Videoinspelning dörröga (vad säger lagen?)

Permalänk
Medlem

Videoinspelning dörröga (vad säger lagen?)

Hej.

Orginalproblemet är problem med väldigt ljud från en granne, varav jag pratat med honom ett par gånger och efter det blivit hotad av honom (har det inspelat). Detta är från person mer kriminellt förflutet. Är en mycket längre historia än så men försöker hålla det kort.
Det har fortsatt med att ha fått min dörr sparkad (hårt), han ställer sig utanför mig dörr och pekar finger mot min dörr (hade tur att filma med mobilen genom dörrögat) och idag även få snus ingeggat på min dörr. Sista kan jag tyvärr inte bevisa att det är han.

Det jag undrar är just vad lagen säger att montera kamera vid dörröga?
Det säljs dörrögon som har inspelning till minneskort (eller NAS/molnlagring). Vid min googling så är det okej att spela in när någon plingar på dörren.
Vissa kameror har inspelning med rörelsedetektor. Är det acceptabelt att i en lägenhet i bostadshus ha videoinspelning med rörelsesensor via dörrhålet?

Dela gärna med er era synpunkter och åsikter om detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Hej.

Orginalproblemet är problem med väldigt ljud från en granne, varav jag pratat med honom ett par gånger och efter det blivit hotad av honom (har det inspelat). Detta är från person mer kriminellt förflutet. Är en mycket längre historia än så men försöker hålla det kort.
Det har fortsatt med att ha fått min dörr sparkad (hårt), han ställer sig utanför mig dörr och pekar finger mot min dörr (hade tur att filma med mobilen genom dörrögat) och idag även få snus ingeggat på min dörr. Sista kan jag tyvärr inte bevisa att det är han.

Det jag undrar är just vad lagen säger att montera kamera vid dörröga?
Det säljs dörrögon som har inspelning till minneskort (eller NAS/molnlagring). Vid min googling så är det okej att spela in när någon plingar på dörren.
Vissa kameror har inspelning med rörelsedetektor. Är det acceptabelt att i en lägenhet i bostadshus ha videoinspelning med rörelsesensor via dörrhålet?

Dela gärna med er era synpunkter och åsikter om detta.

Ingen åsikt eller synpunk, bara fakta: Du får inte kamerabevaka platser och utrymmen som allmänheten har tillgång till.
Vad som tolkas som allmänt tillgänglig platser kan vara föremål för tolkning och behöver i det enskilda fallet prövas i domstol.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Men du kan kameraövervaka genom dörrögat. Om filmen sedan ska hålla som bevis säger du att du filmade med din mobiltelefon för att du kände dig hotad.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

gammal artickel och kan ha ändrats

https://m3.idg.se/2.1022/1.639411/lagstiftning-ip-kameror

men låter som att inspelningen måste vara kopplad till ringklockan i mina ögon och max spela in i 30 sec efter att det ringts på ringklockan.

så använder han inte ringklockan är det kört.

men som sagt artickeln är över 5 år gammal och reglerna kan ha förändrats.

dock på datainspektionens sida så står det

Bevakning kan normalt godtas om bild eller ljud inte spelas in och det är den som ringer på dörren som startar kameran. Porttelefoner och titthålskameror som endast aktiveras vid påringning och därefter endast är aktiva under en kortare tid utan att spela in material är tillåtna.

så luktar som att du inte äns får spara materialet och får endast titta live t.om.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Men du kan kameraövervaka genom dörrögat. Om filmen sedan ska hålla som bevis säger du att du filmade med din mobiltelefon för att du kände dig hotad.

Nu har du nog sett för mycket amerikanska filmer. Bevis blir inte ogiltiga pga att de erhållits mha olaglig metod.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mendoz:

Hej.

Orginalproblemet är problem med väldigt ljud från en granne, varav jag pratat med honom ett par gånger och efter det blivit hotad av honom (har det inspelat). Detta är från person mer kriminellt förflutet. Är en mycket längre historia än så men försöker hålla det kort.
Det har fortsatt med att ha fått min dörr sparkad (hårt), han ställer sig utanför mig dörr och pekar finger mot min dörr (hade tur att filma med mobilen genom dörrögat) och idag även få snus ingeggat på min dörr. Sista kan jag tyvärr inte bevisa att det är han.

Det jag undrar är just vad lagen säger att montera kamera vid dörröga?
Det säljs dörrögon som har inspelning till minneskort (eller NAS/molnlagring). Vid min googling så är det okej att spela in när någon plingar på dörren.
Vissa kameror har inspelning med rörelsedetektor. Är det acceptabelt att i en lägenhet i bostadshus ha videoinspelning med rörelsesensor via dörrhålet?

Dela gärna med er era synpunkter och åsikter om detta.

Om du har bevis på hot kan du ju använda det rent juridiskt. Om du bor i BRF kan du kräva att föreningen agerar (https://lawline.se/answers/bostadsrattsforeningens-skyldighet...).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Men du kan kameraövervaka genom dörrögat. Om filmen sedan ska hålla som bevis säger du att du filmade med din mobiltelefon för att du kände dig hotad.

Vi har fri bevisprövning i Sverige. Alltså bevis är giltiga oavsett hur de samlas in.

Permalänk
Medlem

Antar att du redan har polisanmält händelserna och klagat hos värden/föreningen? Annars gör det!

