöver lägga på ett nytt vaxskydd nu. Men jag fick ändå höra av en kollega häromdagen:
"Man får ju skämmas för sin egna bil när man ser din".
Han menade då att vattnet pärlar sig fint och rinner av.

https://i.imgur.com/J5ObH31.jpg

https://i.imgur.com/Xu0fvOc.jpg

Skoj!

Lämnar in min bil två gånger om året för vaxning, sen lämnar jag in frugan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

You guys get time for hobbies?!

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk

Oj, det händer en hel del annat 🙈😅

Matlagning
Läsa historia, både skön och fakta
Trädgårdsarbete
Bakning
Fotografering, även analog

Men det som framför allt ligger nära nu för tiden är drinkar. Inte för rusets skull utan mer för hantverket och historien bakom dem.

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elakekocken:

Skoj!

Lämnar in min bil två gånger om året för vaxning, sen lämnar jag in frugan.

För vaxning ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För vaxning ?

Öppen tolkningsfråga

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Musik. Plinkar gitarr och sjunger i några konstellationer. Bankade en hel del trummor förr i tiden, men det har jag mer eller mindre lagt ner.
Har med åren blivit mer seriöst, vilket väl på något sätt kanske tagit lite udden av det roliga med det. Gillar inte riktigt den där jobbkänslan (det skulle ju vara en flykt från vardagen) som infinner sig av att t.ex. ställa sig på en scen och prestera även de gånger man inte riktigt har lust med det.
”Men du får ju se så mycket!”. Ja, om mörka loger, flygplatser, motorvägar och bensinstationer räknas så… visst.

Sen är jag helt insnöad på sci-fi och (ytterst lekmannamässigt) vetenskap.

Permalänk
Skrivet av S-FighterPilot:

Oj, det händer en hel del annat 🙈😅

Matlagning
Läsa historia, både skön och fakta
Trädgårdsarbete
Bakning
Fotografering, även analog

Men det som framför allt ligger nära nu för tiden är drinkar. Inte för rusets skull utan mer för hantverket och historien bakom dem.

Brukar låta så. Ta ett glas vin och komma hem och vingla som en påkörd räv vid 05.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Har en tendens att nörda in på allt möjligt, men radiostyrt (allt, men med övervikt mot flygplan) är nog det som hängt med längst genom livet. Skönt att vila hjärnan en stund! (vill man inte krascha får man fokusera, så det blir mindfullness där jag tvingas vara i nuet, vilket jag har svårt med till vardags)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Musik, både lyssna och spela gitarr 🎸
Ölbryggning, odlar även egen humle (cascade, chinnok, tettnanger och saaz)
Båt och fiske
Renovering av allt från hus till bilar
Träning, då främst gym inkl bastu efter

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Musik är väl det som man hållt med längst med, att lyssna alltså. Köper fortfarande musik i fysiskt format och går på konserter ofta, ett följdintresse har blivit stereoprylar så hemma finns det 4 anläggningar uppkopplade i vår 2:a, alla med försteg/slutstegs kombos.

Cykling är en sak som följt med länge, blev en rejäl revival när man hittade Turf, har fixat två regionvinster (den ena innan medaljen fanns) i Sthlm men lagt av med det för det var lite för många bilturfare som tog glädjen ur spelet, inte så kul när ett par bilturfar, dom blir rätt effektiva då och det handlar om förstaplatsen, så jag la av 2014 att vara seriös och såg bara till att bli L50 Turf King efter det. Sen blev det andra spel som man kunde hålla på med utomhus, Ingress, PoGo men numera i princip bara Badgers. Behöver moroten för att ge mig ut och nattspel på cykeln är det bästa

God mat är kul och Sthlm ger en många tillfällen att äta riktigt riktigt gott, men vi reser även för att äta på ställen som är bra. Resa inbokad för att äta på Carbon i GBG (blir inte förvånad om dom förr eller senare kommer med i den där däckskatalogen ) och så har vi ett besök på Aira inbokat. Hann med att äta på Edsbacka krog oxå innan dom lämnade in.

Har börjat med att fota lite mer seriöst oxå, får se om det blir en ordentlig hobby eller om det är övergående. Mestadels streetfoto, spårfordon och fartyg.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Musikälskare

Jag går en privatlektion i Japanska över Discord varannan vecka på en timme, det är riktigt skoj!

Har pluggat det sedan tidigare för många år sen, men började nu igen när man har mer tid över under pandemin

Tänker ta en kurs på Folkuniversitet snart också (Japanska A1 del 2), så man får prata mera och vara på plats i ett klassrum

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag går en privatlektion i Japanska över Discord varannan vecka på en timme, det är riktigt skoj!

Har pluggat det sedan tidigare för många år sen, men började nu igen när man har mer tid över under pandemin

Tänker ta en kurs på Folkuniversitet snart också (Japanska A1 del 2), så man får prata mera och vara på plats i ett klassrum

Coolt!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tyckte om radiostyrda farkoster samt bygga och skapa lösningar på saker (ibland onödiga saker ibland nått man kan ha nytta av).
Roligt att köra motorcykel som avslappning när man får nån tid över.
Brukar försöka göra eget vin när naturen bjuder på bra ingredienser.

Permalänk
Medlem

Nån tyckte det var för lite bilder, så här kommer en från min primära fritidsaktivitet utanför datorvärlden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag tar 100 kr styck flr mina 500 grams burkar. Lite synd med prisdumpning av honung.

