Söker HTPC/NUC till fattigpensionär

Permalänk

Söker HTPC/NUC till fattigpensionär

Halloj
Förra veckan kraschade mormors 7 år gamla PC (som alltid stått kopplad till TVn via HDMI) och jag vägrar avsätta tid till att försöka laga den. Det blir lite som att lacka en bajskorv.
Hon har lånat både AppleTV & Chromecast av mig som jag försökt vara behjälplig med att visa hur det funkar men det går bara inte.

Hon vet inte ens hur man kollar facebook i mobilen (iPhone) och är uppenbarligen inte mottaglig för att lära sig nytt så här sent i livet utan behöver kunna navigera runt i Windows som hon känner igen.
Skickar därför ut en fråga om någon har en relativt fräsch htpc/nuc/itx-system jag skulle kunna köpa till henne för en billig peng. Måste vara rätt litet format eftersom det inte finns så mycket plats i hennes antika TV-möbel.

Hon är fattigpensionär som gick i pension redan i 45 års ålder pga neurologisk sjukdom och jag är en nyskild 2-barns pappa som försöker hitta balans i min egen ekonomi så det finns inte spelutrymme för någon värstingmaskin.
Är uppenbarligen inte ute efter att tjäna pengar på denna affär utan försöker se det som en god sak för att hjälpa de äldre som redan har svårt med alla förändringar i vårt digitala samhälle..

Om ni mot all förmodan har något ligger och dammar i garderoben får ni gärna skriva vad det är och hur mycket ni vill ha för det.

Det enda kravet är väl att CPUn som äldst bör vara 6:e gen intel och att det sitter en SSD disk i för att det ska kännas som en någorlunda smidig upplevelse.

Självklart bekostar jag frakten om det skall skickas - annars kan jag hämta runt Örebro

Tackar ödmjukast på förhand
/Jompen

Läs hela annonsen här

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Hej, har tyvärr inget själv men såg dessa på blocket medan jag kollade efter nuc till min bror för hemautomation.

https://www.blocket.se/vi/98561896.htm

https://www.blocket.se/vi/98544187.htm

Kanske ngt av det passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Halloj
Förra veckan kraschade mormors 7 år gamla PC (som alltid stått kopplad till TVn via HDMI) och jag vägrar avsätta tid till att försöka laga den. Det blir lite som att lacka en bajskorv.
Hon har lånat både AppleTV & Chromecast av mig som jag försökt vara behjälplig med att visa hur det funkar men det går bara inte.

Hon vet inte ens hur man kollar facebook i mobilen (iPhone) och är uppenbarligen inte mottaglig för att lära sig nytt så här sent i livet utan behöver kunna navigera runt i Windows som hon känner igen.
Skickar därför ut en fråga om någon har en relativt fräsch htpc/nuc/itx-system jag skulle kunna köpa till henne för en billig peng. Måste vara rätt litet format eftersom det inte finns så mycket plats i hennes antika TV-möbel.

Hon är fattigpensionär som gick i pension redan i 45 års ålder pga neurologisk sjukdom och jag är en nyskild 2-barns pappa som försöker hitta balans i min egen ekonomi så det finns inte spelutrymme för någon värstingmaskin.
Är uppenbarligen inte ute efter att tjäna pengar på denna affär utan försöker se det som en god sak för att hjälpa de äldre som redan har svårt med alla förändringar i vårt digitala samhälle..

Om ni mot all förmodan har något ligger och dammar i garderoben får ni gärna skriva vad det är och hur mycket ni vill ha för det.

Det enda kravet är väl att CPUn som äldst bör vara 6:e gen intel och att det sitter en SSD disk i för att det ska kännas som en någorlunda smidig upplevelse.

Självklart bekostar jag frakten om det skall skickas - annars kan jag hämta runt Örebro

Tackar ödmjukast på förhand
/Jompen

Läs hela annonsen här

Hej!