Permalänk
Medlem

Lagen säger att fast monterad kameraövervakning inte får ske på allmän plats.
Det samma gäller för fast monterad titthålskamera.

Men du har alltid rätt att filma vart du vill när du håller den i handen eller när den inte är fast monterad.
Du får alltså ta din mobilkamera, ställa upp den lutad mot ditt fönster ut mot gatan och filma hur mycket du vill för det är inte en fast monterad kamera.

Så... om du kan på något sätt filma med din mobilkamera genom titthålet så ska du rent juridiskt inte göra något olagligt så som jag har förstått det i alla fall.

Sedan OM din fast monterade titthålskamera spelar in 24/7... hur ska det kunna bevisas? Vid en eventuell rättegång är det bara säga att din kamera var inställd på en fördröjning på ca 2 sekunder efter någon tryckt på ringklockan. Sedan klipper du filmen ner till 30 sekunder.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Är en trappuppgång allmän plats? Är ytterdörren till trappuppgången låst? Ja, då är det *nog* inte allmän plats.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Sett till att bostadsrättsföringar och hyresvärdar inte har rätt att filma i trapphus så har jag svårt att tro att boende har det.

https://www.imy.se/globalassets/dokument/beslut/2020-12-14-be...

https://www.imy.se/nyheter/300-000-kr-i-sanktionsavgift-mot-b...

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter.

Allmänt så känns det då som en liten gråzon vad som faktiskt är tillåtet eller inte, så inte en självklar lösning att skaffa det.

Och ja jag var faktiskt redo med telefonen när grannen skrek efter mig så har ljudinspelning.
Jag har tagit upp detta med min förening, dock är dom enormt långsamma på att svara. Efter att hotet kom så har jag inte fått något svar (senaste svar var 2 månader sedan).

Jag bestämde mig för att kolla upp vilka som satt i styrelsen och ringa till dom, men 4 st av dom svarade inte. Den 5:e däremot svarade och beklagade min situation, dock frågade personen vad jag förväntade mig att föreningen skulle göra. Verkar inte veta om att föreningen har ansvar att agera. Jag har åtminstone förklarat det nu så för se vad som sägs nästa styrelsemöte.

Som nämnts i tråden borde jag ta upp detta med polisen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify Mini C | Corsair RMX750X | Asrock B550M Steel Legend | AMD Ryzen 9 5900X | Corsair Vengenacne RB PRO SL 32GB | Kingston NV1 M.2 2TB | Be Quite! Dark Rock 4 Pro | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Har du hört av dig till datainspektionen för att få lite rådgivning i ditt ärende istället för massa killgissningar här på forumet?

Permalänk
Medlem

Ring och konsultera med jurist, brukar vara gratis att bara berätta om situationen och vad de tycker är rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Ring och konsultera med jurist, brukar vara gratis att bara berätta om situationen och vad de tycker är rätt väg att gå.

Varför skall man ringa en jurist för? Ett enkelt samtal eller mail till Datainspektionen (det är dom som ska hålla koll på sina egna lagar) så borde de kunna reda ut det utan att en kostsam jurist skall behöva blandas in.

Permalänk
Medlem

En liten sidenote bara; datainspektionen heter numera Integritetsmyndigheten, imy.se.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det är inte okej enligt IMY (gamla datainspektionen) att kamerabevaka i ett trapphus hur som helst. IMY har redan utdömt sanktionsavgifter på 20000 kr till en BRF som satte upp en kamera i ett trapphus. Dom har även dömt ut 300 000 kr i sanktionsavgift till ett större bostadsbolag som satte upp kamerabevakning i ett trapphus efter stora problem med ordningsstörningar. Ett argument som IMY hade var att det var ett ganska stort ingrepp i övriga boendes integritet och på det vis kameran var placerad kunde man kartlägga vissa boendes mönster och umgänge.

Privatpersoner kan dock som huvudregel inte vara personuppgiftsansvariga eller personuppgiftsbiträden. Det innebär att privatpersoner generellt sett inte kan bli skyldiga att betala sanktionsavgifter eller skadestånd enligt GDPR. Däremot kan du åka dit på olaga integritetsintrång, men det räcker inte att bara kamerabevaka för det, då behöver du även sprida materialet samt att det ska vara ett material som visar någon i ett utsatt tillständ eller visa på någons hälsotillstånd eller liknande.

Så risken att du åker dit på något är mycket, mycket liten. Jag säger som tidigare i tråden. Filma, spela in och hävda att du plåtat med mobilen genom dörrögat när det hettade till.

Att ringa IMY för att få rådgivning som privatperson som vill kamerabevaka kan man väl göra, men svaren kommer vara extremt svepande och ingen där kommer någonsin get ett vattentätt svar. Jag har ringt dom ett antal gånger, dock inte som privatperson utan då i egenskap av ombud för personuppgiftsansvarig och dom är trevliga och pålästa men extremt försiktiga med vad dom säger.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Att ringa IMY för att få rådgivning som privatperson som vill kamerabevaka kan man väl göra, men svaren kommer vara extremt svepande och ingen där kommer någonsin get ett vattentätt svar. Jag har ringt dom ett antal gånger, dock inte som privatperson utan då i egenskap av ombud för personuppgiftsansvarig och dom är trevliga och pålästa men extremt försiktiga med vad dom säger.

Helt enig! IMY håller en rätt mer tillbakadragen ställning till råd än många andra länders motsvarighet.

Visa signatur

Don't be a dick.