Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig när XMP är aktiverad

Hej! Behöver lite hjälp av någon kunnig tack!
Fick hem min nya dator ifrån komplett här i veckan, men när jag sedan går in på BIOS för att aktivera XMP så fryser sig hela datorn totalt.
Jag har då inget annat alternativ än att starta datorn i felsäkert läge för att återställa problemet.

Lite fakta om datorn:
ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2
Intel Core i9-11900F Processor
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB
Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD x2
Corsair TX850M, 850W PSU
ASUS ROG Strix Z590-E GAMING WIFI moderkort
Windows 10 Home

Ram-minnen ligger i nuläget på 2666MHz ( antar att det är standard vid leverans ).

Kör med ett program som heter "Al Suite 3", i det programmet finns det en flik som heter "EZ Update", och där står det att jag har en BIOS Version från 05/18/2021. Vet ej om det stämmer att det är den senaste versionen av BIOS driver.

Vet ej vad problemet är. Obs, jag inte inte så kunnig på detta, är väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vara läge att uppdatera BIOS först innan du pillar på XMP det brukar funka...

Senaste version här:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z590-e-gaming-wifi-model/helpdesk_bios

Alla DDR4 minnen körs i 2666mhz enligt JEDEC bransch standard på alla datorer, XMP är mer en överklockning.. i ditt fall till 3600mhz

Men ta hem senaste BIOS filen bara och flasha med EZ update så kan du prova XMP sen

Permalänk

XMP profilen är som tidigare sagt en överklockningsprofil som minnena är testade med att kunna hantera.

men profilen säger inget om minneskontrollern som nu mer sitter i cpu´n kan hantera det då den bara är specad och testad i ditt fall upp till 3200Mhz.

oftast klarar de mer men cputillverkaren garanterar bara att din cpu kan hantera minnen upp till 3200Mhz att komma över det handlar om tur i kisellotteriet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag brukar aldrig köra med XMP utan ställer in manuellt, speeden och CL tex.16,16,16,36.
sedan låter jag memory training vara på som fixar resten.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minröj:

Hej! Behöver lite hjälp av någon kunnig tack!
Fick hem min nya dator ifrån komplett här i veckan, men när jag sedan går in på BIOS för att aktivera XMP så fryser sig hela datorn totalt.
Jag har då inget annat alternativ än att starta datorn i felsäkert läge för att återställa problemet.

Lite fakta om datorn:
ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2
Intel Core i9-11900F Processor
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB
Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD x2
Corsair TX850M, 850W PSU
ASUS ROG Strix Z590-E GAMING WIFI moderkort
Windows 10 Home

Ram-minnen ligger i nuläget på 2666MHz ( antar att det är standard vid leverans ).

Kör med ett program som heter "Al Suite 3", i det programmet finns det en flik som heter "EZ Update", och där står det att jag har en BIOS Version från 05/18/2021. Vet ej om det stämmer att det är den senaste versionen av BIOS driver.

Vet ej vad problemet är. Obs, jag inte inte så kunnig på detta, är väldigt tacksam för svar!

Ja, det där är en klassiskt fälla. Kör allting i stock innan du börjar överklocka. Jag överklockar aldrig minnen via XMP eftersom det bråkas för mycket med problem som du beskriver...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minröj:

Hej! Behöver lite hjälp av någon kunnig tack!
Fick hem min nya dator ifrån komplett här i veckan, men när jag sedan går in på BIOS för att aktivera XMP så fryser sig hela datorn totalt.
Jag har då inget annat alternativ än att starta datorn i felsäkert läge för att återställa problemet.

Lite fakta om datorn:
ASUS GeForce RTX3080 ROG Strix OC V2
Intel Core i9-11900F Processor
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB
Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD x2
Corsair TX850M, 850W PSU
ASUS ROG Strix Z590-E GAMING WIFI moderkort
Windows 10 Home

Ram-minnen ligger i nuläget på 2666MHz ( antar att det är standard vid leverans ).

Kör med ett program som heter "Al Suite 3", i det programmet finns det en flik som heter "EZ Update", och där står det att jag har en BIOS Version från 05/18/2021. Vet ej om det stämmer att det är den senaste versionen av BIOS driver.

Vet ej vad problemet är. Obs, jag inte inte så kunnig på detta, är väldigt tacksam för svar!

När du ändrar till xmp så vill minnena har mera kräm (1,35v) men står säkert kvar på 1.2v som räcker för 2666mhz.
Prova öka till 1.35v så fungerar det förhoppningsvis.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, det där är en klassiskt fälla. Kör allting i stock innan du börjar överklocka. Jag överklockar aldrig minnen via XMP eftersom det bråkas för mycket med problem som du beskriver...

Hej! Vad menas med "kör allt i stock". Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

När du ändrar till xmp så vill minnena har mera kräm (1,35v) men står säkert kvar på 1.2v som räcker för 2666mhz.
Prova öka till 1.35v så fungerar det förhoppningsvis.

Hej!
Volten på minnena ökade också till 1.35 när XMP kördes, glömde tillägga det.

Permalänk
Medlem

Hade också "slumpmässiga" fryslagg. Det ordnade sig för mig när jag ställde in att datorn inte skulle stänga av skärmen eller gå i hybernation mode. Ordnade sig utan quickfix när jag bytte mobo.

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minröj:

Hej! Vad menas med "kör allt i stock". Tack för hjälpen!

Dvs. kör allting icke-överklockat, som när det plockades ur kartong.
När det är stabilt kan man kika på att överklocka. Men kör för guds skull inte XMP, varken med RAM eller CPU. Har bara dåliga erfarenheter av det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Dvs. kör allting icke-överklockat, som när det plockades ur kartong.
När det är stabilt kan man kika på att överklocka. Men kör för guds skull inte XMP, varken med RAM eller CPU. Har bara dåliga erfarenheter av det.

okej. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

Kan vara läge att uppdatera BIOS först innan du pillar på XMP det brukar funka...

Senaste version här:
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-z590-e-gaming-wifi-model/helpdesk_bios

Alla DDR4 minnen körs i 2666mhz enligt JEDEC bransch standard på alla datorer, XMP är mer en överklockning.. i ditt fall till 3600mhz

Men ta hem senaste BIOS filen bara och flasha med EZ update så kan du prova XMP sen

Tack för hjälpen. Uppdaterade BIOS med hjälp av länken du skickade. Har inte vågat mig på XMP efter BIOS uppdateringen dock x)