Har ett datorpaket som består av följande komponenter:

ASUS H81T Thin-mITX moderkort
Intel Pentium Anniversary Edition G3258 CPU
Samsung 1x8 GB DDR3 SO-DIMM RAM
SilverStone PT13 Thin Mini-ITX chassi (baksidan lite modifierad för att tidigare få plats med ett standard mITX moderkort, men inget som påverkar installation av bakplåten av thin-mITX moderkort)

Nu är det ju inte en 6:e generationens Intel CPU utan en fjärde, men den fungerar väldigt bra för enklare arbeten (surf, mail, Office paket m.m.). Hade den ihopparad med en SSD tidigare och det fungerar utmärkt!

Allt du behöver för detta paket är en SSD + en PSU, t.ex. en HP laptop laddare (bara att se till att stiftet passar och att du har tillräckligt med effekt). Tänkte mig 1000 kr + frakt för detta paket.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej Jompen

Bara som en tips, det finns demo ex. av Intel NUC på Webhallen om du vill köpe en dator med garanti:

https://www.webhallen.com/se/product/308713-Intel-NUC-BOXNUC8...

https://www.webhallen.com/se/product/340473-Intel-NUC-NUC7i3B...

Med vänliga hälsningar
Alexej

Permalänk
Medlem

Har en Lenovo thinkcentre m73 tiny som är inköpt här via SweC.
Vet inte exakta specifikationer men jag fick den ganska billigt och säljer det ganska billigt.
Gissar på att den har en Intel® Core™ i5-4570T samt 8GB ram.
Har med säkerhet bytt ut HDD mot SSD (oklart vilken storlek).
Windows 10 Pro ingår.
Ett ev litet aber är att den inte har HDMI men den har DP som jag kört med en adapter till HDMI vilket fungerar prima.

Om intressant, återkom så ska jag lirka loss AC-adaptern som är lite krångligt inkopplad så kan jag plugga in burken å ge exakta specifikationer.

Just nu har den stått oanvänd i TV-bänken typ ett år efter man skaffat en Formuler Z8 som får agera mediacenter här hemma.

Permalänk
Avstängd

Hej
Jag har en liten surfdstor med ssd
http://www.bilddump.se/bilder/20210928142747-78.77.198.124.jp...
Finns i Stockholm
900sek

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem

Ett tips är att leta efter en liten HP-EliteDesk på tradera, något sånt här skulle kunna vara bra men finns nog mycket annat också

https://www.tradera.com/item/120202/497912899/hp-elitedesk-80...

Den är lite dyr, men du kan nog hitta billigare alternativ.

https://www.tradera.com/search?q=HP%20elitedesk

Permalänk
Medlem

Dell Optiplex 3020(tror jag det är)
i5-4570 (tror jag det är)
8GB RAM
256GB SSD
hyffsat kompakt.
1200:- ?

Permalänk
Medlem

Har HP EliteDesk 800 G1 USDT, Ca 25 x 25,5 x 6,5 cm. Intel Core i5-4570S 2.9 GHz, 8 GB RAM, 120 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Om hon nu inte är mottaglig för att lära sig något nytt och ingen av er har ekonomin att köpa nytt så förstår jag inte varför du inte bara fixar hennes gamla? Måste ju bli absolut billigast och hon får det precis så som hon har haft det innan?

Permalänk
Skrivet av Creeper6:

Om hon nu inte är mottaglig för att lära sig något nytt och ingen av er har ekonomin att köpa nytt så förstår jag inte varför du inte bara fixar hennes gamla? Måste ju bli absolut billigast och hon får det precis så som hon har haft det innan?

Förstår vad du menar
Det är en gammal laptop hon kört - batteriet är helt slut, skärmen sprucken, tangenter saknas och nu kraschade Kingston a400 disken.
Går inte ens o få tag reservdelar till den här gamla burken.
Har ju fått riktigt bra erbjudanden här! 😊
Ska sätta mig och läsa igenom alla förslag noggrant när jag kommer hem från jobbet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack allihop för både tips och erbjudanden samt att ni tog er tid att kolla igenom vind/källare & garage.
Jag har bestämt mig för att gå på Skrock's erbjudande då det var bäst pris.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Annonsören har avslutat denna annons.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass