Bitfenix uppdaterar den inverterade klassikern Prodigy M

Permalänk
Melding Plague

Bitfenix uppdaterar den inverterade klassikern Prodigy M

Rejäla handtag och identiska yttermått står på menyn, när Bitfenix anpassar klassiska Micro ATX-lådan Prodigy M till år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fint!

Diggar den lådan och har funderat på att göra ett bygge med den, men det har inte blivit av. Nu blir den kandidat till nästa bygge som jag som det ser ut nu eventuellt siktar på att göra i samband med att Zen 4 och nästa generation grafikkort lanseras.

Så nu vet ni det!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Byggde om datorn i en Prodigy M när jag blev tvungen att flytta datorn från golvet. Gillade den aldrig riktigt pga dåligt luftflöde. Deliddade min 6700k, men bytte sedan till min nuvarande Define Mini C. Nu är jag nöjd. Men jag vill ändå ha Meshify 2 Compact

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Keeper of Traditions

Man kommer inte kunna skippa glassidan alls?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis bygga om sin dator i en phoenix m tror jag den hette, samma frame som prodigy m fast mer täckt front. Han var avundsjuk på min lilla node 304 och ville också ha något aningen mindre än sin define r3.
Var lite bökig men helt ok. Känns väl lite stor för mATX i dagens läge, finns full ATX chassin som är samma storlek och enklare att bygga än prodigy m

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hjälpsam

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Ingen av mina favoriter dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Med grafik-kortet tryckt uppemot fönstret sådär så lär ju temperaturerna bli katastrofala!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dr904:

Med grafik-kortet tryckt uppemot fönstret sådär så lär ju temperaturerna bli katastrofala!

Typiskt dagens chassin, snygga och jävligt opraktiska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Med grafik-kortet tryckt uppemot fönstret sådär så lär ju temperaturerna bli katastrofala!

Ja, extremt. Och bildtexten som säger att om man är oroad för höga grafikkortstemperaturer så kan man "switch the filter at any time" säger mig ingenting, vad tusan menar de?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Ingen av mina favoriter dock.

Slager?

Deras första och andra skiva gillade jag skarpt när det begav sig. Sen gick det utför.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade ITX varianten under många år, inget att klaga på direkt. Enda chassiet med inbyggd stötdämpning tror jag...

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tyckte det var pure misery att bygga i mATX-varianten. Allt kändes som en eftertanke. Dock snygg när allt är på plats, mycket pga att man kunde beställa den i roliga färger.

Kanske blir bättre att bygga i nu men tvivlar till viss del. Vad är t.ex. vitsen med vertical mounting när grafikkortet ser ut att kvävas till en extrem grad på bilden?

Orginalet för ITX däremot är trevligt. Kör Phenom-varianten (samma stomme, mindre utstickande yttre) till filservern hemma. Fick plats med 6st hårddiskar + 2x SSD inuti.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tycker inte de är så trevliga att bygga i föregångarna men i min smak finns det få chassin ser trevligare ut.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
99:e percentilen

Prodigy M utmärker sig genom gedigna handtag för enkel transport […]

Man tror det, men de där handtagen är som knivar.

Chassit som helhet tycker jag är för stort och klumpigt för att vara relevant år 2021.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag äntligen kan få ett chassi på rätt sida utåt?:D Min fina ruta på mitt Prodigy M är inåt väggen för tillfället

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

vilka minnen man fick nu från sina gamla byggen man gjort i Prodigy

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Prodigy M ja.
Jag gillar verkligen utseendet pp det här chassit.
Dessutom var det fint med en 200mm fläkt i botten! Har gjort ett bygge i detta.

Handtagen är som Alling skrivit inge alls sköna att ta i.
Chassit är rätt jobbigt att bygga i. Allt är meckigt att få på plats. Mycket krångligare än en del mindre chassin.
Infästningen av plasthandtagen i topp och botten spricker vid skrufvästena. Nej, inte som LANdator utan som stillastående pjäs. För mig sprack det överallt. Jag bytte plats på topp botten och den andra plasten sprack kring skruvarna också några år in. Den delen var rätt sur.
Plastbågarna i bott och topp gör att chassit inte står så stadigt.