Verkligen. Jag tar samma pris. Det är roligt och så, men det är så mycket arbete med det. 100kr/burk är inte en bra timpeng egentligen. Men vi konkurerar ju även med matbutikernas "honung" som kommer från "Inom och utanför EU" eller vad det nu står på deras burkar.

Intressant trivia, men i världen så säljs det mer honung varje år än vad det produceras. Och då menar jag inte att ett kilo räknas två gånger för att det byter händer två gånger. I absolut vikt. Var kommer det ifrån?

Permalänk
Medlem

Mycket intressen är det, men ett av dom gör jag och frun just nu.
https://ibb.co/3mpPG85

Hängmattetält är nice när det kommit 88mm regn senaste två dagarna

Permalänk
Medlem

Har inga som helst intressen eller hobbies, så är riktigt avundsjuk!

Kan inte hitta något som intresserar mig.

Permalänk
Medlem

Kroppsbyggning, klassiska romaner, Criterion-filmer och extrem allmänbildning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan väl lägga in en bild från Warded, den har tagit ca 35000 "turfkm" på cykeln att uppnå så det är mer i verkligheten, jag bor ju inte i nån stad så jag försöker inte få mycket poäng för det är rätt lönlöst då det kräver 5-6 mil rena "tomma" transportsträckor innan jag kan börja plocka nått, men det går väldigt enkelt att ta några hundra zoner när man kommer in i en stad

Skrivet av HenrikM:

Mycket intressen är det, men ett av dom gör jag och frun just nu.
https://ibb.co/3mpPG85

Hängmattetält är nice när det kommit 88mm regn senaste två dagarna

Jag brukar också köra hängmatta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Styrketräning, nästa mål är att göra birthday squat challenge med 140 kg. Blir 140x35 reps i år att klara på ett set utan vila. Gjort 30 st hittils.

Permalänk

LEGO. Byggde sjukt mycket med Lego när man var mindre plockade upp det igen för några år sen. Man är ju långt ifrån duktig (Lego masters klass) men det spelar ingen roll. Beställa bitar å bygga det som faller in är en trevlig avkoppling.

Har börjat preppa också. Ser de som en hobby.
Ingen doomsday-prepper med andra ord

Permalänk
Medlem

Är singel (tyvärr). Så har lite mer tid på mig att göra saker.

-Träning. (löpning, simning och gym). Haha, Så jäkla skönt att lämna mobiltelefonen i omklädningsrummet efter jobbet och varva ner i simbassängen.
-miljöfrågor. Varför klimatet förändras. Hur jorden mår och mådde tidigare.
-Trummor. Helt fantastiskt kul när man spelar med rätt basists.
-Bakning och matlagning. En god butterkaka eller hemmagjort rostat bröd med marmelad och en kopp te slår det mesta när man myser framför en bra film.
-LP skivor. Tror jag hittat tjusningen i det men svårt att beskriva. Får mig att koppla av efter jobbet ibland.
-Retro spel (Nintendo).
-Bio Går faktiskt själv på bio ibland. # YOLO.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Matlagning, motorsport och Science Fiction.

Jag hatade att laga mat när jag var i tonåren. Det blev på sin höjd korv och makaroner och alldeles för ofta den lokala grillen. Dock när jag väl gjort lumpen, fått mitt första "riktiga" jobb och lägenhet så började intresset vakna och bara växt sedan dess. Min pappa var också väldigt intresserad av matlagning så jag fick det väl med mig därifrån. Funderade ett tag på att utbilda mig till kock och började också en utbildning men efter ett par månader kände jag att nej, jag vill inte ha det som yrke utan fortsätta med det som hemmakock enbart.

Motorsporten har funnits i mig ända sedan jag var liten och tittade på Ronnie Peterson i F1 på TV. Hade aldrig riktigt ekonomin bakom mig så det blev karting först i sena tonåren och då direkt in på 100cc och sedan växlade 125cc. Höll på ett par år innan jag gick över till att bara vara bandomare. Började köra lite bana med bil av och till och satsade på lite racing på klubbnivå. Provade så småningom köra lite Formel Ford och körde ett par race men jag hade helt enkelt inte råd och lyckades inte tillräckligt bra för att locka till sponsorer. Provkört Formel Renault och F3 när jag under en tid bodde i England men aldrig tävlat med dessa. Numer är det bara lite trackdays med min vardagsbil samt online racing. Skulle gärna börja köra racing igen men då jag bor som jag bor har jag ingen möjlighet att ha en tävlingsbil så det får vänta ett tag till.

Mitt SF-intresse skapades när jag som nio-tio-åring läste Edgar Rice Burroughs böcker om John Carter då de fanns på det lilla byabiblioteket. Fick blodad tand och hittade Asimovs stiftelsetrilogi och efter det var det kört. Köper och läser väldigt mycket SF och tittar nästan uteslutande på SF-filmer och serier. Några få undantag finns, som t.ex. Tolkien och Star Wars, men annars är det närapå enbart SF. Star Trek såg jag ungefär i samma veva när jag var tio år då de visade några avsitt på svensk TV. Trekkie har jag varit sedan dess. Drömmen är väl att åka på något stort konvent borta i USA men än har det inte blivit av.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Fotografering och Jakt

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Rollspel (papper och penna) och brädspel

Permalänk

Vandring, träning och hundarna.

Permalänk

Effektökning. Jag kan inte trycka ned en gaspedal eller vrida ett gashandtag utan att börja spekulera om möjlig effektoptimering