Asus ZenWiFi AC CT8 - Wifi störningar i nytt (gammalt) hus?

Permalänk
Medlem

Asus ZenWiFi AC CT8 - Wifi störningar i nytt (gammalt) hus?

Flyttade nyligen till ett äldre hus, 1800-tal, med min sambo och märkte att min gamla Asus router inte klarade att täcka hela bo-ytan, uppgraderade då till ett Asus ZenWiFi AC CT8 2 pack. På grund utav husets planlösning så har jag inte möjlighet att dra Ethernet kabel ifrån fiberboxen på bottenplan upp till sidovinden på ovanvåningen där jag nu har datorn. Placerade huvudroutern nere vid fiberboxen och min nod på ovansidan utav trappen och enligt programvaran så har de en bra koppling med varandra.

Det mesta funkade bättre men har nu upptäckt att jag inte kan spela utan att få enorma lagspikes. Hastigheten är bra i ena sekunden för att sedan gå ner på noll och sedan snabbt tillbaka upp på bra hastighet igen. Lagspikarna gör gör det ohållbart att spela i längden

Fick höra att det kunde bero på störningar i wifi-signalen pga de gamla väggarna i huset. Det stämmer överens med vad jag sett i skillnaden i hastighet mellan rummen.

Då jag inte har möjlighet att dra kabeln ifrån routern så vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att lösa situationen?

Skulle det fungera ifall jag lade till 2 extra noder i meshsystemet eller är den enda möjligheten att flytta datorn? Finns det små saker att göra som bör förbättra situationen? Vore tacksam för all hjälp jag kan få. 🙂

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Lite alternativ
Du kan använda ethernet genom eluttaget.
Du kan använda en större (riktbar) antenn för ditt wifi.
Du kan dra en ethernetkabel så långt som möjligt och få wifi routern att hamna mer i mitten av huset.
(Osäker på vad du menar med att planlösningen hindrar kabeldragning)

Fler mesh enheter bör hjälpa, kan ge högre svarstider men bör vara betydligt mer stabilt än de problem du beskriver ovan.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte dra kabel så drar du fiber
Radio är och förblir en nödlösning som bör undvikas så långt det går.
Du skulle kunna prova att göra en brygga och använda ordentliga antenner om du tvingas använda radio för den lär bli bättre än en meshlösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Lite alternativ
Du kan använda ethernet genom eluttaget.
Du kan använda en större (riktbar) antenn för ditt wifi.
Du kan dra en ethernetkabel så långt som möjligt och få wifi routern att hamna mer i mitten av huset.
(Osäker på vad du menar med att planlösningen hindrar kabeldragning)

Fler mesh enheter bör hjälpa, kan ge högre svarstider men bör vara betydligt mer stabilt än de problem du beskriver ovan.

Stort tack för tipsen. Det jag menar med att "planlösningen hindrar kabeldragning" är egentligen att det pga husets ålder saknas möjligheter att på ett bra sätt dra nätverkskabel i väggarna.

Permalänk
Medlem

Jodå jag använder det också som nödlösning. Det är första gången jag har kännt mig tvungen att ha alla enheter i hemmet trådlöst anslutna. Menar du att jag skulle kunna brygga enheterna trådlöst för att sedan dra nätverkskabel ifrån enheten jag har på ovanvåningen? Som en mediabrygga? Är fortfarande väldigt grön på nätverk, men har jag uppfattat dig rätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper E:

Stort tack för tipsen. Det jag menar med att "planlösningen hindrar kabeldragning" är egentligen att det pga husets ålder saknas möjligheter att på ett bra sätt dra nätverkskabel i väggarna.

Finns inte många hus med bra möjlighet för kabeldragning, vare sig de är nytt eller gammalt.

Du kan välja mellan att skapa möjlighet till dåld kabeldragning eller helt enkelt som 95% av de som inte orkar bygga om/renovera, helt enkelt sätta upp en kabelkanal.
Tex:
https://www.clasohlson.com/se/Kabelkanal-2-m/p/36-5250
Finns i flera storlekar, beroende på hur många kablar man vill dra.

Med fördel så borrar man mindre hål för att gå igenom väggar, för att göra kabeln mindre uppenbar.
Om du har möjlighet kan du även borra genom tak/golv, men går även dra kabeln genom trappen.

Annat alternativ är att ta upp ett hål ur källaren och låta kabeln gå på utsidan av huset för att ta in den på vinden.
Men då skulle jag prata med rätt personer så det blir tättat ordentligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jesper E:

Jodå jag använder det också som nödlösning. Det är första gången jag har kännt mig tvungen att ha alla enheter i hemmet trådlöst anslutna. Menar du att jag skulle kunna brygga enheterna trådlöst för att sedan dra nätverkskabel ifrån enheten jag har på ovanvåningen? Som en mediabrygga? Är fortfarande väldigt grön på nätverk, men har jag uppfattat dig rätt då?

Är det mig du svarade utan att citera ? Jag menar en wifibrygga den kan användas för iptv om det är det du kallar mediabrygga, med en accesspunkt med riktantenn i varje ände så blir det väldigt mycket bättre än att använde en vanlig ap med rundstrålande antenn i bara ena änden, dyrare och kräver att prylarna riktas rätt (helst fast montage) men det kan prestera ungefär som en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det mig du svarade utan att citera ? Jag menar en wifibrygga den kan användas för iptv om det är det du kallar mediabrygga, med en accesspunkt med riktantenn i varje ände så blir det väldigt mycket bättre än att använde en vanlig ap med rundstrålande antenn i bara ena änden, dyrare och kräver att prylarna riktas rätt (helst fast montage) men det kan prestera ungefär som en kabel.

Ja, det var ditt inlägg jag svarade på... Ja det finns som funktion i meshsystemet att göra en brygga. Asus kallar det för mediabrygga därav skrev jag det. Det är en intressant ide då enheterna har en bra koppling till varandra men mellan enheten jag använt som nod och datorn är det två väldigt tjocka väggar som signalen har problem med. Ifall jag kan brygga den biten med kabel borde det kunna bli bra. Ska göra ett försök imorgon och se.