Dessutom är det väl ganska stort idag för sin formfaktor.

Jag gick över till node 304 efter detta chassi. Mindre, enklare att bygga i och fortfarande plats för en noctua NH-D14.

Ska bli kul att se vad den nya versionen har att erbjuda. Kan de täppa igen de gamla bristerna månne? Tror det kan bli svårt hela vägen här

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Ingen av mina favoriter dock.

De har några låtar jag gillar mer än jag borde.

Hade gärna sett ett sånt här fast utan fönster, med en 5.25"-plats samt i lite roligare färger. ... Eller så vill jag helt enkelt ha originalet. Eller det jag allra helst vill ha är ett Aerocool DS Cube i rött eller orange.

Permalänk
Medlem

Hur Prodigy lådan är vet jag inte men Bitfenix fläktar är rena skräpet. Har ett Bitfenix Ghost själv som är plastigt skit och sidoplåtarna är svåra att få dit om kablarna inte får plats riktigt på baksidan.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv

Snudd på helt glömt bort detta chassi men inser så fort jag nu ser den hur vanlig den var ett tag. Känns som den får det tufft med tanke på andelen bättre chassin som kommit sedan dess. Men bra att de inte gett upp iallafall.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Ratatosk:

För er finkulturella, kan jag nämna att det fanns en slagergrupp som hette The Prodigy, den gjorde sig känd för bla slagdängan "Smack My Bitch Up".

Ingen av mina favoriter dock.

Som kuriosa till det så hade gruppen ifråga med musik till spelet Wipeout på playstation när det begav sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Varför är mainstream chassidesigners så jäkla lata?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Varför är mainstream chassidesigners så jäkla lata?

Mitt phanteks matx är fan större än mitt gamla ATX chassi men det var så snyggt så jag körde på det ändå.

Nästan så man får 3D printa ett eget chassi till nästa bygge

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Varför är mATX-chassin så stora? 36 liter är ju massivt. Med lite god design så ska det gå att få in det där på under 25 liter. Jisses, Sliter Cerberus är mATX med ATX-moderkort, fullstora grafikkort och radiatorer upp till 280mm på 18 liter.

Varför är mainstream chassidesigners så jäkla lata?

Undrar jag också. 18 liter är ju rätt litet för matx också.
Min in win 301 är 26 liter och någonstans där är sweetspot för vanligt tower i matx storlek med all lyx för höjd av tornkylare, rum för långa graffen och plats för diskar, utan att vara krångligt att bygga i.

Fractal design core 1000 är också runt 25-26l. Förstår inte varför de inte gjort en premium variant i samma storlek med lite förbättringar imich mindre flimsig. Deras mini itx Nano s är ju större än den tyvärr vilket också är galet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

De har ju testat chassit på hemsidan, inte så farliga temps ändå.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag gillar dessa. Men de är lite stora imo, matx går att få ner till 11 liter om man kör på en väldigt liten cpu kylare 😁

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hade en sådan som jag köpte av en vän för att jag tyckte mitt Silverstone Mini ITX var för litet. Var ok men inte det bästa eller sämsta chassi jag haft.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag skar ut adapterplattor med laserskärare och monterade in mitt Xbox i ett grönt Prodigy M strax efter jul 2019. Om några veckor dimper det ner en digital->digital HDMI-adapter också. 👍

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kul, mitt nuvarande bygge från 2016 sitter i ett Bitfenix Prodigy M chassi. Det är tyst, svalt och luftigt men kanske något stort för att vara mATX. Däremot får den plats med stort grafikkort och kylare vilket är ett plus. Tror dock att det finns bättre alternativ för mATX formatet idag.

En bild på insidan med alla komponenter på plats (höll på att installera nytt grafikkort):

Permalänk
Medlem

Har ett fint itx prodigy hemma. Minns att det var väldigt lätt att bygga i. Förutom detaljen när tornkylaren slår i taket 😀. På gamla versionen var ju också gpun tryckt mot väggen men det var ju inget fönster då utan små hål för att underlätta ventilationen.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.